Mənəvi bağlantının ənənəvi
nümunəsi
Multikultural ənənələrin
daşıyıcısı olan Novruz bayramı xalqlar, dinlər
və mədəniyyətlər arasında mənəvi
bağlantı, qarşılıqlı anlaşma hadisəsidir
Hər il olduğu kimi bu il də Novruz bayramı və
onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan ilaxır çərşənbələr
ölkəmizdə böyük coşqu ilə qeyd olundu. Novruzqabağı nəğmələrin ikinci
qrupunu çərşənbələrlə bağlı
ritual və mərasim nəğmələri təşkil
etdiyini bildirən mərhum folklorşünas Azad Nəbiyev
ilaxır çərşənbələrdən söz
açarkən göstərirdi ki, “ilaxır çərşənbələrlə
bağlı görüşlər ulu əcdadın ilkin
insanın yaranmasında iştirak edən Su, Od, Yel və
Torpaq mifizmi ilə bilavasitə bağlıdır. Törəniş düşüncəsi təsəvvürünü
formalaşdıran bu ünsürlər mərasim folklorunda
müxtəlif kult və mif sistemləri şəklində
öz əksini tapdı. Onların hər
biri ilə bağlı silsilə nəğmə və miflər
yarandı, çərşənbələrin hər biri milli
yaddaşda insana uğur və xoşbəxtlik gətirən rəmzlər
kimi geniş məna, məzmun mündəricəsinə yiyələndi”.
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Şakir Albalıyev
bildirir: “Göründüyü kimi, Novruz bayramı sadəcə,
yaz fəslinin gəlişi ilə məhdudlaşmır. Novruz bayramı kimi geniş əhatə tutumuna malik
olan ikinci bir bayram tapmaq çox çətindir. Onun əhatə
arealı öz başlanğıcını ən azı
qış fəslinin gəlişindən götürür,
belə olduqda isə miladi təqvimlə hesablanan Yeni il şənliyini də öz əhatə dairəsinə
alır. Ölkəmizdə böyük təntənə
ilə qarşılanan və keçirilən Novruz bayramı
təkcə ümumxalq bayramı-milli bayram səviyyəsində
yox, ölkəmizin ərazisində (hətta ölkəmizin
hüdudlarından çox-çox uzaqlarda belə) yaşayan
bütün dinlərin və irqlərin nümayəndələri
tərəfindən də sevgi ilə qarşılanır,
barış və həmrəyliyin nümayişinə
çevrilir. Daha dəqiq ifadə eləsək,
Novruz bayramı multikultural dəyərlərə malik
cahanşümul əhəmiyyətli bir bayramdır. Novruz bayramı təbiəti etibarilə də bəşəri-humanist
dəyərləri özündə daşıyır. Özü də bu dəyərlər təkcə
ictimai sfera ilə qapanıb qalmır, ictimai aləmlə təbii
aləmi vəhdətdə götürərək
dünyamızın bütövlükdə kosmik bir nizamla
yaşamasını şərtləndirir. Dövlət
başçısı tərəfindən 2016-cı ilin Multikulturalizm
ili elan olunması da bir tərəfdən
multikultural dəyərləri özündə yaşadan
Novruz bayramına verilən önəmin bir təcəssümü
hesab oluna bilər”. Tədqiqatçı Niyaz Niftiyevin bu
xüsusda söylədiklərinə diqqət ayırsaq,
multikulturalizmin ta qədimdən xalqımızın bir
yaşam tərzi olduğunun və buna bu gün də dövlətimiz
tərəfindən böyük bir dəstək verildiyinin
aydın şəkildə fərqinə vara bilərik:
“Multikulturalizm milli, dini, irqi və mədəni
çeşidliliyin və fərqliliyin
qarşılıqlı hörmət və anlaşma zəminində
qəbul edilməsi, bir cəmiyyətin bütün üzvlərinin
konstitusion mədəni hüquqlarının qorunması və
adı çəkilən müxtəlifliyin xalqın
ümumi rifahına və sabit inkişafına xidmət etməsinə
nail olan təbii və düşünülmüş həyat
tərzinin nəticəsi kimi başa düşülür”
Ş.Albalıyev
düşünür ki, Novruz bayramı öz bətnində
multikultural zəminə əsaslanan milli ənənələri
qoruyub yaşadır: “Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, bunun bir səbəbi
Novruzun təkcə bir, ya bir neçə günlə, yaxud da
bir fəsillə bağlı olmayıb, özündən əvvəlki
qış fəslini də və qış fəsli
qarışıq milad bayramı olan Yeni ili də öz tərkibinə
qatması ilə müəyyən olunursa, digər səbəblərdən
biri ölkə ərazisində yaşayan azsaylı
xalqların məskunlaşdıqları etnik regionları belə
əhatə etməsi ilə müşayiət olunur. Novruzun
ilaxır çərşənbələrindən birinin su
stixiyası ilə əlaqələndirilməsi – Su çərşənbəsi
adı ilə tanınıb-adlandırılması da öz
nüvəsində-mayasında su elementini (suyun kristal
forması olan qarı və buzu) gəzdirən qış fəslinin
obrazlı təcəssümüdür. Hətta Novruz ərəfəsində
xalça-kilimlərin, palazın, digər yataq dəsti
avadanlıqlarının eşiyə çıxardılaraq
üstünə qar ələnməsi-tökülməsi və
üstündən də süpürgə ilə
süpürülüb təmizlənməsi faktı suya –
suyun kristal forması və həm də
qış rəmzi olan qara saflıq, saflaşma vasitəsi
kimi baxışları özlüyündə əks etdirir.
