S.C.Pişəvərinin “Həqiqət” qəzetində
fəaliyyəti
II yazı
Həmin
dövrdə S.C.Pişəvərinin
“Həqiqət”də çap
olmuş məqalələrinin
birində oxuyuruq: “...
Rza xan da millətlə
və qanuna tərəfdar olmaq meyili var. Hamı bilir ki, Sərdar
Sipəh (Rza xan) heç kəsdən qorxmur və yalanı qəbul etmir. Belə olan təqdirdə azadlığın
əleyhinə mətbuatı
qadağan etmək və azad olmağın
əleyhinə yönələn
işləri fikrimizcə
ona şamil etmək olmaz... Möhir əl-dövlə
istəyir ki, əldən getmiş nüfuzunu qaytarmaq və Rza xanı
yerə vurmaq üçün... Sərdar Sipəhin
əli ilə antidemokratik işləri icra etsin, azadxahları
sındırsın».
Əslində Rza xanla baş
nazir arasında olan çəkişmə
Rza xanın hakimiyyətdə daha geniş əl-ayaq niyyətindən irəli gəlirdi. Bu oyunda
savadsız da olsa ingilis casusluq
məktəbinin yetirməsi
olan Rza xan qalib gəldi.
O, baş nazir Möşir-əl dövlənin
istefa verməsinə onun yerinə Əhməd Qəvamus-səltənənin
gəlməsinə nail ola bildi. Rza xanın belə “at oynatması” və bu oyunda
qalib gəlməsi bir tərəfdən Əhməd şahın səriştəsizliyi və
saraydakı çəkişmələrlə
bağlı idisə,
digər, bundan az önəmi
olmayan səbəb İrandakı ingilis kəşfiyyatının fəaliyyətinin
nəticəsində mümkün
olması idi.
Özü üçün maneəsiz
fəaliyyət meydanı
açmış Rza xan zaman keçdikcə
üzərindəki “qılaf”ları
götürdü. Həqiqi amansız
diktatorluq və şovinistlik simasını
göstərməyə başladı.
Hakimiyyətdəki sükanı ələ
keçirib yerini möhkəmlətdikdən sonra
demokratik qüvvələr
üzərinə geniş
miqyaslı hücum planını hazırladı
və icrasına başladı. Bu məqsədlə əvvəl
İran reallıqlarını
yazan mətbuatın üzərinə yürüş
etdi. Bu yürüşün
ilk zərbəsini alanlardan
biri də “Həqiqət” oldu.
O, bu məqsədlə
xəfiyyə məmuru
sözsüz tabe olan Mahmud Ağaxan S.C.Pişəvərinin “Həqiqət”in
sonuncu (106-cı) nömrəsində
çap olunmuş məqaləsini dövlət
əleyhinə açıq
“Kommunist” təbliğatı
kimi qiymətəndirdi.
1921-ci ilin yanvarından
(9 Dey 1300) iyul 1922-ci ilin iyulunadək (tir 1301) fəaliyyət göstərən və millətin oyanışında
önəmli rol oynayan “Həqiqət” qəzetinin nəşrinə
dövlət tərəfindən
yasaq qoyuldu. Qəzetin heyəti və ona məqalə yazanlar təqib olunmağa başlandı.
S.C.Pişəvəri gizli yolla 1923-cü ildə İsfahana getməli oldu və fəaliyyətini qeyri-leqal şəkildə
orada davam etdirdi. O, həmin dövrü
xarakterizə edərək
sonralar yazırdı ki, “O günlərdə bizim vəziyyətimiz çox ağır idi. Lakin... şah
əleyhinə hücumlarımız
gündən-günə daha
şiddətli, daha dağıdıcı və
daha möhkəm olurdu... Bu iftixarlı
mübarizə doqquz ilə qədər davam etmişdi”.
