Babək və babəkidlər haqqında
düşüncələr
Məhəmməd peyğəmbərdən sonra 4 xəlifə — Əbu Bəkrin, Ömər ibn Xəttabın, Osman ibn Əffanın və Əli ibn əbu Talıbın xəlifəlik dövrü (632-661) Avropada möminlik, yaxud həqiqət yolu ilə gedən xəlifəlik, Şərqdə isə islamın «qızıl dövrü» adlandırılıb.
Əməvilər
Həzrət Əlinin vəfatından sonra hakimiyyəti zor və hiylə yolu ilə ələ keçirən Müaviyə ibn Əbu Sufyan xilafətin «qızıl dövrünün» siyasətini dəyişdirdi: möminlik və dinçilik yolundan imtina edib, hökmdarlıq üsul-idarəsinə keçdi. O, dini və dövlət hakimiyyətini əlində mərkəzləşdirərək, inzibati-amirlik, zorakılıq və istibdada söykəndi, əməvilər sülaləsinin bünövrəsini qoydu. Halbuki xilafət hakimiyyətinin başlıca vəzifələri və istiqamətləri Məhəmməd peyğəmbər tərəfindən aydın, konkret şəkildə müəyyənləşdirilmişdi: möminlik və dinçiliyi qorumaq!
Beləliklə, möminlik axtarışı ilə islamı qəbul etmiş insanlar arasında narazılıq artaraq etiraza çevrildi. Buna məhəl qoymayan Əməvilər istibdadın və mütləqiyyətin dayaq sütunlarını möhkəmləndirdikcə, xilafətin əsas onurğa sütunu olan möminlik zəiflədi, son nəticədə onların hakimiyyəti çökdü.
Abbasilər
749-cu ildə Əməviləri Abbasilər əvəz etdi. Onlar da möminliyə yaxınlaşa bilmədilər. Hətta iş o yerə çatdı ki, sülalənin ən tanınmış xəlifələrindən biri — obrazı «Min bir gecə» nağıllarında ideallaşdırılmış Harun ər Rəşid islamı qəbul edən bütün xalqlara ərəbliyi sırımaq fikrinə düşdü. O, islamı qəbul edən qeyri-ərəb xalqların narazılığına «bizi qəbul etmisiniz (yəni ərəbliyi və Abbasilər sülaləsini), amma itaət etmək istəmirsiniz» deyəndə, onlardan «biz sizi, ərəbliyi yox, islamı qəbul etmişik» cavabını alarkən, dərhal həmin adamların qətlinə fərman verirdi.
Harınlıq və ya harunluq
Qədim Misirdəki fironlar (hökmdarlar) xalqın şüurunda və deyimində fironlaşdığı kimi, Harun ər Rəşid də harınlamışdı. «Fironluq və harınlıq» sözləri xalqların anlamında sinonimə çevrilmişdi. İndinin özündə belə respublikamızın cənub bölgəsində «harın olmaq» ifadəsi «harun olmaq» kimi işlədilir. «Fironluq etmək» ifadəsi fironların qudurğanlığından, azğınlığından xəbər verdiyi kimi «harın, yaxud harun olmaq» da Harun ər Rəşidin xalqın malını yeyib qudurmasından, azğınlığından, halal-haram bilməməsindən və zülmkarlığından xəbər verirdi.
O, Azərbaycanın böyük bir hissəsini arvadı Zibeydəyə, yerdə qalanını isə atasının halal malı kimi qızlarına peşkəş etmişdi. Marağada yerləşdirdiyi ərəb qarnizonu bir əlində od, digərində qılınc dövlətin səlahiyyətli qurumu kimi, yerli əhalini sıxışdırır, talayır, müxtəlif bəhanələrlə onları istədikləri kimi mühakimə edir, sərvətlərini, mal-mülklərini müsadirə yolu ilə əllərindən alırdı. Azərbaycanın sərvətləri hesabına Bağdad və digər ərəb şəhərləri abadlaşdırılır, Azərbaycan isə xarabazara çevrilirdı.
Xürrəmidlər
Harun ər Rəşidin arvadı və qızları Azərbaycanı heç vaxt görməmişdilər. Lakin müntəzəm olaraq pul, var-dövlət tələb edir, qarət etdikləri xalqın sərvətini cah-cəlallarına, dəbdəbəli gün-güzəranlarına, təm-təraqlı, təntənəli ziyafət məclislərinə, dəsgahlı zinət əşyalarına israf edirdilər. Onlar ömürlərini qəm-qüssədən uzaq, sevinc, fərəh içində keçirir, şad və xürrəm həyat sürürdülər.
Eyş-işrət içində yaşayan bu insanlar, vətəni işğal, xalqı talan edilən, yoxsulluq və qəm-qüssə içində yanıb-yaxılanların ağılarından, ahu-naləsindən, tükürpədici fəryadından qəlboxşayan mahnı, şən musiqi kimi zövq alır, onların azadlıq mübarizəsindən hiddətlənib, öz adlarını onlara qoydular: xürrəmid!
* * *
Haşiyə:
Deyirlər var-dövlət insanı qudurdur, azğınlaşdırır. Əslində bu fikirlə birmənalı razılaşmaq olmaz. Tarixin təcrübəsi göstərir ki, ağlı, dünyagörüşü, əxlaqı, var-dövlətindən az olanın gözləri qaranır. O, qudurur, azğınlaşır, iblisə sığınır. Və əksinə, zəkası, əxlaqı sərvətindən çox olan insanın gözləri açılır, rəhmli və mərhəmətli olub, Allaha itaət edir.