Xalça-palazın qar vasitəsi ilə
süpürülüb-təmizlənməsi bir tərəfdən
reallığa əsaslanmaqla qarın dondurucu şaxtası ilə
yorğan-döşək arasına düşə biləcək
cücüləri-həşəratları, güvəni və
s. məhv etməklə sanitar-gigiyenik qaydalara riayət etməyin
göstəricisidirsə, digər tərəfdən də su
ilə bağlı mifik görüşləri özündə
əks etdirir. Belə ki, ev şəraitindən
– mənzildən çölə
daşınan-çıxarılan məişət əşyaları
da öz “canlarında” fiziki olaraq qarı (qışın
simvolu olan qarı) gəzdirməklə beləcə
qış fəslini rəmzi olaraq yola verdiklərini (yola
saldıqlarını) səciyyələndirirlər. Sanitariya baxımından təmizliyə bu cür
riayət olunma həm də mifik görüntü olaraq su əyəsi
(yiyəsi) ilə - su əyəsinin təbiətdə
canlı görüntüsü olan qış fəsli ilə
təmasa girməni xarakterizə edir. Bununla
həm də qışın – qarın, suyun könlü
oxşanılır-alınır və qışdan sonra gələcək
yaz fəslinə - Novruza keçid almaq funksiyası bir mərasim
aktı olaraq icra olunmuş olur.
Hər bölgə, hər etnos ümumxalq
bayramımız olan Novruza öz dəyərli töhfələrini
verməklə onu daha da rəngin, əlvan edib, zənginləşdirir. Məsələn,
Lənkəran bölgəsinin spesifik, özünəməxsus,
başqa bölgələrdə müşahidə olunmayan
Novruzla bağlı gözəl adətlərindən biri də
nişanlı qızlara aparılan bayram xonçasında
balığın ağzında qızıl üzüyün
olmasıdır. Qızıl üzük
balığın ağzına keçirilir və bayram
xonçasında qız evinə aparılır.
Bölgənin digər adətlərindən biri də
ilin axır çərşənbəsində axar su
üstünə getmək və suyun kənarında təzəcə
baş qaldıran yamyaşıl otlardan ailə üzvlərinin
hər birisi üçün ayrı-ayrılıqda
ayırıb axar suya atmaq adətidir. Yaşıl otlardan bir çəngə
qoparıb “Anamın canında nə xəstəlik varsa,
hamısı bu axar su ilə dəryaya getsin”, - deyib otu suya
atırlar. Bu ritual ayrı-ayrı hər bir ailə
üzvü üçün təkrar edilir. Lənkəran bölgəsinin digər spesifik adət-ənənələrindən
biri də ilaxır çərşənbədə heyva
ağacından nehrə üçün heyva
çubuğunun dərilməsidir. Bu inanc nehrədən
bol yağ çıxacağı
anlamına gəlir. İlin axır çərşənbəsi
günü sübh tezdən yuxudan ən tez ayılan şəxs
bir qab su dolduraraq hələ yuxuda olan bütün ev sakinlərinin üzlərinə çiləyir.
Bu isə saflıq, təmizlik rəmzi olan suyun bütün
ailə üzvlərinə il boyu
sağlamlıq, gümrahlıq gətirəcəyi
anlamındadır. İlaxır çərşənbədə
səhər tezdən mal-qaraya baş çəkilir, üstlərinə
su çilənir, meyvə ağaclarının dibinə balta
ilə yavaşca vuraraq: “Əgər bu il bol məhsul gətirməsən,
səni kökündən kəsərəm”, - deyilir.
