Tale ki var, o sənsən...
Fikrət
Sadıq: “Elə yaşa ki, səndən sonra gələnlərin
bəxtinə yazılmasın sənin elədiklərin”
Fikrət
Sadığın dünyası insanların vətənidir,
"insan diyarıdır". Bu dünyada gördüyü,
eşitdiyi, yaşadığı həyat hadisələri,
dostlara, övladlara məhəbbət, insana dünyalar qədər
əziz olan torpaq, vətən sevgisi, vətən
qayğıları, dərdləri, cəmiyyətiə,
insanlara səmimi münasibət, dünya-kainat, həyat,
ölüm-olum, varlıq, yoxluq, mənəvi zənginlik, mənəvi
yoxsulluq, insan əməlləri, yer-göy uyğunluğu tərənnüm
obyektidir. Mübarizə meydanına atılmış qəhrəman
bəşəriyyətin, dünyanın gələcəyi
üçün narahat olduğundan mübarizə
meydanından çəkilmir:
Nə qədər
ki, müharibə qorxusu var,
Nə qədər
ki, gecə-gündüz silah artır,
Nə qədər
ki, əsarət var yer üzündə,
yaraşmayır
bu ad ona.
İnsanlığa
layiq olan
dünya
gərək
Yer
oğluna.
Bu
misralarda günəş kimi yanmağa, azadlıq, səadət,
dinclik uğrunda mübarizə aparmağa hazır olan “Yer
oğlu”nun narahatçılıqları ümumiləşdirilir.
Nə qədər ki, insanlığa, dünyanın dincliyinə
qarşı ölüm-dirim müharibələri gedir,
dünyanın əşrəfi insanları əsarətdə
saxlamaq üçün gecə-gündüz silah-sursat istehsal
edilir, insanların başı üzərində müharibə,
ölüm-itim burulğanı dolaşır, bu mübariz
şair məqsədindən dönməyəcək. Hər
misrada, hər beytdə humanist duyğular, arzular, saf əqidə,
polad kimi möhkəm, əyilməz, qırılmaz iradə tərənnüm
edilir. Narahat mübariz sənətkarın "bəşər
üçün, dünya üçün bu dünyaya gələcək
övladları" üçün narahatlıq keçirməsinə
səbəb dünyanın bu gün əsl döyüş
meydanına çevrilməsi, insanların arzu və istəklərinin
boğulmasıdır. Şair özü kimi dünyanı,
dincliyi, firavanlığı hər şeydən üstün
tutan milyonlarla humanist insanların, əqidə sahiblərinin
arzu və istəklərini, mübariz duyğularını tərənnüm
edir. Fikrət Sadıq bu şeirində dünyanı əliylə,
illərlə, min bir zəhmətlə qurub
yaratdığı, ocağına, evinə sədaqətli ailə
başçısını xatırladır. O insan
qürurludur, dəyanətlidir. Bu dünyada
qarşılaşdığı ədalətsizliklərin
önündə əyilməzdir. Ömründə-həyatında
gördüyü əzabların, dərdlərin əlində
solub-saralsa da, qanadları qırılsa da
vüqarlııdr, qürurludur. Bu qürur, vüqar ona
düşmən qarşısında əyilməmək
üçün güc, təpər verir. Bu gücün, təpərin,
qürurun sahibi insanlığa layiq olan azad, xoşbəxt
dünyanı qurmaq istəyən əsl yer oğludur. Bu yer
oğlu şairin özüdür. O, dünyanın
haqsızlıqları, ədalətsizlikləri içərisində
körpəlikdən damla-damla əriyib. İyirmi il ata həsrətiylə
yanan, “düşmən oğlusan” tənələri
altında əzilən, döyülən, təhqir olunan, hər
cür acılığa, səfalətə sinə gələrək
bir gün haqq-ədalətin qalib gələcəyinə, təmiz
keçmişinin, şaqraq uşaq gülüşlərinin”
həbs edilmiş səadəti”nin qayıdacağına
ümidini itirməyən odur. Nəhayət, atasının
qayıtmasıyla “arzum, muradım qayıtdı”, - deyərək
qəlbən sakitləşən şairin misralarının
dünyanın azadlığa qovuşacağına inam
üstündə köklənməsində bir təbiilik, bədii
gözəllik var. O mübariz insan taleyin əksinə
qarşı çıxmağa
çağırdığı insanı əslində
mübarizəyə səsləyir. Tale, alın yazısı
məfhumlarına boyun əyib, “tale yastığına baş
qoyub” yatmağı insan üçün fəlakət sayan şair
(“Taleyin acığına”) qədər-qismətə boyun əyməməyə,
hər kəsin taleyinin öz əlində olduğuna
inanmağa, ona verilən ömrü dara düşən anda
taleyin ayağına yazıb onun müti quluna çevrilməməyə,
hər şeyin insanının öz əlində olduğuna
inanmağa, xoşbəxtliyi əldə etmək
üçün mübariz olamağa səsləyir:
Tale ki
var, o sənsən,
Çatdır
işini sona.