***
Hüdudsuz hakimiyyət, var-dövlət, eyş-işrət Abbasilər sülaləsinin gözlərini qaraltdı. Onlar görə bilmədilər ki, vətəndaşlıq, iqtisadi, siyasi, milli-mənəvi azadlıqları qəsb olunmuş insanlar dağlara çalıb-oynamağa, fərəh və sevinclərini bölüşməyə, eyş-işrətlə məşğul olmağa, Harun ər Rəşidin çox sevdiyi ərəb göbək rəqsinə tamaşa etməyə yox, qəm-qüssələrini bölüşməyə, qəsb olunmuş azadlıqlarını, sevinc və fərəhlərini geri qaytarmaq uğrunda mücadilə, yadelli işğalçıların, xəlifələrin harınlığına müharibə elan etmək üçün çəkiliblər.
Ərəb tarixçilərinin «xürrəmidlər» adlandırdığı «babəkidlərin» milli azadlıq mücadiləsi belə bir tarixi-siyasi, mənəvi psixoloyi şəraitin məhsulu idi.
Babəkidlər
Babəkin bayrağı al qırmızı — qan rəngində idi. O, 1200 il bundan əvvəl başa düşmüşdü ki, azadlıq ağacı qanla suvarılmasa göyərməz. Ondan 1000 il sonra dahi alman filosofu Heygel yazmışdı: o xalq ki, azadlığı uğrunda ölməyə hazır deyil, kölə olmağa layiqdir.
Babək bir gün azad yaşamağı 40 il kölə olmaqdan üstün sayırdı. Onun bayrağının rəngi göstərirdi ki, babəkidlərin mücadiləsi Vətəninin, xalqının azadlığı uğrunda qan tökməyə, can verməyə hazır olanların mücadiləsidir. Azərbaycan xalqı 1200 il əvvəl olduğu kimi, bu gün də azadlığı uğrunda can verməyə, qan tökməyə hazır olduğunu ucadan qururla söyləyir:
Azərbaycan! Azərbaycan!
Ey qəhrəman övladın şanlı Vətəni!
Səndən ötrü can verməyə cümlə hazırız!
Səndən ötrü qan tökməyə cümlə qadiriz!
(Azərbaycan Resrublikasının Dövlət Himnindən)
***
Babəkin müharibələri möminlik və yaxud həqiqət yolu ilə gedən müsəlmanlara qarşı deyil, ərəblərin, harınlaşmış xəlifələrin və onların əlaltılarının zülmünə qarşı mübarizə, xalqın azadlığı uğrunda müharibə idi. Ərəb tarixçiləri anti Babək kitablarını yazarkən, özləri dərk etmədən, qeyri-iradi olaraq, dolayısı yolla bu fikri etiraf etmişlər.
IX əsr ərəb tarixçisi Əbu Məhəmməd Əhməd ibn Əcəm əl Kufi «Fəth kitabı»nda yazır ki, Afşinin döyüşçüləri Babəki tutarkən o, Səhlə «məni yəhudilərə quruşa satdın»- dedi. («Fəth kitabı», «Elm» nəşriyyatı, Bakı, 1981, səh.76.)
***
Göründüyü kimi Babəkin savaşı dini xarakter daşısaydı Səhlə «məni yəhudilərə» yox, «müsəlmanlara satdın» deyərdi. Babək bilirmiş ki, yəhudilərlə ərəblər eyni tayfanın-sami tayfasının övladlarıdır. «Semitlər — Qabaq Asiyada, Şimali və Şərqi Afrikanın bir hissəsində yaşamış və yaşayan xalqlar qrupu-samilər (buraya… habelə müasir xalqlardan ərəblər, suriyalılar, yəhudilər və efiopiyalılar daxildirlər». (Azərbaycan dilinin izahlı lüğəti, Bakı, «Elm», 1987-ci il, səh. 44)
Babək «məni yəhudilərə satdın» deyəndə ərəb işğalçılarını nəzərdə tutması ehtimalı daha inandırıcıdır.
İkincisi, kitabın adı islamlaşmanı yox, istilanı — fəth etməyi ehtiva edir. Fatehlərlə, işğalçılarla, zalımlarla müharibə etməyi, Vətən, xalq, azadlıq uğrunda savaş aparmağı, Qurani-Kərim halal buyurub.
Antik Roma imperiyasından, xristian dünyasından fərqli olaraq islamın qanunları zülmü rədd edir. Hətta kölələrə qarşı yumşaq, mehriban rəftarı alqışlayır. Məşəmməd peyğəmbərin hədislərinin birində deyilir: qullar sizin qardaş — bacılarınızdır, onlar Allah tərəfindən hakimiyyətiniz altına göndərilən xidmətçilərinizdir. Özünüz yediyiniz, geyindiyiniz kimi, onları da yedirdib, geyindirin, qüvvələrindən artıq işlə yükləməyin. Heç vaxt «mənim köləm» ifadəsini dilinizə gətirməyin. «Mənim xidmətçim», «mənim uşağım» deyin.
İslam insanların maddi-mənəvi azadlığına dəyər verir, hətta köləni azadlığa buraxmağı yüksək insani keyfiyyət və savab iş hesab edir.
***
Haşiyə:
Zənnimcə Vətən, xalq, millət, ata, ana insana Allahın töhfəsidir. Ona görə türklər deyirlər: «Öncə vətəndir!», «Vətən sağ olsun!» Din isə insanın şəxsi əqidə seçimidir. Allahın bəxş etdiyi töhfələri dəyişmək qeyri — mümkündür. İnsanın şəxsi seçimi isə öz haqqıdır. Hər il dünyada yüzlərlə xristian seçimini dəyişdirib müsəlmanlığı qəbul edir və ya əksinə. İnsan Allahın töhfəsini həyatı boyu, əqidəsini isə qəbul etdiyi andan göz bəbəyi kimi qorumağa borcludur. Çünki bu borcların hər ikisi müqəddəsdir. Onlar ürək və baş kimi biri digəri olmadan yaşaya bilməz. Ona görə də deyiblər: zatın danan haramzada, əqidəsini itirən imansızdır.
