“Yaxın şərqdə üç əsas
millət olub və hər biri özünəməxsus tarixə,
mədəniyyətə uyğun sivilizasiya qurub”
Yasəmən Qaraqoyunlu: “Bu
üç millət və mədəniyyətdən birini nəzərə almadan bölgəmizin tarixi və mədəni inkişaf proseslərini obyektiv təhlil etmək qeyri-mümkündür”
“Manna dövlətinin iqtisadi, milli və mədəni
quruluşu, Midiya dövlətinin iqtisadi, milli və mədəni
quruluşunun təməlini təşkil edib. Manna
torpaqları mədəni baxımdan Midiyanın mərkəzi
idi. Midiya dövləti qurulduğu ilk 40-50 il müddətində
yalnız Quti-Lullubilərdən ibarət iltisaqi dilli
xlqların dövləti olsa da, genişlənərək
müxtəlif köklü və dilli xalqları, ölkələri
hakimiyyətləri altına alaraq, Orta Şərqin ən
böyük imperatorluguna çevrildiyi dönəmdə də
rəsmi və yazı dili Elam dili olub. Midiya dövlətini (Mannalar
və Medler), iltisaqi dilli, Qutti-Lullubilərin varisi və eyni
etnik xüsusiyyətlərə malik olan xalq yaratsa da,
genişlənərək imperatorluğa çevrilən Midiya
ceşidli milli və etnik xüsusiyyətlərə malik olan
xlqlardan- yəni iltisaqii dillilər, Hint-Avrupa dillilər və
Sami dilli xalq¬lardan, təşkil olunmuşdu. İmperatorluğun
Mərkəzində və qəlbin¬də Hint-Avrupa dilli xalqlar
deyil, iltisaqi dilli xalqlar yəni Quttilər, Lullubilər,
Mannalar, Zikertulular, Mesilər, Marliklilər,
Qızılbundalılar və.s. Mərkəzi
Midiya və Azərbaycan xalqları yer almışdılar”.
Bunu Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının (AMEA) elmi işçisi Yasəmən
Qaraqoyunlu deyib. O bildirib ki, Midiya imperatorluğunun Elam və
Kassi dilinə yaxın, Gutti - Lullubilərin dili təməlində
biçimlənmiş dili, əlifbası və bu dildə
kitabə və əsərləri olub, ki, bu əsərlər
Əhəmənilər dönəmində yox olu: “ Hind-Avropa
dilli xalqların, özəlliklə də farsların
İrana gəlməsindən öncə Elamlılar İran
cografiyasında 3000 ilə yaxın bir dövrdə parlaq
sivilizasiya qurublar. Onlara qohum və qonşu olan
Gutti-Lullubi xalqları da Mərkəzi Midiya və Azərbaycan
torpaqlarında yaşayıb mədəniyyət yaradıblar.
Elam dilinin Midiya dövlətində administrativ və
yazı dili olması, e.ə. 3.-cü min illikdə Mərkəzi
Midiya torpaqlarında yaşamış Gutti-Lullubi xalqla¬rı
icindəki ənənənin davamıdır. "Midyalılar at minməkdə və ox atmaqda
Böyük şan və şöhrət
qazanmışdı, Midiyalılar saçlarını
qırmızı bağla bağlayır, İskitlər kimi
geniş və uzun qollu köynək və büzməli
geniş şalvar və iki qolu olan iti və uzun baş¬lıq
geyinirdilər. Bu başlıq son zamanlara qədər
Azərbaycan kəndlərində də geyilməkdə idi.
"Herodota görə Farslar geyim
formalarını midiyalılardan götürüblər.
Midiyalıların dünya mədəni xəzinəsinə
bəxş etdikləri Avesta Azərbaycanda Zərduşt tərəfindən
o zamanki Həmədan-Azərbaycan xalqlarının iltisaqi
dilində soylənıb muğlar vasitəsilə
ağızdan ağıza keçirilib və sonra yazı
halına gətirilib. Beləliklə də qeyd etməliyik
ki, e.ə.900 il əvvəl, Farsların gəlməsinə
qədər Yaxın şərqdə iltisaqi dilli və Sami dilli
xalqlar yaşayıb, qurul¬muş sivilizasiya onların məhsulu
olub və hind-Avropalı xalqlar bu cografiyada məskunlaşmayıblar.
