“Azlıq” anlayışı və
multikulturalizm
Dünya və Azərbaycan
təcrübəsi
I yazı
Etnik qrup - etnososial təhsil, xüsusi etnik, etnopsixoloji,
etnomədəni, dil və dini əlamətlərə malikdir. Onun başa
düşülməsi siyasi-hüquqi terminlərdə “milli
azlıq” kimi şərh edilir. Beynəlxalq
hüquqi aktlarda, BMT Konvensiyalarında “milli azlıq” və
“etnik azlıq” (qrup) çox zaman adekvat kimi işlənilir.
Müasir alimlərin böyük əksəriyyəti tərəfindən
etnik qrupların bu tip xarakterik əlamətləri göstərilir:
ümumi mədəni ənənələr, identiklik,
xüsusi mədəni nailiyyətlər, spesifik sosial
institutların olması, ümumi özünüaparma
xarakteristikası, xüsusi simvolik əlaqələr, irqi və
fiziki yaxınlıq, ümumi ənənələr, din, mədəni
dərkedilmə, ümumi miqrasiya, ailənikah münasibətlərinin
ümumi forması, ümumi dil və praktikada bütün
göstərilən parametrlərə müxtəlif
kombinasiyalarda rast gəlinir. Bunların hər
biri ayrı-ayrılıqda mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Ekspert Niyaz Niftiyevin
fikrincə, beynəlxalq hüquqda “azlıq”
anlayışı 1560-1648-ci illər arasında Avropada
yaşanan protestant-katolik qarşıdurması ilə ortaya
çıxmışdır. 1598-ci ildə Fransa
kralı IV Henri tərəfindən qəbul edilən Nant Fərmanında
və 1648-ci il Vestfal Sülh Sazişində
protestant vətəndaşlarını əhatə edən
hökmlərdə azlıq hüquqlarına da yer
verilmişdir. “Etnik” sözünün etimologiyasından bəhs
edən Ronald Cakson qeyd edir ki, “etnik” sözü yunanca
“ethnikos”dan törəmiş və cəmiyyətdə xarici
qrup, yaxud, milliyyət mənasını ifadə edir. Latın dilində olan “ethnicus”, təkcə, “xarici”
yox, həm də “bütpərəst” mənasında işlədilmişdir.
Stebinzə istinad edən müəllif göstərir
ki, “etnik” məfhumu hər iki mənanı özündə
ehtiva edir. İngilis dilində “etnik qrup”, “etniklik”, yaxud
“etnik konflikt” söz və söz birləşmələri
ümumi termin kimi işlədilsə də, irq və etniklik
konsepsiyası sosial reallıqdan irəli gəlir. Çünki onların hər ikisi fərd və
qrupların şüurunda dərin şəkildə kök
salmışdır. Corc Qrasia “İrq, yoxsa etniklik”
adlı əsərində bir sıra suallarla özünə
müraciət edir: “İrq nədir? Etniklik nədir?
Onların bir məfhum olduğunu güman edə
bilərikmi? Hər iki məfhum əhəmiyyətli
dərəcədə fərdi xüsusiyyətlərə
malikdirmi? Bu terminləri bir-birinə
bağlayan nədir? Onlar arasındakı
bu əlaqələr sosial identiklik, cins, irqçilik,
assimilyasiya, istismar, ədalət, qanun və dövlət siyasətinə
aid olan əhəmiyyətli məsələlərə necə
təsir edir?” və s. Müəllif irq və etniklik
arasındakı fərqləri və oxşar cəhətləri
müəyyənləşdirməyə və hər bir
sualı ümumiləşdirilmiş qaydada
cavablandırmağa çalışır. Karmen Fot isə “Dil və etniklik” adlı kitabında
etnikliyin linqvistika ilə əlaqəsindən bəhs edərək,
etnosun mənşəyini fərqləndirməyə
çalışır. Bu gün “milli
azlıq” anlayışının mahiyyətinə dünyada
baş verən dərin siyasi-iqtisadi, xüsusən də
qloballaşma prosesləri fonunda yenidən nəzər salmaqla,
onun zənginləşdirilməsinə ehtiyac
yaranmışdır. Çünki
qloballaşma prosesləri həm də ölkələrin
hüdudlarından kənarda yaşayan insan qruplarının
sayca və məzmunca artmasını şərtləndirir.
Etnik qrupların daha sıx
toplaşdığı Avropada bu gün baş verən
kardinal dəyişikliklərin müəyyən axara
salınması üçün azlıqların (burada həm
ənənəvi milli azlıqlar, həm də yeni milli
azlıqlar - imiqrantlar - nəzərdə tutulur) qorunması və
hüquqlarının təmin edilməsi məsələsinə
yenidən baxılmasına ehtiyac yaranıb. Belə ki, dövlətin suverenliyinə ən
böyük təhdid milli azlıqların
hüquqlarının qorunmaması nəticəsində
separatizmin yaranmasından başlayır və buna görə,
dövlət suverenliyi və milli azlıqların
hüquqlarının qorunması çox vacib məsələdir.
