Qaraqalpaqların, qarapapaqların, xəzərlərin
və qaqauzların
etnogenetik tarixi birliyi
II yazı
Qaraqalpaqların içində iri
torpaq - sahibləri tayfa-qəbilə feodalları (bəylər,
atalıqlar, bəylərbəyliklər), bəylər, ticarətçilər,
vəzifə sahibləri (qazılar, rəislər, mirablar), hərbi
başçılar, ruhanilərin nümayəndələri -
mollalar, axundlar, işanlar və b. vardı. Ruhani nümayəndələri
məhkəmə hakimiyyətini həyata keçirirdilər.
Kəndlilər əsasən torpaqsız idilər, torpaqsız
kəndlilər heç bir əmlaka və mal-qaraya malik olmadan
uzun illər ərzində, bəzən isə ömrü boyu
varlılara bir qarın çörəyə işləməli
olurdular. Qaraqalpaq cəmiyyətində sinfi bölgü həm
də qaraqalpaqların içində olan çoxsaylı
heyvan sahibləri olanlar arasında aparılırdı. Burada bəylər,
mirablar, yüzbaşılar vardı. Bəylər,
atalıqlar, bəylərbəyliklər, ruhanilər, məhrəmilər,
qazilər, rəislər və qıpçaq qəbiləsindən
olan Aydos bəy son dərəcə böyük səlahiyyətlərə
malik idilər.
Çətin
həyat şəraitinə baxmayaraq, qaraqalpaqlar Qaraqalpaqstan ərazisində
inkişaf etməyə başladılar. Onların o dövrdə
iri inzibati mərkəzləri Amudəryanın sol sahilindəki
Kunqrad, sağ sahilindəki Çimbay şəhəri idi.
Qaraqalpaqstan ərazisindəki təsərrüfat xanlar tərəfindən
inkişaf etdirilirdi. Xanların iki minə qədər
qulları, nökərləri vardı. Xanlar ilbəil
töycünü artırırdılar. Xalqın acqalma təhlükəsi
yaranırdı, epidemiyalar baş alıb gedirdi, xalqsa bundan
cana doyurdu. XIX əsrin ortalarında bütün bunlar
qaraqalpaqların üsyana sürüklənməsinə gətirib
çıxartdı. Bu üsyanın önündə Yernəzərbəy
gedirdi. Onu həm də Yernəzər Alagöz
adlandırırdılar. Qaraqalpaqlar müstəqil olaraq öz
xanlarını elan etdilər və Yernəzər bəyə
qaraqalpaq qəbilələrini birləşdirməyi təklif
etdilər. Bundan başqa kunqradların qohumları da bəylərin,
starşinaların, yüzbaşıların çox hissəsini
qaraqalpaq tayfalarından öz tərəflərinə çəkməyə
çalışırdılar. Hər iki arıs – həm
kunqradlar, həm də on dörd uruq olduqca qısa bir zaman kəsiyində
çiyin-çiyinə dayandılar. Üsyana qalxmış
qaraqalpaqlara həm də türkmənlər, qazaxlar və
özbəklər qoşuldu. Lakin onların birləşməsi
heç də əzabdan qurtulmağa gətirib çıxara
bilmədi. Rusiya hökuməti üsyançılara heç
bir kömək etmədi. Yernəzər – Alagözün rəhbərliyi
altında üsyan edən qaraqalpaqlar məğlub edildi.
Əhali
ac və müflis vəziyyətə salındı. Səfalət
hər yanı bürümüşdü. Bununla belə bu
üsyanın ən başlıca cəhəti ondan ibarət
oldu ki, onun nəticəsində müxtəlif xalqların
nümayəndələri birləşə bildi.
