“Elə qüvvələr var ki, Türk
dünyasının birləşməsini istəmir”
Professor
Nizami Cəfərov: “Onlar bunu özlərinə qarşı təhlükə
hesab edirlər”
Milli Məclisin
Mədəniyyət komitəsinin sədri, Atatürk Mərkəzinin
rəhbəri, professor Nizami Cəfərovun
"Report"a müsahibəsini təqdim edirik.
-
Dördüncü çağırış Milli Məclisin
səlahiyyət müddəti başa çatır. Beş ildə gördüyünüz işlərlə
bağlı seçicilərinizə, özünüzə
hesabat vermisinizmi? Bu müddətdə nə
kimi işlər görə bilmisiniz?
- Mən
üç dəfə deputat seçilmişəm və
artıq on ildir ki, Milli Məclisin Mədəniyyət komitəsinin
sədriyəm. Deputat kimi gördüyüm
işlər müxtəlif sahələri əhatə edir.
Həm seçildiyim rayondan, həm də digər
bölgələrdən çoxlu müraciətlər
alıram. Bir problem də var ki, deputatlara
olan müraciətlərin çoxu qanunla həll edilməsi
mümkün olmayan işlərlə bağlı olur. Biz artıq bununla barışmışıq. Bəzən hansısa qurumlar vətəndaşı
incidir, problemin həllini süründürməçiliyə
salır və insanlar da ümid yeri kimi deputatlara üz
tuturlar. Sevindirici haldır ki, son zamanlar belə
müraciətlər azalıb. Çünki
bizim dövlət orqanlarında artıq müəyyən
qayda-qanun yaradılıb, vətəndaşların
süründürməçiliklə üzləşməsi
problemi demək olar ki, yoxdur. Bəzən
görürsən ki, kimsə müraciət edir, xəstə
olduğunu, müalicəsinin yalnız xaricdə mümkün
olduğunu, amma getməyə imkanının
olmadığını deyir, kömək istəyir. Belə adamlara kömək etməyə məcbursan.
Övladları
ödənişli əsaslarla təhsil alan,
amma təhsil haqqını verə bilməyən, yaxud gecikdirən
vətəndaşlar problemin həlli üçün
müraciət edirlər. Həmin təhsil müəsissəsi
ilə əlaqə saxlayıb, bir az vaxt
verməsini xahiş etməyə məcbur olursan. Bunlar faktiki olaraq qanunsuz müraciətlər
sayıla bilər, çünki deputatın işi
başqadır. Ona görə də belə
müraciətlərin bir hissəsini həll etmək
mümkün olur, digər hissəsini isə yox.
Bizim əsas işimiz isə Milli Məclisdə
qanunvericilik bazası yaratmaqdır. Parlamentin Mədəniyyət Komitəsi
on il ərzində xeyli qanun layihəsi, qəbul
edilən qanunlara əlavə və dəyişikliklər hazırlayıb,
onlar Milli Məclisdə qəbul edilib. Faktiki
olaraq Mədəniyyət Komitəsində hazırlanan qanun
layihələrinin böyük əksəriyyəti qəbul
olunub. Daha çox qanunvericiliyə əlavə
və dəyişikliklər üzərində işləyirik.
Artıq bizim kifayət qədər mükəmməl
qanunvericilik sistemimiz var. Bir də ictimai işlərdə, tədbirlərdə,
iclaslarda, siyasi ideoloji proseslərdə iştirak edirik. Deputat kimi fəaliyyət göstərmək mənə
imkan verir, meydan açır ki, təkcə yazı-pozu
işi ilə məşğul olmayım, həm də mənim
inamım olan işlərin həyata keçirilməsində
iştirak edim. Bu həyat mənim
üçün çox maraqlıdır. Çünki mən öz ixtisasımla məşğulam.
- On beş ildir deputatsınız. Yenidən
namizəd olmaq arzunuz varmı?
- Əlbəttə, seçilmək arzum həmişə
var. Deputat kimi fəaliyyət göstərməkdən
zövq alıram. Yəqin ki, hansısa icra orqanlarında bu
qədər həvəslə, maraqla işləyə bilməzdim.