Əgər
gücün çatmırsa,
yalnız
özünü qına.
İnsanı
ona verilən ömürdən səmərəli istifadə
etməli, “dünyanın taleli yazığına” dönməkdənsə,
“ömrünün bu çağı”nın qədrini bilməyi
daha üstün tutmalı olduğuna inandırmağa
çalışır və bu poetik fikirlərdə
böyük həqiqət yaşayır. Fikrət
Sadığın insana, dünyaya, taleyə, həyata, ömrə
fəlsəfi baxışlarındakı qəribəliklər
bu mövzuda yazılmış şeirlərin məzmunun bədii
dəyərini artırır. Bu lirizmin poetik imkanları
çoxdur. O, “taleyin acığına” insanı daima
mübarizəyə, öz səadətini təmin etmək
üçün fəaliyyətə, ömürdən gedən
illəri (“Ötən ili qarğıma”) qınamamağa
çağırışında da zəngin poetik
imkanlarından yararlanır.
Ömürdən
gedən illəri şair bir dastan mövzusuna çevirir. O,
ömür dastanıdır ki, insan bu ömrün illərində
ağlı-qaralı günlərini yaşayır.
İllər
şairin şerində başımızın üstündən
“keçən bulud”a bənzədilir. İlləri məhəbbətlə
əzizləyən şair bir damla göz yaşı
üçün ötən illərdə çəkdiyi
qüssəyə görə illəri danlamamağı,
onlardan inciməməyi məsləhət bilir. Şairin
fikrincə:
Təbiət
hər kəsə
ürəyincə
verir, ürəyincə.
Ürəyincə
verir qəmi,
Ürəyincə
verir sevinci,
Ötən
ildən əzizim,
nə
küs, nə inci.
Şair
eyni zamanda ömürdən keçən illəri
qarğıyanların nəzər-diqqətini illərin
qışı qarlı, yazı bənövşəli,
yayı günəşli, payızı nemətli olduğuna cəlb
edir. İllər şairin qələmində tarixə
çevrilir, poetik donunu geyinir, “yerin boynunda mirvari
boyunbağı”ya bənzədilir və bu qüvvətli bənzətmə
şerin ahəngini, ritmini artırır, bədiiliyini zənginləşdirir.
Şeirə atılan hər bir bədii çalarlar
“pis-yaxşı”, “ağır-yüngül”, “ağ-qara” illərə
bəslənən məhəbbətin dəyərini
artırmış olur. Bundan şair narahatçılıq
keçirir, narahatçılığı ilin
ağrıları kimi qəbul edir:
İl əzab
çəkə bilirsə,
İlin də
ağrıları,
sənin
də ağrıların
bu gün
dolanıb-gəlib
Mənim
ürəyimdən keçir.
Şair
insanın əməllərində dünyanı başına
götürən şübhələri, xəyanətləri,
fəlakətləri, davaları salan iblis əməlləri
görür. Şairin fikrincə, Tanrı Adəmi yerə
göndərəndə iblis onu oğurlayıb, Adəmin əvəzinə
öz adamını dünyaya göndərib. Sanki şair
insanlıq adına ləkə gətirə bilən bu əməl
sahiblərinin əvəzinə utandığından bu
günahları Adəm övladının ayağına deyil,
iblisin ayağına yazmaqla insanları islah etməyə
çalışır.
Elə o
vaxtdan
Çaş-baş
salıb hamını.
Odur ki, hər
birimizdə bir az iblis var.
Şair
bu fəlakətləri törədən insanların Allah tərəfindən
cəzasız qala biləcəyindən də qorxur.
İnsanlıq naminə, bəşəriyyətin gələcəyi,
varlığı naminə narahatlıq keçirir.
Şair
insanları yalan danışmamağa, rüşvət
almamağa, nəfsini saxlamağa, paxıl olmamağa,
insanı qəlbən yeniləşməyə, saflığa
çağırır. Çünki şair eşidəndə
ki:
Kimsə
kimsənin
Kölgəsini
belə qılınclayır,
onu heyrət
bürüyür...
Şair
("Hirsli şeir") suallarına cavab axtarır.
İnsanların bir-birini sevməməyinə, bir-birinə
kin-küdurət bəsləməyinə dözməyərək
bu qədər nifrətin haradan yarandığını
soruşur:
Atam,
qardaşım, anam, bacım!
Hara
qaçım
bu
sualların əlindən?
Harda yuva
qurub bu qədər acı?
Beyində,
ürəkdə, yoxsa gözdə?
Bu kin-qəzəb, nifrət duyğuları insanları bir-birindən uzaqlaşdırır. Qəlbləri ancaq sevgi, qayğı, mehr-məhəbbətlə dolu olmasını istəyən şairin qəlbində insanlara, elinə, doğmasına, xalqına böyük məhəbbət yaşayır.
