“Avropa dövlətləri kosmopolit dəyərləri təşviq
etməklə multikulturalizm böhranından
çıxış yolu axtarır”
“İndiki məqam Qərbin və
ümumiyyətlə bəşəriyyətin həyatında
yeni bir sınaq olacaq”
“Hazırda dünya
miqyasında müşahidə olunan iqtisadi tənəzzül
Qərbin multikultural dəyərlərinə öz mənfi təsirini
göstərir. Belə ki, Avropada iqtisadi böhran,
xüsusən də işsizlik səviyyəsi yüksək
olan ölkələrdə yeni sakinlərə münasibət
daha aqressivdir. Fransanın "Le Parisien
Dimanche” qəzeti Avropa İttifaqına üzv ölkələrdə
işçi miqrantların sərbəst hərəkətinə
məhdudiyyət qoyulması ilə əlaqədar keçirilən
referenduma fransızların münasibətini öyrənmək
məqsədilə rəy sorğusu keçirmişdir. Rəyi soruşulanların 60 faizi miqrantlar
üçün nəzərdə tutulan kvotanın məhdudlaşdırılmasının
tərəfdarı olduqlarını bildirib”. Bu fikirləri iqtisadiyyat üzrə fəlsəfə
doktoru Ərəstü Həbibbəyli öz yazısında
qeyd edib. O əlavə edib ki, miqrantların
sayının artması fonunda Avropada dominant millət
arasında artan işsizlik və zəif sosial təminat Qərbin
multikultural dəyərlərinin və
tolerantlığının nə qədər davamlı
olduğunu göstərir: “Belə bir fikir
formalaşdırılır ki, multikulturalizmin Avropa modelinin məğlubiyyətə
uğramasının səbəbi miqrantların universal Qərb
həyat normasına daxil ola bilməmələri, bunun
qarşılığında demokratik prinsipləri və insan
hüquqlarının aliliyini rəhbər tutan Avropa
qanunlarının isə olduqca mülayim olması ilə əlaqədardır.
Hadisələrin belə axarı isə Avropada
ifrat millətçilik ideologiyasının və
ultrasağçı siyasi partiyalarının tərəfdarlarının
artmasına, irqçi və şovinist
çıxışlara səbəb olub.
Görünən odur ki, vaxtilə
Avropa dövlətlərinin özlərinin dəvət etdiyi,
stimullaşdırdığı miqrantların iqtisadi vəziyyət
pisləşdikdə ədalət, demokratiya, tolerantlıq,
insan haqları kimi bəşəri dəyərlərdən kənar
hər cür münasibətlə üzləşməsi
normal qarşılanmalı və bu Qərb identikliyinin
özünü qoruması kimi qəbul olunmalıdır. Hətta miqrantlara qarşı hazırkı siyasi
kurs demokratik prinsiplərdən geriyə addım olsa belə
Avropanın siyasi liderləri bu addımları atmaqdan çəkinmirlər.
İqtisadi vəziyyətdən
asılı olaraq xaricdən işçi qüvvəsinin dəvət
edilməsi və sonradan həmin miqrantlara qarşı göstərilən
ayrı-seçkilik multikultural dəyərlərlə bir
araya sığmır. Bu işçi qüvvəsinin öz
milli-mənəvi dəyərlərindən imtina etməsi
multikulturalizmin qələbəsi hesab edilirsə, hansı
tolerant yanaşmadan söhbət gedə bilər? Fikrimizcə, hazırda həyəcan təbili vurulan
multikulturalizmin böhranı Qərb ölkələrinin
yanlış siyasətinin nəticəsidir. Görünən odur ki, Qərbin multikulturalizmə
tolerant yanaşması iqtisadi böhran qarşısında tab
gətirə bilmədi”.
Onun sözlərinə görə,
hazırda gündəmdə olan multikulturalizm böhranında
Avropa ölkələrinin miqrasiya siyasətinin oynadığı
rol da diqqət çəkir: “Bu zaman ilk növbədə Qərbin
özününkü olmayanlara münasibətdə həyat
fəlsəfəsi və tarixi ənənə maraq
doğurur. Tarixdən məlumdur ki, hələ
Roma imperiyası dövründə romalılar
yaşadıqları şəhəri "əbədi şəhər”
adlandırmışdılar və bu şəhərin sakinləri
kimi özlərini hamıdan üstün hesab edirdilər.
Əsl romalı özünəməxsus dəyərlərə
sahib hesab olunur və bütün digərləri ilə, o
cümlədən başqa ölkələrdən gələnlərlə
münasibətdə fərq qoyulurdu. Sivilizasiyalar
mövzusunda tədqiqatçı Rocer Osborn bununla
bağlı yazır ki, "Yunan, Ellin və Roma
sivilizasiyalarının bütün ətraf xalqlara və mədəniyyətlərə
"barbar dünyası” kimi baxması sonradan ümumən Qərb
sivilizasiyasının digər sivilizasiyalara
ayrı-seçkilik meyarları ilə yanaşmasının
başlanğıcı olub”. Günümüzdə
da miqrantların Avropa cəmiyyətində yeri eyni prinsiplərə
söykənir.