Amma burda bir məsələ də var. Birinci və
ya ikinci dəfə seçkidə iştirak etsəydim,
seçilmək üçün müəyyən qədər
cəhdlər də göstərərdim, o işi, bu işi
görəcəyimə vəd verərdim. Artıq tanınandan sonra buna ehtiyac yoxdur. Xalq onsuz da bilir ki, Nizami Cəfərov nəyə
qadirdir və hansı işləri görəcək. Heç vaxt deyə bilmərəm ki, əgər
deputat seçilsəm, bu günə qədər
gördüyüm işlərdən daha
artığını görəcəm. Qarşıdan
gələn parlament seçkisində namizəd
olub-olmamağımla bağlı qərarı isə YAP verəcək.
Seçilib-seçilməməyi isə xalq
müəyyənləşdirəcək. Həmişə
sonda sözü seçicilər deyir.
- Nizami
müəllim, neçə ildir Azərbaycanda soyad
sonluqlarının dəyişdirilməsi məsələsi
müzakirə olunur. Bununla bağlı bir
yenilik varmı?
- Soyad
sonluqları ilə bağlı AMEA-nın xüsusi
komissiyası çalışır və çox mötəbər
bir komissiyadır. Orada bütün məsələlər
müzakirə edildi və məlum oldu ki, bu gün Azərbaycan
vətəndaşlarının 80 faizinin soyad sonluqları
"ov", "yev"dir. Bu, iyirmi dörd illik müstəqillikdən
sonra yaxşı göstərici deyil. Amma burada
xalqımızın "ov", "yev"ə xüsusi məhəbbətindən
söhbət getmir. Burada əsas məsələ
texniki problemlərlə bağlıdır. Soyad sonluğunu dəyişmək üçün
çoxlu sənədlər tələb olunur və
olunmalıdır da. Çünki
soyadını milliləşdirən vətəndaş
artıq fərqli soyadla ortaya çıxır.
İnsanlarımızın 10 faizə qədərində
"lı, "li", "lu", "lü" soyad
sonluqlarıdır, 10 faizə qədəri isə "zadə"
ilə bitən soyadları daşıyırlar. Şəkilçisiz soyadlar isə çox cüzidir.
Nazirlər Kabinetinə tövsiyələr
verilib. Amma bu məsələ xeyli müddətdir
yubanır. Hazırda bu məsələ ilə
bağlı Ədliyyə Nazirliyində iş aparılır.
- Məsələnin
həlli niyə belə uzanır?
- Bu,
qanunvericiliyə görə bir az çətin
məsələdir və ölçülüb-biçilməlidir.
Daha çox yeni doğulan körpələrin
soyad sonluqlarının dəyişdirilməsi məsələsi
nəzərdə tutulub. Artıq həmin
soyadları daşıyanlar üçünsə qaydalar
başqadır. Yeni doğulan
uşağın heç bir orqan qarşısında öhdəliyi
yoxdur, amma artıq bu soyadı daşıyanların öhdəlikləri
var. Əslində, nəyin ki, soyad sonluğunu, hətta
soyadı dəyişmək də mümkündür. Yəni
kim istəyirsə soyadı Məmmədovdur,
onu Əlili və ya Əlioğlu edə bilər. Bu, təkcə Azərbaycanda yox, bütün
dünyada yaşayan azərbaycanlılara şamil edilir. Düzdür, qanun yalnız Azərbaycan vətəndaşları
üçün nəzərdə tutulub. Çünki
xaricdə yaşayan azərbaycanlıya heç bir təsir
göstərə bilmərik. Amma tövsiyə
edə bilərik. Yəqin ki, yaxın
vaxtlarda bu məsələ öz həllini tapacaq. Əsas odur ki, bu ideya var.
- Siz bu məsələnin
əsas təşəbbüskarlarından
sayılırsınız. Niyə
özünüz soyadınızı milliləşdirmirsiniz?
- Mən
bunu hələ ki, nəvələrimə tətbiq etmişəm.
Artıq mənim nəvələrim milli soyad
sonluqlu soyadları daşıyırlar. Mən
özüm də dəfələrlə
düşünmüşəm ki, Cəfərovam, ya Cəfərli
edim, ya da Cəfər. Əslində, mənim
üçün heç bir fərqi yoxdur.
- Əgər fərqi yoxdursa, niyə dəyişmirsiz?
