QHT-ni necə qeydiyyatdan keçirmək
olar?
Cəmiyyəti
bir çevrə kimi təsəvvür etsək onu 3 hissəyə
bölməli olarıq: hökumət, biznes və gəlir gətirməyən
sahələr. Bu gün məhz
üçüncü sahə – gəlir gətirməyən
sahələr haqqında danışmaq istəyirik. Hansı ki, biz bunu Qeyri-Hökumət Təşkilatı
(QHT) adı ilə daha çox xatırlayırıq. QHT birləşmənin bir formasıdır. Hansı ki, Azərbaycan Konstitusiyasında 58-ci maddə
ilə təsbit olunur. QHT oxşar fikirli
insanların eyni məqsədlər uğrunda qüvvələrini
birləşdirməsi və birgə fəaliyyəti deməkdir.
Cəmiyyətdə kifayət qədər problemlər
vardır. Hansı ki, bunlar mahiyyətinə və həcminə
görə bir-birindən xeyli fərqlənirlər. Bütün problemlərin həllinə hökumət
yetişə bilmir və ya bu problemləri həll etmək istəmir.
Bəzi hallarda problemlər yerli səviyyədə
olur və buna aidiyyatı orqanlar reaksiya verənə qədər
digər problemlər də yaranır. Bir çox hallarda
biz görürük ki, dövlət strukturlarının
problemi həll etməsi bir az uzana bilər.
Belə olan halda cəmiyyətdən reaksiya
olmasa problem daha da böyüyər. Problem
həll olmadığı kimi onu həll etməyə
maraqlı, ancaq bir-birindən xəbərsiz insanlar da mütləq
vardır. Bu zaman çıxış yolu
problemləri həll etmək istəyində olan və ya
hansısa formada cəmiyyətə öz töhfəsini vermək
istəyən 2 və ya daha artıq eyni fikirli gənc birləşərək
QHT yaradır. QHT yaratmaq üçün
ilk növbədə təsisçilər nə istədiklərini
özləri dəqiq bilməlidirlər. Aydın
missiya və məqsəd olmalıdır. Daha
sonra təşkilatın məqsədinə, missiyasına
uyğun olaraq gələcək fəaliyyət istiqamətləri
müəyyənləşdirilərək Nizamnamə tərtib
olunur. Hüquqi şəxs olmaq, daha ciddi
imic formalaşdırmaq üçün dövlət
qeydiyyatından keçmək mütləqdir. Əgər dövlət qeydiyyatı yoxdursa, bunu QHT
adlandırmaq hüquqi baxımdan düzgün deyildir.
Dövlət qeydiyyatı üçün lazım olan sənədlər
aşağıdakılardır:
- Nizamnamə
- Təsis
yığıncağının protokolu
- Ərizə
- Təsisçilərin
şəxsiyyət vəsiqəsinin surəti
-
Hüquqi ünvan
-
Möhür və ştampın eskizi
- QHT
yaradılması üçün dövlət rüsumunun qəbzi
Bu sənədlər hazırlanıb Ədliyyə
Nazirliyinə təqdim edilir. Daha sonra QHT-lər
haqqında qanunvericiliyə və digər hüquqi aktlara
uyğun olaraq qeydiyyat prosesi həyata keçirilir. QHT ona görə gəlir gətirməyən və
qeyri-mənfəətli təşkilat sayılır ki, AR
qanunvericiliyinə əsasən layihə və digər proseslərin
nəticəsində əldə olunan gəlir təsisçilər
arasında bölünə bilməz. Əldə
edilən vəsait ancaq məqsəd və missiyanın həyata
keçirilməsinə sərf olunmalıdır. Adətən inkişaf etmiş Avropa ölkələrində,
Amerikada QHT-də daha çox yaşlı nəsl
çalışır. Hansı ki,
ömürləri boyu çalışıblar, artıq bəlli
yaşdan sonra pensiyaya çıxıblar və
aldıqları təqaüdlə dolanırlar. Ancaq cəmiyyətə yenə də töhfə
vermək, özlərini lazımsız hesab etməmələri
üçün onlar QHT-də birləşirlər. Maraqları üzrə xeyirxah və ölkənin,
xalqın inkişafına yönəlik fəaliyyətlərin
həyata keçirilməsi üçün təşkilatlanırlar.
