Nə əcəb düşübdü
yeri Dərbəndin...
Dəmir qapı Dərbənddən
soraqlar
I yazı
AMEA Folklor İnstitutunda “Dərbənd folklor örnəkləri”
(1-ci kitab, Bakı, “Elm və təhsil” nəşriyyatı,
2014, 368 səh.) kitabı işıq üzü görüb. Layihə rəhbəri AMEA-nın
müxbir üzvü Muxtar Kazımoğlu (İmanov),
toplayanlar, tərtib edənlər: Məhərrəm
Qasımlı, Oruc Əliyev, Rza Xəlilov, elmi redaktoru Aynur
Hüseynovadır. “Ön söz”də vurğulanır:
“Dünyanın qədim mədəniyyət mərkəzlərindən
olub Əl-Bab (“Qapı”), Əl-Bab-əl-hədid (“Dəmir
qapı”) və s. kimi adlarla tanınan Dərbənd şəhəri
antik dövrlərdən başlayaraq tarix boyu Azərbaycanın,
o cümlədən Yaxın və Orta Şərqin
iqtisadi-siyasi həyatında mühüm rol oynayıb. Şəhərin ərazisində aparılan arxeoloji
qazıntılar zamanı üzə çıxarılmış
maddi mədəniyyət abi¬dələri hələ
eramızın I-III yüzilliklərində Dərbəndin
Yaxın Şərqin bir sıra ölkələri ilə
iqtisadi əlaqələr saxladığını göstərir.
Dərbəndin beş min ildən artıq
tarixə malik olması qədim və orta yüzilliklərə
aid mənbələrdə də qeyd olunub.
Adı Gəncə,
Naxçıvan, Şirvan, Şəki, Bərdə ilə
yanaşı çəkilmiş Dərbənd tarix boyu Azərbaycanın
şimal sərhədi olaraq özünün Narın
qalası ilə müxtəlif qəsbkarların
hücumlarına sinə gərib. Yazılı
qaynaqlar Dərbənd qalasının tikilişini VI
yüzilliyə - Sasanilər dövrünə aid etsə də,
aparılmış qazıntılar hələ eramızdan
öncə VIII-VII yüzilliklərdə burada
qala-istehkamın olduğunu təsdiq edir. Qalanın
tikilməsi barədə məlumat yalnız tarixi qaynaqlarda
deyil, müxtəlif əfsanə və rəvayətlərdə
də özünəməxsus şəkildə qorunub. Nizami Gəncəvinin Dərbənd qalasının
tikilişini İsgəndər Zülqərneynin adı ilə
bağlaması onun xalq arasında gəzən rəvayətlərdən
faydalandığını göstərməklə
yanaşı, Dərbənd qalasının tarixinin daha əski
çağlara gedib çıxmasından da xəbər
verir. Sonralar XVII yüzilliyin saz-söz şairi Abbas
Tufarqanlının:
Ay
ağalar, gəlin tərifin deyim,
Nə əcəb düşübdü yeri Dərbəndin.
İsgəndər
əlilə olub bərqərar,
Çəkilibdi
bürcü-barı Dərbəndin
- deməsi, bu mövzuda olan rəvayətlərin
xalq arasında nə qədər dərin kök saldığını
göstərməkdədir. Ərəb
tarixçisi Əl-Balazuri Dərbənd qalasının I
Xosrov Ənuşirəvanın hakimiyyəti illərində
(531-579) şəhəri köçəri xalqların
aramsız hücumlarından qorumaq məqsədi ilə tikilməsini
qeyd edib. Dərbəndin coğrafi cəhətdən
əlverişli mövqeyi, ticarət yolları üzərində
yerləşməsi Roma, Bizans, İran kimi qüdrətli
dövlətləri özünə cəlb edib, onlar
arasında qızğın müharibələrə səbəb
olub. Sasanilər dövləti eramızdan əvvəl
III-I yüzilliklərdə Azərbaycan ərazisində
yaranmış Qafqaz Albaniyasının şəhərlərindən
olan Dərbəndi, Roma imperatorluğu ilə uzun sürən
müharibədən sonra - IV yüzillikdə istila edə
bilib.