Qeyd edim ki, Novruz bayramında qız evinə aparılan
xonçada balığın ağzında qızıl
üzüyün olması adətində su ilə bağlı
inancın izləri dolayısı ilə də olsa,
özünü göstərir. Belə ki, balıq su
ilə bağlı məbuddur, balığın vətəni
sudur və suda yaşayan canlı olan balığın
ağzında nişanlılıq-evlilik əlaməti kimi
üzüyün aparılması da sevginin də su kimi saf
olmasını, eləcə də qurulacaq ailənin də
dirilik rəmzi olan su kimi sağlam və əbədi olması
arzusunu simvollaşdırır. Eləcə
də ilaxır çərşənbədə su ilə
bağlı digər ayin və hərəkətlərin
icrası da suya olan müqəddəs mifik görüşlərdən
qaynaqlanır. Həmçinin Novruz bayramında mal-qaraya
baş çəkilməsi, üstlərinə su çilənməsi,
meyvə ağacları ilə bağlı inanca söykənən
hərəkətlərin icrası və s. kimi məsələlər
də bir daha Novruz bayramı və onun ayrılmaz tərkib
hissəsi olan ilaxır çərşənbələrin nəinki
ölkəmizdə yaşayan ayrı-ayrı etnik qruplar və
xalqlar arasında əhəmiyyətli ictimai hadisə olaraq
anlaşma, həmrəylik vasitəsi olduğunu göstərir,
eləcə də təbii aləmdə də - canlı və
cansız təbiətdə də bir canlanma, yenilənmə əhval-ruhiyyəsi
yaradan bayram olduğunu açıq şəkildə göstərir.
Bəli, multikultural ənənələrin
daşıyıcısı olan Novruz bayramı nəinki
ictimai baxımdan ayrı-ayrı xalqlar, millətlər, dinlər
və mədəniyyətlər arasında bir mənəvi
bağlantı vasitəsi, qarşılıqlı anlaşma və
mehriban dialoq hadisəsidir, həmçinin də ki, bizi əhatə
edən təbii coğrafi mühitdə bioloji sferanın da
harmoniyasını qoruyub-saxlamağa xidmət edən sosial mədəniyyət
hadisəsidir. Bu nöqteyi-nəzərdən yanaşdıqda
milli olduğu qədər də dünyəvi məzmun
daşıyan Novruz bayramı öz geniş qoynunu
bütün bəşəriyyətə açıb,
dünyamızı salamlayır”
Yeri gəlmişkən,
Novruz bayramı ərəfəsində Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzində keçirilən tədbirlə
bağlı xəbərdə bildirilir: “Bayram tədbirində
Azərbaycan Respublikasının millətlərarası,
multikulturalizm və dini məsələlər üzrə
Dövlət müşaviri xidmətinin əməkdaşları,
ölkəmizdə fəaliyyət göstərən 20-dən
yuxarı milli və dini icmaların üzvləri və rəhbərləri,
Milli Elmlər Akademiyasının, Bakı Slavyan Universitetinin,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Bilik
Fondunun nümayəndələri iştirak edib. Tədbirdə
Mərkəzin icraçı direktoru Azad Məmmədov
qonaqları salamladıqdan sonra Millətlərarası,
multikulturalizm və dini məsələlər üzrə
Dövlət müşaviri xidmətinin baş məsləhətçisi,
professor Etibar Nəcəfov, Qafqaz Müsəlmanları Ruhani
İdarəsinin sədr müavini Fuad Nurullayev, Rus Provoslav Kilsəsinin
Bakı və Xəzəryanı Yeparxiyası pravoslav dini təşkilatının
nümayəndəsi Mifodiy Efendiyev, Gürcü Yəhudiləri
Bakı dini icmasının nümayəndəsi Moisey Bekker və
Mədəniyyətlərarası Təhsil üzrə Avropa
şəbəkəsinin vitse-prezidenti, professor Svetlana
Kurteş çıxış ediblər. Qonaqlar
multikulturalizmin Azərbaycanda dövlət siyasəti olmaqla
yanaşı hər bir kəsin həyat tərzi olduğundan
danışıb, müxtəlif dinlərə, irqlərə
və xalqlara mənsub olmalarına baxmayaraq Azərbaycan
dövlətinin vətəndaşı olmaqdan qürur
duyduqlarını və dövlətə xidmət etdiklərini
bildiriblər. Novruz şənliyinin bədii
hissəsində Bolqar icmasının nümayəndələri
Səməd Vurğunun Azərbaycan şeirini bolqar və Azərbaycan
dillərində səsləndirib və müxtəlif
mahnılar oxuyublar. Tatar icmasının nümayəndələri
isə Novruz bayramına aid tatarca mahnılar ifa ediblər”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 2 aprel.-
S.13.