***
İndi isə çox önəmli bir suala aydınlıq gətirməyə çalışaq: Görəsən nə üçün xəlifələr və onların tarixçiləri Babəkin milli mücadiləsini dini savaş kimi qələmə verməyə çalışıbşlar?
Abdullah ibn Əsəd əl-Üafei kitabında, Babəkin son günlərini təsvir edərkən yazır: «Bəzz qalası ağır mühasirədən sonra alındı. Məhəmməd ibn Möhtəsim Babəkə aman kağızı göndərdi. O, xəlifəni söydü və kağızı cırıb atdı. Babək qüdrətli, tələbkar, inadlı bir adam idi». (Səid Nəfisi,»Babək,» Azərbaycan SSR EA nəşriyyatı, Bakı, 1960, səh. 153)
Bu, Babəkin qatı düşməninin etirafıdır. Babək xəlifələrdən daha nəhəng qüdrətə, xalqa bağlı əzəmətə malik idi. Bu səbəbdən onlar şəxsi düşməni və qənimi olan Babəkə qalib gəlməyin mümkünsüzlüyünü başa düşüb, onu daha müqəddəs və yenilməz qüvvəyə — İslam dininə qarşı qoymaq məcburiyyətində qalıblar…
Saxtakarlıq
Ərəb tarixşünaslığında «xürrəmi» adlandırılan hərəkatın kökləri, səbəbləri, mahiyyəti haqqında səhih, həqiqətə uyğun məlumat axtarmaq Leninin əsərlərində buryuaziya haqqında obyektiv məlumat axtarmaq qədər absurddur. Çünki onların hər ikisinin fikirlərində iddia, qərəz, ideoloyi, siyasi, mənafe marağı var. Tarixi faktlar onlar üçün məqsəd deyil, vasitədir.
Deyirlər, faktlar çox tərs olur. Lakin bu, siyasətçilərə
aid deyil. Çünki onlar faktlardan daha çox tərsdirlər.
Faktları siyasi maraqlarına tabe etmədən
onlardan əl çəkmirlər. Bu
mümkün olmayanda onu saxtalaşdırmaqdan,
ağalarının məqsəd və mənafelərinə uyğunlaşdırmaqdan
belə çəkinmirlər.
* * *
Babək və babəkidlərin möhtəşəm hərəkatı
demək olar ki, ilk dövrlərindən xəlifələrin
və onların ruporu, yazıçısı,
intişarçısı və yayıcısı olan səlnaməçilərin
və tarixçilərin inhisarında olub. Tarixin ən
böyük ədalətsizliyi odur ki, hakim məzlumun, qalib məğlubun,
işğalçı əsarət altına
aldığı xalqın tarixini yazıb, onlara istədiyi
adı qoyub və istədiyi damğanı vurub. Qəbul olunmuş yazılmamış qanunlara
görə qaliblər müzakirə və mühakimə
olunmurlar.
Haşiyə:
Bu sahədə türk tarixi istisnadır. Türk hər
zaman qələbəni təbii həyat tərzi sayıb və
qəhrəmanlıq tarixini yaratmağı onu yazmaqdan,
hesabını aparmaqdan, əbədiləşdirməkdən
daha üstün tutub, «Qüdrət və zəfəri»
babalarından qalmış müqəddəs miras hesab edib.
…Orta əsr
türk tarixini məğlublar yazıblar. Bu da əsanın
o biri tərəfi deməkdir. Ən ədalətli,
müdrik məğlub belə qalibinin, ağasının
tarixini yazmaqda sona qədər səmimi və obyektiv ola bilməz. O, sətiraltı olsa belə,
ürəyinin dərinliklərindəki küdurətini
bildirmək üçün gizli vasitələrdən və
eyhamlardan istifadə edir. Necə ki, böyük Firdovsi qələbələrlə
dolu möhtəşəm türk tarixini «Şahnamə»
epopeyasında təsvir etməkdə səmimi və obyektiv ola bilmədi.
Ən obyektiv tarix hər xalqa müyəssər olmayan,
xalqın özünün yazdığı tarixdir.
Elə isə tarixi həqiqəti harada axtarmaq
lazımdır?
Fikirimcə həqiqəti, tarixi faktlara, yeni demokratik
şəraitdə, azad, elmi-metodiki məntiqi yanaşma
müstəvisində axtarmaq lazımdır.
***
Babək elə tarixi şəxsiyyətdir ki, IX əsr
xilafət tarixi ondan yan keçə bilmir. Elə parlaq
simadır ki, ona nə qədər eybəcər, çirkin,
tünd rənglər yaxsalar da, parıltısını tam
örtmək mümkün deyil.
Ərəb tarixçiləri babəkidlərin möhtəşəm
mücadiləsinin əsil mahiyyətini gizlətmək, onu istədikləri
rəngdə təqdim etmək üçün çox ziddiyətli
versiyalar uydurublar və bunun sayəsində
saysız-hesabsız hərəkatlara, ideya və təriqətlərə,
bir o qədər də istədikləri adları qoyublar. Məhəmməd ibn
Əbd əl Kərim əş Şəhristaninin «Dinlər və
təriqətlər haqqında» kitabında
aşağıdakı adlara rast gəlmək
mümkündür: Məzdəkilər, manixeylər, xürrəmilər,
xürrəmidlər, müxamiridlər, xurasamidlər,
xürrəminidlər, kaysanidlər, rəvanidlər, xarisidlər,
mazyaridlər, Babək əl xürrəmilər, babəkilər,
babəkidlər və s. (I hissə, Moskva,»Elm», 1984, səh.
123).