Əhəmənilərdən 4000 il əvvəl
İkiçayarası, Azərbaycan, İran, Şərqi
Anadolu bölgəsində Şumer, Elam, Kassi, Hitit, Urartu, Manna
və Midiya kimi güclü dövlətlər və
sivilizasiyalar yaradıl¬ıb. Farsların gəlməsinə qədərki
dövrdə Yaxın şərqdə İkicayarasinda
Şumer, Subartu və Mitanni dövlətləri və
cağdaş İranın qərbi, mərkəzi və Azərbaycan
torpaqlarında yaşamış, sivilizasiya qur¬muş Elam,
Aratta, Lullubilər, Qutilər, Kassilər, Hurrilər və
Mannalardan ibarət iltisaqi dilli xalqlarla Sami dilli xalqlar
qarşılıqlı əlaqədə olub, mədəniyyət
alış verişi edib, ticarət əlaqələri
qurublar”.
O deyib ki,
tarixi araşdırmalar Ari-fars tayfalarının eradan əvvəl
9-cu əsrdən başlayaraq Yakın şərq bölgəsinə
gəlmələrini sübut edib: “Ari-fars tayfaları bölgəmizə,
xüsusilə də indiki Fars vilayəti və Bəsrə
körfəzi sahillərinə gəldiyi vaxt bu bölgələrdə
Sami xalqları, Elamlar və Sümerler yaşamaqda idilər.
Farslar e.ə.900 il öncə gəlib Fars
vilayətində yer¬ləşdikləri vaxtdan Elam dövlətinə
tabe olub və ona vergi veriblər. Midiya dövləti
Elam dövlətini işğal etdikdən sonra Elamın bir
hissəsi olan Farsların yaşadığı Anşan
bölgəsi Midiya imperatorluğunun bir əyalətinə
çevrilib. Beləliklə fars
tayfaları Midiya tabeliyində yaşamağa başlayıb e.ə.
550-ci ildə Midiyada dövlət çevrilişi edərək
hakimiyyəti ələ keçirib və Midiya mədəniyyətini,
dinini mənimsəyib. Midiyada yaşayan yerli Mug
tayfalarının dünyagörüşünü əks
etdirən Türk abidəsi kimi meydana çıxmış
Avesta və Zərdüşt təlimləri
farslaşdırılıb, təkallahlılıq dini politeist
dinə, dualist fəlsəfəyə çevrilib. E.ə.
VIII əsrdə tarix səhnəsinə
çıxmış Midiya imperatorluğu və İşquz
dövləti dövründə (e.ə. VIII-IX əsrlər)
Ari irqinə mənsub fars etnosu ilə
türk irqi və mədəniyyətləri arasında
qarsıdurma və sintez prosesləri gedib, bu Əhəmənilər
imperatorlugu dövründən Qavqamel döyüşünə
qədərki dövrdə də davam edib. Bu Türk-Fars,
Turan-İran sivilizasiyalarının Azərbaycan
coğrafiyasında hegemonluq və dominantlıq
savaşları, mədəniyyətlər arası
qarşıdurma və sintez prosesləri Parfiya,Sasanlı
imperatorlugu dönəmlərində də getmiş və bu
proses üç min ildir ki, siyasi-iqtisadi, dini-ideoloji, elmi-mədəni
müstəvilərdə davam etməklə bərabər,
müasir Azərbaycan mədəniyyətinin inkişaf
proseslerinə də təsir göstərməkdədir.
