İstəyin de nədir
məndən, ayrılıq?
Xavər
Qəhrəmaninin, Rizvanə Behinin, Məlihə Əzizpurun,
Burcəli Tükoğlunun yaradıcılığı
XIV əsrdən
başlayaraq Şeyx Cüneydin, Şeyx Heydərin müridlərinə
çevrilmiş, sonralar istər Şah Xətayinin, istər
Şah Təhmasibin çərxibaşıları,
qorçubaşıları kimi əhli-beyt düşmənləri
ilə mübarizə aparmış, ya şəhid, ya qazi
olmuş, eyni zamanda çox sayda alim, filosof, şair
yetişdirmiş və nəhayət, Səttarxan kimi bir igidin
Vətəni olan Qaradağda doğulub boya-başa
çatmış Xavər Qəhrəmaninin poeziyası isə
tamamilə xalq şeiri üstündə köklənib. O,
hansı formanı seçirsə seçsin,
yaratdığı nümunəyə daha incəliklə
yanaşıb, sələflərinin üslubundan qətiyyən
kənara çıxmayıb:
Doğma
Təbrizimdən ayırdın məni,
Əlində
oyuncaq qayırdın məni,
Candan
usandırıb doyurdun məni,
Ürəksiz yaşamaz bədən, ayrılıq.
Baxmadan gəncliyə,
cavanlığıma,
Vaxtsız
xəzəl saldın könül bağıma,
Bir
gün vüsal çıxsa tuş qabağıma,
Bərələr gözlədin gendən ayrılıq.
Xavər Qəhrəmani bu şeirdə qoşma
formasına dəqiqliklə edir və ən böyük dərdlərdən
biri olan ayrılığı canlı səhnələrlə
göz önünə gətirməklə yanaşı xalq
şeirinin incəliklərindən peşəkarlıqla
istifadə edir. Xavər xanımın bu səpgili
şeirləri çoxdur. Onun xalq
şeirinin bir çox formalarında olduqca sanballı əsərləri
var. Bu da şairənin xalq yaradıcılığına,
xalq şeirinə, folklora olan sevgisinin bariz göstəricisidir.
Klassiklərimizin xüsusiyyətlərindən biri də
bu idi ki, onlar xalq poeziyasının obraz və təşbehlərindən
geniş şəkildə istifadə ediblər. Bu da onu subut
edir ki, qədim dövrlərdə xalq ədəbiyyatı,
xalq poeziyası bir sıra mövzuları, motivləri və sənətkarlığın,
xüsusilə dillə bağlı olan ünsürlərin
klassik ədəbiyyatdan çox-çox əvvəl işləməyə
başlayıb və klassik ədəbiyyata bir növ zəmin
hazırlayıb. Klassik ədəbiyyat isə
yarandığı zamandan daim xalq ədəbiyyatı ilə
üzvi vəhdətdə inkişaf edib və çox zaman
yeni mündəricə, yeni ideya və bədii motivlər
verib. Azərbaycan xalq
yaradılığının ən böyük əsəri “Dədə
Qorqud” dastanı və bütün bədii fikrin ən parlaq
ulduzları olaraq Nizami, Xəqani, Nəsimi, Füzuli və Xətayi
yüksəlir.
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi, xalq şeirinin ən
çox işlənən formalarından biri bayatılar olub. Məlumdur ki,
bayatıların hər bəndi yeddi hecadan və dörd
misradan ibarət olmaqla yanaşı onlarda 1-ci, 2-ci və
4-cü misralar həmqafiyə olur, yalnız 3-cü
misranın başı açıq olur, yəni o biri 3 misra ilə
həmqafiyələnmir. Lakin
bayatının əsas xüsusiyyəti təkcə bununla
bitmir, bayatı hökmən özündə dərin məna,
hikmətanə fikirlər kəsb etməlidir.
