Güney Azərbaycanda ədəbi tənqid
1-ci yazı
Güney
Azərbaycanda ədəbi
tənqidin formalaşması
və inkişafında
iki amilin təsiri aşkar təzahür edir: Quzey Azərbaycan və İran ədəbi tənqidi fikri. Güneydə ədəbi-ictimai fikrin son iki əsrdə həm İranın ənənəvi
dəyərləri ilə
baılı olması,
həm də Quzey Azərbaycanda baş verən əsas ictimai və ədəbi-bədii
proseslərin Güneyə
ayrı-ayrı tarixi dövrlərdə müxtəlif
səviyyədə təsiri
ədəbi tənqidin
inkişaf yönümünə
də təsirsiz qalmayıb. Güney Azərbaycanda tənqidin
və ədəbiyyatşünaslııın
son iki əsrdəki inkişaf yolu məhz Quzeylə bağlı olub. Müasir İran ədəbiyyatşünaslığının
problemlərinin tədqiqinə
xüsusi monoqrafiya həsr etmiş D.S.Komissarov keyfiyyət etibarı ilə İranda ədəbiyyatşünaslığın
yeni mərhələsini
M.F.Axundovla başlayır.
M. F. Axundovun maarifçi-realist
kimi bədii ədəbiyyatda, ictimai fikirdə yaratdığı
keyfiyyət dəyişikliyi
təzkirəçilik, təsvirçilik
ənənəsinin üstünlük
qazandığı İran
ədəbi tənqidində,
o cümlədən Güney
Azərbaycan ədəbi
fikrində də yeni nəzəri problemlərin öyrənilməsinə
təkan oldu. D.S.Komissarov haqlı
olaraq yazır ki, «Müasir İran ədəbiyyatşünaslığı
artıq faktların sadalanması və təsvirçilikdən analitik
metoda keçib».
Bu fikir ədəbiyyatşünaslığın
bir qolu olan ədəbi tənqidə də aiddir. Tarixən Güney Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında
və ədəbi tənqidində mövcud olmuş xüsusiyyətlər
İran inqilabından
sonra da davam etməkdədir.
Başqa
sözlə tarixi ənənə ilə yeni ictimai fikrin
ortaya atdığı
məsələlər ədəbi
tənqidin və ədəbiyyatşünaslııın məzmun və formasında da özünü göstərməkdədir.
«Varlıq» jurnalında
dərc edilmiş ədəbi tənqid materialları yuxarıda ümumiləşdirmək istədiyimiz
cəhətləri özündə
qabarıq göstərir.
Hər şeydən qabaq inqilabdan sonra nəşrə başlayan
jurnallarda ictimai-siyasi pafos aparıcı yer tutur.
Bütün inqilabi dövrlərdə
olduğu kimi
1978-1979-cu illər İran
inqilabı da geniş kütlələrdə
gələcəyə yeni
ümidlər doğurmuşdu. Küçələrə
çıxmış yüz
minlərlə adamın
daha yaxşı yaşamaq arzusu azadlıq idealları ədəbi-ictimai həyata
da güclü təsir etmişdi. Belə bir şəraitdə ədəbi tənqid və publisistika yeni məna və məzmun kəsb etdi. İnqilabi poetika, ritorik çaıırışlar, belletrizm
tənqidin üslubunu
müəyyən edən
amillər idi.
«Varlıq» jurnalı
da bu zəmində
yaranmışdı və
onun göstərilən
janrlardakı yazılarında
maarifçilik əsas
aparıcı ideya idi. Ədəbi tənqid hər
şeydən əvvəl
maarifçilik missiyasını
öz üzərinə
götürmüşdü. Jurnalda müntəzəm çıxış edən
C.Heyət, H.Nitqi, Q. Beqdeli, H. Məmmədzadə,
M. Həsari kimi müəlliflərin məqalələrində,
eləcə də publisist yazılarında milli maarifçiliyə çaıırış və
bu istiqamətdə araşdırmalar başlıca
yer tuturdu.