- Mən
məqalələrimi, yazılarımı Cəfərov
soyadı ilə yazmışam. Artıq
yaşım keçib, bu soyadla tanınıram.
Soyadımı dəyişmək mənə bir az çətin gəlir. 100-ə
qədər sənədim var, hamısında da Cəfərov
yazılıb. İndi bunu dəyişdirmək
də var axı (gülür). Nə bilim, bir az birtəhər gəlir mənə. Amma yeni nəsil təbii ki, mütləq dəyişməlidir,
soyadlarını milliləşdirməlidir.
- Yeni
doğulan uşaqlara bəzi adların qoyulması da müsbət
qarşılanmır. Sizcə, bunu valideynlərin
öhdəsinə buraxmaq lazımdır, yoxsa hansısa formada
inzibati tənzimləmə də olmalıdır?
- Bu məsələ
ilə bağlı da komissiyanın tövsiyələri oldu. Bizdə 3 qrup ad var. Birinci qrup adlar tamamilə
uyğun, müsbət adlardır. Məsələn,
Anar, Elçin, Həsən, Hüseyn, Toğrul, Gunay,
Günel - bunlar heç bir mübahisə doğurmur. İkinci qrup adlar məsləhət görülməyən
adlardır. Amma valideyn istəsə,
övladına qoya bilər. Məsələn, Həsənqulu,
Hüseynqulu, Məmmədəli, Şirməmmədhüseyn.
Üçüncü qrup adlar isə
uşağa qoyulması yasaq olan adlardır. Məsələn,
Hitler, Darvin, Biln Laden, Höte, Nyuton. Bundan
başqa, uşağa təhrif olunmuş adlar qoymaq olmaz.
Məsələn, İsfəndiyar adını kim
istəsə, qoya bilər. Daha bunu
götürüb İsbəndiyar, İsbənd, İsvəndiyar,
İsvənd kimi təhrif etmək olmaz. Uşağa
ad vermək valideynin səlahiyyətində olan məsələdir.
Elə ailələr var ki, onlar uşaqlarına
qeyri-normal adlar qoyurlar. Bu da adları rəsmiləşdirən,
uşaqlara sənəd verən dövlət
qurumlarının etirazına səbəb olur. Hər bir valideyn uşağına ad qoyan zaman öz
zövqü ilə bərabər, həmin ada cəmiyyətin
də münasibətini nəzərə almalıdır.
Valideyn uşağına Xaşxanım adı
qoyursa, gələcəkdə həmin uşaq cəmiyyət
arasında utanacaq və öz adını dəyişəcək.
Bu, mənəvi sahədir, mənəvi sahəni
də qanunlarla idarə etmək çox çətindir.
- Azərbaycan
televiziyalarında yayımlanan bir sıra verilişlər cəmiyyətin
müəyyən təbəqələrinin
narazılığına səbəb olur. Xüsusilə
də şou verilişlər, kriminal xəbərlərin
geniş yayımlanması. Bunun
qarşısını qanunvericiliklə almaq olarmı?
- Hər
hansı bir televiziya kanalı mənəvi dəyərlərə
zidd olan veriliş verirsə, həmin kanal cəzalandırılmalıdır.
Bunun üçün hüquqi mexanizmlər var. Bizdə bəzən
bu tip verilişlər verilir. Bir söz deyəndə
də televiziyanın rəhbərliyi bildirir ki, xalq bu
verilişləri sevir və baxır. Bu tip verilişlər
camaat üçün maraqlıdır. Amma bu,
prinsip deyil. Bəziləri ola bilər
ki, narkotik vasitələrdən də ləzzət alır,
ona meyli var. Amma bu o demək deyil ki, kiminsə meyli varsa, efirə
narkotiki təbliğ edən verilişlər verilməlidir. Axı əxlaq prinsipləri var ki, onlara əməl
etmək lazımdır. Burada vacib məqamlardan
biri cəmiyyətin intellektual qüvvələrinin bu məsələyə
etirazlarını bildirməsidir. Ziyalılar
buna mütləq etirazlarını bildirməlidirlər.
İctimai rəy deyilən bir məfum var. Qanunlar var və həmin
qanunlarla bu tip verilişlərin qarşısı
alınmalıdır. Şou verilişlərində
yüngül, gülünc doğuran hadisələrin baş
verməsi peşəkarlığın olmamasından xəbər
verir.
