“Ən gözəl bədii əsər həyatı
tam mənası ilə dürüst göstərən əsərdir”
İsmayıl
Şıxlını hansı ədibin
yaradıcılığı özünə cəlb edirsə,
onu tərəddüd etmədən təhlil edib
Zaman-zaman
İsmayıl Şıxlı ədəbi mühitə həssas
münasibət bəsləyən ədib kimi ayrı-ayrı
yazıçı və şairlər barədə fikirlər
söyləyib, bir növ ədəbiyyatın real vəziyyətini
təhlil etməyə çalışıb. Məsələn,
o, Məmməd Aranlı barədə oxucuda təsəvvür
yaratmaq üçün bütün imkanlardan istifadə edir:
“Biz bir məktəbdə oxuyurduq. Hər ikimiz V.İ.Lenin
adına APİ-nin (indiki ADPU-nun – B.X.) ədəbiyyat
fakültəsinin tələbəsiydik. Məmməd
Aranlı məndən bir kurs aşağı idi. Mən onun
özü ilə tanış olmazdan xeyli əvvəl qəzet
və jurnallarda çıxan şeirlərini oxumuşdum. Məmməd
Aranlı hələ Bakı Pedaqoji məktəbində oxuyarkən
şeirlər yazırdı. O vaxt o, özünə təxəllüs
götürməmişdi. Əsərlərinin altından
“Ağazadə Məmməd” deyə imza atırdı. 1938-ci
ildə, ali məktəbə daxil olduqdan sonra isə Məmmədin
nəsrə həvəsi çoxaldı. Onun hekayələri
çap olundu. Özünə “Aranlı” təxəllüsü
götürdü”.
İsmayıl
Şıxlı Məmməd Aranlı barədə elə səmimiyyət,
geniş ürək və səxavət göstərərək
bəhs edir ki, oxucu bununla İsmayıl Şıxlının
böyüklüyünə hörmət və ehtiram bəsləməli
olur. Ədəbiyyat, ədəbi mühit də səxavəti
və xeyirxahlığı tələb edir. Ancaq səxavət
və xeyirxahlıq həddində, lazımi səviyyəsində
olmalıdır. O, nə həddindən artıq, nə də
həddindən aşağı olmamalıdır. Hər ikisi
obyektivliyə kölgə salır, ədəbiyyatın və
ədəbi mühitin ziyanına işləyir. Bu mənada
İsmayıl Şıxlının Məmməd Aranlı barədə
səxavətli və xeyirxah fikirləri həddində,
lazımi səviyyəsində olduğundan obyektiv səslənir,
bu fikirləri oxuyanın hər birinin qəlbinə yol
tapır. Fikir verək: “O vaxt mən də (İsmayıl
Şıxlı – B.X.) arabir şeir və hekayələr
yazırdım. Lakin meydana çıxmağa qorxurdum. Məmməd
Aranlı isə məşhur idi, bilmirsən gənc şairlərin
azlığından idi, yoxsa o zaman şair olmaq istəyənlərin
özlərini nümunəvi aparmalarından idi, nədənsə,
tələbələr gənc şairləri çox sevirdilər.
Öz şair-tələbə yoldaşlarının yelinə
uçurdular. Tənəffüslərdə institutun foyesində
gəzişərkən hamı gizlicə onlara baxırdı.
Onlarla yaxından tanış olmaq, bir- iki kəlmə söhbət
etmək çoxumuzun arzusu idi. Yaxşı yadımdadır, o
zaman APİ-nin (indiki ADPU-nun – B.X.) böyük bir şair dəstəsi
var idi. Böyükağa Qasımzadə, Tələt
Əyyubov, Zeynal Cabbarzadə, Ənvər Əlibəyli, Həsən
Qasımov, Nazim Sultanov, Teymur Əhmədli, Mirrəhim Ələsgərli,
Sona Məmmədova qəzet və jurnallarda tez-tez
çıxış edirdilər. Məmməd Aranlı da
onların sırasında idi”.
