Vətəndaş cəmiyyətində konsensus
Çağdaş dünyada ölkələrarası gərginliyin artması istər-istəməz insanlarası münasibətə də təsir edir. Bu gün beynəlxalq konfliktlərin həlli çox zaman mümkünsüz görünür. Bunun səbəbini isə konfliktoloqlar müxtəlif amillərlə izah edirlər. Əslində dünyadakı gərginliklər insanlarası gərginliklərin nəticəsi kimi meydana çıxır. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru Əyyub Kərimov araşdırmasında konsensus amilini konfliktlərin demokratikcəsinə həll etmə üsulu kimi araşdırmaya cəlb edir, müəyyən qənaətlərə gəlir: “Görkəmli zəka sahibləri əsrlər boyu münaqişəsiz, ideal cəmiyyətin müxtəlif nəzəri modellərini irəli sürsələr də, onların həyata keçməsi qeyri-mümkün olub. Nəticədə bu gün dünyanın müxtəlif bölgələrində baş verən konfliktlər günümüzün reallığına çevrilib. Sosial konfliktlər təkcə cəmiyyətin, insanların fərdi şüurunda deyil, qlobal, beynəlmiləl həyatda da mühüm rol oynayan bir fenomendir. İstənilən cəmiyyətin bir-birinə əks qüvvələrinin arasında mövcud olan ziddiyyətlər inkişafın həm mənbəyini, həm də ləngiməsini təşkil edir. Müasir demokratikləşmə dövründə müxtəlif konfliktoloji şəraitin qarşısını almaq üçün ən səmərəli qərar qəbul etmə sistemi və qeyri-zorakı metod kimi konsensus qəbul edilir.
Konsensus repressiv metodlardan uzaq, demokratiyanın təməl pirinsiplərinə uyğun olub, ziddiyyətləri aradan qaldırmaq vasitəsi kimi plüralizmlə birləşir. Konsensusun ictimai, gizli, hüquqi, vətəndaş konsensusu formaları mövcuddur. Hər hansı konsensus prosesində tərəflərdən birinin mütləq üstünlüyü qəbul edilmir, konfliktli şəraiti qiymətləndirmək üçün obyektiv meyarlardan istifadə olunur. İstənilən cəmiyyətin bir-birinə əks qüvvələri arasında mövcud olan ziddiyyətlər inkişafın həm mənbəyini, həm də ləngiməsini təşkil edir.
Məlumdur ki, sosial konfliktlər ictimai həyatın bütün sahələrini əhatə edir. Yaxın keçmişimizdən bizə yaxşı bəllidir ki, sovet dövründə konfliktlər demək olar ki, dərindən öyrənilmirdi. Belə hesab olunurdu ki, guya sosialist sistemi ziddiyyətsiz, ahəngdar surətdə inkişaf edir. Əslində isə adı çəkilən cəmiyyətdə mövcud ziddiyyətlər ört-basdır edilir və son nəticədə həllini tapmayaraq gərginlik mənbəyinə çevrilirdi. Konfliktoloji nəzəriyyələrə əsasən deyə bilərik ki, münaqişələr istər obyekt və subyektinə, istərsə də, ziddiyyətlilik
səviyyəsinə görə bir-birindən fərqlənir və sosial, iqtisadi, siyasi, daxili və xarici, millətlərarası, dinlərarası, dövlətlərarası, beynəlxalq və s. konfliktlərə bölünür. Qədim dövrlərdən XX əsrədək dünyada dövlətlər və xalqlar arasında dini, millətlərarası, regional müharibələr üstünlük təşkil edirdi. XX əsrin əvvəllərində
kommunist rejiminin yaranması ilə dünya sosializm və kapitalizm sisteminə bölündü, totalitarizm və demokratiya arasında ideoloji mübarizə - «soyuq müharibə» başlandı. Bu dövrdə dünya müharibələri baş verdi, bəşəriyyətin başı üstünü nüvə müharibəsi təhlükəsi aldı. XX əsrin sonlarında kommunizm bir sistem olaraq aradan qalxsa da, dünyada sülh və əmin-amanlıq bərqərar olmayıb. Belə ki, Yer kürəsində hələ də qanlı, barışmaz konfliktlər mövcuddur. “Ərəb dünyası”nda, Misirdə, İraqda, Suriyada, lap bu yaxınlarda Ukraynada baş verənlər fəlsəfi-siyasi təhlillərin predmetinə çevrilməkdədir. Göründüyü kimi, bəşər sivilizasiyasında konfliktlər yalnız böyük və kiçik sosial birlikləri deyil, həm də ayrı-ayrı regionları, bütöv kontinentləri, onlarla xalqları və dövlətləri də əhatə edir”.