Üsyanın boğulmasında rus hakimiyyətinin
qeyri-ciddiliyi kifayət qədər mənfi rol oynadı. Rusiya
faktiki olaraq qaraqalpaqlara heç bir bel bağlamırdı. XIX
əsrin 60-cı illərinin ortalarında qaraqalpaqların vəziyyəti
daha da mürəkkəbləşdi. Bu dövrdə rus ordusu
Xivəyə tərəf hərəkət edirdi. Aral
donanmasının gəmiləri isə Amudəryanın
aşağı hissəsində yerli əhalinin gözü
qarşısında Xivə xanlığına öz
gücünü nümayiş etdirir və ondan qat-qat
güclü olduğunu sübut etməyə
çalışırdı. Xivə Rusiya tərəfindən
alındı. Belə olduğu halda qaraqalpaqlar daha ağır
vəziyyətə, həm Xivə xanlığının, həm
də Rusiyanın təsiri altına düşdülər.
Rusiya imperiyası burada milli münasibətləri, milli
düşmənçiliyi daha da gərginləşdirdi.
Töycülər artdı, buna görə də qaraqalpaqlar
rus siyasətindən ciddi şəkildə narazı
qaldılar.
Bu
dövrdən başlayaraq qaraqalpaqlar və Qaraqalpaqstan Rusiya
iqtisadi həyatının sferasına qoşuldu, kənd təsərrüfatı
canlanmağa başladı, mədəni-maarif həyatı
gücləndi. Artıq XX əsrin əvvəllərində
qaraqalpaqlar yenidən Buxara əmirliyinin və Xivə
xanlığının təsiri altına düşdülər.
Bu dövrdə basmaçıların başçısı
Cunayid xanla güclü döyüşlər gedirdi. Eyni
zamanda xarici müdaxiləçilərə qarşı da
mübarizə genişlənirdi. Belə mübarizə
müstəvisində xalq təsərrüfatı son dərəcə
pis vəziyyətə düşdü. Bir qədərdən
sonra yeni həyatın bərpası dövrü
başlandı.
1920-ci ildən
maarif və təhsilin inkişafı zəif də olsa nəzərə
çarpırdı. 1924-cü ildə qaraqalpaq dilində
«Birinci addım» adlı qəzet nəşr olunmağa
başladı, pedaqoji və kənd təsərrüfatı
texnikumları yaradıldı. Tanınmış qaraqalpaq
yazıçısı və maarifçisi S.Məcidov tərəfindən
ilk «Əlifba» və «Oxu kitabı» ana dilində nəşr
olundu. Sonrakı dövrlərdə xalq təhsilinin
inkişafına Qaraqalpaq Muxtar Vilayətinin Qaraqalpaqstan Muxtar
Respublikasına çevrilməsi səbəb oldu. 1920-1980-ci
illərdə Qaraqalpaqstanda xalq təhsili, ədəbiyyat və
mədəniyyət intensiv şəkildə inkişaf etməyə
başladı. Respublikada 15-dək ali və orta ixtisas təhsili
müəssisələri yaradıldı ki, burada minlərlə
tələbə təhsil almaq imkanına malik olurdu. Bu
dövrdə eyni zamanda Qaraqalpaqstanda elmi-tədqiqat işləri
də yüksək sürətlə inkişaf edirdi.
XIX əsrin
II yarısından başlayan xalqın folklor və
etnoqrafiyasının yığılması üzrə
ekspedisiyalar XX əsrin 20-ci illərindən daha da intensivləşməyə
başladı. Bu dövrdə elmi-terminoloji bölmə,
ölkə¬şünaslıq muzeyi, vilayət
kitabxanasının tarixi şöbəsi, qaraqalpaq
yazıçılar birliyi yaradıldı, folklor və
etnoqrafik materialın yığılması gücləndi,
xalqın dilinin öyrənilməsinə
başlanıldı, yeni dərsliklər, dərs vəsaitləri
hazırlandı, qaraqalpaq əlifbasının
formalaşması, təkmilləşməsi üzrə yeni
layihələr tərtib edildi. Qaraqalpaq Elmi-Tədqiqat
İnstitutunda, Qaraqalpaqstanda filologiya və tarix üzrə
çoxsaylı tədqiqat işləri aparılmağa
başladı. Burada məşhur alimlər - türkoloqlar
P.P.İvanovun, N.A.Baskakovun, S.E.Malovun və digərlərinin,
eləcə də, S.P.Tolstovun, S.Tolstovanın, T.A.Jdankonun,
E.E.Bertelsin, T.Qulamovun, A.S.Sadıkovun, İ.M.Mu-minovun,
M.K.Nurmühəmmədovun, N.Davkarayevin, K.Aimbetovun, K.Maksetovun
və digər bu kimi alimlərin, tarixçilərin,
etnoqrafların, folklorşünasların,
eposşünasların, ədəbiyyatşünasların əsərləri
hazırlanıb işıq üzü gördü, xalqa
çatdırıldı.