Babək hərəkatının mahiyyəti bu
adların hansını ehtiva edir? Sağlam məntiqə, elmi metodiki təhlilə
inansaq: babəkidlər! Ərəblər isə
babəkidləri «xürrəmidlər» adlandırıblar.
Birincisi, «xürrəmid» sözünü mənası əhli-keyf,
şad-xürrəm, qəm-qüssədən uzaq, əyləncə,
fərəh içində yaşamaqdır. Bu da, ərəb
işğalçılarının özlərinin həyat tərzidir.
İkincisi, bu sözün mahiyyətində hərəkata
məsxərə, istehza elementləri açıq aydın
görünür ki, bu da adın yad, qərəzli adamlar tərəfindən
qoyulduğunu sübut edir. Üçüncüsü,
keyf əhlinə hər cür iftira yapışdırmaq
asandır.
Lakin onlar
bir həqiqəti unudurdular: psixologiya elmi əyləncə
axtaran əhli-keyf insanların ciddi işlərlə məşğul
olub ali məqsədlər uğrunda
ölüm-dirim çarpışmasına girişəcəyinə
inanmır və bu fikri qəbul etmir.
***
Babək haqqında ən məşhur tarixçilərin,
siyasətçilərin, böhtanları belə ziddiyyət
və məntiqsizliklə doludur. Onlar Babəkə
yaxmaq üçün əllərinə lazım olduğundan
daha çox çirkab götürüblər; üstəlik
ehtiyatsızlıq və arxayınçılıq
üzündən Babəkdən daha çox özlərini
çirkaba bulaşdırıblar.
Zamənəsinin tanınmış, müdrik və
mötəbər siyasətçisi sayılan Nizam əl
Mülk də həmin çirkabdan yan keçə bilməyib. O, «Mərhəmətli
Allahın adı ilə» başladığı məşhur
«Siyasətnamə» əsərində yazır: «Bir gün xəlifə
Möhtəsim içki məclisində üç dəfə
qalxıb, ayrı-ayrı otaqlara keçdi və qayıdandan
sonra şərab içdi; hamamda qüsl etdi və iki rükət
namaz qıldı. Məclisə gəlib qazi Yəhyaya dedi:
- Əziz və uca Allahımın bu gün mənə bəxş
etdiyi nemətə görə namaz qıldım. Bu üç saatda
üç düşmənimin — xristian Rum
hökmdarının, xürrəmi Babəkin və atəşpərəst
Mazyarın qızlarının bakirəliyini aldım»
(SSRİ EA-nın nəşriyatı, Moskva-Leninqrad, 1949,
səh.218).
Nizam əl Mülkün rəğbətlə qələmə
aldığı hekayətdən belə çıxır ki,
Mötəsim Allahla danışıb, xeyir-dua alandan sonra bu
işi görüb. O, anlamayıb ki, insanın Allahla danışması təqdirəlayiqdir,
bunun adı isə ibadətdir. Allahın insanla
danışıb, bəd əməl üçün ona
xeyir-dua verməsini söyləməyin adı dində Allahı
əməlinə şərik etmək, küfr
danışmaq, elmdə şizofreniyadır.
Belə
ağlasığmaz əcayib hekayətdən təqdirəlayiq
tərzdə soyuqqanlılıqla danışan məşhur
siyasətçi, daha sonra xürrəmilərin adət-ənənələri,
əqidə və əxlaqı barədə yazır: «Onlar
halal-haram bilmir, başqalarının əmlakını və
arvadlarını ictimai, ümumi hesab edir, insanın cisminə,
bədəninə, vücuduna ağırlıq gətirən
hər şeyi rədd edirlər.
***
Haşiyə:
Göründüyü kimi Nizam əl Mülk də babəkidləri
ləkələmək üçün ən rəzil
saxtakarlıqdan belə çəkinməyib. Qadınları
ictimailəşdirmək insanlarda ən çox qıcıq və
nifrət oyadan məsələdir. Vaxtilə
bu fikirdən sovet dövlətinə qarşı da istifadə
edib, onu nüfuzdan salmağa çalışırdılar.
Sovet İttifaqı dağılandan sonra
İrandan və bəzi başqa ölkələrdən gələnlər
Azərbaycan qadınlarının və kişilərinin əqidəsinin,
namusunun, qeyrətınin, ailə və məişət əxlaqının
müqəddəsliyinin şahidi olanda onun
qarşısında baş əyib, onları aldadanları lənətləyirdilər.
Qadınların ictimailəşdirilməsi, yeni
doğulan qız uşaqlarının öldürülməsi
və ya diri-diri torpağa basdırılması tarixən Azərbaycan
xalqının əxlaqına hər zaman yad olub. Xalqımız bu rəzil fikirləri
ağılına belə gətirməyib, onun
mümkünlüyünü ilk dəfə ərəb
tarixçilərindən və siyasətçilərindən
eşidib.
O ki
qaldı əmlakın ictimailəşdirilməsinə, babəkidlər
hərəkatının sosial tərkibi haqqında zərrə
qədər anlayışı olan hər kəs bunun ağ yalan olmasını dərhal başa
düşər. Çünki bu hərəkatın
başlıca hərəkətverici qüvvələrindən
biri də mülkədarlar-feodallar olublar. Elə
isə onlar özlərinin, torpaqlarının,
mal-mülkünün ictimailəşdirilməsi uğrunda nə
üçün mübarizə aparırdılar?!
Məncə əlavə izaha ehtiyac yoxdur. Siyasətçi
öz əli ilə anlamadan, babəkidlərin əvəzinə
özünü, xəlifə Möhtəsimi və şəriət
hakimi qazi Yəhyanı çirkaba bulayıb.
Təriqətlər
Bütün möhtəşəm ideyalar və dinlər
zaman keçdikcə, müəyyən qrup və təbəqələrin
cari maraqlarına uyğunlaşdırılaraq müstəqil
qol, cərəyan və ya təriqətə çevriliblər.
