Vətəndaş cəmiyyətində bələdiyyələrin
rolu
Fəxrəddin
Nağıyev: “Vətəndaş cəmiyyəti bir çox
sahələrdə dövlətin funksiyalarının yerli
qurumlara verilməsini nəzərdə tutur”
Bələdiyyələr vətəndaş cəmiyyətinin
əsas atributlarından hesab olunur. Vətəndaş cəmiyyəti
və hüquqi dövlət quruculuğuna doğru uğurla
addımlayan Azərbaycanın bu sahədə də nailiyyətləri
kifayət qədərdir. Azərbaycanda bələdiyyə
institutunun təkmilləşdirilməsi, yerli
özünüidarə orqanlarının fəaliyyətinin
artırılması diqqət mərkəzindədir. Bu sahədə dövlət, vətəndaş cəmiyyətləri
və eləcə də bələdiyyələrin özləri
əhəmiyyətli tədbirlər həyata keçirirlər.
Bir çoxlarının düşündükləri
kimi bələdiyyələr bu gün respublikada formal
yaradılan fəaliyyətsiz və yalnız icra
strukturlarının tapşırıqlarını yerinə
yetirən orqanlar deyil. Bu fikirlər reallığı əks
etdirmir və əsassızdır. Sözsüz
ki, bir çox bələdiyyələrin fəaliyyətində
ciddi nöqsanlar mövcuddur. Ancaq bu
nöqsanları yerli özünüidarə
orqanlarının hamısına şamil edib onları fəaliyyətsiz
bir qurum kimi qələmə vermək düzgün olmaz.
Əlbəttə, bu əsassız fikirləri bələdiyyə
institutu ilə yaxından tanış
olmayan, yerlərdə keçirilən tədbirləri
görməyən və izləməyən insanlar söyləyirlər.
Ancaq bir çox bələdiyyələrin fəaliyyətini
təhlil edib onların işi ilə yaxından tanış olanda başqa bir mənzərə
yaranır. Mən yerli əhəmiyyətli
sosial-iqtisadi məsələlərin həllində fəallıq
göstərən, seçicilərin etimadını qazanan,
insanlara mənəvi və maddi dayaq olan, bir çox problemləri
işgüzarlıqla aradan qaldıran bələdiyyələrin
adını çəkib onları tərifləmək fikrində
deyiləm. Belələri onlarladır.
Əgər
bu gün bələdiyyələr öz vəsaitləri
hesabına tədris, tibb, idman, mədəniyyət müəssisələri,
ticarət, məişət, ictimai iaşə obyektləri
tikib istifadəyə verirlərsə, yol çəkir, park
salırlarsa, kimsəsizə, qocaya, uşağa, imkansıza
köməklik göstərirlərsə, xeyir-şər məclislərini
yola verirlərsə, ona fəaliyyətsiz demək olarmı?
Bələdiyyələrin inkişafını səciyyələndirən
bir faktla onların fəaliyyətini qiymətləndirmək
olar. Bu insanların yerli özünüidarəetmə
orqanlarına olan və artan inamıdır. Artıq əhali bir çox sosial problemlərin həllində
bələdiyyələrə üz tutur, onlardan kömək
umur. Bələdiyyələrin səlahiyyətlərinə
aid olmayan müəyyən vəzifələrin həyata
keçirilməsi üçün onlara müraciətlər
etmək inamın bir göstəricisidir. Bu
göstərici bələdiyyələr tərəfindən
imkan daxilində bəzi problemlərin tez və səmərəli
yerinə yetirilməsindən yaranmışdır. Danılmaz faktdır ki, bu gün bələdiyyələr
yaşıllıqların salınıb qorunmasında, təmizlik-abadlıq,
tikinti işlərində, suvarma, kollektor şəbəkələrinin
təmizlənməsində, qaz, işıq xətlərinin bərpa
olunmasında yaxından iştirak edir. Bu
işlər bələdiyyələrin öz imkanları və
vəsaitləri hesabına həyata keçirilir. Onlar buna görə dövlətdən heç bir vəsait
almırlar.
İnsanlar bələdiyyələrin fəaliyyətinin
genişləndirilməsinə və onlara əlavə səlahiyyətlərin
verilməsinə tərəfdardırlar. Əlbəttə,
bu yerli özünüidarəetmə orqanlarının
işində olan bir çox nöqsanların, problemlərin
aradan qaldırılmasına kömək edə bilər.