İsmayıl
Şıxlı Məmməd Aranlının 1937- 1940-cı
illərdə yazdığı “Fırtına”, “Sevgi”,
“Baş tutmadı”, “Görüş”, “Son görüş”,
“Aşığın dərdi”, “İzabella” adlı hekayələrini
təhlil edir, onun kəskin süjet qurmağa qadir olduğunu
söyləyir, qəhrəmanlarının arzu, istək və
məslək uğrunda psixoloji vəziyyətlərinin
bütün məqamlarını təsvir etmək qabiliyyətinə
malik olduğunu qeyd edir: “Məmməd Aranlı
yaradıcılığa başladığı andan
günün aktual məsələləri ilə maraqlanıb.
Onun mövzuları və təsvir etdiyi surətlər rəngarəng
idi”.
İsmayıl
Şıxlı həyat hadisələrini çox gözəl,
müasir tələblərə uyğun təsvir etməyi
bacaran Əbülhəsənin ədəbi fəaliyyətini
yüksək qiymətləndirir. Onu mövzular
axtarışının “ilk təşəbbüskarı”
hesab edir. İstər mövzu, istərsə də ədəbi
mühitdəki rolu baxımından özü təzə iz
salan, özünəməxsus yolu olan sənətkar kimi qiymətləndirir.
İsmayıl Şıxlıya görə, Əbülhəsən
gördüyü, müşahidə etdiyi adamların surətini
yaradarkən, məharətlə ümumiləşdirmələr
aparır, mürəkkəb məsələləri, ziddiyyətli
xarakterləri, ictimai problemləri, psixoloji
sarsıntıları ustalıqla verməyi, təsvir etməyi
bacaran nasir kimi xarakterizə olunur. Məsələn,
“Tamaşa qarının nəvələri” əsərini birnəfəsə
oxumağa vadar edər nədir? Əlbəttə ki, bəzi
valideynlərin kölgə kimi övladlarının arxasınca
sürünməsi, qapılar döyməsi, zorla onları irəliyə
itələməsi. Təkcə bumu? Yox. Həm də bəzi
valideynlərin övladlarının zehni və mənəvi zənginliyinə
çalışmaması, oğru – doğru yolla əldə
etdikləri pulları onların cibinə doldurmaları və
bununla da övladlarını şikəst etmələri, tərbiyələrini
pozmaları, mənəvi cəhətdən müflis etmələri
və s. Bu cür təhlükələr bütün
zamanlarda cəmiyyətin problemi olub. Odur ki, Əbülhəsənin
yazıçı duyumuna söz ola bilməz. Bu mənada
İsmayıl Şıxlı Əbülhəsənin
yazdıqlarına, o cümlədən “Tamaşa
qarının nəvələri” əsərinə olan rəğbətini
gizlətmir. Birnəfəsə “Azərbaycan” jurnalından
oxuduğu “Tamaşa qarının nəvələri” əsəri
barədə sevincini gecədən xeyli keçməsinə
baxmayaraq İsa Hüseynovla bölüşür.
İsmayıl
Şıxlını hansı ədibin
yaradıcılığı özünə cəlb edirsə,
onu tərəddüd etmədən təhlil edir, məsələlərin
təhlilinə ürəkdən yanaşır, mövqeyini
dürüst şəkildə ortalığa qoyur, izahları
və qeydləri isə məntiqli görünür.