Amma onu da vurğulayaq ki, Azərbaycanda QHT yaradıb onu
dövlət qeydiyyatına almaq da asan bir məsələ
deyil. Hüquqşünas Elçin Abdullayev deyir ki,
nazirlik çox vaxt qeydiyyatdan imtina üçün müxtəlif
bəhanələrdən istifadə edir. Buna
QHT-lərin qeydiyyatını müəyyənləşdirən
qanunlardakı boşluqlar imkan verir. Məsələn,
“Hüquqi şəxslərin dövlət qeydiyyatı və
dövlət reyestri haqqında” qanunun 8.3-cü maddəsi
çox mücərrəd yazılıb və bundan istifadə
edərək hər səbəbdən geri qaytarmaq
mümkün olur. Özü də QHT-yə
rəhbərlik edən Elçin Abdullayevin sözlərinə
görə, qanuna əsasən nazirlik imtinaya səbəb
olmayan çatışmazlıqların hamısı barədə
təşkilata eyni vaxtda bir dəfə məlumat verməlidir.
Təşkilat isə
çatılmazlıqların hamısını aradan
qaldırıb qeydiyyatdan keçmək üçün yenidən
müraciət etməlidir. Praktikada isə
QHT-nin sənədləri bir neçə dəfə geri
qaytarılır, hər dəfə də ayrı-ayrı
iradlar göstərilir. “Çox vaxt
iradlardan biri bu olur ki, təsisçilər hüquqi şəxs
təsis edərkən qərar təqdim etməlidirlər.
Adətən isə təsis protokolu təqdim
olunur. Əgər siz sənədi protokol
kimi təqdim edib aşağıda qərar yazsanız, nazirlik
sənədləri geri qaytaracaq. Ona görə
qaydaları pozub protokolun həm əvvəlində, həm də
sonunda qərar yazmaq lazım olur. Bəzən
deyirlər ki, adla fəaliyyət növü bir-birinə
uyğun gəlmir. Əgər qadınların
inkişafı adı ilə qurum yaradırsansa, bura
inkişafa səbəb ola biləcək
amil kimi hüquqların müdafiəsi də daxil edilə bilər.
Amma bunu qəbul etmirlər. Yəni,
bu cür o qədər də önəmli olmayan məsələlərə
görə sənədlər illərlə geri
qaytarılır. İmtina etmək üçün
1001 səbəb tapılır”.
Hüquqşünas deyir ki, bəzən Ədliyyə
Nazirliyi təşkilatlara qarşı anlaşılmaz tələblər
də irəli sürür. Məsələn, hər
bir təşkilatdan onun işləmək istədiyi sahəyə
nəzarət edən dövlət qurumundan dəstək, ya
razılıq məktubu almaq tələb olunur. Məsələn, səhiyyə ilə bağlı
QHT yaratmaq istəyən Səhiyyə Nazirliyi, nəqliyyatla
bağlı istəyən Nəqliyyat Nazirliyindən dəstək
sənədi almalıdır. Rayonlardan
hansısa qurum qeydiyyatdan keçirmək istəyəndə
isə icra hakimiyyəti başçısından məktub tələb
edirlər. İcra başçısı
da deyir ki, siz hələ işləmirsiz, mən sizə necə
rəy verə bilərəm?”
Qeyri-rəsmi məlumatlara görə, hazırda təxminən
40-a yaxın QHT-nin qeydiyyatla bağlı işi məhkəmələrdədir. Hüquq
Maarifçiliyi Cəmiyyəti tərəfindən 10-a
yaxın QHT-nin işi Avropa İnsan Haqları Məhkəməsinə
göndərilib. Artıq bir neçə
təşkilat məhz Avropa Məhkəməsinin qərarından
sonra qeydiyyata alınıb. Ədliyyə Nazirliyi Qeydiyyat
və Notariat Baş İdarəsinin QHT-lərlə iş
şöbəsi isə qanunsuz iradlarla bağlı QHT rəhbərlərinin
dedikləri ilə razılaşmır: “Belə şeylər
havadan deməklə olmur ki. Təsis sənədlərində
qanuna uyğun olmayan məqamlar aşkarlananda sənədlər
geri qaytarılır. Kim narazı
qalırsa, məhkəməyə müraciət edir”. Nazirlik dəstək məktubu ilə bağlı
deyilənləri də qəbul etmir. Onun sözlərinə
görə, qanunda belə bir məktub nəzərdə
tutulmayıb: “Belə bir şey yoxdur. Biz ancaq
qanunda tələb olunan sənədləri tələb
edirik”.