Qeyd etmək lazımdır ki, respublikamızda
istər sosial, istərsə də iqtisadi sahələrdə
islahatların həyata keçirilməsində bələdiyyələr
də yaxından iştirak edirlər.
Yaradılmasının 16 ili tamam olan (Azərbaycanda
ilk bələdiyyə seçkiləri 12 dekabr 1999-cu ildə
keçirilib) bələdiyyələr yerli problemlərin həllində
aparıcı rol oynamağa başlamış, onun hüquqi
bazası möhkəmlənmiş, fəaliyyət dairəsi
xeyli genişlənib.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının “Dövlət quruculuğu və hüquq”
kafedrasının müdiri Fəxrəddin Nağıyevin
sözlərinə görə, dünyanın demokratik
dövlətlərində vətəndaşlara
özünü idarəetmə səlahiyyətləri verilir:
“Yerli özünü idarə etmə orqanları qeyri-dövlət
təsisatıdır. Bu yaşayış yeri
üzrə hamı üçün ümumi olan problemlərin
həll etmək məqsədilə vətəndaşların
formaşadırdığı bir qurumdur. Yerli
idarəetmənin dünya təcrübəsində bir
çox formaları vardır. Azərbaycanda
bunlardan ancaq biri - bələdiyyə idarəetmə forması
seçilib. Ölkəmizdə Konstitusiya
səviyyəsində ancaq bələdiyyələr tanınsa
da, qanun çərçivəsində məhəllə
komitələri, bələdiyyə assosiyaları kimi bir
çox yerli özünüidarə qurumları da fəaliyyət
göstərə bilər. Bunlar da mahiyyətcə
bələdiyyələrə yaxın qurumlardır. Ona görə ki, dövlət orqanlarından
asılı olmayaraq əhalinin öz problemlərinin həllinə
yönəlmiş təşkilatlardır”.
İstənilən
qurum kimi, bu qurumların da fəaliyyətlərinin qanunla tənzimləndiyinə
diqqət çəkən F.Nağıyev bunları dedi:
“Bizim Konstitusiyamızdakı 5 bölmədən biri yerli
özünü idarəetməyə həsr edilib. Elə bu faktın özü onu deməyə əsas
verir ki, dövlətimiz bələdiyyələrə
çox böyük önəm verir”. Onun sözlərinə
görə, bələdiyyələrlə bağlı
qanunvericilik sisteminin əsasında Konstitusiyamız dayanır:
“Azərbaycan hüquqi dövlət olaraq beynəlxalq hüquq
normalarına üstünlük verir. Ölkəmizdə
konstitusiyadan və referendumla qəbul edilən aktlardan sonra bələdiyyə
fəaliyyətini nizaman salan beynəlxalq hüquqi sənət
“Yerli üzünüidarəetmə haqqında Avropa Xartiyası”dır.
Azərbaycan bu Xartiyaya qoşulub və onun
müddəalarından irəli gələn öhdəliklərini
yerinə yetirib. Hansı ki, həmin Xartiya
üzv dövlətərdən tələb edir ki,
Konstitusiyalarında bələdiyyələrə yüksək
hüquqi status verilsin”.
F.Nağıyev
onu da vurğuladı ki, bələdiyyələrin yerli
özünü idarəetmə orqanı olması heç də
o demək deyil ki, onlar tamamilə dövlətdən
ayrıdır və ona heç bir hesabat vermirlər: “Bələdiyyələr
fəaliyyətə başladığı ilk günlərdən
indiyə kimi dövlət onların maliyyələşməsini
həyata keçirir. Bu zaman təbii ki, bərabərlik
prinsipi əsas götürülür. Məqsəd
isə bələdiyyələrin özlərini
doğrultmasına dəstək olmaq, onların həyata
keçirmək istədikləri proqramların
reallaşmasına kömək verməkdir. Təbii ki, bununla bələdiyyələrin
bütün problemləri həll olunmur. Amma
bələdiyyələrə dövlət tərəfindən
böyük maliyyə ayrılması onun müstəqilliyini
şübhə altına qoyar”. F.Nağıyev 1999-cu ildən
indiyə kimi bələdiyyələrin keçdiyi prosesləri
bələdiyyələrin inkişaf yolu kimi xarakterizə
etdi: “Bələdiyyələr cəmiyyətimiz
üçün doğma idarə etmə forması deyil. Azərbaycanda heç vaxt bələdiyyə və
ona bənzər yerli özünüidarəetmə
qurumları olmayıb. Ona görə də
bələdiyyələr Azərbaycan cəmiyyəti
üçün yeni bir kateqoriya idi. Buna
görə də, bələdiyyələrə ilk
seçkilər keçiriləndə camaat ona başqa
cür münasibət bəsləyirdi. Həmin ili bütün kolxoz, sovxoz, şirkət və
s. rəhbərləri bələdiyyə sədri olmağa
daha çox həvəsli idilər. Onlar bələdiyyənin
simasında öz hakimiyyətlərinin, işlədiyi sahələrin
bərpa ediləcəyini düşünürdülər.
