“İslam
dünyasının iki türk
imperatorluğu arasında qərb-şərq
bölümünə ayrılması təkcə islamın deyil...”
Yasəmən Qaraqoyunlu: “Müsəlman türk dünyasının gələcəyinin
və mədəniyyət
strategiyasının müəyyənləşməsində
böyük rol oynayıb”
“İslam kosmopolitizmi orta əsrlər Azərbaycan mədəniyyətinin
spesifik xarakterinin, xüsusiyyətlərinin yaranmasında
və ümumitürk,
ümumislan mədəniyyəti
içində özünəməxsus
status və cizgilərin
formalaşmasında rol
oynayan faktor kimi Azərbaycan mədəniyyətinin inkişaf
istiqamətlərinin ideya
qaynağı olmuşdur.İslam
şərq xalqlarını
bir vahid kimi birləşdirib mədəni-tarixi hadisə
idi. İslam hüququ xilafətə
daxil olan bütün xalqlar üçün həyat və fəaliyyət normasına çevrilmişdi.
Bu dövrdə Bütün ölkələr
üçün vahid
olan müsəlman maarif sistemi qərarlaşmışdı. Xilafət tərkibində olan xalqların qarşılıqlı
mədəni təsir
prosesi həmin tarixi dövrün səciyyəvi cəhəti
olub. İncəsəntdə regionun bütün
xalqları üçün
ümumi olan cəhətlər təşəkkül
tapıb. İslam
mədəniyyət tarixinin
önəmli mərkəzləri
olan IX və x əsrlər Bağdadı,
XII və XIII əsrlər
Qahirə və Qrenadası, XVI və XVIı əsrlər İstanbul və Dehlisi də fərqli mədəniyyət
və dünyagörüşlərinin,
təşkilatlarının və həyat biçimlərinin birlikdə,
yenidən, yeni keyfiyyətli sosial-siyasi, sosio-mədəni təşkilatlanma
və quruluşlanma sahələri (Lebensraum) olublar”.
Bunu Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
(AMEA) elmi işçisi
Yasəmən Qaraqoyunlu
deyib. O, bildirib ki, Hz. Ömər dönəmində qısa
bir dövr ərzində gercəkləştirilən
və Misir, Mesopotamiya, Harran və İran mədəniyyət
hövzələrini bütünləşdirən
fövqəladə sürətli
siyasi yayılma gətirdiyi üzləşmələr
və nəticələri
etibarilə Böyük
İsgəndərin hərbi
yayılmasına bənzəməkdədir:
“İslam mədəniyyətinin
təməl fərqi bu yayılmanın dinamik gücü olan dünyagöruşunun
Böyük İsgəndər
dönəmindən fərqli
olaraq birləşdirici
gücə və ortaq universal dəyər olma qabiliyyətinə yüksək bir infrastruktura və inanc sisteminə söykənmiş olmasıdır.
Bu səbəbdən İslam
mədəniyyətinin siyasi
yayılması əsnasında
yalnız yerli mədəniyyət hövzələri
bir-biriləriylə tanış olmayıb,
eyni zamanda siyasi yayılmanın mərkəzindəki mədəniyyət
və dünyagörüş
hər bir yerli mədəniyyət hövzəsi ilə üzləşmə ehtiyacı
içine girib. Fiqh, kəlam, hədis, təfsir kimi klassik İslami
elmlərin ortaya çıxışı, İslam
fəlsəfəsi, riyaziyyatı,
coğrafiyası, tibbi
kimi daha öncəki dəyişik
sistematik bilgi sistemlərinin yeni bir əsasa,sistemə
oturdulması da bu ehtiyacdan doğulub.
Bu çoxyönlü qarşılıqlı təsirlənmənin
gətirdiyi güclu təcrübə, İslam
mədəniyyətini, Böyük
İsgəndərin qısa
dönəmli sinkretik
təsirinin əksinə,
əsrlər surən
və fərqli biçimlərdə eyni mahiyyəti və özünəməxsuslgu davam
etdirə bilmə qabiliyyəti qazanan bir xüsusiyyətə büründürüb. Bu
qarşılıqlı təsirlənmələr,
bir tərəfdən
birləşdirici gücü
yüksək bir dünya görüşündən
qaynaqlanan güclü
bir mədəniyyət
biçimini meydana gətirərkən, digər
tərəfdən siyasi
hakimiyyət altına
alınan sahələrdəki
fərqli mədəniyyət
təcrübələrinin özlərini yenidən yarada biləcəkləri,
təşkil edə biləcəkləri xüsusiyyətini
mühafizə edib”.