İsmayıl Şıxlı Mehdi Hüseynin həm
özünə, həm də əsərlərinə dərindən
bələd olan qələm əhli idi. Ona görə də
İsmayıl Şıxlının istər 1966-ci ildə
yazdığı “Mehdi Hüseyn” məqaləsində, istərsə
də 1967-ci ildə yazdığı “Qranit kimi sərt” xatirə
yazısında Mehdi Hüseynlə bağlı hər bir
söz, hər bir sətir, hər bir cümlə səmimi və
təbiidir. Onu son mənzilə yola salan zaman keçirdikləri
hisslər də, bu barədə yazdıqları da, eləcə
də Mehdi Hüseynin yaradıcılığı barədə
yazdıqları da. “Biz əklillərlə dolu olan
maşında, tabutun yanında (Mehdi Hüseynin tabutu – B.X.)
oturmuşduq. Onunla axırıncı dəfə yoldaşlıq
edirdik. Zehnimiz bizə deyirdi ki, Mehdi Hüseyn artıq yoxdur,
amma hisslərimiz ona bağlı idi. İnana bilmirdik.
İnanmaq istəmirdik. İnanmaq çətin idi!
İsa
Hüseynov tabutun baş tərəfində mənimlə
üzbəüz oturmuşdu. Dirsəklərini dizinə,
çənəsini isə əllərinə söykəmişdi.
Barmaqlarının arasındakı papiros müştüyə
qədər yanmışdı. O, bundan xəbərsiz idi. Elə
bil beli də azacıq əyilmişdi. Onu hələ belə
məhzun görməmişdim. Hətta atası faciəli
şəkildə həlak olanda da toxtaqlığını
itirməmişdi.
Artıq
son mənzilə yaxınlaşırdıq. Fəxri
xiyabanın girəcəyinə çatanda hələ
torpağı tamam yapıxmamış qəbrin baş tərəfindəki
şəkil nəzərimizə çarpdı. Səməd
Vurğun idi. O bizə baxırdı. Gülümsər
gözlərində gizli bir kədər duyulurdu. Hiss olunurdu
ki, ürəyi qubarlıdır. Baxışları isə dostunu
danlayır ki, “Axı mən tələsdim, 50 yaşında
dünyadan köçdüm, bəs sən nə tez gəldin?”
Deyirlər, bir məclisdə Üzeyir Hacıbəyov Müslüm Maqomayevin şərəfinə sağlıq deyib. O deyib ki, mən Qoriyə, seminariyaya oxumağa getdim, dalımca gəldin. Mən musiqiyə həvəs göstərdim, dalımca gəldin. Mən Terequlovun qızını aldım, dalımca gəldin, bacanaq olduq. Mən opera yazdım, dalımca gəldin, yaxşı elədin. Amma bir xahişim var. Mən öləndə dalımca gəlmə!”
Mehdi Hüseynin dəfn mərasimi ilə bağlı onun keçirdiyi hissləri bundan artıq, bundan təsirli, bundan emosional, bundan güclü necə ifadə etmək olardı.
İsmayıl Şıxlı Mehdi Hüseynin yaradıcılığının müəyyən bir hissəsinin ədəbi tənqidlə bağlı olduğunu nəzər alır və bu cəhətdən də onun yaradıcılığının böyük əhəmiyyətə malik olduğunu söyləyir. İsmayıl Şıxlı yazır: “Mehdi Hüseynin tənqidi də, bədii yaradıcılığı kimi həm əhatə etdiyi mövzu, həm də poetikası baxımından rəngarəngdir. Belə ki, o bir neçə ədəbi janrda əsər yazdığı kimi, tənqidin də müxtəlif sahələrinə əl atıb. Biz onun tənqidi əsərləri içərisində ədəbiyyat tarixinə, müasir ədəbi məsələlərə, teatr tənqidinə, aktyor sənəti haqqında mülahizələrə, rus və dünya ədəbiyyatı barədə çox qiymətli fikirlərə rast gəlirik”.
