Ümumazərbaycan xalq konqresi
III yazı
Ölkədəki siyasi vəziyyətə
qiymət vermək, rejim məmurlarının, xüsusən
jandarmların zorakılıq və
özbaşınalığının
qarşısını almaqdan ötrü gərəkli tədbirlərin
görülməsi üçün geniş xalq
toplantısına ehtiyac duyuldu. Azərbaycan faktiki olaraq S.C.Pişəvərinin
dediyi kimi iki yol ayrıcında idi: ya istibdad rejiminin
yaratdığı mövcud ağır vəziyyətlə
razılaşmaq və ya xalqın bu vəziyyətdən
çıxması üçün çıxış yolu
tapmaq. ADF-in II geniş plenumu
çıxış yolunun “yumruğa yumruq” göstərmək
vaxtının artıq yetişdiyini bildirmişdi. Firqə Azərbaycan üzrə xalq elçilərinin
ümumi məsləhət toplantısını keçirmək
qərarına gəldi və fasiləsiz olaraq 10 gün (10-20
noyabr) Ümumazərbaycan üzrə mitinqlər və
yığıncaqlar keçirildi. Ümumxalq
nümayəndələrinin toplantısını - Xalq
Konqresinin çağrılması qərarlaşdırıldı.
Xalq Konqresinə nümayəndə seçkiləri
başlıca olaraq üç şüar altında
keçirilmişdi:
1. Rejim məmurlarının
zorakılıq və özbaşınalığının
qarşısını almaq;
2. Əyalət və Vilayət
Əncümənlərinin demokratik əsaslar üzrə fəaliyyətinə
imkan vermək;
3. İran daxilində Azərbaycana
muxtariyyatın verilməsi. 2 gün davam
etmişdi. Konqresin qəbul etdiyi qətnamədəki
müddəaların qısa məzmunu belədir:
- AXK özünü Müəssislər
Məclisi elan edir;
- Əyalət əncuməninin səlahiyyəti
bir qədər artırılıb, İranın ərazi
bütövlüyünə toxunmadan ona Azərbaycan Milli Məclisi
(AMM) statusu verilir və vaxt itirmədən Azərbaycan Milli Məclisi
çağırılır;
- Azərbaycan muxtariyyatı elan edir,
Məclisə seçkilər üçün fərmanı
Tehran yox, xalq özü verir;
- AXK nümayəndələrindən
ibarət 39 nəfər seçilmiş milli heyət Milli Məclis
çağrılıb və milli hökümət qurulanadək
AXK-nin qərarlarını icrası və MM
çağrılması işi ilə məşğul
olmalıdır;
- Milli heyət S.C.Pişəvərinin
yaxın silahdaşı olmuş Hacı Mirzəəli Şəbüstərinin
sədirliyi ilə ilk tədbir olaraq AXK adından şaha,
İran ali hakimiyyət orqanlarına və
böyük dövlətlərə: ABŞ, SSRİ,
İngiltərə, Fransa və Çin dövlətinə
teleqramla müraciət edildi. Bu müraciətlərdə
bildirilirdi ki, “Onu bütün dünya bilsin, mütəməddün
(sivil) dövlətlər gözlərini açıb
görsünlər ki, Tehran dövləti Azərbaycan
xalqından intiqam çəkir, ona azadlıq əvəzinə
cəlladlardan, qatillərdən himayət edən, onların
cinayətlərinin üstünü örtən xain ədliyyə
məmurları, cani jandarm rəisləri, vəhşi və
qan içən bəxşdar və dehdarlar verməkdədir”.
Müraciətdə
böyük dövlətlərdən haqqı
tapdalanmış Azərbaycan xalqına öz
hüquqlarına və adi insani haqlarına sahib olmaqda kömək
etmək xahiş olunurdu. “Cin bismillahdan qorxan kimi” Tehran hakim dairələri,
mürtəce qüvvələr, hətta “sol” məsləkli
bəzi rəhbər xadimlər Azərbaycanın muxtariyyat isləmək
tələbindən təşvişə
düşürdülər.