«Varlıq»ın ədəbi
tənqid materiallarının
məzmununu Azərbaycan
xalqının qədim
və zəngin mənəvi irsinin müasir ictimai-siyasi ideallar mövqeyindən qiymətləndirilməsi, xalqın
milli yaddaşının
oyadılması, ana dili və ədəbiyyatını
yadırıayanlarda özünəqayıdış
hissinin tərbiyəsi
təşkil edir. Dərgi bu
ideyaları ənənə
və novatorluq, milli maarifçilik, qarşılıqlı ədəbi
təsir, bədii dil və üslub
kimi problemlərin fonunda şərh edir. Ədəbi-tənqidi yazıların başlıqlarından
tutmuş təhlil prinsiplərinə qədər
«Varlıq»ın hər
sayında yeni və maraqlı bir problemlə rastlaşırıq. Dünyagörüşündəki eklektizm Güneydə
ədəbi tənqidin
metodoloji cəhətdən
inkişafını ləngidən
əsas amildir.
Bu məsələ az və ya çox dərəcədə
bütün müəlliflərin
əsərlərində hiss olunur. Başqa sözlə, klassik
sənətkardan danışan
müəllif bəzən
ictimai məsələlərə,
bəzən təsvirçiliyə,
bəzən də fakt, yaxud bədii
nümunələri sadalamağa
çox vaxt ayırır. «Varlıq»ın adi resenziya səpgili yazılarından tutmuş,
iri həcmli tədqiqat səciyyəli
məqalələrində bu
dediyimiz cəhətləri
izləmək mümkündür.
Güneydə görkəmli sənətkarların
vəfatı münasibəti
ilə «Varlıq» dərgisində nəşr
olunan əhatəli məqalələr, ürək
sözləri ədəbi
tənqidin mühüm
qolunu təşkil edir. Çox hallarda C. Heyət,
H.Nitqi, Q.Beqdeli, H.Məmmədzadə və
başqa professional ədəbiyyat
araşdırıcıları tərəfindən yazılan
bu məqalələr
ədəbi tənqid
materialı kimi ciddi maraq doğurur.
Dərgi yeni nəşrə başlayanda
Səhəndin, daha sonra Şəhriyar, H. Sahir, Q. Kəmali, M. Zehtabi, H.Nitqi kimi tanınmış sənətkarların ölümləri
ədəbi-mədəni mühitdə
güclü əks-səda
doğurmuş, onların
haqqında «Varlıq»
dərgisində də
geniş məqalələr,
şeirlər dərc
olunmuş, ədəbi
irsləri layiq olduğu qiyməti almışdı.
«Varlıq» dərgisi ilk sayını inqilabın ilk baharında həyatdan getmiş görkəmli şair Bulud Qaraçorlu Səhəndin xatirəsinə həsr etmiş, sonrakı nömrələrində onun çap olunmamış əsərlərindən örnəklər vermişdi. Səhənd Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində layiq olduıu dəyəri almamış sənətkarlardandır. Şairin saılığında onun məsləkdaşı, Səməd Behrəngi bu məsələyə diqqəti cəlb edərkən yazırdı ki, Şəhriyar «Heydərbabaya salam» əsəri ilə bütün Şərqdə yaxşı tanındığı halda ondan xeyli əvvəl ana dilində şerlər yazan Səhəndin xidmətləri diqqətdən kənarda qalmışdı: «İstər Şəhriyardan qabaq, istərsə də ondan sonra çoxları heca vəznində şeir yazsalar da, dövrün pisliyi üzündən tanınmayıblar, şeirləri ilə birlikdə özləri də gizli qalıblar».