Araşdırmaçı bu qənaətə gəlir ki, demokratik cəmiyyətlərdə münaqişələrin analitik
təhlili və rasional həlli cəmiyyətin sosial institutların və deməli, onun ictimai
şüurunun yetkinliyini
əks etdirir: “Bu isə öz növbəsində dolayısı
yolla olsa da,
xalqın mənlik
şüurunun və siyasi mədəniyyətinin
inkişafına pozitiv
təsir
göstərir. Fikrimizcə,
müasir qloballaşma
dövründə konfliktlərin
konsensus yolu
ilə həllinin ən optimal variant olması
seçdiyimiz mövzunun
tədqiqini daha da aktuallaşdırır.
Sosial konfliktlərdə
zorakılıq və
qeyri-zorakılıq bir-birinə
əks olan üsullardır. Zorakılıq dağıdıcı qüvvə
kimi müxtəlif formalarda, müxtəlif dərəcələrdə: fiziki,
psixoloji, şəxsiyyətlərası,
struktur, sosial, siyasi, hərbi, iqtisadi, mədəni, dini şəkillərdə
təzahür edir. Vaxtilə
Mahatma Qandi zorakılığı
(«ximsa») insanda heyvani başlanğıc,
qeyri-zorakılığı isə («aximsa») onun ilahi mahiyyətinin
əlaməti hesab edirdi. Böyük mütəfəkkir bildirirdi:
«Qeyri-zorakılıq yolu
işıq saçan
elə bir mayakdır ki o, bəşəriyyəti qaranlıqda
məhv olmağa qoymur».
Sosial konfliktlərdə
qeyri-zorakılıq etik
mahiyyət kəsb edir, güclü təsiredici qüvvə kimi bəşəriyyətin
mənəvi qüdrətini
səfərbər edərək
insanlara, millətlərə
qarşı deyil, ədalətsizliyə qarşı
mübarizə vasitəsi
kimi çıxış
edir.
Konfliktlərin həlli, zorakılığın
aradan qaldırılması
müxtəlif yollarla
baş verə bilər. Müasir demokratikləşmə dövründə müxtəlif
konfliktoloji şəraitin
qarşısını almaq
üçün ən
səmərəli qərar
qəbul etmə sistemi və qeyri-zorakı metod kimi konsensus qəbul edilir. Rusiya tədqiqatçıları
N.V.Varlamovanın və
N.B.Paxolenkonun fikrincə,
latın sözü
"consentino" sözündən
götürülən konsensus
hüquqi, ictimai-siyasi
praktikada "qarşılıqlı
hərəkət etmək"
"hiss, düşüncə ümumiliyi, qarşılıqlı
anlaşma mənasında
işlənir. "Xarici sözlər lüğəti"ndə konsensus
"mübahisəli məsələlər
üzrə ümumi razılaşma" kimi, sosial-fəlsəfi problemləri
həll etməyin yeni yanaşma sistemi kimi səciyyələndirilir.
Konsensus
universal, demokratik prinsip
olub, ölkədaxili və beynəlxalq problemlərin həlli zamanı tətbiq edilir. O, ictimai-siyasi,
sosial-fəlsəfi problemlərin,
inkişafın bütün
formalarında ictimai şüurun obyektiv tələbatı kimi çıxış edir.
Digər
bir tədqiqatçı
Q.V.Maltsev konsensusu siyasi hakimiyyət və hüququn qarşılıqlı münasibətini
tənzimləyən bir
vasitə hesab edir. Beləliklə, müxtəlif elm sahələrinin mütəxəssisləri
- politoloqlar, hüquqşünaslar,
fəlsəfə üzrə
tədqiqatçılar konsensusu
əksəriyyətin ümumi
rəyə gəlməsi
kimi müəyyən
edirlər.
Konsensus repressiv metodlardan uzaq, demokratiyanın təməl pirinsiplərinə
uyğun olub, ziddiyyətləri aradan qaldırmaq vasitəsi kimi plüralizmlə birləşir. İ.V.Varlamova və N.B.Paxolenko bu barədə yazırlar: "Demokratiya çərçivəsində plüralizm və konsensus hansı şəkildə birləşir?
Göründüyü kimi, müxtəlif
sosial-iqtisadi maraqları
ifadə edən siyasi, fəlsəfi, mənəvi cərəyan
və qrupların tərəfdarlarının tərəf
çıxdıqları bir
sıra ən ümumi ideyalar və dəyərlər mövcuddur”.
Müəlliflər doğru olaraq qeyd edirlər ki, bu ideyaları
və dəyərləri
reallaşdıran mövcud
rejimlərin əsas məqsədi cəmiyyəti
möhkəmləndirməkdir. Onlar konsensusun baza əsası olan birləşdirici dəyərlərə
aşağıdakıları aid edirlər: 1) milli dəyərlər; 2) dini dəyərlər; 3) şəxsiyyətin
hüquq və azadlıqları.