1950-1980-ci illərdə yazıb-yaradan Cənubi Azərbaycan
şairlərinin bir çoxu bayatı formasında məna
tutumu dərin, bədii ifadələri dolğun nümunələr
meydana gətiriblər. Rizvanə Behinin yaradıcılında
bayatı formasından istifadə olduqca mühüm yer tutur.
Rizvanə xanım xalq şeirindən, xalq
yaradıcığından süzülüb gələn
formaları elə bir şəkildə məzmunun boyuna
biçir ki, bir çox hallarda onun şeir nümunələrinin
bəzi bəndlərinin min illər bundan əvvəl
deyildiyini düşünürsən:
Təbrizin
ulduzları,
Gözəl-gözəl qızları.
Gündüz
qızlar nur yayar,
Axşam da ulduzları.
Təbriz
qızlarında var,
Əhdə, sözə etibar.
Gözəllərin
qəlbinə,
Vurulmasın yaralar.
1938-ci ildə
Çaroymaq bölgəsində anadan olan Burcəli
Tükoğlu da xalq poeziyası formalarında olduqca dəyərli
nümunələr meydana gətirib:
O gün
ki, göz açıb özümü bildim,
Çığırdım,
bağırdım, dedim ay dilim.
Əzəldən
demişəm, deyirəm yenə,
Zindanda, qəfəsdə qalan, vay dilim.
Düşmənlər
önündə silahım sənsən,
Odur ki,
yolunda can qoymuşam mən.
Hər
zaman ağ günə çıxanda Vətən,
Ellərə
dərdimi başla say, dilim.
Aşıqlar
sözündə gözəldən deyər,
Şairlər
sözündə qəzəldən deyər,
Türkoğlu
bu sözü əzəldən deyər,
Görmədim
cahanda sənə tay, dilim.
Göründüyü kimi, Türkoğlu ənənəni
saxlayır, lakin doğma dili haqqında obrazlı ümumiləşdirmələrin
həqiqliyi və dəqiqliyi, daxili bitginliyi ilə olduqca
güclü təsir bağışlayır. Qoşmada dil
anlamının emiosonal-obrazlı şərhi zəngin və əlvandır.
Türkoğlu heç bir dərin əhəmiyyətli
məzmun ifadə etməyən qoşmasayağı nəzmlər
yazmır və qoşmanın qətiyyən asan bir forma
olmadığını, poetik sərvətlər sistemini
qoruyub saxlamaqla subut edir. Bu qoşmada müəllifin
əsas müvəffəqiyyəti doğma dilin ümumi, zahirən
parlaq, gözqamaşdırıcı söz və ifadələrlə
vəsfindən qaçıb, şairin daha çox dilin mənəvi
gücü, xalqın müqəddəratını, tarixini,
ruhi bütövlüyünü qoruyub saxlaması üzərində
düşünməsidir. Doğma dili
xalqın tarixi, xalqın mənəvi vəhdəti, xalqın
əqidə və vicdanı kimi dərk etmək vətəndaşlıq
şuurunun əlamətidir. Hiss etmək çətin
deyil ki, bu sadə, tutumlu misraların arxasında xalqın
tarixi-mənəvi təcrübəsi, müqəddəs vacib
yaddaşı dayanır.
Cənubi Azərbaycanda orta əsrlər ədəbiyyatı
tarixi poetika və ədəbiyyatşünaslıq elminin
inkişafı üçün böyük bir zəmin
yaradıb.
