Dövlət quşu
Mirzə Bala Məmmədzadə
Azərbaycan türkünün ortaq
milli istək və diləklərini, onun yaşayışa, dünyaya, millət və yurd məsələlərinə
baxışını, həyəcanlarını,
sevinc, kədərlərini
canlandıran xalq ədəbiyyatımızın hekayələr qismində
sıx-sıx adı keçən bir dövlət quşu var. Taleyinin arxasınca qaçmağa, baxtını
aramağa və sınamağa çıxan
adsız bir qəhrəman, əhalisi ölmüş hökmdarın
yerinə yenisini seçmək üçün
toplanmış bir ölkəyə gedib çıxır. Onlar bir
quş uçururlar.
Bu quş kimin başına qonarsa, o adam dövlət
rəisi olur. Həqiqi quşdan ziyadə xalq iradəsinin simvolik timsalı olan bu “dövlət
quşu” hər yerdə və hər zaman o bəxt arayan qəhrəmanın başına
qonar.
Fəqət hekayələrdəki simvolizm
yalnız xalq iradəsinin “dövlət
quşu” şəklində
ifadə edilməsindən
ibarət deyil. Dövlət
quruluşunda milli iradənin başlıca, təməl daşı rolunu oynadığını
və yaxud oynaması lazım gəldiyini göstərən
bu cəhətdən başqa, daha mühüm olan bir cəhət də var. “Dövlət quşu” hər igidin başına qona bilməz.
İnadın, ehtirasın, ötkəmliyin
qüvvəti “dövlət
quşu”nun qarşısında
bir heçdir. “Dövlət
quşu”nun iltifatına
nail olmaq üçün
ağlından başqanlıq
və vəzifə fikirləri keçirmədən,
böyük milli mənfəətlər uğrunda
fədakarlıqlarda bulunmaq,
təhlükələrlə qucaqlaşmaq, xalqı ən qorxunc fəlakətlərdən qurtarmış
olmaq, mərdliyin, qəhrəmanlığın yüksək
həmlələrini göstərmək
kimi yüksək insani xarakter sahibi olmaq gərəkdir.
Bəzən seçkilərdən şübhələnənlər
olur. “Quş”un yanıldığını zənn
edərək, onu bir neçə dəfə təkrar-təkrar
uçururlar. Fəqət milli
iradə intixabında
yanılmaz. Milli vicdan
haqdan qaçmaz.
“Dövlət quşu” intixab etdiyi şəxsin başına qonmaqda davam edər. Və davam edincə hər kəs onun intixabı önündə baş əyməyə məcbur
qalır.
“Dövlət quşu”nun iltifatına nail olmaq üçün qəhrəmanın
çətin və tikanlı yollardan keçməsi lazımdır.
Mövcud ictımai nizamdan
şikayətçi olan
millət xəyalında
yaratdığı inqilabçı
bir igidi silahlandırıb atına
mindirir və yola çıxarır.
O, tam mənası ilə
inqilabçıdır. Mövcud nizam
və intizamın hər yerdə tərsinə hərəkət
edər. Hər kəsin
etdiyini deyil, heç kimin etmədiyini edir.
O, iki yol ayrıcına
gəlir:
Biri “gedən-dönər”,
o biri “gedər-gəlməz”
yoludur. İgid “gedər-gəlməz” yolunu intixab edər. Ətrafını saran cinlər, ifritələr,
şeytanlar onu əsla sarsıtmaz.
O, qorxunc səslərə,
hiylə və fitnələrə əsla
əhəmiyyət vermədən,
taleyinin əmr etdiyi hədəflərə
doğru yürüməkdə
davam edər. Yolda o, böyük bir çayın üzərinə
çöküb suyunu
udan və ətrafı quraqlığa
məhkum etmək surətilə xalqın fəlakətinə səbəb
olan yeddibaşlı əjdaha ilə qarşılaşır və
onunla savaşa girişir. Min bir pəhləvanın başını yemiş olan bu yeddibaşlı
canavar onun əlində həlak olur. Çay qırx gün,
qırx gecə o canavarın qanından qıpqırmızı bir
rəng alır.
Qırxıncı gün təmiz
su axmağa başlarkən, ətraf sevinc içində çalxalanmağa başlar.
Hər yer yenə şənlənir.
Bu yurd üzərindən
ölüm pərisi qalxaraq, yenə həyat və səadət pərisi qanad gərir. Məchul qəhrəmanımızın adı
dillərdə dastan olmaqda ikən o yoluna davam edər.
Qaralara bürünmüş, qaralar
geymiş, qara bayraqlar asmış matəmli bir diyara gəlir.
Hər kəs məhzun və kədərlidir. Bu diyara
daha müdhiş bir fəlakət üz verib. Qaf dağının buludları
üstündə olan
ən uca bir zirvəsində olan divlər kralı Ağ div bu məmləkətin dünya gözəli olan prinsesini oğurlayıb, yuvasına
qaldırıb. Üstəlik məmləkəti, “Dədə
Qorqud”un “Təpəgöz”
hekayəsində olduğu
kimi, insan vergisinə məcbur edir. Hər gün ona yüzü oğlan, yüzü qız olmaq üzrə iki yüz gənc
veriləcək. Ağ div bunları
kəsdirərək, dünya
gözəlinə kabab
bişitdirib yeməkdədir.
Məmləkət artıq bu fəlakətdən məhv
olmaq üzrədir.