XI əsrin
görkəmli ilahiyyatçısı Məhəmməd ibn
Abd əl Kərim əş Şəhristani bu barədə
yazır: «Maqlar yetmiş, iudeylər yetmiş bir, xristianlar
yetmiş iki, müsəlmanlar yetmiş üç təriqətə
bölünürlər.»( Dinlər və
təriqətlər haqqında kitab, I hissə, Şərq ədəbiyyatı
baş redaksiyası, «Elm», Moskva, 1984, səh. 27). O,
kitabında daha sonra Məhəmməd peyğəmbərə
istinadən yazır: «Və peyğəmbər xəbər
verib: mənim icmam yetmiş üç təriqətə
bölünəcək». Məhəmməd
peyğəmbərin vəfatından sonra, onun dedikləri
çin oldu. İslam dini çoxlu təriqətlərə
parçalandı və onların arasında hegemonluq
uğrunda uzun müddət amansız mübarizə getdi, bu və
ya digər şəkildə indiyə qədər davam etməkdədir.
***
Şərqdə əsrlərlə böyük təsir
gücünə malik olan zərdüştçülük də
zaman-zaman təriqətlərə parçalanıb, cəmiyyətin
müxtəlif təbəqələrinin mənafeyini
müdafiə edən ideyalara çevrilib, nəticədə
hakim təbəqələrin qəzəbinə tuş gələrək
təqibə məruz qalıb.
Təriqətlərin
müxtəlif istiqamətli görünməsinə baxmayaraq,
əsas ideyaları bir olub: dünyəvi proseslərin
bünövrəsində «xeyirlə şərin»,
«işıqla zülmətin» mübarizəsi durur. Bu amal sosial ədalət, azadlıq və bərabərlik
uğrunda, təbəqələrin mənafe uğrunda
mübarizəsi, yoxsullarla varlıların mübarizəsi
kimi təzahür edib. Beləliklə, onlar böyük
fransız inqilabından 900 il əvvəl
azadlıq və bərabərlik uğrunda mübarizə
bayrağı altında tarixin səhnəsinə
çıxıblar.
* * *
Ərəb
tarixçiləri Babək hərəkatına «xürrəmi»
adı qoymaqla, onu əsas ideyasından ayırıb,
azadlığı keyf-damaq, eyş-işrət, əxlaqsızlıq,
bərabərliyi başqalarının mal-mülkünü
talayıb, haqlarını mənimsəmək uğrunda
mübarizə kimi qələmə veriblər.
Təəssüf
ki, onların on iki əsr əvvəl dövriyyəyə
buraxdıqları bu saxta «sikkələrin» təmiz «sikkə»
olmasına bu gün də inananlar tarılır.
İftira
Babəkin nəsil-nəcabəti haqqında tarixdə
bir neçə məlumat var. Birincisi, «Babək möbidlər
(kahin, alim) nəslindəndir». (Səid Nəfisi, «Babək», Azərbaycan
SSR EA nəşriyyatı, Bakı, 1960, səh. 12.)
İkincisi, «Babək zəmanəsinin ən güclü
pəhləvanı Əbu Müslüm Əbdürrəhman
ibn Müslümün qızı Fatimənin oğludur. (həmin
kitabda, səh. 159.)
Üçüncüsü, Səmani «Kitab-əl-əsnab»
əsərində Babəkin tanınmış bir kişinin-
Mərdəsin oğlu olduğunu iddia edir (həmin kitabda, səh. 159.) və s.
Lakin ərəb
tarixçiləri bu məxəzlərə əhəmiyyət
vermədən aşağıdakı iftiralarla dolu
versiyanı dövriyyəyə buraxıblar:
Babəkin
atası guya tuluqda yağ satan Abdullah,
anası taygöz xürrəmi qadın olub. O, ata-anasından
gizli Abdullahla yaşayıb. Günlərin birində
müsəlman qadınlar bulaq başına gedəndə yolun
kənarındakı qamışlıqda mahnı və
gülüş səsləri eşidirlər. Maraqlananda taygöz qızı naməlum kişinin
ağuşunda yaxalayırlar. Həmin naməlum
kişi-Abdullah qaçıb canını qurtarır. Müsəlman qadınlar əxlaqsız, pozğun
xürrəmi qızı məsxərəyə qoyaraq
aşağılayır, saçlarından darta-darta kəndə
gətirib rüsvay edirlər. Abdullah
müsəlmanlar tərəfindən gələcək təqiblərdən
qorxaraq, taygöz qızla rəsmi nikaha girir, ondan Abdullah və
Həsən (Babək) adında iki oğlu dünyaya gəlir.
Babək anadan olmazdan əvvəl yoldan keçənin
biri Abdullahı vurub öldürür.
Bu rəvayət hansı məxəzdən
götürülüb? Bizə məlum olanı budur ki, həmin məlumatı
İshaq ibn-Əbu Yaqub ibn-əl Nədim Bağdadi Vaqid
ibn-Ömər Təmimiyə istinadən «Kitab-əl-Fehrist» əsərinə
köçürüb (Səid Nəfisi, Babək, səh.
158.). Görünür ərəb tarixçilərinin biri
digəri üçün mötəbər məxəz
sayılırmış…
Bəs, azərbaycanlılar üçün bu rəvayət
mötəbər məxəz sayıla bilərmi? Əlbəttə yox!
Aydın məsələdir ki, Babəkin hərəkatına
olan münasibət, onun əsil-nəcabətinə münasibətdən
heç də fərqlənmir. Babək və babəkidləri
bütün istiqamətlərdə aşağılamaq bir
siyasət zəncirinin həlqələridir.
