Qədim Azərbaycanda din və məzhəblərin
fəlsəfi mahiyyəti
(əvvəli
ötən sayımızda, III yazı)
Azərbaycan filosofu Əbülfütuh Yəhya ibn Həbəş
Sührəvərdi (1154–91) dünya mədəniyyətində
məşhur işraqilik fəlsəfəsinin banisidir. Bu fəlsəfi təlim
onun “İşraq fəlsəfəsi”, “Nur heykəlləri”,
“İşıq haqqında risalə” və s. əsərlərində
şərh olunur. Qədim Azərbaycan, Şərq və yunan
fəlsəfəsindən qaynaqlanan, peripatetizmin rasionalizmini,
sufilərin fəlsəfi baxımdan əhəmiyyətli olan varlığın
vahid substansionallığı haqqında ideyasını və
dini təsəvvürlərin avtoritarlığını
özündə birləşdirən Sührəvərdi təlimi
bu gün də Şərq və Qərb fəlsəfə
tarixçilərinin diqqətini cəlb edir.
Dövrün
fəlsəfi fikri Azərbaycan ilahiyyatçıları
Əbuhəfs Zəncani, Əbu Ömər Osman Dərbəndi,
Əbülfəz Üşnuhi, Əbubəkr Urməvi,
Əbu Xəfif Şirvani və başqa mütəfəkkirlərin
ortodoksal təmayüllü teoloji risalələrində əksini
tapıb. XIII–XVI əsrlərdə Azərbaycan
fəlsəfi və sosial-siyasi fikri ölkənin sosial-siyasi və
ümummədəni kontekstində dövrün tələblərinə
uyğun inkişaf edirdi. Lakin bu kontekst
XIII–XIV və XV–XVI əsrlərdə xeyli fərqlənirdi.
Belə ki, XIII–XIV əsrlərdə ölkə
ərazisində müstəqil Eldənizlər və Atabəylər
dövlətləri devrilir, monqolların və Teymurilərin
hakimiyyəti bərqərar olur. XV–XVI əsrlərdə
isə Azərbaycan xarici istiladan tədricən azad olur,
müstəqil Ağqoyunlu, Qaraqoyunlu dövlətləri və
Azərbaycan Səfəvi imperiyası yaranır.
XIII–XIV əsrlərdə ölkədə xarici istila
zülmü yerli feodal zülmü ilə birləşərək
genişmiqyaslı xalq üsyanlarına səbəb olurdu. Bu üsyanlarda, adətən,
əsas rolu yüz minlərlə sakini olan və
iqtisadiyyatı inkişaf etmiş şəhərlərin əhalisi,
ilk növbədə, iqtisadi, ideoloji və siyasi cəhətdən
təşkilatlanmış və bir çox hallarda tacirləri,
yerli mülkədarları, ruhaniləri və kəndliləri
ətrafında birləşdirən sənətkarlar silki
oynayırdı. Ölkəsinin müdafiəsinə
qalxan xalqın ideoloji dayağı mövcud təriqətlərin
qeyri-ortodoksal, bir sıra hallarda ifrat şiəliyi və
ardıcıl panteizmi ilə səciyyələnən fəlsəfi
yönümlü təlimləri idi.
XIII-XVI əsrlərdə
keçmiş fəlsəfi cərəyanlar zəminində
yeni, özünəməxsus fəlsəfi baxışlara
malik, məhz Azərbaycanda yaranmış müstəqil
hürufi, nöqtəvi, qızılbaş, gülşəni
və s. təriqət və ideoloji cərəyanlara rast gəlinir.
Arasıkəsilməz müharibələrə və
istilalara baxmayaraq, həmin dövrdə Azərbaycanda fəlsəfi
fikrin inkişafına dünyəvi elmlərin yüksəlişi
– XIII əsrdə Şərq alimlərinin elm ocağına
çevrilmiş dünya şöhrətli Marağa rəsədxanası
və Marağa universiteti, XIV əsrdə Təbrizdə
dünyəvi elmlər, fəlsəfə və ilahiyyat tədris
olunan Dar üş-Şəfa tibb kompleksi, XIV əsrin əvvəllərində
Təbrizdə dəqiq elmlərlə yanaşı fəlsəfənin
dərindən öyrənildiyi Rəbbi-Rəşidi elm şəhərciyinin
yaranması, əlyazmalarını hifz edən
çoxsaylı kitabxanaların və hətta ölkənin kağız
istehsalına ehtiyacını ödəyən Kağazkunan
şəhərinin olması təsir edirdi. Fəlsəfi və
ictimai fikrin inkişafına ölkədə müxtəlif
din (zərdüştilik, təktanrıçılıq,
şamançılıq, bütpərəstlik, yəhudilik,
xristianlıq, İslam və s.) və dillərin (türk-Azərbaycan,
ərəb, fars, udi, gürcü və s.)
mövcudluğu etnosların birgə qarşılıqlı
anlaşma və etimad şəraitində yaşaması və
mədəni əlaqələri də böyük təsir
göstərirdi.