Milli eyniyyət məsələsinə toxunan Polşa
alimi Anna Volf-Poveskanın fikrincə, yeni siyasi
reallığın etiraf edilməsi elə real siyasi gerçəkliyin
məna və məzmunca isbatıdır. Bu da ortaya çıxan mənzərənin
tam və dolğun, həm də fərqli şəkildə
canlandırılmasında eyniyyət təşkil edir:
“Köhnə strukturların dağılmasından sonra bir
çox yeni siyasətçilər millətçi arqumentlərə
arxalanmağa başladılar. 1989-cu ildən
başlayaraq, ayrı-ayrı qrup və dairələr
üçün “millət” anlayışı birliyə və
özünüdərkə çağıran yeganə
kateqoriya idi. Amma Orta Avropada milli eyniyyət
problemləri Sovet İttifaqı və Yuqoslaviyadakı kimi
dramatik kolliziyalar yaratmamışdı”.
Vətəndaşlıq hüququ olan hər bir şəxsin,
mənəviyyatca ona daha yaxın olan hər hansı milli və
ya etnik qrupun üzvü olmağa subyektiv hüququ var.
Azlıq qrup hüququnun subyektidir. Belə bir təyinetmə
üçün şəxsin mənşəyini bilmək,
yaxud, hər hansı bir başqa vasitə lazım deyil.
Dövlətlər bəyan edir ki, onun ərazisində etnik və
ya hər hansı təyinetmə ayrı-seçkiliyə səbəb
ola bilməz. Milli azlıqlar
müxtəlif xalq və millətləri təşkil edən
etnik birlikdən qopmuş, etnik proseslər zamanı xüsusi
forma və məzmun kəsb etmiş ayrıca etnik qurumlardan
ibarətdir. Hər bir etnik
azlığın öz dili, adət-ənənəsi və mənəvi
birliyi mövcuddur. Etnik azlıq, adətən,
müəyyən bir ərazidə kompakt halda yaşayır.
Etnik azlıq üçün səciyyəvi olan bu
xüsusiyyətlər onun başqa xalq və millətlərlə
qaynayıb-qarışmasına heç də mane ola bilməz. Eyni zamanda, etnik
azlıqlar, tarixən, baş verən proseslər nəticəsində
öz keçmiş etnik əlamətlərini saxlamaqla bərabər,
qonşu xalq və millətlərdən də müəyyən
əlamətlər və xüsusiyyətlər əxz edə
bilər. Bu mənada respublikamızda
yaşayan etnik azlıqlar da istisna təşkil etmirlər.
Son illərdə respublikamızda ictimai və humanitar
elmlər sahəsində tez-tez işlənən, lakin əslində
məfhumun dərindən ehtivasına, məna
çalarına diqqət yetirilməyən terminlər
çoxdur.
Bu baxımdan, “milli azlıqlar”, “azsaylı xalqlar”, “etnik
qruplar”, “etnik azlıqlar”, “etnoqrafik qruplar” xüsusi qeyd
olunmalıdır. Professor Vaqif Arzumanlı, xüsusən, bu məsələyə
diqqət çəkərək yazırdı ki, “millət”,
“xalq”, “azsaylı xalq”, “milli azlıq”, “etnik azlıq” məfhumları
yeni yaranan terminlər deyil, həm də öz məna
çaları baxımından nə dünənin, nə də
bu günün reallığı ilə izah edilə bilər:
“Bu terminlər müxtəlif dövrlərdə
ayrı-ayrı tayfaların xalq, ayrı-ayrı xalqların tədricən
millət kimi formalaşması prosesi nəticəsində
meydana gəlmişdir. Dünya ictimaiyyətinin
bu terminlər haqqında kifayət qədər aydın və
dəqiq təsəvvürləri vardır. Elə bizim respublikada kifayət qədər olmasa da,
müəyyən mənada bu məsələyə maraq və
onun izahı yeni problem deyil, müxtəlif vaxtlarda az-çox
öyrənilib, ayrı-ayrı müəlliflər tərəfindən
araşdırılıb. Ziya Göyalp millətə
tərif verərək yazırdı ki, “millət ümumi
dili, dini, əxlaqı, mədəniyyəti olan insanların
eyni dərəcədə aldığı tərbiyənin məcmusuna
deyilir”. Elmi ədəbiyyatda “etnos” və
“irq” anlayışlarının mənasına dair mübahisələr
demək olar ki, həmişə mövcud olmuşdur. Bəzi müəlliflərə görə, bu əlamətləri
“irq” də daşıya bilər. Məsələn,