İsfahanda, sonra Tehranda gizli siyasi fəaliyyət
göstərən və
Rza şahın qanlı rejiminə qarşı demokratiya və azadlıq uğrunda mübarizədən
çəkinməyən S.C.Pişəvərinin
mənsub olduğu gizli təşkilatları
polis xəfiyyəsi dörd
dəfə hədəfə
alıb dağıdır. Ümumiyyətlə, 1925-ci
ilədək (Rzaxan şahlıq taxtına çıxanadək) İran
polisi və hərbi xəfiyyə Əhməd şah əleyhinə ölkədə
mövcud olan siyasi təşkilatlardan və narazı qüvvələrdən yetərincə
istifadə etdikdən
sonra onların fəaliyyətinə bir dəfəlik son qoydu, onların rəhbərlərini
və fəallarını
küdəvi şəkildə
həbsə aldı.
İrticanın tüğyan etdiyi,
Rza xanın irticai simasımn açıq-aydın göründüyü
belə bir şəraitdə S.C.Pişəvəri
qeyri-leqal vəziyyətdə
1924-cü ildə ölkəni
tərk etmək məcburiyyətində qalır.
O, Bakıda yaşayan
ailəsinin yanına gəlir (Bu zaman S.C.Pişəvərinin həyat
yoldaşı Məsumə
xanım Bakı tibb məktəbində təhsil alırdı.
1925-ci ildə oğlu
Daryuş dünyaya gəlmişdi). Bu gəlişdə
S.C.Pişəvərinin məqsədi
özü yazdığı
kimi təkcə ailəsini görmək deyil, həm də Moskvadakı “yoldaşların” İrandakı
“solçu” hərəkata
münasibətdə iki
bağlı oyunun mahiyyətini öyrənmək
idi.
1920-1925-ci illər arasında
Pişəvərinin qələmindən
çıxan və müxtəlif mətbuat orqanlarında çap edilmiş yazıları nəzərdən keçirdikdə
S.C.Pişəvərinin siyasi
fəaliyyətində sovetlərə
inamın olması, kommunistlik əqidəsinə
sədaqət motivləri
açıqca hiss olunur. O, Bakı
bolşeviklərinin rəhbəri
Nəriman Nərimanovun
“Şərqin Lenini”,
“Bakı füqərasının
böyük müəllimi”
adlandırır. Pişəvəri
Azərbaycanda 1920-ci il aprel çevrilişindən sonra
redaktoru olduğu “Hürriyyət” qəzetinin
demək olar ki, elə bir
nömrəsi yoxdur ki, orada sovet
rejiminə, Moskvaya ümid və inam ifadə etməsin. O, İranın
və Şərqin məzlum xalqlarının
nicatını Sovet Rusiyasında, hakimiyyətə
gəlmiş Kommunist üsul-idarəsində görürdü.
Bu cəhətdən S.C.Pişəvəri ilə
Nəriman Nərimanovun
düşüncə və
yanaşma tərzində
fərqli cəhət
tapmaq çətindir.
1920-1921-ci illərdə Gilandakı xalq hərəkatına sovetlərin
açıq-aydın xəyanətini
gördükdən sonra
belə S.C.Pişəvəri
Rusiyada və Azərbaycandakı sovet çevrilişlərinə inamını
itirmir. Hətta o,
1921-ci ilin fevralında
Moskvada İranla Sovetlər arasında belə adlanan “Dostluq və qardaşlıq haqqında
Moskva müqaviləsi”nə
müsbət yanaşır
və onun İranın ingilislərin
əsarətindən çıxmasında
və istiqlaliyyətə
malik olmasında önəmli iş kimi qiymətləndirir. Məsələn o, “Azərbaycan
Füqərası” qəzetinin
18 may 1921-ci il tarixli nömrəsində
çap olmuş məqaləsində ehyam vurur ki, İran
rejimi “İran inqilabçılarının köməyini
kəsmək üçün
bu mühadinaməni bağlamağa məcbur olub. Hər halda bu bir müzəfəriyyətdir”.