XX əsrdə
qaraqalpaq ədəbiyyatı xüsusilə sürətlə
inkişaf etməyə başladı. Qaraqalpaq ədəbiyyatında
yeni janrlar – dramaturgiya, nəsr, ədəbi tənqid
yaradıldı, qaraqalpaq ədəbiyyatının digər
region və ölkələrin, xalqların ədəbiyyatları
ilə münasibətləri, qarşılıqlı əlaqələri
daha da genişləndirildi.
Türk qəbilələrinin
etnogenezi daim alimlərin maraq dairəsində olsa da, indiyə
qədər tarixi - etnoqrafik ədəbiyyatda qaraqalpaqların,
qarapapaqların, xəzərlərin, və qaqauzların vahid
tarixi birlik altında birləşməsi ilə bağlı hələ
də mükəmməl nəzər nöqtəsi mövcud
deyil. Bununla bağlı adını çəkdiyimiz
xalqların tarixi, etnogenezi, mədəniyyəti, folkloru, dili və
dini baxışlarını əks etdirən çoxsaylı
mülahizələr ortada dayanmaqdadır. XX əsrə qədər
qaraqalpaqlar tarixi ədəbiyyatda qarapapaqlar kimi (ərəb mənbələrində
«kaum-i-kul-sia», rus mənbələrində «çyornıye
klobukı», Qızıl Ordada «qıpçaqlar»
qarabörklü- N.T.) nəzərdən keçiriliblər.
Qaraqalpaqlar 30-dan artıq tayfa – qəbilə birliyindən
formalaşmış onlar Amudərya, Sırdərya, Fərqanə,
Xivə, Jaik və Ural ərazilərində yaşayıb və
başqurdlarla sıx əlaqələrdə olub, uzun müddət
ərzində rus sərhədlərini qoruyublar. Elə xəzərlər
də Kiyev Rus dövlətinin ərazilərini, sərhədlərini
Knyaz Svyatoslavın hakimiyyəti dövründə kənar həmlə-lərdən
hifz ediblər.
«Qaqauz»
etnonimi «uz», «quz», «oquz» morfemindən ibarət olmaqla, türk
(tork, türük, turk, – N.T.) sözünə aiddir ki, həm
də burada «qa» və yaxud «qaqa» və ya «göy-üz», yaxud
«göy-oğuz»dan götürülüb. Türk alimi
A.Ercilaşunun fikrinə görə «qaqauz» qıpçaq qəbilələrinin
«qaqa» qəbiləsindən olmaqla «üz»dan ibarətdir, daha
doğrusu, «qaqauz» sözü «qıpçaq-oğuz»,
«oğuzlar», qıpçaqlar ölkəsindən gələn
oğuzlar deməkdir.