Onun sözlərinə
görə, İslam mədəniyyətinin bu içselleştirebilme xüsusiyyəti
Toynbe tərəfindən
"ümumbəşəri İslami dövlət",
Goitein tərəfindən
da "ortacağ dini demokratiyası" olaraq adlandırılı:
“İslam mədəniyyətinin
bu özünəməxsusluğu
səbəbindən tarixdə
ilk dəfə qapalı
mədəniyyət hövzələri
uzun müddətli siyasi patronajlarla(mərkəzlərlə)-qarşılıqlı
şəkildə çulğaşmışlar
və Böyük İsgəndər zamanında
baş vermiş qısa dönəmli tanışlığa söykənən
bəsit "qloballaşma",
uzun dönəmli qarşılıqlı təsirə
söykənən kompleks
və dinamik bir "qloballaşma"ya
çevrilib. İslam
mədəniyyətinin gerçəkləştirdiyi
uzun müddətli qarşılıqlı təsir
nəticəsində, İpək
yolu ilə iqtisadi istehsal və istehlak qəlibləri-dəyərləri, Buxaradan Qahirəyə, Dehlidən Qüdsə, İstanbuldan Qrenadaya kimi müxtəlif mədəniyyət mərkəzlərinə
yayılan şəhərçilik
modeli vasitəsilə
fərqli həyat tərzləri, ortaq nəzəri və linqivistik vasitələr ilə fərqli düşüncə və
elmi məhsullar, məşhur təsəvvüf
məktəbləri ilə
fərqli mistik və metafizik ünsürlər, yer kürəsinin ənənəvi
qurşağında böyük
əhatəli qarşılıqlı
təsir sahəsini ortaya cıxarıb”. Bütün bunlar XIV əsrdə… Şərqi Afrikadan Malakkaya
qədər uzanan Hind
Okeanının bir İslam ticarət hövzəsi və mədəni qarşılıqlı
təsir sahəsi halına gəlməsinə
səbəb olub.
Azərbaycan ərəblər tərəfindən
VIII əsrin əvvəllərindən
ərəb işğalçılarının
ictimai-siyasi və iqtisadi-maliyyə sisteminə
daxil edildikdən sonra “müsəlman mədəniyyəti” adlanan
sistemin tərkib hissəsi hesab olunub. Bu inkişaf xüsusiyyətini
M.Ə.Rəsulzadə belə
xarakterizə edib: “Azərbaycanlılar milliyət
etibarı ilə türk, din etibarı ilə islam,
mədəniyyəti-əsasiyyət etibarilə şərqlidirlər”.
Azərbaycan islam
arealına daxil olduqdan sonra ümuminternasional islam ümməti və ideologiyası əsasında
bərqərar olan İslam mədəniyyətinin
formalaşmasında aktiv
iştirak edib. X əsrdən etibarən
İslam dünyasının
idarəedici elitası
türklər olublar və 1300-1700-cü illəri
əhatə edən
400 illik bir dönəmdə İslam
imperiyasını Macarıstandan
İndoneziyaya qədər
genişləndiriblər”. O, deyib ki, bu
dövrdə İslam
dünyası İdarəedici
elitasi türk olmaqla iki hissəyə
– mədəniyyətin dili
ərəb dili olan, Osmanlı imperatorluğunun rəhbərlik
etdiyi qərb bölümünə, mədəniyyətin
dili ərəbcənin
yanında farsca olan Səfəvilərin rəhbərlik etdiyi Şərq bölümünə
ayrılıb: “İslam
dünyasının iki
türk imperatorluğu
arasında qərb-şərq
bölümünə ayrılması
təkcə islamın
deyil, müsəlman türk dünyasının
gələcəyinin və
mədəniyyət strategiyasının
müəyyənləşməsində böyük rol oynayıb.