Amma zaman göstərdi ki, bələdiyyələr
tamamilə başqa qurumdur. Əhalinin bələdiyyələrdən
tələbləri yüksəkdir. Ona
görə də bələdiyyə seçkilərində əsl
bələdiyyə fəaliyyətinə marağı olan, bu
işə həvəsli adamlar fəallıq nümayiş
etdirməyə başladılar”.
Müsahibimizin
sözlərinə görə, cəmiyyətimizin bələdiyyələrə
münasibətinin müsbət mənada dəyişməsində
dövlətin gördüyü işlərin böyük təsiri
olub: “Bələdiyyələrin fəaliyyətə
başlaması ilə Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
ali təhsil ocaqlarında ilk olaraq bələdiyyə
idarə edilməsi ixtisasları açıldı. Sözügedən müvafiq ixtisaslardan məzun olan
gənclərimiz demək olar ki, peşəkar bələdiyyəçilərdir.
Təbii ki, bu şəxslər bələdiyyələrə
daha çox faydalı ola bilərlər”.
Bizimlə
söhbət əsnasında bələdiyyə və cəmiyyət
münasibətlərinə də toxunan müsahibimiz əlavə
etdi ki, bu proses hələ inkişafdadır: “Azərbaycan
Konstitusiyası nəzərdə tutur ki, hüquqi dövlət
formalaşdırılsın. Hüquqi dövlət
quruculuğuna gedən yol isə vətəndaş cəmiyyətindən
keçir. Vətəndaş cəmiyyəti
bir çox sahələrdə dövlətin funksiyalarının
yerli qurumlara, qeyri-hökümət təşkilatlarına
verilməsini nəzərdə tutur. Ölkəmizdə
geniş QHT şəbəkəsinin, bələdiyyələrin
yaradılması vətəndaş cəmiyyətinin
inkişaf etdirilməsi istiqamətində görülən
böyük işlərdir. İlk vaxtlarda
ölkənin hər yaşayış məntəqəsində
bələdiyyələr
formalaşdırılmışdı. Daha
sonralar bələdiyyələrin fəaliyyətlərinin təhlili
göstərdi ki, kiçik bələdiyyələr zəif
olur və qarşısına böyük məqsədlər
qoya bilmirlər. Məhz bu səbəbdən
də ölkəmizdə kiçik bələdiyyələrin
birləşdirilməsi prosesi gedir. Nəticədə
kifayət qədər dolğun, müasir tələblərə
cavab verən qurumlar formalaşdırılır”.
Bunlarla yanaşı, bələdiyyələrin fəaliyyətinə
inzibati nəzarət yalnız qanunvericilikdə nəzərdə
tutulmuş qaydada və hallarda, bələdiyyələr tərəfindən
qanunçuluğa əməl olunması baxımından həyata
keçirilir.
Bələdiyyələrin fəaliyyətinə
inzibati nəzarət həmçinin qanunvericilik və icra
hakimiyyətləri tərəfindən Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 144-cü maddəsinin II
hissəsinə uyğun olaraq bələdiyyələrə verilən
əlavə səlahiyyətlərlə bağlı nəzarətin
Ədliyyə Nazirliyinə həvalə edildiyi hallarda da həyata
keçirilir. İnzibati nəzarət bələdiyyələrin
yerli əhəmiyyətli məsələləri qanun çərçivəsində
müstəqil və sərbəst surətdə həll etmək
hüququnu məhdudlaşdıra bilməz. Bələdiyyələrin müvafiq komissiyaları,
seçicilər qanunvericiliklə müəyyən edilmiş
qaydada inzibati nəzarətin həyata keçirilməsinə
cəlb edilə bilərlər.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 3 sentyabr.- S.13.