O, milli birlik, bərabərlik, səadət istəyir. O, xalqı üçün narahatdır. Onun keçmişini, şanlı tarixini yada salır, (“Tanrı türkü qorusun” şeirində) öz gücü, qüvvəsi ilə “yeri-göyü fəth edib, ulduzlardan bac alan”, adını eşidəndə sarısını udan türk xalqına Tanrı köməyi arzulayır. Mənsub olduğu xalqın qalaq-qalaq köhnə dərdlərini yada salıb, Qarabağ, Zəngəzur, Gorus və digər türk torpaqlarının qisasını almağın zəruri olduğunu bildirir. Birlik vasitəsilə “Türkün açılan yarasın sarısın”-deyir. Bu birliklə:
Uşaq kimi aldanan, Qorqud kimi ağıllı,
Dili sərt-hünər dili, bayatılı, nağıllı,
Yer üzünə ulduz tək səpələnib, dağılıb,
Ana yurddu türklərə bu dünyanın yarısı,
Türk özünü qorumur, Tanrım türkü qorusun!
- deyən şair qəlbən narahatlığını verir. Azərbaycaın bütövlüyünü bütün varlığıyla arzulayan və bu arzu-istəkləri tərənnüm edən mahir ustad özü kimi milyonların arzusunu xalq şairi Söhrab Tahirə yazdığı “Qardaş ərki” şeirində daha qabarıq şəkildə, poetik imkanları vasitəsi ilə ümumiləşdirir. Bu ümumiləşmə ilə bu istəklə yaşayanların səsinə səs verir:
Söhrab əmi!
Bilirəm,
dilin söz tutandan,
əlin qələm.
Sözlərini sap eləmisən,
qələmini iynə.
Tikmək istəyirsən hey.
İki Azərbaycanı
bir-birinə.
“Vətən marşı” şeirində şair bütün Azərbaycanın birliyini tərənnüm etməklə yanaşı, dünyanın diqqətini Azərbaycanın bu gününə yönəltməyə çalışır. Qarabağın, Şuşanın, Xankəndinin, Zəngilanın, Kəlbəcərin, İrəvanın, Zəngəzurun türk torpağı olduğunu diqqətinə çatdırmaqla gedən mübarizənin “Anayurd” davası olduğunu bildirir, Vətənə məhəbbət, onun dərdlərinə qayğı hissiylə yanaşır, başına gələn müsibətlərə dözməyir, düşmənə kini-nifrəti coşub çağlayır, millətin gözündəki qəflət pərdəsini yırtıb, günün, vaxtın, zamanın çatdığını, ağlayıb sısqamaqdansa döyüşə qalxıb ya o torpaqları geri almağı, ya da o torpaqlara həsrətlə yaşamaqdansa bütünlüklə məhv olmağı daha üstün tutur. Bu şeir əsl çağırışdır, hayqırtıdır, qəzəbdən, həsrətdən, qeyrət hissindən doğan yanğıdır, təəssüf dolu qəzəbdir:
Nə ağlayıb sıtqamaq,
nə də gülmək çağıdır.
Daha qeyrətə gəlmək,
kara gəlmək çağıdır.
Bunu bilmək çağıdır,
O doğma torpaqlara
həsrət yaşamaqdansa
ellik ölmək çağıdır!
Fikrət Sadıq bu mövzuda yazdığı şeirlərində yalnız ümidsizliklərə qapılıb qalan şair deyil, əksinə, gözləmə mövqeyi tutmaqdansa, hər dəqiqənin, hər anın qədrini bilib, ana vətənin əldən getmiş torpaqlarını azad edib, bütöv Azərbaycanın istiqlaliyyəti, ərazi bütövlüyü naminə bu gün silahlanıb ölüm-dirim mübarizəsinə qalxmaq zamanının çatdığını çar çəkən alovlu mübarizdir. Bu gün torpaqları əldən getmiş milyonlarla qaçqın və didərginlərimizin qəlbində Vətən həsrəti göz yarası kimi içləri göynədir. O yara bu gün sağaldılmalı, düşmənə bu gün qəlblərdə bəslənən kin, nifrət qəzəb hissindən yararlanıb, bu gün taleyüklü məsələləri həll etmək lazımdır. Bu çağırışdır:
Bunu bilmək çağıdı.
Günün də o günüdü.
Vaxtın da o vaxtıdı.
Vətəniylə fəxr edən şair eyni zamanda qüssəylə ondan ayrı düşən Dərbəndə, həsrətində olduğu Təbrizə, tapdaq altında qalan Zəngəzura, Dərələyəzə, Qarabağa nəzər salır, "biçildik və kiçildik ilbəil oraq altda" misrasında əldən gedən torpaqlar üçün göynəyir...
Gülxani Pənah
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 13 yanvar.- S.14.