Qanunda isə həqiqətən də QHT yaratmaq
üçün hansısa dövlət orqanından dəstək
məktubu, icazə və ya razılıq tələb olunmur. Bu, məntiqə
də uyğun olmazdı – qeyri-hökumət təşkilatı
yaratmaq üçün hökumətdən razılıq
almaq? Ümumilikdə, QHT yaradılması qaydaları və
fəaliyyəti “Hüquqi şəxslərin dövlət
qeydiyyatı və dövlət reyestri haqqında”,
“Qeyri-hökumət təşkilatları (ictimai birliklər və
fondlar) haqqında” qanunlarla və AR-nın Mülki Məcəlləsi
ilə tənzimlənir. Qanunlara görə,
qeydiyyatdan keçirmək üçün cəmi 7 növ sənəd
tələb olunur ki, onların da toplanması o qədər də
çətin deyil. Çətin mərhələ
sonra başlayır – sənədləri qeydiyyatdan keçirəndə.
Bunu araşdırmalar da sübut edir. Bu cür araşdırmalardan biri Demokratiyanı
Öyrənmə İctimai Birliyi tərəfindən
aparılıb. Qeydiyyat sahəsində
mövcud vəziyyəti öyrənmək qərarına gələn
təşkilat 100 QHT arasında sorğu keçirib. Sorğuda iştirak edən təşkilatların
yarısı qeydə alınmayan təşkilatlar olub. Sorğu nəticəsində məlum olub ki, qeydə
alınmış QHT-lərin əksər hissəsi (57 faizi)
qeydiyyata xeyli vaxt sərf ediblər. Onların 20 faizi
qeydiyyat prosesinə 1 il, yerdə
qalanları 2 il (12 faiz), 3 il (8 faiz), hətta 5-8 il (11 faiz) sərf
ediblər. Amma İlk 3 ayda qeydə alınan təşkilatlar
da olub. Onların əksəriyyətini mədəniyyət,
turizm və ekologiya, uşaq və gənclər təşkilatları
təşkil edir. Üstəlik, bu cür
təşkilatların əksər hissəsi icra orqanları tərəfindən
verilmiş zəmanət məktubu təqdim edən təşkilatlar
olub. Əvəzində qeydiyyatsız təşkilatların
yarısı insan hüquqları və demokratiya sahəsində,
yerdə qalanları da sosial-iqtisadi inkişaf məsələləri
ilə məşğul olduğunu bildiriblər. Bir sözlə, ekspertlərin dedikləri sorğu nəticələrində
də özünü göstərib. Sorğuda
iştirak edənlərin 40 faizi onlardan qeydiyyat
üçün qanunda nəzərdə tutulmayan əlavə
sənədlər istənildiyini bildiriblər. Məsələn,
təsisçilərin iş təcrübəsi, əvvəlki
fəaliyyəti barədə məlumatlar istənilib, icra
hakimiyyəti orqanlarından zəmanət məktubunun
alınması (belə təşkilatların 46 faizi qeydə
alınıb) tövsiyə edilib. Ekspertlər
QHT-lərin qeydiyyat probleminin həll olunması ilə
bağlı çıxış yolunu beynəlxalq təcrübəyə
istinad etməkdə görürlər. Konkret
olaraq, prosesi sadələşdirmək, QHT-lərin qeydiyyata
alınması qaydalarını kommersiya subyektlərinə tətbiq
olunan vahid pəncərə sisteminə
uyğunlaşdırmaq təklif olunur. Sonda onu da qeyd edək
ki, 9,6 milyon əhalisi olan Azərbaycanda hazırda 3 minə yaxın
QHT var. Əhali sayı təxminən Azərbaycana yaxın
olan Macarıstanda bu rəqəm 60 min, Çexiyada 68 min, əhalisi
4,6 milyon olan Gürcüstanda 10 mindir...
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 4 sentyabr.- S.13.