İsmayıl Şıxlı Mehdi Hüseynin bir münəqqid və ədəbiyyatşünas kimi söylədiyi fikirləri iki yerə ayırır: birincisi, münaqişələr dövründə (1937-ci ilə qədər) söylənilən fikirlər, ikincisi, münaqişələrdən sonrakı dövrdə yaranan ədəbi-tənqidi mülahizələr. Onun hər iki dövrdə yazdığı ədəbi-tənqidi məqalələri barədə düzgün mövqeyini bildirməklə yanaşı, ayrı-ayrı yazıçılar barədə yanlış mülahizələrini də diqqətdən qaçırmır. Ədəbi münaqişələr dövründə M.Hüseynin yazdığı ədəbi-tənqidi məqalələr müxtəlif məfkurə və fikirlərin çarpışması dövrünə təsadüf edir. Bu dövrdə kəskin konfliktlər özünü göstərir. İsmayıl Şıxlının fikrincə desək “Bu dövrdə “proletar ədəbiyyatı necə olmalıdır?”, “Hansı əsaslarla inkişaf etməlidir?”, “Keçmiş klassik irsə nə cür münasibət bəsləmək lazımdır?” kimi suallar bütün ədəbi ictimaiyyəti məşğul edirdi”.
Məhz belə bir dövrdə Mehdi Hüseyn onlarla məqaləsini və 1931-ci ildə “Ədəbi döyüşlər” kitabını yazır. Tarixi təcrübə bu dövrün ədəbiyyatına müxtəlif münasibətləri üzə çıxardı. Bəziləri bu dövrün ədəbiyyatını inkar etməyə çalışdı, bəziləri müəyyən yanlış məqamları tənqid etdilər, bəziləri isə bu dövrün ədəbiyyatını inkar etməyə çalışdı, bəziləri müəyyən yanlış məqamları tənqid etdilər, bəziləri isə bu dövrü ədəbiyyat tarixinin bir mərhələsi kimi qəbul etdilər.
İsmayıl Şıxlıya görə Mehdi Hüseynin ədəbi – tənqidi görüşlərinin ikinci mərhələsi, dövrü 1938-ci ildən sonrakı fəaliyyəti ilə bağlıdır. Bu dövrdəki fəaliyyətində Mehdi Hüseynin
tənqidçidən nə tələb etdiyini İsmayıl Şıxlı bir sistem halında təqdim edir. Məsələn, “Tənqid aydın və obyektiv olmalıdır. Çünki tənqidin məqsədi ədəbi inkişafımızda olan ayrı-ayrı qüsurları göstərib islah etməkdir”. Yaxud: “Ən gözəl bədii əsər, həyatı tam mənası ilə dürüst göstərən əsərdir. Bu səbəbə görə də tənqidçi həyatla bədii əsəri tutuşdurub qiymətləndirməlidir”. Bundan başqa Mehdi Hüseynin tənqidin qərəzsiz olması barədə söylədiyi fikir də İsmayıl Şıxlıya görə, meyardır: “Əsasən haqsız və yanlış tənqidlər belə (əgər onun müəllifi müqəddəs bir qayə üçün çarpışırsa) ədəbi inkişafa mane ola bilməz. Əksinə, bəzən bu tənqidlər müəllifi – dramaturqu yeni-yeni fikirlər ətrafında müəyyən tədqiqlər aparmağa məcbur edir. Burasını da unutmamalıdır ki, ən istedadlı yazıçıları belə riyakar təriflər öldürə bilər. Əgər o gəncsə, onu inkişafdan saxlaya bilər”.
İsmayıl Şıxlı Mehdi Hüseynin ədəbi tənqidinə qiymətləndirdiyi bir cəhət də tənqiddə aydınlığın olmasıdır. Odur ki, Mehdi Hüseynin tənqiddən tələb etdiyi aydınlıq belədir: “Əgər tənqidin özü də izaha möhtac olsa, oxucuda təəccüb oyatsa və bir sıra yeni sualların çıxmasına səbəb olsa, o heç vaxt xalqın qabaqcıl hissəsinin rəyini ifadə edə bilməz”.
Buludxan Xəlilov,
professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 14
yanvar.- S.14.