Müxtəlif dinə, dilə və siyasi bölgələrə
mənsubluğu Azərbaycan mədəniyyətini və fəlsəfəsini
zənginləşdirən amillər idi. Ərəb və fars dilləri ilə bərabər artıq XII əsrdən
türk dili də elitar ədəbi dil kimi
tanınırdı. Azərbaycanın fəlsəfi
ədəbiyyatında türk-azərbaycandilli yazılı
abidələr getdikcə artırdı. Bunlardan
XIII əsrə aid alleqorik “Əhməd Hərami” anonim etik
risaləsini, Həsənoğlu, Qazi Bürhanəddin,
İmadəddin Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai və
XIII-XVI əsrlər fəlsəfi poeziyasının başqa
çoxsaylı nümayəndələrinin məlum irsini
göstərmək olar. Azərbaycan
xalqının fəlsəfi mədəniyyəti XIII-XVI əsrlərdə
əsasən İslam və xristian mədəni bölgələrində
inkişaf edirdi. Lakin xristian bölgəsinin
yazılı mədəni abidələri Azərbaycan
albanlarının etnik assimilyasiyasına hər vasitə ilə
cəhd edən erməni kilsəsinin əli ilə uzaqgörənliklə
məhv olunduğundan, Azərbaycanın alban mənəvi mədəniyyəti
və xüsusən fəlsəfi
dünyagörüşü haqqında məlumat çox məhduddur.
XIII-XVI əsrlərdə
İslam mədəni kontekstində inkişaf edən Azərbaycan
fəlsəfəsi əvvəlki dövrdə olduğu kimi,
teosofiya daxilində Şərq peripatetizmi, təriqət fəlsəfəsi,
fəlsəfi poeziya, təfsirlər və s. formalarda
inkişaf edirdi və dövrün sosial-siyasi durumu fəlsəfəyə,
xüsusən genişlənən sosial bazaya malik fəlsəfi
cərəyanlara, onların ortodoksal dinə münasibətinə
ciddi təsir göstərirdi. Din xadimlərinin bir çox
hallarda monqollar və teymurilərlə əməkdaşlığı
xarici (istilaçı) və yerli sosial zülmə
qarşı yönəlmiş cərəyanların fəlsəfi
görüşlərində bidət təmayülünü
artırırdı. Bu cərəyanlar fəlsəfədə
materializm təmayüllü ardıcıl panteizmi təbliğ
edir və panteizmə əsaslanan hülul nəzəriyyəsini
sosial problemlərin həllinə yönəldirdi. Mistik özünüdərk və fərdi kamilləşmə
artıq real məqsədlərə, siyasi-sosial məsələlərin
həllinə istiqamətləndirilirdi. İslamın
panteizmə əsaslanan yeni bidətçi yozumlarının
sayı artır və onlara qarşı ortodoksal din və
dövlət xadimləri tərəfindən aparılan
amansız mübarizə şiddətlənirdi.
XIII-XVI əsrlərdə peripatetik fəlsəfənin
nümayəndələri Siracəddin Urməvi, Əfzələddin
Xünəci, Nəsirəddin Tusi və b. idi. Görkəmli
filosoflar Mahmud Şəbüstəri, Əvhədi Marağayi
isə həm peripatetizmi, həm də sufiliyi təmsil edirdilər.
Həmin mütəfəkkirlərin əsərlərində
fəlsəfi problemlərlə yanaşı, nücum, təbabət,
riyaziyyat, məntiq və hüquq problemləri də
mühüm yer tuturdu. Məntiq elmi Şəmsəddin
Məhəmməd Xalxali, Şükrüllah Şirvani, Bədrəddin
Seyid Əhməd Lələvi və b. əsərlərində
işlənmişdir. Bu dövrdə
peripatetizm nümayəndələri ölkə və bölgə
fəlsəfi ənənələrini elmin nailiyyətləri
ilə birləşdirərək bir sıra fəlsəfi
problemlərin materialist təmayüllü yozumunu vermiş, hərəkət
və inkişafın ümumiləşdirilmiş təsvirini,
maddi və mənəvi aləmin fenomenləri
arasındakı qarşılıqlı əlaqələri
dialektik izah etmişlər. Dövrün
peripatetiklərinin təlimi X-XII əsr Azərbaycan fəlsəfəsi
ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
nailiyyətlərinə söykənən davamı idi.