Qərb
tədqiqatçısı G.Ravls bu dəyərlərdən
yalnız sonuncunu inkişaf etmiş demokratiyaya xas olan, konsensusu səciyyələndirən ən
ümumi dəyər hesab edir: "Şəxsiyyətin azadlığı
və ləyaqəti ən üstün dəyər kimi uzun müddətli demokratik idarəetmə şəraitində formalaşa
bilər". Lakin müəllif
unudur ki, demokratik cəmiyyətlərdə
barış və vətəndaş həmrəyliyi
vasitəsi kimi dini və milli
konsensus da mühüm rol oynayır. Çoxdinli, çoxmillətli, çoxdilli bir ölkə olan Azərbaycanda millilik və ümumbəşərilik,
dünyəvilik və
dövlətçiliyi özündə
ehtiva edən azərbaycançılıq ideyası
milli birlik və vətəndaş konsensusunun yaranmasında həlledici rol oynayır. Göründüyü kimi, azərbaycançılıq
müxtəlif mədəniyyətlərin,
dinlərin vəhdəti,
vahid birlik, vahid sosium formalaşdıran
bir nəzəri əsasdır.
2013-cü
ildə qəbul olunmuş “Azərbaycan –
2020: gələcəyə baxış” konsepsiyasının
da başlıca strateji məqsədi mövcud imkanları və resursları nəzərə almaqla Azərbaycanda davamlı iqtisadi artım və yüksək sosial rifah, səmərəli
dövlət idarəetməsi
və qanunun aliliyi, insanların bütün hüquq və azadlıqlarının
tam şəkildə təmin
olunması və vətəndaş cəmiyyətinin
ölkənin ictimai həyatında fəal statusu ilə səciyyələnən inkişaf
mərhələsinə nail olmaqdır. Konfliktlərin həllində təkcə
konsensusdan deyil, kompromisdən də istifadə edilir. Konfliktləri həll etməyin
klassik metodu olan kompromis zamanı konfliktlər müvəqqəti təxirə
salınır. Kompromis konsensus
əldə edilmədikdə
güc tətbiq edilməsi zərurətə
çevrilir. Konsensus
və kompromis qarşılıqlı əlaqədə
olan proses olub, danışıqlar nəticəsində reallaşır.
Bir sözlə, konsensus razılaşma, ümumi qərara yaxınlaşma,
ümumi iradənin ifadəsi, konfliktli şəraitin bütün
iştirakçıları üçün kompromis
variant axtarışıdır. Konsensusun ictimai, gizli, hüquqi, vətəndaş
konsensusu formaları mövcuddur. Hər hansı
konsensus prosesində tərəflərdən birinin
mütləq üstünlüyü
qəbul edilmir, konfliktli şəraiti qiymətləndirmək üçün
obyektiv meyarlardan istifadə olunur. Obyektiv meyarı təmin etmək üçün maraqlı olmayan üçüncü tərəfə
– vasitəçiyə, arbitrə,
məhkəməyə müraciət
edilir. "Üçüncü
tərəfin" təklifləri
isə məcburi xarakterdən çox konflikt iştirakçılarının
razılaşmasına, qərar
qəbul etməsinə
yardım edən tövsiyə xarakteri kəsb edir”.
Araşdırmalardan bir daha məlum olur ki, konfliktin
səbəbləri mürəkkəbdir:
konkret konflikt təhlil olunarkən ilk növbədə iştirakçıların
əsas mənafelərinin
hansı sahədə
toqquşduğuna fikir
verilməlidir. Konflikt səbəblərinin
bir-birilə sıx mürəkkəb əlaqədə
olması əsas səbəbin üzə çıxmasına mane olur,
subyektiv və obyektiv amillər üzündən müşahidəçidən
"gizlənir". Analitik mümkün
metodlardan "universal" istifadə
etməli, hər şeydən əvvəl konfliktin sırf siyasi, iqtisadi, etnik, dini, şəxsi
səbəblərini fərqləndirməlidir.
Konkret dövlətin konflikt mühitini onun sosial və siyasi sistemi, həmin cəmiyyətdə
hakim sosiomədəni qurumun
real vəziyyəti təşkil
edir. Sosial və siyasi
sistemlər konfliktin mexanizmini və onun həlli imkanlarını müəyyənləşdirir.
Demokratik
sistemlərdə siyasi
konfliktin gərginliyini
azaldan, yumşaldan çevik mexanizmlər ziddiyyətlərin qeyri-zorakı
yolla həllinə təminat verir.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 10 sentyabr.- S.13.