Bu dövrdə Azərbaycan mədəniyyətinin xarakterinə
təsir göstərəcək
proses ondan ibarətdir ki, Azərbaycan Səfəvi dövlətinin ümumislam
dini içərisində
şiəlik məzhəbini
qəbul etməsi və şiəlik ideyalarının, fəlsəfəsinin
Azərbaycan mədəniyyətinin
ideal və qayəsinə
təsir etməsi, şiəlik məzhəbi
içində türk-fars
mədəniyyətlərinin uzlaşması, Azərbaycan
mədəniyyətinin zaman-zaman
iranlılaşması, Azərbaycan
dövlətinin iran dövləti xarakterini qazanması ilə nəticələnib.
Rusiya işgalı dövründəki
Azərbaycan mədəniyyəti
Orta Şərq və Anadolu Türk kimliyindən qoparılmasına,Türküstan (Mərkəzi Asiya-Şərq
türklüyü) və
Anadolu (Qərb Türklüyü), Volqa-Ural
(Şimal türklüyü),
İran və İraq türkləri arasında etnik, cografik və mədəni bütünləşdirici
roluna (qızıl körpü )son verilməsinə
rəgmən, sosio-mədəni
həyatın bütün
sahələrində ruslaşdırma
siyasətinə məruz
qaldıgına baxmayaraq,
millətləşmə və
çagdaşlaşma prosesinə
qədəm qoymuşdur.
I.Pyotr dövründə
mənimsənmiş Türk-Mogol
iyerarxiyasının hakim oldugu
feodal”ənənəvi Slavyan
kimliyi “yerinə, sənayeləşmiş, kapitalist
“Avropalı Rus kimliyi”düşüncəsinin qəbulu, “Avropa Periferiyasında Rusiya” formalaşdırmaq siyasəti
Qərbi Avropa mədəniyyətinin və
dəyərlərinin Rusiyanın
Müstəmləkələrinə və ucqarlarına da yayılmasına səbəb olub. Xüsusilə də “Bakının bir “petrol cənnəti”olaraq parlaması
bölgədəki ənənəvi
sosyal,mədəni və ictimai münasibətlərin dagılmasına
və yeni kapitalist cəmiyyət anlayışının dogulmasına
səbəb olmuşdur”.
Dinə əsaslanan millətçilik
yerinə, Cografiya və irqə əsaslanan millət anlayışının qəbulu
yeni sosial, mədəni fikir hərəkətlərinə yol
açıb, yeni sosial-siyasi və mədəni təşkilatlanma
hərəkatlarının dogmasına səbəb olub”. Onun sözlərinə görə,
maarifçilik hərəkatı
kimi tanınan bu mədəni- xalqçı hərəkat
Fransa inqilabından sonra bütün Avropada sürətlə yayılan Sekulyarizm, Sientizm, Humanizm, Demokratiya, Millətçilik,
İnsan azadlıgı
kimi hərəkatlarla
yanaşı, Rusiyadakı
Dekabristlər hərəkatından
da ideya qaynagı kimi bıhrələnməkdə idi:
“Bu mədəni,sosial siyasi
fikir hərəkatları
Azərbaycanda ənənəvi
mədrəsə təhsilinin
yeni avropa üsullu təhsillə əvəz olunmasına, məktəblərin mətbuatn,
teatrın, həmkarlar
təşkilatlarının, xeyriyyə cəmiyyətlərinin,
kitab xanaların, yeni janrlı ədəbiyyatın, siyasi
partiyaların, ideoloji-siyasi,
mədəni fikir hərəkatlarının dogulmasına
səbəb olub. XIX əsrdəki bu
sosio-mədəni dəyişiklik
və inkişaf, tayfa, sülalə, xanədan idarəetmə sisteminə əsaslanan imperatorluq dövlət modelinin XX əsrdə demokratik respublika, millət dövləti modeli ilə əvəzlənməsinə səbəb
oldu.
Müasir Azərbaycan mədəniyyəti Azərbaycan rus imperiyasının tərkibinə qatıldıqdan sonra Rusiyanın timsalında Avropa mədəniyyətinin, İranın timsalında şərq-islam mədəniyyətinin təsiri ilə Şərq-qərb mədəniyyətlərinin sintezindən doğan yeni mədəniyyətdir. Bu mədəniyyət universalizmlə yerli identik xüsusiyyətlərin məcmusudur”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 21 aprel.- S.9.