Muxtariyyat tələbini “təcziyyə
tələb”lə (İrandan ayrılmaqla) eyniləşdirirdi. Əslində
onlar bu yolla Azərbaycandakı hərəkatın mahiyyətini
ləkələmək istəyirdilər. S.C.Pişəvəri
ADF-i “təcziyyə tələb”likdə ittiham edənlərə
dəfələrlə cavab vermiş və göstərmişdi
ki, bizim Tehrana ən sərt və konkret cavabımız bu oldu
ki, “Tehran höküməti gərək bilsin ki, o ikiyol
ayrıcında dayanıb: Azərbaycan öz yolunu intixab
(seçmiş) edib, o azadlıq və demokrasi üsula
doğru gedəcək. Əgər Tehran irtica
yolunu intixab edirsə, xudahafiz, buyurub Azərbaycansız yoluna
davam etsin”.
“Biz əvvəl işə
başladıqda çox sadə bir sürətdə azadlığımızı
təmin etmək istəyi ilə Əyalət və Vilayət
Əncümənləri şüarını meydana atdıq. Tehran və onun
başçısı dedi: bir teleqraf olmasın, min teleqraf
olsun, biz bu haqqı verə bilmərik. Məsxərəli
bu cavab xalqımızı bir addım daha irəli gedib əməli
olaraq öz haqqını almağa, yəni Milli Məclisi və
Milli dövləti yaratmağa vadar etdi”.
1945-ci il
dekabrın 12-də Təbrizdə Azərbaycan Milli Məclisi
açıldı. Məclis öz işini Milli
heyət tərəfindən hazırlanmış və Məclisin
ilk iclasında yekdilliklə bəyənilmiş “Daxili nizamnamə”
əsasında apardı. Bu nizamnamədə
İranın ərazi bütövlüyü daxilində Azərbaycan
muxtariyyatı - milli hökümətin yaradılmasını
nəzərdə tutulurdu. Milli
hökümətin strukturunda Xarici İşlər, hərbi və
xarici ticarət nazirliyi yox idi. Bu o demək
idi ki, Azərbaycan Milli höküməti İranın
dövlət sistemində muxtar qurum kimi qalır. Belə bir muxtariyyat isə demokratik və sivil
ölkələrdə o zaman da, indi də mövcuddur.
Milli Məclisin fəaliyyətə
baŞlaması ilə bağlı 1945-ci il
noyabrın 21-də AXK tərəfindən seçilmiŞ,
Milli heyətin fəaliyyətinə xitam verildi. AMM 1945-ci il dekabrın 12-də (21 Azər) Azərbaycan
Milli hökümətinin təşkili haqda qərar qəbul
etdi və höküməti təşkil etmək ADF-in sədri
S.C.Pişəvəriyə tapşırıldı. AMM-də Azərbaycan Milli höküməti
seçildikdən sonra məclis Təbrizdəki dövlətə
məxsus hərbi qarnizonunun imkan daxilində qan tökmədən
sülh yolu ilə təslim edilməsi S.C.Pişəvəriyə
həvalə olundu. Artıq bu vaxt (11 və
12 dekabr səhər) Təbriz polis və jandarm idarələri
fədailər tərəfindən tutulmuş, polis və
jandarmalar tərksilah edilib evlərinə
buraxılmışdı. Mərkəzi
hökumət həm Təbrizdə və həm də Urmiyada
qardaş qanı axıtmamaq üçün bütün
vasitələri işə saldı.
S.C.Pişəvərinin
başçılığı altında fəaliyyət
göstərən Azərbaycan milli hökumət rəhbərliyinin
düşünülmüş və təmkinli hərəkəti
Tehranın fitnəkar niyyətinin icrasına yol vermədi. Təbriz qarnizonunun
başçısı general Ə.Derəxşani vəziyyətin
çıxılmaz olduğunu Tehrana bildirib nə etməli
olacağını soruşduqda, Tehran: “Əsgər və
zabitlər sizinlə birlikdə son damcı qanınız
qalana qədər vuruşmalısınız” cavabını
vermişdi. Tehranın əsgərlərə qan tökmək
müraciətinə cavab olaraq S.C.Pişəvəri
yazırdı: “Sərbaz (əsgər) cəllad deyil. O fəqət
ölkənin sərhədlərini müdafiə etməyə
borcludur. Onu qardaş qanı tökməyə
vadar etmək olmaz. Belə bir əmr verilərsə,
əsgər öz milli vəzifəsinə əməl edib,
xalqla birləşə bilər. Bu hadisəyə
dünyanın böyük milli hərəkatlarında
çox təsadüf edilib”.
