Qulam Yəhyanın xatirələri
III
yazı
“Xalq Cəbhəsi” qəzetinin sayğılı
oxucularına Q.Yəhyanın xatirələrini təqdim
edirik.
Ümumiyyətlə, bütün “başıtərpənənlər”
demək olar ki, hamısı xaricilər idilər. Motor işləmədiyinə
görə bünövrənin dövrəsinə vurulmuş
ağac qəlibin içərisi su ilə dolurdu, su lap
qalxıb, körpünün üst qatına az
qalanda mən onlardan bir nəfərə dedim ki, əgər
istəsələr mən motoru işə sala bilərəm. Mən vaxtilə çilingər iələdiyim
üçün motorun quruluşundan müəyyən
şeylər bilirdim. Mən müraciət etdiyim adam sahə rəisinə mənim dediklərimi
tərcümə etdikdən sonra, əlində çox əsəbi
halda trubka tutmuş eynəkli (almanlı) rəis dedi ki, əgər
sən motordan bir şey bilirsənsə bəs nə
üçün qara fəhlə iələyirsən? Hər
halda onun dediyini olduğu kimi başa düşməyimə
baxmayaraq, mən də bir qədər kinayə ilə dedim ki,
əgər mən motoru xoda sala bilməsəm də onu yeməcəyəm
ki, rəis onsuz da çox əsəbi idi. Mənim
motora yaxınlaşmağıma icazə versə də tam
naümid halda çıxıb getdi. Mən
fəhlə yoldaəlarımdan iki nəfər
çağırdım və motoru yoxladıqda gördüm
ki, motorun klapanı açıq olduğu üçün
işə düşmür. Klapanı bağladıq və
motorun başqa yerlərini də yoxladıqdan sonra motor
asanlıqla xoda getdi və mən də həmin gündən
orada motorist işləməyə başladım.
Burada fəhlələr çox ağır vəziyyətdə
işələyirdilər, aldığı azacıq əmək
haqqı ilə özünü dolandırmaqdan əlavə
ailəsinə də müəyyən miqdar pul gətirməli
idi.
Ağır şərait, az yemək, səhiyyəsizlik
və başqa bu kimi səbəblər üzündən xəstələnənlər,
xüsusilə malyariya xəstəliyinə tutulanların
sayı getdikcə çoxalır və ölənlərin
sayı daim artırdı. Orada işləyənlərin
iş şəraiti, onların yeməkləri, mağaralarda
yaşamaları və xaricilər tərəfindən necə
təhqir edilmələri haqqında çoxlu kitablar, romanlar,
dastanlar yazmaq olar.
Sovet ordusu İrana gələn kimi Saraba getdim. Orada
keçmişdən tanıdığım çoxlu
yoldaşlar var idi ki, biz həmişə bir yerə
toplaşıb necə hərəkət etmək haqqında
danışırdıq. Demək olar ki,
mütəəşəkkil təəkilatımız var idi.
Bu təşkilatın quruluşu və və
qaydası haqqında, təşkilatın aktiv üzvləri
haqqında ayrıca danışmaq lazımdır. Hər halda o zamandan xeyli vaxt keçdiyinə görə
onların xeyli hissəsi indi həyatda yoxdur. Təkcə onu deyim ki, təşkilatdakı aktivlərin
əksəriyyətini fəhlələr və zəhmətkeş
kəndlilər təəkil edirdilər ki, onların xeyli hissəsi
Rusiyada, xüsusilə Bakıda fəhlə sinfinin mübarizəsində
iətirak etmiş yoldaşlar idilər. Müttəfiq
qoşunlarının İrana daxil olması ilə əlaqədar
bütün yoldaşlara, o cümlədən bizim Sarabdakı
yoldaşlarımızın açıq fəaliyyəti
üçün imkan yaranmış oldu. Bir
sözlə, təşkilat heç şeydən çəkinmədən
açıq fəaliyyət göstərməyə
başladı.