Ürəyi haqq və ədalət
duyğuları ilə
çırpınan qəhrəmanımız
buna dözə bilərmi heç?
O, Ağ divə qarşı savaşa girişir. Onun qılıncı haqq tərəfindən suvarılıb. Onun qollarında
qırx qaplan gücü var. Onun altındakı at, bir at olmaqdan artıq bir qartaldır. Qəhrəmanımız Ağ divin yurduna varacaq, onu məhv edəcək
və dünya gözəlini qurtaracaq.
Millət fəlakətdən fəlakətə, təhlükədən
təhlükəyə atdığı
bu əsatiri qəhrəmanların şəxsində
ən yüksək duyğularını canlandırmaq
istəyib, o qəhrəmanları
millətin bütün
əməllərini özündə
toplayan bir şəxsiyyətə çevirdikdən
sonra onların başına “dövlət
quşu” qondurub.
Bəli, “dövlət quşu” milli iradəni ifadə edən simvolik bir təbirdir. Bu hekayələr Azərbaycan
türkünün milli
dövlətsiz yaşamağı
bir fəlakət və zillət kimi qəbul etdiyini sübut edər.
Bir milli dövlət ki, yalnız milli iradə üzərinə
qurulacaq. Bir milli iradə
ki, Azərbaycan xalqının sərbəst
rəyini bildirməsi
surətilə, onun intixab edəcəyi millət vəkilləri sifətində təcəlli
edər. Elə millət
vəkilləri ki, böyük və yüksək milli mənfəətlər uğrunda,
bütün millətin
həyat və səadətinə, şərəf
və heysiyyətinə,
hürriyyət və
istiqlalına xidmət
edən müqəddəs
savaşda fədakarlığı,
gözütoxluğu, cəsarət
və qəhrəmanlığı
ilə tanınıb.
Elə bu baxımdan 28 May 1918-ci il tarixinin
qiyməti çox böyükdür. Bu tarix Azərbaycan türkünün əsrlər
uzunu bəslədiyi, uğrunda mənən və maddətən çarpışmış olduğu,
nəsildən-nəslə müqəddəs bir əmanət kimi nəql edib yaşatdığı böyük
milli idealın gerçəkləşdirdiyi tarixdir.
Bu gün başında
Azərbaycan dövlət
quşunun qonduğu Azərbaycan Milli Şurası Azərbaycanı
xalqın iradəsinə
dayanan müstəqil bir cümhuriyyət olaraq elan edib. Millətin vicdanından
doğan bu dövlətə millət
dörd əllə sarılıb. Bu dövlət Azərbaycanın
üzərinə çöküb
və onun bir əsrdir qanını əmən yeddibaşlı rus canavarını məhv edərək, məmləkəti
hürriyyət və
səadətə qovuşdurub.
Fəqət hekayələrdəki yeddibaşlı
canavarın yeddisi də kəsilmədikcə,
o ölmüş sayıla
biləməz. Altı başını itirmiş olan canavar bir başı
sayəsində yenidən
canlanır, yenidən
yeddibaşlı canavar
olur.
1918-ci il istiqlal
hərbində başlarının
hamısını itirməmiş
olan rus canavarı yenidən yurdumuza basılaraq millətin qanını yenidən içməyə,
onun həyat çeşməsini qurutmağa
qoyuldu. Millət istiqlal dövrünü
həsrətlə xatırlayır.
Milli hakimiyyətinin timsalı olan üçrəngli bayrağını xəyal
edərək sızlayır.
Məmləkət üzərində rus bayrağının dalğalandığını, küçələrində rus
əsgərlərinin dolaşdığını,
ən münəvvər
və idealist övladının
Solovkilərə sürüldüyünü
gördükcə, məmləkətinin
ən amansız istismara məruz qaldığını şahid
olduqca intiqam duyğuları qabarır.
Bu kin və intiqam
duyğuları, bu on altı illik əsarət günlərində
özünü feilən
qanlı səhnələr
halında göstərib.
Bu qanlı imtahan
səhnələrində millət
28 Maydakı iradəsini
axıtdığı al qanı
ilə təsdiq edib, Azərbaycan dövlət quşunun yalnız Azərbaycan türkünün başına
qonacağını aləmə
elan edib.
Bəli, Azərbaycan dövlət quşu yalnız Azərbaycan türkünün
başına qona bilər. O, Azərbaycan türkünün
dostu ilə düşmənini ayırd
etməkdə çox
həssasdır.
Onu aldatmaq,
ovutmaq, azdırmaq və kələk gəlmək imkansızdır.
Azərbaycan dövlət quşu Azərbaycan türkünün
vicdanını, ən
yüksək əməllərini,
istək və diləklərini, həyəcanlarını
öz şəxsində
toplamış olanların
başına qona bilir. Bunlar isə Azərbaycanın
tam istiqlalından ibarətdir.
İstila
və istiqlal!..
Dövlət quşu yalnız istiqlalın hamisidir. Və istiqlalı
yenidən qazananların
başına qonacaq.
Azərbaycan türkcəsinə uyğunlaşdıran:
Almaz Həsənqızı, filologiya üzrə elmlər doktoru
M.B.Məmmədzadənin “V.Nuhoğlu”
imzası ilə təqdim
etdiyi bu məqalə
“Qurtuluş”
(Berlin) dərgisinin
1936-cı il 19-cu sayında
(s.536-537) dərc edilib.
Xalq cəbhəsi.-2016.-11
avqust.-S.13.