Vahid Molla Rəcəbəli, Bədi, Bədiüz-Zaman, Bəndə,
Bərqi, Bərgi, Bəhram və Bəhrami (Şah
İsmayılın oğlu Bəhram Mirzənin təxəllüsüdür),
Nazuki Marağayi, Şəms Təbrizi, Arif Ərdəbili, Vəhidi
Təbrizi, Şeyx Mahmud Şəbüstəri, Bağır,
Vaqif Molla Nəsrulla Xalaxali, Vicdan Mirzə Bağır
Qazızadə Təbrizi, Vüqun Məhəmməd Şərif
Təbrizi, Vüsali, Qasımxan, Şah İsamayıl Xətai,
Qəni Təbrizi, Məhjəmməd İbn İzəddin
İbn adil İbn yusif Təbrizi, Fani Mirzə Həsən
Zunuzi, Fəzləli Təbrizi, Nəimi Şah Fəzlullah
İbn Əbu Məhəmməd Təbrizi, Heyrət
Şeyxürrəis, Hümam Təbrizi, Qətran Təbrizi, Məlikmahmud
Təbrizi, Qiyasəddein Köcəc, Qövsi, Dərviş
Kahin, Səfiyəddin Ərdəbili, Həqiq, Dəruni,
Ürfi Təbrizi, Məazi Ərdəşir İbn Həsən
Təbrizi, Çələbi, Eynülqüzat Abdulla İbn Məhəmməd
İbn Əli İbn Həsən İbn Əli Miyanəci, Həqiqri,
Məczub Şərəfəddin Mirzə Məhəmməd
İbn Məhəmmədrza Təbrizi, Təsir, Səhvi, Fərdi
Ərdəbili, Çələbi Məhəmmədrza
Paşa Təbrizi, Xətib Əbu Zəkəriyya Yəhya
İbn Əli Təbrizi, Çələbibəy,
Əbdüssəməd Nizaməddin Təbrizi, Əbülfət
İshaq Səfiəddin İbn Şeyx Əminəddin, Ümdə,
Cəbrayıl İbn Qütbəddin Saleh İbn Məhəmməd
Hafiz İbn Əvəz Əlxas İbn Firuzşah İbn Məhəmməd
Şərəf Şah, Tövfi, Rəhmət, Səfai Təbrizi,
Şah Təhmasib, Məczubəlişah Mücrim Marağayi,
Əbdülhadi, Əvbhədi, İnşa Mirzə əbdülbaği
Təbrizi, Nüsrət Mirzə Nəsrulla Sədrül-Məmalik
Ərdəbili, Məftun, Tərzi Əfşar, Əlqas Mirzə,
Əlirza Təbrizi, Məhəmməd Hənəfi Təbrizi,
Əminəddin Təbrizi, Əssar Mövlana Şəmsəddin
Hacı Məhəmməd Təbrizi, Ətiqi Təbrizi,
Əhməd İbn Məhəmməd Təbrizi, Səburi, Zərkub,
Mülhəmi, İbrahim Mirzə Əbülfət, İbrahim
Şəbüstəri, Saib Mirzə Məhəmmədəli
Təbrizi, İlahi Ərdəbili, İlahi Təbrizi, İrəc
Təbrizi, Yarəhməd İbn Hüseyn Ər-Rəşid Təbrizi,
Yəqub, Yəqub Ərdəbili, Kazıma, Lütfi Təbrizi,
Mahmud İbn Əbdülkərim İbn Yəhya Şəbüstəri
Təbrizi, Salim Təbrizi və b. yüzlərlə sənətkar
yetişdirən Cənubi Azərbaycan mühiti Azərbaycanda,
o cümlədən bütün müsəlman Şərqində
maarif və mədəniyyətin, elm və tərəqqinin
çiçəklənməsində olduqca əhəmiyyətli
rol oynayıb.
