Qədimdən gələn zəngin ənənələr
günümüzədək qorunub saxlanır
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Udilər kilsədəki xaç suyunu “qızıl suyu”
adlandıraraq günəşin şərəfinə bu suyu təmizlik,
nur suyu kimi qəbul edirlər. Yayın ortalarında
udilərin çöl çiçəklərindən
günəş simvolu olan xaçşəkilli bəzəklər
hörərək keçirdikləri “Vərtivər”
bayramı da Günəşin şərəfinə
keçirilən qədim alban bayramının izlərini
daşıyır (Alban tarixi, II, 35). Udilər
müqəddəs saydıqları bir çox yerləri, hətta
xristian məbədlərini belə ocaq (məsələn,
Çotari ocağı, Müqəddəs Georgi ocağı,
Müqəddəs Yelisey ocağı, Komrat ocağı,
Yaloylutəpə ocağı, Bulun ocağı və s.)
adlandırırlar. Alban xristian məbədləri əhalinin
qədim inanc yerlərində tikildiyi üçün bu məbədlər
Günəş simvolu kimi od, ocaq
adlandırılıb.
Günəşin,
odun qoruyucu qüvvəsinə inanan Şahdağ xalqları
arasında da gəlin köçən qıza ata
ocağından kömür verilməsi, üzünə
qırmızı duvaq örtülməsi, başına
kiçik dəmir parçaları, mıxçalar
atılması, pis ruhlardan qorunmaq üçün gəlinin
ayağını mis məcməiyə basaraq ər evinə
girməsi kimi inanclar var. Şahdağ xalqlarının toy mərasimlərində
bəzədilən şaxda günəş və məhsuldarlıq
simvolu kimi mütləq xoruz təsviri də olmalı idi. Belə adət udilərdə və ingiloylarda da
vardı. Bu faktlar qədim alban
etnoslarının ortaq ənənələrindən,
onların vahid etnoqenetik köklərindən xəbər
verir.
Musa Kalankatlının “Alban tarixi” əsərində
sitayiş edilən təbiət qüvvələri
arasında ildırım ilahəsi Kuarın adı çəkilir. Bu inama görə,
insanı, ya heyvanı ildırım vurarmışsa, bunu
tanrı Kuarın yolunda verilən qurban kimi qəbul edərmişlər
(Alban tarixi, II, 41). Xınalıq kəndinə
etnoqrafik səfərlərimiz zamanı bu inancın da izlərinə
rast gəldik. Yerli əhali arasında “Baba qolu
daşı” adlanan qırmızı rəngli daş-serdolikin
qoruyucu gücünə indi də inam var. Rəvayətə
görə, bu daş ildırımdan yaranıb, odur ki, xalq
onu “göydən uzanan müqəddəs qol”, “baba qolu” kimi qəbul
edir. Qan, həyat rəngini simvolizə edən
“baba qolu” daşı, qədim inanca görə, insanları
vaxtsız ölümdən, ildırımdan qoruyurdu və hər
evdə olması vacib sayılırdı. Bu
daş Şahdağ xalqları arasında ən güclü
qoruyucu gücə malik daş hesab olunur. Arxeoloji
materiallar Qafqaz Albaniyasında serdolikin magik gücünə
çox qədim dövrlərdən inam olduğunu təsdiqləyir.
Udilərin, ingiloyların, eləcə də
Şahdağ xalqlarının inanc sistemində dağ kultu mühüm
yer tutur. Şahdağ xalqları əhatəsində
yaşadıqları Tufan dağını, Qiblə
dağını, Baba dağını müqəddəsləşdirmiş,
onlarla bağlı müxtəlif əfsanələr
yaratmışlar. Əsasən türkdilli əhalinin məskunlaşdığı
ərazilərdə yayılan və Gəmiqaya, İlanlı
qaya, Ağrı dağı kimi bir sıra dağlarla əlaqələndirilən
Nuh əfsanəsi, xalqımızın yaddaşında dərin
kök atmış “Nuh peyğəmbər”, ”Nuh tufanı”,
”Nuh gəmisi” əsatirləri Şahdağ kəndlərində
də qorunub saxlanmışdır. Xınalıqlar
özlərini Nuhun oğlu Yafətin nəslinə
bağlayırlar. Kalankatlı da ket
tayfasının Yafətin nəslindən törədiyini
yazır (Alban tarixi, I, 2,). Xınalıqlar
öz dillərini də “Nuhdan qalma” sayır və özlərini
ketiş xalqı adlandırırlar. Şahdağ
xalqlarının Tufan dağı ilə bağlı əfsanəsi
bütün türk xalqlarının dini-mifik dünyagörüşündə
mühüm yer tutan Nuh tufanı, Ağrı dağı əfsanəsi
ilə eyniyyət təşkil edir. Tufan
dağı yaxınlığındakı göldə Nuhun gəmisindən
qalma taxta parçalarının olduğuna inam xalq arasında
hələ də yaşayır. Keçmişdə
yerli əhali həm yağışçağırma, həm
də günəşçağırma ayinlərinin
icrası zamanı qurban kəsərək Tufan dağı
yaxınlığındakı gölü ziyarət edərmiş.