Mühacirətdə ömrünü başa vurən yazıçı doktor Qulamhüseyn Saedi də Səhənd yaradıcılııının xalq kütlələrinə çatdırılmadığını, ancaq Azərbaycan mədəniyyəti tarixində xüsusi hadisə olduğunu qeyd edirdi. «Bulud Qaraçorlu ömrü boyu ucuz adın, şöhrətin daşını ataraq çap imkanı olmadııı halda yenə yazdı... Səhəndin əsərləri geniş oxucu kütlələri arasında yayılmaq imkanı tapmadı, buna baxmayaraq o yeni tərkib, təsvir və ifadə vasitələri tapmaqda böyük uğur qazandı». «Varlıq» dərgisi Səhəndin çap olunmamış əsərlərindən nümunələr dərc edərək onun xidmətlərini işıqlandıran məqalələr nəşr etsə də, bu görkəmli şairin ədəbi irsi hələ də mükəmməl tədqiq olunmamış, xidmətləri obyektiv dəyərləndirilməyib. Şəhriyarın «Heydərbabaya salam»ı ona görə böyük əks-səda doğurdu ki, o həm də fars şeirinin «müasir Hafizi» hesab olunurdu və dövrünün ən nəhəng şəxsiyyətlərdən biri idi. Səhənd isə ancaq ana dilində yazırdı və bu yolda nə qədər təqiblərlə, təzyiqlərlə üzləşsə də heç bir qadağa və maneə onu yolundan döndərə bilmirdi.
Əsərləri çap olunmadığından geniş oxucu kütləsi də Səhəndi olduğu kimi tanıya, qiymətləndirə bilmirdi. Ancaq Səhənd yaradıcılığına ən böyük qiyməti özünün «Səhəndiyyə»si və «o elə bir şair idi ki, mən Şəhriyardan bac alırdı» misraları ilə Şəhriyar özü vermişdi. «Varlıq» dərgisi ölümündən sonra da Səhənd irsinin xalqa çatdırılması sahəsində mühüm iş gördü. Doktor Cavad Heyət Səhəndin «Sazımın sözü» əsərini Firdovsinin «Şahnamə»si ilə müqayisə edir və bu əsəri Güney Azərbaycan türklərinin «Mill ətnamə»si adlandırır. Dərginin ilk nömrəsində Gəncəli Səbahinin «Səhənd həmişəlik həyatdan köçdü» adlı məqaləsində şairin yaradıcılığındakı milli ruh və vətənpərvərlik nümunələr əsasında təhlil edilir. G.Səbahi yazırdı: «Bulud Qaraçorlu Səhəndin ölümü Azərbaycan xalqı üçün milli bir faciə, yeri dolmaz bir itkidir. O, öz yaradıcılııı və istedadı ilə Azərbaycan ədəbiyyatına ən qiymətli və ölməz əsərlər verə bildi. Hünəri və şeiri ilə parlaq bir ulduz kimi parladı. O dərin görüşlü bir şair olaraq öz xalqının görən gözü, düşünən beyni və döyünən qəlbi oldu».
«Varlıq» sonrakı nömrələrində Səhəndə dönə-dönə müraciət edir, onun nəşr olunmamış şeirlərini «Yasaq», Ə. Kürçaylının «Fillər də aılayır» şeirinə cavab şəklində yazdııı «Qardaşım Əliağa Kürçaylıya cavab», «Qar çiçəyi», «Axı dostlar, mən Təbrizdən gəlmişəm» şeirlərini və «Sazımın sözü» əsərindən parçaları ilk dəfə öz səhifələrində geniş oxucu kütləsinə təqdim edirdi. «Varlıq» dərgisi dünyasını dəyişən hər hansı bir sənətkar haqqında sadəcə nekroloq və ya xəbər verməklə öz işini bitmiş hesab etmirdi. Ədəbi ictimaiyyət, millət üçün bu böyük itkini bildirməklə yanaşı, ən çox diqqəti onun xidmətinə yönəldir, onun Güney Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində və ədəbi ictimai fikrində mövqeyini müəyyənləşdirməyə çalışırdı.