Hazırkı mənada
multikultural cəmiyyətin
dayanıqsızlığının ən mühüm səbəblərindən
birinin Qərbi Avropa ölkələrinin yeritdiyi miqrasiya siyasətinin
olduğunu söyləmək olar. Çünki multikulturalizm
ilkin mənada tarixi milli azlıqlara münasibəti nəzərdə
tutan yanaşma hesab olunurdu. Lakin sonradan
multikulturalizmAvropa rəsmiləri tərəfindən təşviq
edilən işçi miqrantların vahid mədəni dəyərlərə
inteqrasiyasına hesablanan miqrasiya siyasəti olaraq təqdim
edilməyə başlandı. Bu siyasət
isə özünü doğrultmadı. Bu
gün nə qədər də Avropa rəsmiləri
işçi miqrantların müvəqqəti gəldiklərinidüşündüklərini
bəyan etsələr də bu reallığı əks
etdirmir.
Çünki ilk dəfə
Avropada miqrantları tarixi milli azlıqlara bərabər tutulan
yanaşma tətbiq olunmuşdur. Belə ki, bu sahədə
qabaqcıl ölkələrdən sayılan İsveçdə
1970-ci illərin ortalarından, Hollandiyada isə 1980-ci illərin
əvvəllərindənmiqrantazlıqların müdafiəsi
ilə bağlı tədbirlər həyata keçirməyə
başlamışdılar. Dövlət tərəfindən
miqrantların ana dilində təhsil almaq, öz kütləvi
informasiya vasitələrini dərc etmək, mədəni tədbirlər
həyata keçirmək və digər hüquqları ilə
bağlı addımlar maliyyələşdirilirdi. Ancaq bu daha çox müəyyən məhdud dairə
aktiv miqrantlara şamil olunurdu. Miqrantların
sayının artması və öz dəyərlərinə
sadiq qalması Avropa rəsmilərinin bu yanaşmadan imtina etməsi
ilə nəticələndi. Hər iki
ölkədə 1990-cı illərdə qanunvericilikdə
geriyə addımlar atıldı. İsveçdə
immiqrantların tarixi azlıqlara (saam, fin) bərabər tutan
azlıqların müdafiəsi haqqında qanun dəyişdirildi.
Niderlandda isə 1983-cü ildən
azlıqların inkişafına dəstək proqramı
dayandırıldı”.
Ə.Həbibbəyli deyib ki, Avropa
ölkələrindən fərqli olaraq dünya təcrübəsində
sərt miqrasiya siyasəti yeridib və çoxmədəniyyətliliklə
bağlı heç bir problem yaşamayan ölkələr də
kifayət qədərdir: “Uğurlu modellərdən biri kimi
Yapon təcrübəsini göstərmək olar. Yaponiyanın immiqrasiya qanunları olduqca konservativdir.
Bu ölkədə vətəndaşlıq
almaq kifayət qədər mürəkkəb prosedurlara
bağlıdır. Dövlət
işçi miqrantların səviyyəsini konkret normalarla tənzimləyir,
siyasi bəhanələrlə spekulyasiya üçün də
şərait yaratmayıb. Ölkədə
nisbətən kompakt olaraq yaşayan çinli, koreyalı və
braziliyalı miqrantlara münasibətdə də nə hər
hansı ayrı-seçkilik, nə də problem var.
Çoxmədəniyyətliliyin
həyat tərzi olaraq qəbul olunduğu Azərbaycan da
multikulturalizmin böhran yaşamadığını göstərən
məkanlardandır. Şərqlə Qərbin, Şimalla Cənubun,
xristianlıqla islamın, müxtəlif sivilizasiya və mədəniyyətlərin
qovşağında yerləşən Azərbaycan
multikulturalizmin əbədiyaşar olduğunu təsdiqləyir.
"Çoxmillətli dövlət – vahid cəmiyyət”
budur Azərbaycanda multikulturalizmin uğurlu modeli.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin İkinci
Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumunda
çıxışında bildirdiyi kimi "Multikulturalizm
bizim həyat tərzimizdir. Nisbətən yeni
anlayış olmasına baxmayaraq, multikulturalizm əsrlər
boyu xalqımıza xas olan bir anlayışdır. Əsrlər boyu müxtəlif dinlərin, millətlərin
nümayəndələri Azərbaycanda bir ailə kimi
yaşamışlar.” Multikulturalizmin
uğurunun başlıca şərti bəşəri və
milli ideyaların birgə mövcudluğu, eləcə də
multikultural dəyərlər sisteminin əhatə dairəsində
olan xalqların milli identikliklərinin qorunmasıdır”.
Ekspertin fikrincə, beləliklə, Qərb
təcrübəsinin uğursuzluğu multikulturalizmin tənəzzülü
və ya süqutu demək deyil: “Dünyada müxtəlif
regionlarında uğurlu təcrübələr təsdiq edir
ki, fərqli millətlərin və dinlərin təmsilçiləri
öz identikliklərini qorumaqla və digərinə hörmətlə
yanaşmaqla inkişaf etmək iqtidarındadırlar. Sadəcə olaraq bunu fərqlilikləri assimilyasiya
etməyə çalışan ideologiya deyil, əsrlər
boyu davam edən gündəlik həyat tərzi kimi qəbul
etmək lazımdır.