Sarab təəkilatı çox keçmədən bir
qədər də möhkəmlənərək müəyyən
düşünülmüş, qabaqcadan müzakirə edilib
bəyənilmiş plan əsasında fəaliyyət göstərməyə
başladı.
Sarabda tez-tez mitinqlər təəkil edilir, bu
mitinqə ətraf kəndlərdən kəndlilər gəlirdilər.
Mitinqlər elə geniş vüsət
almışdı ki, nə dövlət məmurları, nə
də irticai qüvvələr bu çıxışlara
maneçilik törədə bilmirdilər. Biz bu zaman müstəqil fəaliyyət göstərməli
olduq. Ona görə ki, hələlik nə
Təbriz, nə də Tehranda münəzzəm təəkilatın
olmasından xəbərimiz olmadığı
üçün onlarla əlaqəmiz də yox idi.
Təbrizdə yaradılmış zəhmətkeşlər
təşəkilatı və eləcə də Azərbaycan
cəmiyyəti bizimlə əlaqə saxlamaq istəsələr
də, biz onlarla əlaqə saxlamaq istəmədik. Müttəfiq
qoşunları İrana gələrkən İran ordusu geri
çəkilməyə məcbur olarkən silahlarının
bir hissəsi kəndlilərin əlinə keçmişdi.
Doğrudur, bu silahın bir hissəsi də
İran irticai, o cümlədən kənd feodal mülkədar,
xan və bəylərinin əlinə keçmişdi. Onsuz da onların keçmişdən də gizli
saxlanılan silahları var idi. Bu zaman zəhmətkeş
kəndlilər qəddar və zülmkar ərbablarla
keçmişlərin haqq-hesabını çəkmək xəyalına
düşdülər. Kəndlilər təklikdə
intiqam ala bilməyəcəklərini çox tez başa
düşdüklərinə görə birləşmək qərarına
gəldilər. Bu birləşəmənin
zəruriliyini həyat özü diktə edirdi. Mülkədar, feudal və başqa bu kimi
zülmkarlar birləşir və çox halda dövlətin
silahlı məmurlarından da istifadə edirdilər. Məhz şəraitin belə şəkildə cərəyan
etməsi kəndlilərin istər-istəməz birləşmənin
zəruriyyətini doğururdu.
Sarab kəndlərindən Nərmi, Ağmiyan – Səhra,
Ardalan, Suma və başqa kəndlərdə kəndlilər
öz zülmkarları ilə vuruşarkən qonşu kəndlərdən
də onların köməyinə gəlirdilər. Belə
toqquşmaların müddəti irticanın müqavimətindən
asılı olurdu. Bu yerlərin bəzilərində
ölüm hadisələri də olurdu. Bu
hadisələr əsasən kor-koranə baş verməsinə
baxmayaraq getdikcə təşkilatın işə
qarışması nəticəsində hadisələr daha
planlı, daha sistemli və daha məqsədəuyğun
baş verməyə başladı.
Ümumiyyətlə, İranda, o cümlədən Azərbaycanda,
eləcə də Sarabda keçmişdən qalma adət-ənənəyə
görə belə vurşəmalardan sonra məğlub olanlar
qarət edilirdi. Belə bir “keçmişin
qalığı” hər halda o dövrdəki hadisələrdə
də özünü göstərməyə
başlamışdı. Doğrudur, belə
hal təsadüfi, çox vaxt gizli şəkildə baş
verməsinə baxmayaraq, təşkilat bundan çox tez xəbər
tutub, qarşısını birdəfəlik aldı. Təşkilat işlərində hər kəs
öz öhdəsinə düşən vəzifəni
layiqincə yerinə yetirməyə
çalışırdı. Təəkilatın az müddət fəaliyyət göstərməsinə
baxmayaraq baş verən münaqiəələri həll edir
və başqa şikayətlərə də yetişirdi. Ona görə də geniəş əhali kütləsi
arasında böyük nüfuza malik idi.