***
Tarixin gedişindən məlumdur ki, xalqı məhv etməyin
ən etibarlı yolu onun liderlərini nüfuzdan salıb məhv
etməkdən keçir. Lideri olmayan xalq
başsız bədənə bənzəyir. Bu yerdə görkəmli filosof Dekartın dillər əzbəri
olmuş «Düşünürəmsə, demək mövcudam,
varam» ifadəsini xatırlamaq yerinə düşər. İşğalçılar yaxşı bilirdilər
ki, düşünən başı olmayan xalq mövcud olmayan
xalqdır. Ona görə də onlar hər hansı
ölkəni işğal edərkən, birinci növbədə
onun ruhunu istila etmək üçün demişlər: bu
ölkədə başıpapaqlı bir nəfər də
qalmamalıdır. Başıpapaqlı deyəndə
şübhəsiz ki, düşünən başları,
döyüşən ruhları və vuran qolları nəzərdə
tutublar.
Babəkin
kəndli dövləti
Xəlifə əl Məmunun ölümündən
sonra onun qardaşı Məhəmməd əl Möhtəsim
hakimiyyətə gəldi. O, hərbçi idi. Həyatı
hərbi düşərgələrdə, döyüş
meydanlarında keçdiyi üçün saray dəbdəbələrinə,
eyş-işrətə yad ruhda tərbiyə olunmuşdu.
İlk gündən dövlətin mülki
işlərini vəzirlərin ixtiyarına buraxaraq, hərbi
işlərlə şəxsən məşğul olmağa
başladı.
***
Babək Bağdaddan Azərbaycana gələn
bütün yolları bağlayıb və bununla da xilafətin
taleyini təhlükə altında qoyub, Azərbaycanda müstəqil
kəndli dövləti yaradaraq, 20 ilə yaxın
hökmdarlıq edib.
İtaliya,
hətta Polşadan böyük olan bu dövlətin 400 min kv. kilometr ərazisi, 200 min
döyüşçüdən artıq ordusu vardı.
Babəkin qeyri-adi təşkilatçılıq qabiliyyəti,
təbii sərkərdəlik istedadı bu böyüklükdə
ölkəni idarə etməyə, ordunu döyüşə
hazır vəziyyətdə saxlamağa imkan verirdi.
Azərbaycanda silah istehsalı inkişaf etməmişdi. Bu qədər
qoşunu, hücum və müdafiə silahları, süvarilərlə
təmin etmək son dərəcə böyük bacarıq tələb
edirdi.
Babək təkcə Ərdəbili, Azərbaycanı
yox, bütün İran ərazisini işğaldan, kəndliləri
yadellilərin zülmündən xilas etmək niyyətində
idi. (Görkəmli adamların həyatı, M.Tomara, «Babək»,
jurnal-qəzet birliyi, Moskva, 1936, səh. 109, 163-164).
Babəkin yaratdığı Azərbaycan kəndli
dövləti, indiki dillə desək beynəlxalq qurumlar tərəfindən
tanınmışdı. IX əsrdə dünyadakı iki nəhəng
imreriyadan (xilafət və Bizans) biri- Bizans-Roma imreriyası
onunla müttəfiqlik edirdi.
Türkün
türkdən güclü rəqibi yoxdur!
Tomaranın yazdığına görə xilafətin
taleyi üçün yaranmış bu böyük təhlükə
Möhtəsimə rahat nəfəs almağa imkan vermirdi. Ona görə də, birinci
nüvbədə xilafətin Babəklə 19 illik mücadiləsinin
tarixini, onun qələbələrinin, xilafətin
uğursuzluqlarının səbəblərini
araşdıraraq qərara gəlir ki, buna səbəb orduda
insan resurslarının yarıtmaz olmasıdır. Əvvəl ərəblərdən, daha sonra
iranlılardan təşkil olunmuş orduların hər
ikisinin döyüş qabiliyyətini yarıtmaz hesab edib qəti
qərara gəlmişdi ki, ordunun tərkibi hər cür
şəraitə dözümlü, etibarlı,
döyüşkən türklərin hesabına dəyişilməlidir.
Belə də etdi. Ərəblərdən
və iranlılardan təşkil olunmuş ordunun
üstündən xətt çəkdi və az vaxt ərzində
türklərdən ibarət 70 minlik ordu yaratdı, ona hərb
işində təcrübəli və istedadlı
döyüşçü Heydər ibn Kaus əl Afşini sərkərdə
təyin edib Azərbaycanı yenidən işğal etməyə
göndərdi. Həmin ordu qısa vaxt ərzində
Həmədana yaxınlaşdı.
Heç
vaxt məğlubiyyətlə üzləşməyən Babək
arxayınçılıqa yol verdi. Ona elə gəldi ki, əvvəlki illərdə
olduğu kimi indi də ordunun döyüşçiləri ərəblərdən
və ya iranlılardan ibarətdir.
Arxayınçılıq ehtiyatsızlığa gətirib
çıxartdı. O, əvvəlki sınanmış döyüş
taktikasına əhəmiyyət verməyərək, Həmədan
yaxınlığında geniş və açıq düzəngahda
döyüşə başladı. Beləliklə,
20 ilə yaxın qələbəli döyüşlərdən
sonra ilk ağır məğlubiyyətin acısını
daddı. Bu məğlubiyyət, demək
olar ki, onun son böyik döyüşü oldu. Çünki ordusu tamamilə
dağıdıldı və yeni böyük
döyüşlər üçün qüvvəsi
qalmadı. (Görkəmli adamların həyatı,
M.Tomara, «Babək», jurnal-qəzet burliyi, Moskva, 1936, səj. 101,
106, 109).
Xəyanət
Babək dağlara qalxdı, erməni feodalı
Aşotun nəvəsi, Sumbatın oğlu Səhlin əkib-becərdiyi
torpaqlara gəlib çıxdı. O, mübarizəni davam etdirmək
üçün müttəfiqi Rum imperiyasına getmək
fikrində idi.