Ustad Şəhriyarın ölümü münasibəti ilə bir nömrəsini bütövlükdə şairin xatirəsinə həsr etmiş «Varlıq»da Həmid Məmmədzadənin, Cavad Heyətin, Həmid Nitqinin, Qulamhüseyn Beqdelinin, Əli Kəmalinin, professor Məhəmmədtağı Şəbüstərlinin (Zehtabi), Gəncəli Səbahinin, Savalanın, Sönməzin, Əli Sərhənginin, Mənzuri Xamneyinin, İsmayıl Hadinin, ºimaldan Mirzə İbrahimovun, Yaşar Qarayevin, Mədinə Gülgünün, Hökumə Büllurinin, Abbas Zamanovun, Nəbi Xəzrinin, Müzəffər Şükürün və başqalarının yazıları, şeirləri, məqalələri və mülahizələri bu cəhətdən səciyyəvidir.
Həmid Nitqi «Şəhriyarın əziz xatirəsinə bir dəstə gül» adlı məqaləsində haqlı olaraq yazırdı: «Şəhriyardan sonra onun irsini təhlil etmək növbəsi, əlbəttə gələcəkdir». Bu fikir müəyyən mənada doğrudur. Lakin Həmid Nitqi «Şəhriyarın ölümündən sonra şəhriyarşünaslığın yaranacağını» deyərkən bir qədər yanılırdı. Çünki şəhriyarşünaslıq hələ şairin saılııında yaranıb formalaşmışdı. Şairin ölümü münasibətilə yazılan dəyərli məqalələr və elmi mülahizələr isə şəhriyarşünaslııa əvəzsiz töhfə oldu. Doktor Cavad Heyət yazırdı: «Mərhum ustad Məhəmmədhüseyn Şəhriyar tarixdə çox az rastlanan və ya heç rastlanmayan şairlərdəndir. Onun fars şeirindəki məqamı fars dilini bilən və fars ədəbiyyatı ilə məşğul olan hər kəsə bəllidir. O saı ikən bütün İranda məşhur olmuş «müasir şeirin Hafizi» adını almışdır. Özü də bu barədə «Dərya elədim» şeirində belə demişdi:
Əbədiyyətlə yanaşdım doğulan Hafizə tay,
Şirazın şah çıraıın Təbrizə əhda elədim.
Bununla belə Şəhriyarın əsl şəxsiyyəti və dühası ana dilində şeir qoşandan sonra, yəni «Heydərbabaya salam» mənzuməsini yazmaqla aşkar olmuşdu». C.Heyət Şəhriyarın ölümünü bütün Türk dünyası və İran üçün böyük itki adlandırır. Quzey Azərbaycanla ədəbi əlaqələrin inkişafında Şəhriyarın xidmətlərinə böyük qiymət verir.
Q. Beqdelinin «Şair və təbiət» adlı yazısında Şəhriyarın həyat və yaradıcılııının əsas məqamlarına işıq salınır. Gəncəli Səbahi isə «Ustad Şəhriyar» adlı məqaləsində «Heydərbaba»ya xüsusi diqqət yetirir: «Pəhləvi rejiminin şovinist siyasəti nəticəsində dil və ədəbiyyatımız düşkün, ruhsuz bir hal almışdı. «Heydərbabaya salam» əsərinin çapdan çıxıb yayılması həyatımızda tarixi bir hadisə, bəlkə də partlayış kimi oldu və susmuş, üstünü ümidsizlik tozu almış, bəlkə də yuxuya dalmış istedadları, vətən aşiqlərini silkələyib ayıltdı. Ürəklər coşdu. Milli varlıq, dilimizə qayıı, vətən və el məhəbbəti ürəklərdə şölələndi və hər tərəfdən «Heydərbabaya salam»a nəzirələr, təşviq və alqışlar yazıldı» .
Pərvanə Məmmədli
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 20 dekabr.-
S.14.