Digər azərbaycanlılarla yanaşı udilərin,
ingiloyların, Şahdağ xalqlarının da ziyarət
etdiyi Komrad, Armatay, Babadağ kimi bir çox dağlara inam
alban tayfalarının xristianlığın və islamın
qəbulundan sonra da öz qədim inanclarını
unutmadıqlarını göstərir. Şahdağ
xalqları, xüsusilə də xınalıqlar Qəbələ
bölgəsindəki qədim alban məbədinin də yerləşdiyi
Komrad dağına doğulacaq körpənin
saçını nəzir deyirlər. Etnoqrafik
səfərlərimiz zamanı Xınalıq kəndində
oğlan uşaqlarının başının
ortasındakı kəkilin 7 yaşınadək
uzadılıb hörülməsi, bu hörüyün də
yalnız Komrad pirində kəsilməsi kimi bir adətin də
şahidi olduq. Azərbaycanın şimal-qərb
və şimal-şərq bölgələrində rast gəlinən
bu qədim ənənə XIX əsrədək bir çox
türk xalqlarında, məsələn, kumıklarda, özbəklərdə,
müasir dövrdə isə Orta Asiyada, İraq türkmənləri
arasında da qeydə alınmışdır. Qədim inanca görə, uzadılan kəkil
Tanrının göydən uşağı daha yaxşı
görə bilməsinə və qorumasına
yardımçı olur.
Bunu da deyək ki, Qəbələ rayonu ərazisində
yerləşən Komrad pirini həm müsəlman, həm də
xristian əhali ziyarət edir. XIX əsrdə eyni
adlı dağın şərəfinə keçirdikləri
“Komrad” bayramında udilər məbəddə qara qoç kəsib
kasıblara paylayarmışlar. Xristian udilər
Kalaaxsibay (böyük bayram) adlandırdıqları
Pasxanın ilk günündə də qoyunu üç dəfə
kilsənin başına dolandırandan və heyvana torpaq
qatılmış müqəddəs duz yedizdirəndən
sonra qurbanlığı məbədin kənarında kəsərmişlər.
Xristian olmalarına baxmayaraq udilərin az
qala bütün dini bayramlarında qoyun, qoç, ya xoruz kəsilir
ki, bu da dinlərin sinkretizminin bir əlamətidir.
Albanların uca ağaclara, xüsusilə də palıd
ağacına sitayiş etdikləri, ona qurban kəsdikləri
məlumdur. Albaniyada müqəddəs palıd
ağacının hətta tökülmüş
yarpaqlarını, qurumuş budaqlarını belə öz
ehtiyacı üçün yığanların ağac tərəfindən
cəzalandırılacağına inanardılar (Alban tarixi,
II, 42). XIX əsrdə yaşamış
udi mənşəli müəllif Bejanovun qeydlərində də
bu fikir təsdiq olunur. Həmin mənbədə
deyildiyinə görə, indiki Oğuz rayonu ərazisində,
müqəddəs sayılan qoca palıd ağacının
altında udilər şam yandırar, qurban kəsərmişlər.
Heç kəs bu ağacın nəinki
yaşıl, hətta quru budaqlarını belə
qırmağa cəsarət etməzmiş. Qurumuş budaqlar ağacın dibinə
yığılar və ancaq qurbankəsmə mərasimlərində
istifadə olunarmış.