Televiziyalarda bu gün ən çox
çıxış edənlər müğənnilərdir. Baxırsan,
Rusiya televiziyasında bir müğənni
çıxış edir, elə bilirsən ki, filosofdur,
mütəffəkkirdir. Bilik, savad hiss
olunur, görürsən ki, ciddi problemlərdən
danışır. Bizim müğənnilərin
səviyyəsi çox aşağıdır. Nə normal ədəbi dildə danışa bilirlər,
nə də danışdıqları sözlər mədəniyyət,
incəsənət adamının və ya ziyalı insanın
söyləyə biləcəyi fikirlərdir. Dedi-qodu, ailə-məişət söhbətlərinin
ictimailəşdirilməsi çox təhlükəli məqamlardır
və qarşısı mütləq alınmalıdır.
- Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin işini necə
qiymətləndirirsiniz? Bəzən deyirlər ki,
Yazıçılar Birliyinə ehtiyac yoxdur. Bu qurum yaradıcı insanların gözləntilərini
doğrulda bilirmi?
- Bir
vaxtlar Azərbaycanda Yazıçılar Birliyi nazirlik səviyyəsində
olan, yazıçıya, şairə şöhrət gətirən,
stumul verən bir qurum idi. Amma müstəqillik
dövründə vəziyyət dəyişdi. Hətta məsələ o həddə
çatdı ki, Yazıçılar Birliyinə ehtiyac
olub-olmaması müzakirə predmetinə çevrildi. İnsanlar sual verirdilər ki, Yazıçılar
Birliyinə ehtiyac varmı? İstənilən məsələni
müzakirəyə çıxarmaq olar, buna heç kim məhdudiyyət qoya bilməz. Amma Yazıçılar Birliyi haqda belə
müzakirələri o qədər də məqbul
saymırdım. Yazıçılar
Birliyi bizə lazımdır. Təbii ki,
SSRİ vaxtındakı kimi yox. İndi
Yazıçılar Birliyindən maddi bir şey tələb
etmək mümkün deyil. Yazıçılar
Birliyi nə edə bilərsə, onu edir.
Yazıçıların yubileyləri keçirilir,
Yazıçılar Birliyinin orqanları olan "Azərbaycan",
"Ulduz", "Ədəbiyyat" qəzetləri
çap olunur. Düzdür, indi qonorarları
azdır, bəzən çap edə bilmirlər. Hansısa yazıçıya mükafat və ordenlərin
verilməsi üçün Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinə təkliflər verilir. Anar da
respublikamızın ən böyük ziyalılarından
biridir. Gənclər bəzən tənqid
də edirlər, sataşmaq məqsədilə müəyyən
sözlər də deyirlər. Təbii ki,
onlar layiqli cavablarını alırlar. Mən
düşünürəm ki, Yazıçılar Birliyinin fəaliyyəti
normaldır. Yazıçılar Birliyi kiməsə
təzyiq edən, kiməsə yazı yazmağı öyrədən
deyil.
- Azərbaycanda
fəxri adın verilməsi proseduru nece tənzimlənir? Fəxri ad verilən insanın sənəti ilə
yanaşı, şəxsiyyəti də nəzərə
alınmalıdırmı?
- Bu da
kifayət qədər mübahisəli məsələdir.
İstənilən halda seçim mübahisələrə səbəb
ola bilər. Hətta məsələ
qaldırılmışdı ki, xalq yazıçısı,
xalq şairi, xalq artisti, əməkdar artist adlarının
verilməsi dayandırılsın. Bu
gün də məsələ gündəmdədir. Qeyd
edim ki, son zamanlar bu kimi adlar çox az
verilir, ya da ümumiyyətlə verilmir. Düşünürəm
ki, əslində verilməsə, daha yaxşıdır.
Bu adların verilməsinin üstün cəhətləri
də var və nəzərə almaq lazımdır ki, bu
adları dövlət verir. Bu adları
dövlətin verdiyini nəzərə alaraq, onda dövlət
ideologiyasına xidmətə, dövlətçilik təfəkkürünə,
dövlətə xidmətə görə verilməlidir.