İsgəndər zamanı yandırılmış, yox
olmuş Avesta, daha sonra Parfiya hakim sülaləsi olan
Əşkani kralı Balaşın əmri ilə onun
söz¬lü və yazılı qalıntılarından, ilk dəfə
yazıldığı dildə yəni Hz. Zərdüştün
zamanındakı Med-Manna xalqlarının dilində yeni¬dən
bir yerə toplanılmışdır. Bu ikinci dəfə
toplanan Avesta, Sa¬sanilər dönəmi Ərdəşir
Babekanın əmri ilə Farscaya cevrildikdən sonra yox edilib,
bu tərcümə də fars mifik təsəvvürləri
ilə zənginləşdirilib, Avestanın Fars variantı
hazırlanıb. Bu səbəbdən Med-Manna
dilində olan bütün yazılar və abidələr kimi
Avesta da Sasani kralları, xüsusilə də Erdeşir
Babekanın əmriylə baş muğ Tanser tərəfındən
yox edilib. Manna-Med dönəmi mugların
dili iltisaqi bir dil, Sasanilər dövrü mugların dili isə
miladi 3-6. yuz iliklərin Fars-Pəhləvi
dili olmuşdur. Əgər belə olmasaydı
Avestanın Fars dilinə cevrilmesinə heç ehtiyac da
qalmazdı. Əhəmənilərdən
sonra da Elam dili Yaxın şərq bölgəsində öz
təsirini davam etdirib. Bu da son dərəcə təbiidir,
çünki Əhəmənilərin 220 illik
hökmranlığı, Elamların 2850 illik
hökmranlığı, nüfuzu, dərin təsiri
qarşısında olduqca az və önəmsizdir. Dr. Z. Sədrin
yazdığına görə: “Farsların
krallığı E.ə.550-ci ildə başlayıb və E.ə.330-cu
ildə Makedonyalılar tərəfindən ortadan
qaldırılıb. Böyük Əhəməni
imparatorluğunun ömrü 220 il olub və
Sindden Misirə qədərki coğrafiyanı əhatə
edib. Bu imperatorluğun ömrü, 2850 il yaşayan Elam
dövlətinin ömrü ilə
qarşılaşdırıla bilməyəcək qədər
azdır, Təxti-Cəmşid və Şüşdəki
Daranın kral sarayı¬nı yaradan Fars qövmünün
inkişaf prosesi olmamış və Daranın da
açıqca söylədiyinə görə o, bu gözəl
əsəri hegemonluğu altındakı mədəniyyətlərin
yaradıcıları vasitəsilə yaradıb”. Əhəməni mədəniyyəti Quti, Lullubi,
Elam, Manna, Midiya, Hürri və Urartu sivilizasiyalarından
alınaraq yaradılıb. İltisaqi dilli
yerli xalqların və millətlərinn memarları, sənətkarları,
ustaları və daş yonucuları Əhəməni
kralları tərəfindən məcburi şəkildə
paytaxt İstəhrə götürülərək saraylar, məbədlər,
rəsmlər, heykəllər və.s. mədəniyyət
nümunələri yaradılıb. Əhəməni
imperatorlugunun dili o dövrdə yaxın və orta Şərqdə
aparıcı dil olan Sami dil qrupuna məxsus Arami dili ilə
Turani dil qurupuna məxsus Elam dili idi”.
Y.Qaraqoyunlu
əlavə edib ki, bizim eradan min il əvvəldən Orta Asiya
və bölgəmiz Yaxın şərqdə, xüsusilə
də İranda üç əsas millət: Türklər,
Sa¬milər və Ari-farslar olub və hər biri özünəməxsus
tarixə, mədəniyyətə uyğun sivilizasiya qurub və
bütün ön Asiyanın tarixi hadisələrində aktiv
iştirak ediblər: “Bu üç mil¬lət və mədəniyyətdən
birini nəzərə almadan bölgəmizin ta¬rixi və mədəni
inkişaf proseslərini obyektiv təhlil etmək
qeyri-mümkündür.
Azərbaycan
Ellinist mədəniyyət dairəsində: Qavqamel
döyüşündə Makedoniyalı İsgəndərin
qələbəsi ilə Əhəməni imperiyası
süqut etdikdən sonra Azərbaycan coğrafiyası Ellinist mədəniyyət
dairəsinə daxil olub. E.ə. IV əsrdən b.e. 150-ci ilinədək mövcud olmuş
Atropatena dövləti Ellenist dövlətlər sistemində
mühüm rol oynayırdı. “Ellinizm... yeni mədəniyyətin,
incəsənətin, yeni inamların əsasını qoydu”.
Daha əvvəl güclü siyasi mərkəzlər
meydana gətirmiş bölgəsəl mədəniyyət
hövzələrini tək bir siyasi mərkəz altında
birləşdirən Böyük İsgəndər bir mənada
antik dönəmdə sadə də olsa ilkin bir qloballaşma
təcrübəsinin yaşanmasına yol açıb.
Yunan, Anadolu, Misir, Harran, Mesopotomya, İran və Hind mədəniyyət
hövzələrini ardıcıl şəkildə nəzarət
altına alan Böyük İsgəndər,
bu hövzələr arasında ortaya çıxan
qarşılıqlı təsirlənmə ilə eklektik mədəniyyət
mərkəzlərinin meydana gəlməsinə zəmin
hazırlayıb. Biribirlərini yox edərək
hegemon bir mərkəz meydana gətirmə fəaliyyətindən
çox, qarşılıqlı bir təsirlənmə
prosesi içine girən bu mədəniyyət hövzələrinin
tək bir siyasi nüfuz altında qarşılıqlı bir
təsirlənmə prosesi içinə girmələri nəticəsində
canlı və sonrakı dönəmlərə təsir edən,
dinamik bir prosesin meydana gəlməsinə yol açıb”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 19 aprel.-
S.9.