Bu zaman ərzaq
malları, o cümlədən qənd az
tapılırdı. Ona görə dş Sovet-İran ticarəti
bizə (möhkəm qiymətlə) 5 ton qənd verdi (dəqiq yadımda deyil, hər halda qəndin
qiyməti o dövrdəki bazar qiymətindən xeyli
aşağı idi). Qəndin bizim təşkilata
verilməsi, həm təşkilatın nüfuzunun nə dərəcədə
yüksək olmasını göstərir, eyni zamanda qəndin
bazar qiymətinə satılmasından külli miqdarda əlavə
pul əldə edilə bilərdi. Biz bu barədə
öz aramızda məsləhətləşərkən
müxtəlif təkliflər irəli sürüldü, hər
halda bu haqda çoxlu təkliflər və söhbətlərdən
sonra belə qərara alındı ki, qəndi öz qiymətinə
məscidlərə verək. Qəndin
bizim tərəfimizdən bu şəkildə
paylanılması əleyhdarlarımızın bizim
haqqımızda yaydıqları şayiələrə birdəfəlik
son qoymuş oldu. Bu xəbər çox
qısa müddətdə bütün Sarab mahalına yayıldı.
Hamı gördü ki, “dinsizlər” dinlilərdən
daha çox maddi və mənəvi güzəştə gedə
bilirlər. Bununla da əhalinin xeyli hissəsinin
bizə olan münasibəti kökündən dəşiyişilmiş
oldu.
Müəyyən müddət keçdikdən sonra
müttəfiqlər yerbəyer olub, İranın daxili işlərinə
qarışmayacaqlarıni əməldə göstərdilər. Söz yox ki,
bu işin əsas təşəbbüsçüsü Sovet
dövləti idi. Şəraitdən
müəyyən qədər istifadə edən hakim təbəqə
yavaş-yavaş “baş qaldırmağa” başladı.
Məhəmməd Rza hakimiyyəti ələ
alıb, inzibati orqanları bşrpa etməyə
başladı. O cümlədən yerlərdə polis
jandarm baş qaldırmağa başladı. Müəyyən
müddət “ac qalmaqlarının” əvəzini
çıxmaq xəyalına düşdülər.
İranın başqa yerlərində olduğu kimi Sarab
mahalında da əmniyyələr kəndlərə
çıxmağa bağladılar. Kəndlilərlər
mülkədarlar arasında baş vermiş münaqişələrə
qarışıb kəndlilərdən “öz
paylarını” almağa başladılar. Beləliklə, kəndlilərin yenidən qarət
edilməsinə başlanıldı. Sarab
mahalında əmniyyələr kəndlilərə
düşüb bir nəfərin vasitəsilə guya Sovet
qoşunları üçün silah yığırdılar.
Əmniyyəyə qoşulmuş adam
özünü kəndlərdə sovet nümayəndəsi
adlandırıb, kəndlilərə həddən artıq əziyyət
vermək yolu ilə külli miqdarda pul toplamağa
başlamışdılar. Kəndliləri
döyür, söyür, ağaca bağlayır və hətta
başı üstə asırdılar ki, onlarda olan silahı
“alsınlar”. Nəticədə silah
olmadıqda onun “pulunu alırdılar”.
Kəndlərdə olan təşkilat nümayəndələri
bu barədə bizə xəbər verdilər. Biz öz
aramızda məsləhətləşib, belə qərara gəldik
ki, sovet nümayəndəsinə bu haqda xəbər verək.
Mən Sarab şəhərində o zaman
komendant olan İlyas Bağırovdan soruşdum o, bir daha
aşkar etdi ki, bu işdən xəbəri yoxdur. Onda mən
dedim ki, siz icazə verin, biz bu yaramaz hərəkətin
qarşısını alaq.
İ.Bağırov
dedi ki, o sizin öz işinizdir. Mşn bu məşələni
olduuğu kimi heyətimiz üçün şərh etdim.