Ərəb tarixçilərindən Ət-Təbari və
İbn Əl-Əsirin yazdıqlarına görə, sonuncu
Əməvi xəlifələrindən Hişamın hakimiyyət
illərində (724-743) ərəb sərkərdəsi Məsləmə
ibn Əbd Əl-Məlikin başçılıq etdiyi ərəb
qoşunları xəzərlərin müqavimətini
qıraraq Dərbəndi fəth edə bilib. Məşhur şərqşünas
Qustav Edmund fon Qryunebaum qeyd edir ki, xəzərlər
təqribən yüz il ərəblərin Dərbənd
üzərinə yürüşlərinə qarşı
şiddətli müqavimət göstəriblər.
XIII
yüzilliyin ikinci yarısında Dərbənd Yaxın Şərqin
ən inkişaf etmiş ticarət mərkəzlərindən
birinə çevrilib və IX yüzilliyin sonu, X yüzilliyin
başlanğıcından etibarən ərəb xilafətinin
hökmranlığından azad ola bilib. Bəllidir ki, ərəb xilafətinin
dağılmasından sonra Azərbaycanda müxtəlif feodal
dövlətlər yaranır. Bu dövrdə
yaranmış Səlarilər dövlətinin hüdudları
Dərbənddən Marağayadək uzanırdı. Artıq XIII yüzillikdə Dərbənd
Şirvanşahlar dövlətinin tərkibində idi. Təsadüfi deyil ki, bu dövrün tarixçilərindən
Həmdullah Qəzvini və Şərəf əd-Din Əli Yəzdi
öz əsərlərində Dərbəndi gah “Şirvan Dərbəndi”
(Dərbəndi-Şirvan), gah da “Bakı Dərbəndi” (Dərbəndi-Bakı)
adlandırırdılar”.
Dərbənd
XIV-XV əsrlərdə monqol və tatarların tapdağı
altında qalıb: “1538-ci ildə Şirvanşahlar dövləti
ləğv olunub, Şirvan bəylərbəyliyi kimi Səfəvilər
dövlətinin tərkibinə daxil oldu. Bu
dövrdə Şirvan bəylərbəyliyinin əyalətlərindən
biri olan Dərbənd, Osmanlı və Səfəvilər
dövləti arasında gedən uzunmüddətli vuruşların
mərkəzində dururdu. XVIII
yüzilliyin iyirminci illərində I Pyotrun dövründə
müstəmləkəçilik siyasətinə başlayan
çar Rusiyasının qoşunları ilk dəfə olaraq
Dərbəndin ətrafında göründülər. 1722-ci ilin 23 avqustunda I Pyotrun qoşunları Dərbəndə
daxil oldu. Bağlanmış müqaviləyə
əsasən, İran Dərbəndi çar Rusiyasına
güzəştə getdi. 1735-ci ildə
rus qoşunları Dərbəndi tərk etdilər. Elə həmin vaxt Nadir şahın qoşuları Dərbəndə
daxil olub, şəhəri tutdular. XVIII
yüzilliyin ortalarında Azərbaycanda bir çox xanlıqlar
yaranmışdı ki, onlardan biri də Dərbənd idi.
Həmin yüzilliyin sonu və XIX yüzilliyin əvvəllərində
Azərbaycan xanlıqları rus qoşunlarının
hücumuna məruz qaldı. Dərbənd 1806-cı ildə
Rusiyaya ilhaq edildi”...