Qarapapaqlar da türk qəbilələrindən biri olmaqla, əvvəllər qara qoyun dərisindən papaq geyinirdilər (türk dilində “papaq” və “qalpaq” eyni sözü ifadə etməkdədir – N.T.). Buna görə də «qarapapaq» və «qaraqalpaq» etnonimləri bir-birinin sinonimidir. Bundan başqa türk dilində bu günə qədər «papaq» və «qalpaq» sözü ilə bərabər «börk» sözü də işlədilir. Buna nümunə kimi Azərbaycan Respublikasının Ucar rayonunda Bakı-Tbilisi avtomobil yolunun üstündə «Qarabörk» adlı yaşayış məskəni olan kəndin adını qeyd etmək mümkündür. Hər ehtimala qarşı bu kəndin adı da elə qarabörklü qəbiləsinə aid edilməlidir. Qarapapaqlar tarixi kökləri etibarilə «basıl», «barsıl», «barsil», «barçıl», «barçel», «barçula», «borçalı» etnoniminə gedib çıxır. Bu komponentlər həm də «kas-at», «kaz-ar», «kaz-ak», «xaz-ar» etnonimləri ilə xeyli ümumi nöqtələrə malikdir. V.Minorskinin, F.Kırzıoğlunun və Z.Bünyadovun fikrincə qarapapaqlar həm də qıpçaq kökünə bağlıdırlar. Qıpçaqlar isə bir vaxtlar Dəryal və Dərbənd dərəsindən keçib Qərbi Azərbaycan (hazırda Ermənistan – N.T.), Cənubi Gürcüstan (hazırda Borçalı regionu – N.T.), Qazaxa, Tovuza, Şəmkirə, Gəncə ərazilərinə, Cənubi Azərbaycan, İran (genpapaqlar qəbiləsi – N.T.) və Türkmənistan (baharlı qəbiləsi – N.T.) ərazisinə səpələnməklə yayılıblar. XI əsrdə onlar islamı qəbul ediblər, çoxunun məzhəbi sünnüdür. Cənubi Gürcüstanda və Qərbi Azərbaycanda və Azərbaycanınbir hissəsində yaşayan qarapapaqlar Gürcüstana birləşmişlər və məhz elə bu ərazilərdə də «Borçalı-Qazax» etnonimi möhkəmlənib. Qarapapaqlar Atabəylər – Eldəgizlər dövlətinin əsasını qoyanlardır. XV əsrdə Ağqoyunlu (Səfəvilər) dövləti tənəzzülə uğradıqdan sonra çoxsaylı məhrumiyyətlərə baxmayaraq, qarapapaqlar şiə məzhəbindən boyun qaçırıb qızılbaşlığı qəbul etməyib, daha doğrusu, qarapapağı başlarından götürməyiblər. Bu gün Azərbaycan və Gürcüstanın bir hissəsində yaşayan əhalinin xeyli hissəsi özlərini məğrurluqla qarapapaq adlandırırlar. Əsrlər boyunca qarapapaqlar osmanlılarla – oğuz türkləri ilə qaynayıb-qarışıblar. Bundan sonra qarapapaqlar qıpçaqlarla birgə özünü həm də oğuzların işində olduqca sərbəst hiss ediblər.
Maraqlıdır ki, qaraqalpaqlar əsasən Qaraqalpaqstan da, qaqauzlar Qaqauziyada, qarapapaqlar Qərbi Azərbaycan və Cənubi Gürcüstanda «Qazayaqlı», «Qazaxlı», «Qıpçaq», «Tatar» adları altında tanınan yaşayış məntəqələrində yaşamaqdadırlar. Mənbə və materialları diqqətlə öyrəndikcə belə bir nəticəyə gəlirik ki, qaraqalpaqların, qarapapaqların, qaqauzların və xəzərlərin hamısının etnogenezində qıpçaq-oğuz komponenti özünə yetərincə yer tutub. Öz növbəsində qıpçaqlar və oğuzlar müstəqil qəbilə olması ilə yanaşı, bir tərəfdən, etnik kökləri ilə türklərin hun (xunu) qəbiləsinə, digər tərəfdən, sak-sarmat-massaget genetik və mədəni ənənələrinə gedib çıxır.
Nizami Tağısoy
Professor
Xalq cəbhəsi.- 2016.- 3 avqust.-
S.14.