Səhl ibn Sumbat bu xəbəri eşitcək sevindı. Afşini məlumatlandırmaq
üçün çapar göndərdı, özü isə
Babəki qarşılamağa getdi. O, Babəki görcək
diz çökdü, alnı torpağa toxunanadək baş əyib
təzim etdi, Babəkin əllərindən və
ayaqlarından öpüb dedi: Mənim ağam! Hara
gedirsən? Mənim kimi etibarlı adam
tapa bilməzsən. Qonağım ol, sonra nə
etmək lazım olduğu aydınlaşar. Mən ki, sənin qulunam.
Babək onun səmimiliyinə inanmasa da, mövcud vəziyyəti
və şəraiti nəzərə alıb, təklifini qəbul
etdi. Afşinlə müntəzəm xəlvəti
danışıq araran Səhl ibn Sumbat xəyanətin izini
itirmək üçün Babəki evində yox, kənarda
neytral ərazidə Afşinə təhvil verməyi
planlaşdırdı. Elə də etdi.
Babəki ova aparmaq bəhənəsilə dilə tutdu və
onun olacağı yeri Afşinə nişan
verdi. Babək ov zamanı birdən-birə 2 minə yaxın
xilafət döyüşçüsünün peyda
olmasını, Səhl ibn Sumbata toxunmadan onun üzərinə
yeriməsini görcək, vəziyyəti anladı,
üzünü Sumbatın oğlu Səhlə tutaraq ucadan nifrətlə
dedi: Xəyanətkar, satqın! (Əl Kufi, «Fəth
kitabı», VIII hissə, səh. 29.»Elm»
nəşiriyyatı, Bakı, 1981, səh. 16.)
Həmin hadisəni tanınmış tədqiqatçı
M.Tomara, «Görkəmli adamların həyatı» seriyasında
yazdığı «Babək» adlı kitabında (jurnal-qəzet
birliyi, Moskva, 1936, səh.148.) «Xəyanət»
başlığı altında xüsusi fəsldə daha
geniş təsvir edib.
Qətl
Babəkin
qətli haqqında ərəb tarixçiləri belə
yazırlar: qətl günü cəlladlar onu Möhtəsimin
hüzuruna aparanda gözünü qırpmadı, rəngi
qaçmadı. Möhtəsimin əmri ilə əli kəsiləndə
ondan soruşdular: «Öldürürdün, ölmək
asandırmı?!» O, cavab verdi: -azadlıq
uğrunda «ölmək nə qədər də asandır!»
Nizam əl
Mülk Babəkin qətli haqqında belə deyir: O, Möhtəsimin
suallarına cavab vermədi. Möhtəsim onun əllərinin
və ayaqlarının kəsilməsini əmr etdi. Babəkin bir əlini kəsəndə, o biri əlini
qana batırıb, üzünə sürtdü və
üz-gözünü qızartdı.
Möhtəsim
onu söydü və dedi:- Nə
üçün belə etdin? Cavab verdi»
üzümü ona görə qana buladım ki, bədənimdən
qan axıb gedən zaman, üzümün rəngi solacaq,
adamlar mənə baxanda elə biləcəklər ki,
ölümün qorxusundan rəngim qaçıb. (Nizam əl Mülk, «Siyasətnamə», SSRİ
EA-nın nəşiriyyatı, Moskva-Leninqrad, 1949, səh.
227.)
Bundan sonra Möhtəsim deyib ki, Babək çox zirək,
möhkəm iradəli və müharibə işlərində
misilsiz şəxs idi. İnadkar, təhlükəli adam
olmasaydı onu əhv edib, xidmətlərindən faydalanmaq
olardı.
Babəkin 20 ilə yaxın zəfər dolu həyatı
haqqında son dərəcə cüzi və yanlış məlumatlar
verən ərəb tarixçiləri Həmədan
yaxınlığındakı məğlubiyyətindən
onun qətlinədək qısa müddətdəki
uğursuzluq və məğlubiyyətləri haqqında fərəhlə
cild-cild kitablar yazıblar. Halbuki deyilənə
görə Babək xilafətin işbalçı ordusunu 14
böyük döyüşdə darmadabın edərək
qaçmağa məcbur etmişdi.
Xilafətin
— xalqların hamisi
Babəki məğlub edən türklərdən ibarət
ordu xilafətdə ozünə məxsus xüsusi mövqe
qazandı. X əsrdə
qəznəvilər xilafətdə həlledici qüvvəyə
çevrilməyə başladılar. Toğrul
özünü Sultan, sultanlığı sünniliyin hamisi
elan edib xilafəti təriqətlərin yaratdığı təhlükələrdən
qorumağı öhdəsinə götürdü. Alp-Arslan və oğlu Məlik şah imreriyanı
daha da möhkəmləndirib, genişləndirdi. Daha sonra oğuzlar digər türk tayfalarının
köməyi ilə 1281-ci ildə nəhəng və möhtəşəm
Osmanlı imreriyasını yaratdı. Görkəmli
ingilis alimi və tədqiqatçısı K.E.Bosfort «Müsəlman
sülalələri» kitabında yazır: XVI əsrdə
Osmanlı imperiyası öz qüdrətinin zirvəsinə
yüksəldi. Onlar həmişə olduğu
kimi həmin dövrdə də imperiyanın ərazisində
millətlərə-dini və etnik azlıqlara
dözümlü və tolerant münasibəti daha da möhkəmləndirdilər.