“Ön
söz”də daha sonra vurğulanır ki, Azərbaycan
folklorunun yayılma arealı respublikamızın indiki
inzibati-coğrafi ərazisindən daha geniş olub, qərbdə
Borçalı, Göyçə mahallarını, cənubda
Cənubi Azərbaycanı, şimalda Dərbəndi əhatə
edir. Sanki bu folklor atlası vətənimizin real
tarixi sərhədlərini əks etdirir. Lakin bu xəritə
öz tarixi həqiqətinə baxmayaraq, uzun müddət
“ağ ləkə”lərlə örtülü olub: “Dərbənd
şəhəri və onun ətraf kəndləri uzun illər
qapalı bir ərazi kimi fəaliyyət dairəsindən kənarda
qalmışdı. 1987-1989-cu illərdə Ədəbiyyat
İnstitutunun folklor şöbəsinin Dərbəndə və
onun ətraf kəndlərinə təşkil etdiyi
ekspedisiyalar vaxtı toplanıb yazıya alınmış,
şifahi ədəbiyyat nümunələri əsasında tərtib
edilmiş bu toplu - çoxcildli “Azərbaycan folkloru antologiyası”
silsiləsindən olan, həmin regionun xalq ədəbiyyatı
nümunələrini sistemli şəkildə özündə
cəmləşdirən ilk kitabdır. Tərtib
işinə daxil edilmiş folklor örnəkləri təmsil
etdikləri janrların ümumi tipoloji xüsusiyyətləri,
özünəməxsusluğu haqqında geniş təsəvvür
yaratmağa imkan verir. Toplanılmış
folklor örnəklərindən bəlli olur ki, sınamalar,
ovsunlar kimi arxaik nümunələr dərbəndlilərin
gündəlik həyatında möhkəm yer tutub. Onlar yerli əhalinin məişət və təsərrüfat
həyatı barədə geniş təsəvvür
yaradır. Ümumiyyətlə, arxaik janr
və növləri səciyyələndirən cəhətlərdən
biri onların folklor və etnoqrafiya ilə eyni dərəcədə
bağlılığıdır. Bu
nümunələr bu və ya digər məqsədlə icra
edilən müəyyən magik hərəkətlərdir.
Bu hərəkətlərin icrası isə
özünəməxsus daxili ritmik nəğmələrlə
müşayiət olunur. Bu poetik
parçalar çox vaxt ovsun, cadu xarakteri daşıyır.
Arxaik janr və növlərdə hərəkətlə
sözün vəhdəti bu janrların təkamül mərhələsinin
ilkin çağlarında daha çox sinkretik mahiyyət
daşıyıb. Dərbənd folklorunun
qədim janrlarından biri olan mərasim nəğmələri
əcdadlarımızın dünyagörüşünü,
təbiətin əsrarəngiz sirlərinə dair inam və
baxışlarını poetik bir dillə təcəssüm
etdirir. Bu nəğmələr yerli əhali
arasında geniş yayılıb, onların gündəlik həyat
və məişətinin müxtəlif sahələrinə
sirayət edib. Sözün qüvvəsinə inamdan
yaranan mərasim nəğmələri
folklorşünaslığımızda qəbul olunmuş təsnifata
görə iki bölümə ayrılır: mövsüm və
məişətdə ifa olunanlar. Bu təsnifatın
əsasını mərasimin insan və cəmiyyət,
kollektiv insan və təbiət, ətraf mühit münasibətlərini
nizama salmaq, tarazlamaq funksiyası təşkil edir. Göstərilən təsnifat təqdim olunan mərasim
nümunələrinin mətnləri ilə də səsləşir.
Mövsüm mərasimləri ilin müxtəlif fəsillərində
qədim insanın əkinçilik, maldarlıq,
qoyunçuluq və s. kimi təsərrüfat və əmək
fəaliyyəti ilə bağlı icra olunub”.