Kalankatlı “Alban tarixi” əsərində Qafqaz
Albaniyasında ağaca qurban kəsmə,
qurbanlığın qanını ağacın yarpaqlarına
çiləyib, kəlləsini və dərisini
budaqlarından asma adətinin olduğunu da yazırdı. Nic kəndində
udilərin qədim sitayiş yerlərindən olan “Toyuq piri”ndə
bu ənənənin izlərini görmək
mümkündür. Burada qurban kəsilən
toyuğun ayaqları və başı hündür ağacdan
asılarmış. Toyuğun oğuz qəbilələrinin
də zoomorfik totemlərindən biri olduğu tədqiqatlarda təsdiqini
tapmışdır. Ümumiyyətlə
götürsək, XIX əsrdə Azərbaycanın bir
çox bölgəsində müqəddəs ağac
altında qoyun, ya toyuq qurban kəsmək, dərisini
ağacdan asmaq ənənəsi olduğu da
araşdırmalarda göstərilmişdir.
Strabon yazırdı ki, albanlar cənazə ilə birlikdə
ölənin sərvətini, malını da dəfn etdikləri
üçün ata mirasına sahib olmurdular (Coğrafiya, XI,
4, 8). Arxeoloji materiallar göstərir ki, bu ənənə
Qafqaz Albaniyasında xristianlığın yayılmasına qədərki
ənənə olsa da, xristianlaşmanın ilkin mərhələsi
üçün də səciyyəvi idi. Etnoqrafik araşdırmalar göstərir ki,
insanı öz əşyaları ilə dəfn etmək kimi
bu qədim alban ənənəsinin izləri xristian
ingiloyların və udilərin dəfn mərasimlərində
qorunub saxlanmışdır. İngiloylar cənazəni
məzara qoymazdan əvvəl paltarlarını səliqə
ilə qəbrin içinə sərərlər. Udilər də mərhumun paltarlarından yalnız
bir dəstini ağlaşma üçün saxlayar, qalan geyimlərini
ölü ilə birlikdə basdırarlar. Hazırda Azərbaycanın bir çox yerində
ölən adamın paltarlarının məscidə, pirə,
yaxud da yoxsullara verilməsi ənənəsi albanların qədim
dəfn adətinin izlərini daşıyır. Ölünün paltarları ilə birgə dəfn
olunması ənənəsi göytürklərdə, hunlarda
da olmuşdur.
Qafqaz Albaniyasında keçirilən yas mərasimlərində
ağıçıların ağı demək ənənəsinin
olduğu “Alban tarixi”ndən məlumdur. Şair Dəvdəkin
alban hökmdarı Cavanşirin ölümünə
yazılmış mərsiyəsi buna misaldır (Alban tarixi,
II, 36). Alban kilsə qanunnaməsində də
dəfn mərasimlərində qədim yuğ mərasiminin
qalıqları olan ağlaşma və
ağıçılarla bağlı qeydlər var (Alban
tarixi, II, 45). Bu adət Azərbaycanda
günümüzədək qorunmuşdur. Albanların qədim yas ənənəsi olan
ağı mərasimi və ölünün mədh edilməsi
adəti Azərbaycan müsəlmanları arasında
olduğu kimi xristian udilərin və ingiloyların da yas məclislərində
qalmaqdadır.
Alban tayfalarının birbaşa varisləri olaraq etnik mənsubiyyətini
günümüzədək qoruyub saxlaya bilmiş
xınalıq, qrız, hapıt, udi, ingiloy kimi Azərbaycan
etnoslarının milli ənənələrində alban
dünyagörüşlərinin bütün
canlılığı ilə yaşadığını
görürük. Xalqlar və mədəniyyətlər
arasında qarşılıqlı canlı əlaqələrin
mövcud olduğu Azərbaycanın tarixi təşəkkül
prosesində iştirak etmiş qədim alban tayfalarının
hər biri ümumazərbaycan mədəniyyətinin ortaq ənənələrinə
sahibdir. Yuxarıda
sadaladığımız etnik qrupların qədim ənənələrinin
Azərbaycan türklərinin ənənələri ilə
üst-üstə düşməsi ümumazərbaycan ənənələrinin
qədim alban köklərindən və bu xalqların vahid mənəvi
mədəniyyətin varisləri olmasından xəbər
verir. Azərbaycan xalqının etnososial
birliyinə daxil olan bu etnoslar bütövlükdə Azərbaycan
etnomədəni mühitində formalaşaraq
xalqımızın etnik tarixində özünəməxsus
yer tutmuşlar.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 26 avqust.-
S.13.