1921-ci il Sovet-İran
müqaviləsini müsbət
qarşılayan S.C.Pişəvərinin
“respublikaçılıq” şüarı ilə xalqı aldadan Rza xana da
əvvəllər münasibəti
bir qədər “loyal”
olmuşdu. Bunu S.C.Pişəvərinin “Yeni fikir” qəzetində
“İranda Cümhuriyyət”
adı altında çap etdirdiyi silsilə məqalələrinin
ümumi məzmunundan
görmək mümkündür.
Ölkəyə, millətə münasibətdə
S.C.Pişəvəri Əhməd
şahla Rza xanı müqayisə edir və üstünlüyü
Rza xana verir. “Əgər
Rza xan milli
olmasaydı, heç bir qəzet cürət edib şahın əleyhinə
yazı yazmazdı”.
Və ya “... gələcəkdə
Rza xan yaxşımı
olacaq, yaxud onunla da mübarizə
bağlanıb, ya bağlanmayacağı başqa
bir məsələdir.
Ancaq burada Cümhuriyyət tələblər Rza xanın bu məqsədindən
böyük istifadə
edə bilər”.
İrandakı vəziyyət Moskva rəhbərliyinə çatdırmaq
və onların mövqeyini öyrənmək
üçün Moskvaya
yollanır. Çoxları ilə görüşür,
özü demiş, “Çox qapılar” döysə də istədiyi cavabı ala bilmir. Moskva rəhbərliyinə ümidlərini itirmiş
halda geriyə - Bakıya dönür.
S.C.Pişəvəri növbəti dəfə Bakıya dönərkən
o təhsilini davam etdirmək istəyir. Özünün
etiraf etdiyi kimi qəbul imtahanından (rus dilindən) yetərincə
qiymət ala bilmədiyi
üçün universitetin
tələbəsi ola bilmir. Bakıda orta məktəblərdə
müəllimlik edir, dövrü mətbuatda müxtəlif imzalarla məqalə və felyetonlarını çap
etdirir. 1927-ci ilin payızında ailəsi ilə birlikdə, Xorasan yolu ilə İrana
- Tehrana gəlir.
Bir müddət işsiz qaldıqdan sonra Tehranın “Refahi” xiyabanında yerləşən
amerikalı bir şəxsdən 600 tümənə
onun kitab mağazasını alır.
İki köməkçidən
əlavə Əli Şərqi adlı əvvəldən yaxşı
tanıdığı şəxsi
özünə satıcı
qəbul edir. İki il həmin
kitab mağazasını
işlədir. Mağazanın gəliri yetərincə olmadığı üçün
1929-cu ildə onu Mirzə Hüseyn xan adlı şəxsə
satır. Həmin ilin
avqust ayında (125 tümən aylıq maaşla) Tehrandakı Sovet məktəbinə müəllim qəbul olunur. O, rus dilli siniflərə riyaziyyat, tarix, coğrafiya və fars dilini
tədris edir. S.C.Pişəvəri harada işləməyindən
asılı olmayaraq Rza Ģahın xəfiyyəsi onu gözdən qoymur. Addımbaaddım onu izləyirlər,
onu həbsə almaq üçün bəhanə axtarılır.
Nəhayət, 1929-cu ilin dekabrın
son günlərində polisin
əlinə belə bir bəhanə düşdü. S.C.Pişəvəri ilə vaxtilə kitab mağazasında işləyən Əli Şərqi dövlət əleyhinə siyasi fəaliyyətdə suçlanaraq
həbsə alınır.
Onun sənədləri arasında
S.C.Pişəvəridən və doktor Salamulla Caviddən borc aldığı pulun qəbzi (çeki) tapılır.
Bu S.C.Pişəvəri ilə Əli Şərqinin əlaqəsinin
olduğuna “dəlil-sübut”
kimi qəbul edilir. S.C.Pişəvəri də həbsə alınır...
Əkrəm Rəhimli
Tarixçi
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 23 avqust.-
S.14.