Fərqli sivilizasiya və mədəniyyət
daşıyıcılarının eyni məkanda
yanaşı yaşaması və qarşılıqlı zənginləşməsini
həyat tərzi kimi qəbul etmək bəşəriyyətin
nicat yoludur. Bu dəyərlərdən standart meyar yaratmağa
yönəlmiş ideologiya isə nəinki böhrandadır,
hətta yaşamaq hüququnu itirmişdir. Bununla belə yeni Avropanın öz gələcək
taleyini müəyyənləşdirmək üçün
atdığı addımları bir neçə qrupda
ümumiləşdirmək olar.
Birincisi, assimilyasiya üzərindən
inteqrasiya. Avropa multikultural siyasətininhələ də əsas
məqsədi miqrantların gəldikləri ölkə həyatına
inteqrasiyanı təmin etmək deyil, miqrantların siyasi cəmiyyətdən
təcrid olunması və assimilyasiyadır.
Misal üçün
Almaniyada multikulturalizmsiyasəti miqrantların və onların
növbəti nəsillərinin alman cəmiyyətinə
inteqrasiyasına deyil, miqrantların cəmiyyətdən təcrid
olunmasına, dil, mənəviyyat və sairə maneələrlə
qarşılaşaraq son nəticədə vətənlərinə
dönməsinə hədəflənmişdir. Bununla bağlı Rusiya Elmlər
Akademiyasının Fəlsəfə İnstitutunun eksperti
professor Vladimir Malaxov hesab edir ki: "Multikultur tədbirlər
Almaniyada inteqrasiyadan çox seqreqasiyaya hədəflənib”.
İkincisi, ikinci nəsil
immiqrantların cəmiyyətin mədəni-ictimai-siyasi həyatına
qəbul olunması. Bununla bağlı İtaliya rəsmilərinin
siyasətini qeyd etmək olar. Təsadüfi deyil ki,
İtaliyanın keçmiş baş naziri Romano Prodi
bildirmişdir ki: "İmmiqrantların timsalında biz
böyük potensial resurslar əldə edirik. İnteqrasiya
yolu ilə getmək lazımdır. İmmiqrantların
növbəti nəsli italyanların gələcək nəsli
olmalıdır”.
Üçüncüsü, kosmopolit dəyərlərin qlobal məkanda təşviqi. Qərb böhranla qarşılaşdıqdan sonra çıxış yolu kimi Qərb dəyərlərinin bəşəri ideya olaraq qlobal miqyasda qəbul etdirilməsinə çalışır. Bu mərhələni Qərb modelinin universal bəşəri dəyərə çevrilməsi istiqamətində cəhd kimi qiymətləndirmək olar. Yəni, Avropaya yeni gələn miqrantlara Qərb dəyərlərinin qəbul etdirilməsi onlar miqrasiya etməmişdən əvvəl hələ öz ölkələrində olarkən başlanır. Bununla da Qərb Avropa cəmiyyəti daxilində miqrantlara münasibətdə həll edə bilmədiyi problemləri qlobal miqyasda milli-mədəni mentalitetdən kənar kosmopolit dəyərlər hesabına həll etməyi düşünür. Bu gün qloballaşma prosesi multikulturalizm müstəvisində mədəni dəyərlərin universal modelini yaratmağa yönəlmişdir. Bu yeni tendensiyada əsas xarakterik xüsusiyyət ondan ibarətdir ki, Qərb mədəniyyəti təkcə öz mədəni dəyərlərini diktə etməklə kifayətlənmir, həm də başqa mədəniyyətlərin dəyər meyarlarının formalaşmasına nəzarət edir.
Dördüncüsü, sərt miqrasiya siyasəti. 2014-cü ilin fevral ayında İsveçrədə Avropa İttifaqından miqrant axınının məhdudlaşdırılması barədə keçirilən referendumda işçi qüvvəsinin tətbiqinə dair kvotanın tətbiqinə səs verilməsi bu istiqamətdə yeni bir trendin başladığını göstərir. Bu isə nəinki kənardan, hətta Avropa ölkələrinin öz aralarında belə miqrasiyanın məhdudlaşdırılması istiqamətində meyllərin müşahidə olunduğunu göstərir.
Beləliklə, hazırda Avropa dövlətləri daha çox miqrasiya siyasətlərini sərtləşdirmək və milli-mənəvi xüsusiyyətləri nəzərə almadan kosmopolit dəyərləri təşviq etməklə multikulturalizm böhranından çıxış yolu axtarır. İndiki məqam Qərbin və ümumiyyətlə bəşəriyyətin həyatında yeni bir sınaq olacaq. Atılan addımların bəşəriyyəti bu sınaqdan necə çıxaracağını isə zaman göstərəcək”.
Əli
Xalq cəbhəsi.-2016.-
14 dekabr.- S.9.