Qərara alındı ki, Sovet dövləti
adından sui-istifadə edib, kəndliləri qarət edənlərin
qarşısı tezliklə alınmalıdır. Bu
iş heyət tərəfindən mənə həvalə
olundu və tapşırıq verildi ki, məzsləhət
bildiyim kimi hərələt edim.
Mən kəndimizə gəlib xəbər bildim ki, silah
yığanlar bizim qonşu Zirə kəndindədirlər. Kəndimizdə
olan təşkilati yoldaşlarla məsələni
aydınlaşdırıb, belə qərara gəldik ki, əmniyyələrə
qoşulub, sovet nümayəndəsi adı ilə kəndliləri
soymaq çox pis və yaramaz hərəkət olmaqla
yanaşı Sovet dövləti və sovet ordusuna
böhtandır. Biz öz aramızda məsləhətləşdikdən
sonra belə qərara alındı ki, onları kəndimizə
dəvət edək, burada kəndlilərdən “silah
yığarkən” onlarla hesabımızı
çürüdək.
Yoldaşlar razılaşdılar, işlərin planı
tərtib edildi. Kimin nə edəcəyini bir də
soruşdum və yəqin etdim ki, hər kəs öz işini
yaxşı icra etməyə tam hazırdır. Mən ata minib, Zirə kəndinə getdim. Orada kəndlilər məni çox sevinclə
qarşılayıb, ərzi-hal etmək istədikdə onlara
işarə etdim ki, hər şeyi bilirəm. Bir qədər səbirli olmaq lazımdır. Əmniyyət və “sovet nümayəndəsi” olan
yerə getdim. Hər halda mənim gəlişim
onların o qədər də xoşuna gəlməsə də,
mənim söhbətim onların xoşuna gşldi. Mən
özümü lap bilməzliyə qoyub, onlara dedim ki, mənim
sizdən iki xahişim var. Birincisi odur ki, indi tutub, həbs
etdiyiniz kəndliləri mənim buraya gəlməyim
münasibətilə bu gün azad edin, onlar məni
tanıyır və mənə inanırlar.
Mən
onlara deyərəm, sabah silahlarını
gətirib sizə təhvil verərlər. İkinci
xahişim isə odur ki, bizim kəndə gedəsiniz, bir
neçə tüfəngi kəndlilərdən
yığasınız. Hər halda mən
onlarla bir kəndliyəm, onlardan mənim silah almağım
yaxşı olmaz. Onlar mənim hər iki
xahişimi qəbul etdilər. Kəndliləri
bu gün azad etməklə yanaşı saat 4-də bizim kəndə
gedəcəklərinə söz verdilər. Mən tez kəndimizə qayıtdım, icra edəcəyimiz
planı bir daha yoxladım, məlum oldu ki, hər kəs
öz işini yaxşı mənimsəyib.
Bizim “qonaqlar” dedikləri vaxt gəldilər. Bizim məsləhətimizlə
evlrə paylandılar ki, orada bir az istirahət
etdikdən sonra işə başlayıb silahları
yığsınlar. “Qonaqlarımız” yerbəyer
olduqdan sonra əməliyyatı başladıq və
“qonaqlarımız” tərksilah olundular. Onları
bir yerə toplayıb göstəriş verdik ki,
yığdıqları pulları çıxarsınlar.
Onların cibindən beş min tümənə
yaxın pul tapıldı. Bu pulun ümumi məbləğini
kəndlilər bilirdilər. Çünki
kimdən nə qədər alınması hamıya aydın
idi. Biz qonşu kəndlərə şəxslər
göndərib, pul alınan kəndliləri oraya dəvət
etdik və əmniyyələr özləri aldıqları pulları
öz əllərilə kəndlilərə qaytardılar.
Biz bu tədbirlə əsasən iki iş görmüş
olduq. Bir tərəfdən özünü sovet
nümayəndəsi adlandıranlar ifşa oldular, digər tərəfdən
isə təşkilatın nüfuzu xeyli artmış oldu.
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 25 avqust.-
S.14.