İngiltərə mədəni antropologiya məktəbi
“etnik azlıq” və “milli azlıq”
anlayışlarının sərhədlərini müəyyənləşdirməkdə
çətinlik çəkir. Bu terminlər
bəzən qarışıq salınır və
düzgün izah olunmur, bəzən isə onların
arasında mövcud fərqlərə heç bir məhəl
qoyulmur. Nəticədə, milli məsələlərlə
bağlı problemlərə qeyri-obyektiv mövqedən
yanaşılır, bir sıra reallıqlar və tarixi
gerçəkliklər təhrif olunur. Tarixi
kateqoriya olan millət insanların tarixi birliyidir. Xalqın tədricən millətə çevrilməsi
daha çox kapitalizmin meydana gəlməsi, kapitalizm inkişaf
mərhələsinə keçilməsi ilə
bağlıdır. Bu zaman xalqı millət
kimi formalaşdıran əsas amillər ümumi ərazi, dil,
mədəniyyət, iqtisadi və mənəvi həyat birliyi
hesab olunur. Azərbaycanın görkəmli
ziyalısı Əhməd bəy Ağaoğlu milləti
ictimai birliyin ali, fövqəltarixi və
fövqəlsinifi forması hesab edir. Lakin o,
müasiri və qələm yoldaşı olan mütəfəkkirlərdən
bir sıra məsələdə müsbət mənada fərqlənir.
Onun qənaətinə görə, özünə
ehtiram tələb etməklə bərabər,
başqalarının duyğu və düşüncələrinə
də hörmət bəsləmək həqiqi millətçi
üçün vacib şərtdir. Yalnız, belə
olduqda “mədəni bir dövlətdə bir neçə millət
yola gedə bilər”, “tərəqqi və əxlaqın ali idealları” onların arasında
“bağlayıcı halqa” olar: o ideallar ki, milli dövlət
quruluşunun əsasını təşkil edir. Yer kürəsində yaşayan xalqların sayı
mövcud dövlətlərin sayından dəfələrlə
çoxdur. Ayrı-ayrı mənbələrdə,
təxminən, 3500-dək xalq, millət və etnik qrupun
yaşadığı və onların sayının 7, hətta,
10 min olması məlumatlarına rast gəlinir. Onlar 200-dən bir qədər çox dövlətdə
məskunlaşıblar. Rusiyanın
“Respublika” nəşriyyatının 1999-cu ildə
buraxdığı “Dünya ölkələri” sorğu
kitabında 230-a yaxın ölkə haqqında məlumat
verilir. Sovetlər Birliyi dağıldıqdan az sonra Rusiya ərazisində millətlərarası
münaqişələrin yüksələn templə sayı
artmağa başladı. Burada başlıca səbəb
isə, əsasən, bəzi etnik qrupların inzibati ərazi
vahidlərinin məskunlaşmalarına uyğun şəkildə
dəyişdirilməsi tələbi ilə
çıxış etmələri oldu.
“Azlıq” anlayışının qısa
xarakteristikası ilə yanaşı, son dövrlər
dünyanın ictimai-siyasi, sosial-mədəni gündəminə
nüfuz edən multikulturalizm anlayışı və bu
problemə Azərbaycan, habelə yaxın-uzaq digər ölkələrdə
münasibət barədə bəzi qeydləri diqqətə
çatdırırıq. Multikulturalizm elə
bir siyasətdir ki, o, mədəni plüralizmi qəbul edir və
onun inkişafına şərait yaradır. Bu, ölkə əhalisinin etnik irqi və dini
müxtəlifliyindən asılı olmayaraq, onların
hamısının hüquq və azadlıqlarına hörmətlə
əlaqədardır. Multikulturalizm siyasəti
assimilyasiyanı inkar edən inteqrasiyaya aparır. Təhrif olunmuş və ümumiyyətlə qəbul
edilməyən tendensiyalarda biri də multikulturalizmin yüksək
inkişaf etmiş ölkələrə xas olmasının irəli
sürülməsidir. Təcrübə
göstərir ki, əksinə belə ölkələrdə
mültikulturalizm heç də uğur qazanmayıb.
Almaniya, Fransa və Böyük Britaniya kimi ölkələrin
liderləri dəfələrlə bəyan (sentyabr, 2010-cu il) ediblər ki, onların ölkələrində
multikulturalizm tənəzzülə uğramışdır və
bu ideya milli identikliyin zəifləməsinə gətirib
çıxarmışdır.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 22 aprel.-
S.13