Məhz o zaman xristian Avropasının təqiblərinə
məruz qalan yəhudi xalqı imperiya ərazisində etibarlı
və təhlükəsiz sığınacaq tapdı. ( SSRİ EA, Moskva, 1969, səh.188)
Osmanlı
imperiyası 1924-ci ilədək — 642 il
xilafəti idarə etdi, bütövlükdə islam dinini
yadellilərin təcavüzündən qorudu, nəzarətində
olan ölkələrin xalqlarının dini-əqidə
azadlığına rəvac verib himayəsi altına aldı
və xilafəti dünyada yenilməz qüvvəyə
çevirdi.
Anam mənim,
Azərbaycan!
Babək hərəkatı elə möhtəşəm
və əzəmətli idi ki, bu günə kimi də xatirələrdən
silinməyib.
Onun taleyi və tarixi xalqımızın taleyi və
tarixidir. İndinin özündə belə
Babək və babəkidlərə hörmət, məhəbbətlə
yanaşı, nifrət və ədavət də
yaşayır. Lakin heç bir qüvvə Babəkə
Azərbaycanda ümumxalq sevgisini azalda bilməyib və biləməyəcək
də!
Bu gün azərbaycanlılar azadlıq,
bütövlük, bərabərlik uğrunda mücadilə
andı içmək üçün Bəzz (Babək)
qalasına üz tuturlar. Onlar orada arzularının təcəssümü
olan ulu Babəkin müqəddəs ruhunu ziyarət edir, ondan
güc və qüvvət alırlar.
Babək qalası elə uca zirvədir ki, oradan
bütöv Azərbaycanı görmək
mümkündür.
Azərbaycan
xalqı tarix boyu bu amal uğrunda vuruşmuş, əsarətdən,
parçalanmaqdan xilas olmaq üçün ən igid
övladlarını qurban verib, 40 il
kölə olmaqdansa bir gün azad yaşamaq ideyası
uğrunda qeyri-bərabər qüvvələrlə
çarpışıb.
Fərəhli
və kədərli taledir!
Bu kədərdən, qəm-qüssədən xilas olub
Babəkin cəngavər ruhuna qovuşmaq üçün
ömür-gün sirdaşım Gülüş
xanımın sözün həqiqi mənasında səmimi,
ana-bala söhbətini xatırladan «Azərbaycan» şerinin
titrək misralarından təsəlli tapıram.
Dinlə
məni, Ana Vətən,
Laylay deyim dərdlərinə.
Zaman-zaman
sızıldayan,
Heç bitməyən sitəminə.
Canın
gedir, malın gedir,
Axan qanın durmur sənin.
Kəsilib
hər yanın gedir,
Param-parçadır bədənin.
Acı-acı
gülən anam,
Gözlərində
yaş görürəm,
Kim
baş qoydu, kimdi qalan,
Ruhunu çaş-baş görürəm.
Nədən
möhnət səni əzsin,
Sən ki odsan, zər-azərsən.
Satan
bilsin, alan bilsin,
Boğazlarda
yanacaqsan!
Yerə-göyə
sığışmayan,
Kədərinə canım qurban.
Küllər
altda qoru yanan
Odlar
yurdum Azərbaycan!
Anam mənim,
Azərbaycan!
P.S. Babək
və babəkidlər tarixdə heç bir şəxsiyyət
və hərəkatla müqayisəyə gəlmirlər. Qullar hərəkatının rəhbəri Spartak,
Roma imperiyasından qaçıb köləlikdən, Tomas
Muyuntserin başçılığı ilə
Almaniyadakı kəndli hərəkatı təhkimçilikdən
azad olmaq uğrunda mübarizə aparırdı. Rusiyada
Stepan Razin və Yemelyan Puqaçovun başçılıq
etdiyi kazak hərəkatının mahiyyətində
quldurluq və qarətçilik dururdu. Onların
mücadiləsi çox qısa tarixi müddəti və
kiçik coğrafi ərazini əhatə etmişdir.
Babəkin sərkərdəlik istedadı, yenilməz iradəsi,
igidliyi və şücaəti isə karfagenli Hannibalı
xatırladır
***
Tarixdə Babəkin məğlub edilməsi
üçün verilən ənam heç bir igidin, sərkərdənin,
hətta hökmdarın məğlub edilməsi
üçün verilən mükafat qədər olmayıb.
Əcəm
əl Kufinin yazdığına görə Möhtəsim Babəkin
tutulmasına bais olan Aşotun nəvəsi Səhlə bir
milyon dirhəm, qiymətli daş-qaşla bəzədilmiş
kəmər, oğluna 100 min dirhəm verib.
Afşinə
isə hədiyyələrdən əlavə ata mindiyi hər
gün üçün 10 min, minmədiyi gün
üçün 5 min dirhəm mükafat vermiş, başını
tacla bəzəmiş, şahanə
geyindirib-keçindirmiş, üstünə küllü
miqdarda birilliant səpmişdir.
Xatırladım
ki, Afşin Babəklə iki il, beş ay və
bir neçə gün döyüşüb. (Fəth
kitabı, «Elm», Bakı, 1981, səh.78.)
***
Babək ömrünün tən yarısını — 21
ilini (816-837) Vətəninin işğaldan təmizlənməsi,
xalqının azadlığı, insanların bərabərliyi
uğrunda mübarizəyə həsr etmişdir. Onun
yaratdığı Azərbaycan kəndli dövləti,
möhtəşəm Roma imperiyası tərəfindən
tanınmışdı.
Babək Azərbaycan xalqının milli azadlıq
mübarizəsinin ilk bayraqdarı, müstəqil,
bütöv Azərbaycan dövlətinin ilk lideri və şəhididir.
Onun şəxsiyyəti Savalan qədər əzəmətli
və uca, qəlbi ana Kür kimi mehriban və
çıltın, arzuları bütöv və müstəqil
Azərbaycan boyda geniş və müqəddəs idi.
Hüseynağa Qəniyev
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 20 yanvar.- S.13-14-15.