Məişət
mərasimləri isə hər şeydən əvvəl insan
həyatının bütün mərhələlərini əhatə
edən doğum, evlənmə və yas təranələrinə
aiddir: “Mərasimlər insan doğulduğu gündən həyatı
boyu ona yol yoldaşlığı edir. İnsanın
doğuluşu ilə bağlı icra edilən mərasimlər
qədim insanın təsəvvürünə görə,
onu əhatəsində yaşadığı şər
qüvvələrdən qorumalı idi. Bu
baxımdan yeni doğulmuş uşağın
qırxının çıxması münasibətilə
icra edilən “qırx açar camı” mərasimi xüsusi
maraq doğurur. Qədim insanın təbiət
və daha geniş mənada deyilsə, dünya, cəmiyyət
haqqında ibtidai təsəvvürlərini əks etdirən əfsanələr
müəyyən məqamlarda janr və məzmun
baxımından rəvayətlərlə
çarpazlaşır. Bu, cəmiyyətin
inkişafının əfsanə və rəvayətlərin
mərhələlərində real gerçəkliyin məhsulu
kimi qəbul olunması ilə bağlıdır.
Kitabdakı “Başmaqtəpə”, “Göz daşı” kimi əfsanələr
bu baxımdan səciyyəvidir. Rəvayətlərdə
isə tarixi aspekt daha güclüdür. Başqa
sözlə desək, rəvayətdə tarix təhkiyə
yolu ilə bir növ bərpa olunur. Tarixən olmuş
hadisələr, fəaliyyət göstərmiş şəxsiyyətlər,
hər hansı yerin, dağın, bulağın və s. bu və
ya digər şəkildə adlandırılmasının səbəbləri
haqqında məlumatlar rəvayətlərin əsas məğzini
təşkil edir. Rəvayətlərin bu
funksional mənasından çıxış edilərsə,
onları tarixi və toponomik rəvayətlər kimi təsnif
etmək mümkündür.
Dərbənd
şəhərinin binasının qoyulması, Dərbənd
qalasının tikilməsi, ərəblərin şəhəri
istila etməsi və s. kimi rəvayətləri müəyyən
mənada xalqın şifahi tarixi salnaməsi də adlandırmaq
olar. Bu baxımdan “Dərbəndin
alınması” rəvayəti səciyyəvidir. Bir dərbəndlinin
xəyanəti nəticəsində ərəblərin Dərbəndi
tutmasından danışan bu rəvayətlə IX
yüzilliyin ərəb tarixçisi Balazurinin bu məsələ
haqqında verdiyi məlumat arasında çox böyük
yaxınlıq var. Tarixçi yazır ki, ərəb sərkərdəsi
şəhərin həyatı üçün Dərbəndə
gedən su arxlarının nə qədər əhəmiyyətli
olduğunu bilərək mal-qaranı kəsib,
içalatını arxlara boşaltmağı əmr edir. Bir gün keçməmiş suyu üfunət iyi
basır. Ertəsi gün qalanın
müdafiəçiləri şəhəri tərk edib gedirlər.
Ehtimal ki, xatırladılan rəvayətlə
tarixçinin məlumatı bir mənbədən, bir tarixi həqiqətdən
qidalanıb. Toponomik rəvayətlərin
bir qismi dərbəndlilərin inamlar sistemində, gündəlik
məişətində özünəməxsus yer tutan pirlərdən
bəhs edir. “Əmcəkli pir”, “Kar daş piri” və s.
haqqında rəvayətlər bu qəbildəndir. Mifoloji rəvayətlər əsas etibarı ilə
peyğəmbərlər, övliyalar, həmçinin mifoloji
obrazlar haqqında xalq təhkiyəsidir. Dərbənd
ərazisində yayılmış mifoloji rəvayətləri
xarakterizə edən cəhətlərdən biri onların
etioloji səciyyədə olmasıdır. Bu baxımdan “İlan balığı”, “Toyuq”,
“İnsanın səbirsizliyi” kimi rəvayətlər
xüsusi maraq doğurur”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 17 sentyabr.- S.14.