Elə insanlar ola bilər ki, sənətkar
kimi güclüdür, amma dövlətçilik təfəkkürü
yoxdur. Həmin insanlara bu adlar verilməsə
yaxşıdır. Dövlət layiq
olmayan adama heç vaxt bu adları verə bilməz. Axı, bunu cəmiyyətə də təqdim etmək
var. Diqqət etsəniz, görərsiniz ki, son zamanlar adlar
ölçülüb-biçildikdən sonra verilir. Amma dünya təcrübəsində daha çox
belə adların əvəzinə, maddi mükafatlar, yaxud
orden və medallar verilir. Ola bilər ki, gələcəkdə
Azərbaycanda da fəxri adların əvəzinə ordenlər,
maddi mükafatlar verilsin.
- Siz
Atatürk Mərkəzinin, Azərbaycan-Türkiyə parlamentlərarası
əlaqələr üzrə işçi qrupunun rəhbərisiniz.
Haqqında çox danışılan
türkdilli xalqların, dövlətlərin birliyi
reallıqda varmı? Bu birliyin daha effektli
olmasını əngəlləyən səbəblər
hansılardır?
- Sovetlər birliyi dağılandan sonra türkdilli dövlətlərin birliyi artıq reallaşdı. Hazırda əlaqələr kifayət qədər genişdir, dövlət başçıları, parlament, ümumxalq səviyyəsində də əlaqələr get-gedə genişlənir. Həm iqtisadi, həm mədəni, həm də siyasi-ideoloji baxımdan əlaqələr sıxlaşır. Ardıcıl olaraq zirvə toplantıları keçirilirsə, Türkdilli Dövlətlərin Parlament Assambleyası varsa, deməli, qarşılıqlı əlaqələr yüksək səviyyədədir. Artıq bütün dünyaya məlumdur ki, Türk dünyası adlanan anlayış var və bu dünyanın da parçalanması heç bir zaman mümkün deyil. Təbii ki, maneələr də var, hətta dağıdıcı təsirlər də olur. Elə qüvvələr var ki, Türk dünyasının birləşməsini istəmir. Onlar bunu özlərinə qarşı təhlükə hesab edirlər.
- Özbəkistan və Türkmənistan niyə TürkPA-ya qoşulmur? Əgər qoşularlarsa, nə kimi dəyişikliklər baş verə bilər?
- Bu məsələ həmin dövlətlərin daxili işidir. Onların hər hansı siyasi qruplara qoşulmamaq kimi siyasətləri var. Artıq Türkmənistan TürkPA-ya yaxınlaşır, müzakirələrdə iştirak edir. Özbəkistanın isə Türkiyə ilə problemləri var. Hətta vəziyyət o yerə çatdı ki, Özbəkistan prezidenti Türkiyədə oxuyan özbək tələbələri geri çağırdı. Ümid edirik ki, bu problem də aradan qalxacaq.
- Ermənilərin Azərbaycana məxsus maddi və qeyri-maddi mədəniyyət nümunələrini, mətbəxi öz adlarına çıxmasının qarşısını necə almaq olar?
- Burda belə bir məsələ var: hər bir millət, hər bir xalq başqa bir xalqın mədəniyyətini mənimsəyə və ondan istifadə edə bilər. Amma burda milli əxlaq məsələsi var. Əgər bunu mənimsəməyi bacarırsansa mənimsə, amma öz adına çıxartma. Axı mən necə deyə bilərəm ki, operanı Azərbaycan xalqı yaradıb. Amma bizim operanı milliləşdirməyimiz də faktdır. Üzeyir Hacıbəylinin operaları milli ruhda yazılan operalardır. Ermənilərdə o xüsusiyyət var ki, türklərə məxsus yeməklərdən tutmuş xalçaya qədər öz adlarına çıxırlar. Təbii ki, onlar çox gülünc vəziyyətə düşürlər. Necə olur ki, Ermənistanda qoyunçuluq inkişaf etmədiyi halda, xalçaçılıq inkişaf edir? Axı, xalça qoyun yunundan alınan saplardan hazırlanır. Ermənilər təsir altında olan xalqdır, təbii ki, türklərin mədəniyyətləri onların mədəniyyətlərinə də təsir edib. Onlar da bunu götürüb özününküləşdirməyə çalışırlar.
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 1 sentyabr.- S.5.