XIV əsrdə Azərbaycanda və İslam Şərqində
hürufilik fəlsəfəsinin banisi Fəzlullah Nəimi Təbrizi
Astrabadi əl-Hürufi (1339/40–1393/94) olub. O, “Cavidani-Kəbir”, “Məhəbbətnamə”,
“Ərşnamə” və s. əsərlərində
hürufilik fəlsəfəsini şərh edib. Sufi və ismaili fəlsəfəsindən bəhrələnən
hürufilik fəlsəfəsi nisbətən ardıcıl
materialist yönümlü panteizmi və mistik pərdə
altında məhəbbətlə əqli birləşdirərək
varlığın dərkini təbliğ edən ideya cərəyanı
idi. Bu təlim ərəb və fars əlifbası
hərflərini və bu hərflərin saylarını (28 və
32) ilahiləşdirir, onları hər şeyin əsasını
təşkil edən dörd maddi ünsür, insan və
Allahla tam eyniləşdirirdi. Hürufilər hər
cür zülmə, o cümlədən Teymurilər
zülmünə qarşı çıxaraq üsyanlar yolu
ilə mübarizə edirdilər. Bu əqidəyə
görə, Nəimi Əmir Teymurun oğlu Miranşahın əmri
ilə qətlə yetirilib. Lakin hərəkat davam edir və
onun fəlsəfi təlimi Orta və Yaxın Şərq
ölkələrində və hürufiliyin vətəni Azərbaycanda
(hürufi cəmiyyəti məxfi təşkilat kimi Bakıda
yaranır və Azərbaycan hürufi mənbələrində
“oyanışın vətəni” adlanır) geniş
yayılırdı. Şair və mütəfəkkir
İmadəddin Nəsimi (1369/1370– 1417) hürufilik fəlsəfəsinin
təbliğatçısı olub. Şairin Azərbaycan,
ərəb və farsdilli divanları Şərq aləminə
yayılaraq sufi və hürufi fəlsəfəsini
poeziya dili ilə geniş təbliğ edirdi.
Hürufiliyin görkəmli nümayəndələrindən
biri Azərbaycan filosofu Əli-ül-Əla idi. O, Nəiminin qətlindən
sonra hürufiliyi Türkiyədə təbliğ edib. Hər
iki mütəfəkkir hürufiliyin panteist ideyalarının
təbliğinə görə edam olunub. Bu təlimin ideya və rəmzləri İslam
ölkələrinin mənəvi mədəniyyətində
XVIII əsrə qədər əhəmiyyətli yer tutub.
XIII-XIV əsrlərdə Azərbaycanda panteist fəlsəfəni təbliğ edən və dinə müxalif olan müxtəlif təriqətlər arasında “Həllaciyyə” (Mənsur Həllacın görüşlərini təbliğ edən), “Əli-Allahi”, “Sührəvərdiyyə” (Şihabəddin Əbuhəfs Sührəvərdinin görüşlərini təbliğ edən) və s. təriqətlər mövcud idi. Həmin təriqətlərin içində banisi Səfiəddin İshaq Ərdəbili olan qızılbaş təriqəti və onun ideologiyası xüsusi yer tuturdu. Bu ideologiya XIII-XVI əsrlərdə təşəkkül və təkamül dövrünü keçərək sonradan Səfəvi imperiyasının şiə təmayüllü hakim ideologiyasına çevrildi. Qızılbaş sufi ideologiyası tarixən dəyişərək XIII-XV əsrlərdə təbliğ etdiyi sufi fəlsəfəsinin ardıcıl panteizmindən, sosial zülmə son qoyan insan surətində Mehdinin zühuru ideyalarından tam imtina etdi. XVI əsrdə hakim Qızılbaş ideologiyasında sufiliyin ancaq insanı təkmilləşdirən mistik əxlaq normaları, sufi və hürufi fəlsəfəsinin rəmzlərindən formal istifadə və mürşidə tabeçilik tələbi geniş təbliğ olunurdu.
XV və sonrakı əsrlərdə hürufilik zəminində təşəkkül tapmış materialist və rasionalist yönümlü ardıcıl panteizmi və ifrat bidətçiliyi ilə fərqlənən, mövcudatın əsasında nöqtəni görən mistik nöqtəvilik fəlsəfi dünyagörüşü yarandı. Nöqtəvilik hərəkatı və fəlsəfəsinin banisi F.Nəiminin şagirdi Mahmud Pəsixani idi. Təlimin dinə qarşı kəskin müxalifliyi səbəbindən Nəimi Pəsixanini hürufi təriqətindən kənarlaşdırıb. Azərbaycanda və İslam ölkələrində yayılmış nöqtəvilik fəlsəfəsinin nümayəndələri amansız təqiblərə məruz qalmışlar. Qədim materialistlərin, peripatetik və qeyri-ortodoksal cərəyanların fəlsəfi baxışlarından bəhrələnən nöqtəvilik fəlsəfəsi Orta əsrlərdə dünya fəlsəfəsinin fenomenlərindən biri idi.
Hürufilik, nöqtəvilik və s. bidətçi cərəyanların panteistik təlimləri ilə eyni vaxtda Azərbaycanda mötədil sufi baxışlarını təmsil edən xəlvətiyyə cərəyanı geniş yayılır. Bu cərəyanın fəlsəfi təlimi Seyid Yəhya Bakuvi, Yusuf Miskuri və b. sufi mütəfəkkirlərin irsində əksini tapıb. XIII-XV əsrlərdə ölkədə ortodoksal dini fəlsəfəni təmsil edən və ardıcıl idealizm mövqeyində duran mütəfəkkirlərlə qeyri-ortodoksal cərəyanların panteizmə əsaslanan və Şərq peripatetizminin təmsilçiləri olan mütəfəkkirlər arasında kəskin ideoloji mübarizə gedirdi.
Cavid
(davamı
növbəti sayımızda).
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 29 aprel.-
S.13.