1941-1946-cı
illərdə Pişəvərinin yaratdığı Milli
Hökumət zamanı şübhəsiz ki, Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatında bir sıra dəyişikliklər
baş verib, ədəbiyyat da başqa sahələr kimi fars
şovinizminin hər iki tərəfi kəsən iti
qılıncından xilas olub, sərbəst, müstəqil,
azad bir şəkildə fəaliyyət göstərməyə
başlamışdı. Milli Hökumət
dövründə yaranan poeziyanın da mündəricəsi,
mövzusu, məzmunu tamamilə başqa şəkil
almış, daha şah rejimininin sərt və kəskin tələbləri
ilə yox, rahat bir şəkildə, yeni bir formada yaranan əsərlərin
ümumazərbaycan ədəbiyyatı xəzinəsinə
tövhələr verməyə geniş şərait
yaratmışdı. Cənubi Azərbaycan
şairləri bu dövrdə xalqın, yeni cəmiyyətin
arzu və istəklərini əks etdirən əsərlər
meydana gətirirdi. Lakin məlum olduğu
kimi, bir sıra vətən xainlərinin
satqınlığı, o cümlədən SSRİ-də
yüksək vəzifə tutan Mikoyanın
riyakarlığı ilə Milli Hökumət suqut etdi. Şübhəsiz, bu da ədəbiyyata, o cümlədən
poeziyaya mənfi təsirini göstərdi. Şahın fərmanı ilə 1941-1946-cı illərdə
yazıb-yaradan şairlərin böyük bir qismi təqib
olunmağa, həbs edilməyə, zindanlara atılmağa
başlandı. Məhz bu bu dövr, yəni
1946-cı ildən sonrakı dövr Cənubi Azərbaycan sənətkarları
üçün olduqca çətin, ağır bir dövr
idi. Ən böyük bəla burasında
idi ki, onlar azadlığın artıq ətrini duymuş, onu
yaşamışdılar və birdən-birə bu azadlıq
onların əlindən qoparılmışdı. Bir sözlə, dövr çox ağır dövr
idi, belə bir dövrdə xalqın arzu və istəklərini
əks etdirmək, eyni zamanda zalım şahın qəsr-zindanlarında
yatmamaq üçün şair mütləq yüksək mənəvi
səviyyədə durmalı, olduqca zəngin biliyə mailk
olmalı idi. Şah rejimi sənətkarları
məhdudlaşdırıb dar çərçivəyə
salırdı, dil, üslub, yazı ədası və təsvir
cəhətdən bütün imkanlarını əlindən
alırdı. Lakin yaradıcı insan ən
ağır anlarda, ən çətin günlərdə yenə
yaradıcı olaraq qalır, eyni zamanda bundan heç zaman
hansısa bir təmənna güdmür. Qaranlıq
zindanlarda olsa belə ac-acına, susuz-susuzuna
yazıb-yaradır.
Bu, yaradıcı insanın şübhəsiz ki, vətənpərvərliyindən,
torpaqsevərliyindən, xalqına, millətinə olan dərin,
intəhasız məhəbbətindən irəli gəlməklə
yanaşı həm də müasir dildə desək, bir
növ onun xobbisidir. Yaradıcı insanın əlindən qələmi
alınarkən o, susuz səhrada su axtaran məzluma, sudan bayıra atılmış balığa
oxşayır. Lakin müdriklər demiş;
“Zülm, əziyyət insanların iradəsini möhkəmləndirir
və onlara yüksək mənəvi keyfiyyətlər bəxş
edir.”
1950-1980-ci
illərdə yazıb yaradan Cənubi Azərbaycan şairlərini
şahın qol-qabırğa qıran, sümük sındıran
məngənəsi daha da güclü yaradıcılıq fəaliyyəti
göstərməyə, daha artıq mənsub olduqları
xalqa xidmət etməyə sanki bir təkan verdi.
Daim qan və rəzalət püskürən
şah özü də bilmədən bu dövr ərzində
başda Şəhriyar olmaqla onlarla Cənubi Azərbaycan
şairinin ümumazərbaycan ədəbiyyatı xəzinəsinə
misilsiz töhfələr verməsinə səbəb oldu.
Bütün əziyyətlərin, zülmlərin,
haqsızlıqların altında yazıb yaratdılar, bir
gün mənsub olduqları xalqın onları dəyərləndirəcəyinə
əmin olub, heç nədən qorxmadan yazıb-yaratdılar,
adlarını qızıl hərflərlə Azərbaycanın
poeziya tarixinə yazdılar.
Vüqar Əhməd
professor
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 4 sentyabr.- S.14.