Azərbaycandakı vəziyyət
Tehranı təşvişə saldığından (Azərbaycandakı
hadisələr İrandakı bütün vətənpərvər
qüvvələri, xüsusən haqqı tapdalanmış
xalqları rejim əleyhinə ayağa
qaldırmışdı – Ə.R.) həmin tarixi günlərdə
fasiləsiz olaraq öz işini davam etdirən İran Məclisi
Azərbaycandakı vəziyyəti müzakirə edən zaman
azərbaycanlı (baxmayaraq onların çoxu Şahpərəst
idi) deputatları məclis iclasına buraxmamışdılar. Şahın
Azərbaycana qarşı qəzəblənmiş məmurları
Azərbaycan şairi Xaqaninin adını daşıyan
xiyabanı onun adından silib ingilis alimi Eduard Braunun
adını vermişdilər. Bu münasibətlə
S.C.Pişəvəri “Azərbaycan” qəzetində
yazmışdı: “Ağaye Tehraniyan! “Elme
Şüma, məlum Şod” (Sizin elminiz məlum oldu). Biz bunu elə əvvəldən bilirdik ki, siz həmişə
imkan olduqca azərbaycanlının var-yoxunu alıb biganələrə
verməyə hazırsız!”
Təbrizdəki qarnizonu
qardaş qanı tökülməyə təhrik edən qərargah
rəisi polkovnik (sərhəng) Vərəhram Ə.Derəxşanini
silahlı toqquşma törətməyə
qızışdırırdı. General Ə.Derəxşani
əvvəlcə kazarmadakı zabit və əsgərlərin
tərk-silah edilib təslim olmalarını istəmirdi. Bunu o, xatirələrində də etiraf edir. Belə bir şəraitdə hərbi kazarmanın əsgərlərinə
S.C.Pişəvərini qələmi ilə yazılmış
müraciət mühüm rol oynamışdı. S.C.Pişəvəri qarnizondakı azərbaycanlı
əsgər və zabitlərə müraciətində deyirdi
ki, “Damarlarında azərbaycanlı qanı olan hər bir əsgər
və zabit (sərbaz və əfsər) gərək Azərbaycanın
və onun xalqının azadlıgına kömək etsin.
Bəsdir indiyə qədər Tehran mürtəce
hökümətinin bizə etdiyi tənə və təhqirlər.
Sizin analarınızın südü o vaxt sizə halal ola bilər ki, siz onların namusunu hifz edəsiz...
Yaşasın Azərbaycanın
rəşid, məmləkətinə, xalqına və öz
doğma ata və analarına sadiq qalan əsgər və
zabitləri!”
Müraciətnamənin kazarmaya
ötürülməsi və səs qüvvətləndiricilərlə
yayılması kazarmadakılar arasında parçalanmanı
gücləndirdi. Əsgər və zabitlərin
xalqa artan rəğbəti və Baş qərargahın
göstəriş və əmrlərini icra etməkdən
yayınması meyilinin getdikcə artması və digər səbəblər
son hesabda Ə.Derəxşanini geri oturmağa məcbur etdi.
S.C.Pişəvəri başda olmaqla danışıq aparmaq
üçün bir neçə mömin ağsaqqal və
millət vəkilləri 1945-ci il
dekabrın 13-də (22 Azər saat 20 radələrində) Təbrizdəki
3-cü ordunun kazarmasına gəldilər. Nəticədə
3-cü ordunun Təbriz hərbi qarnizonunun baş komandanı
general Ə.Derəxşani ilə S.C.Pişəvəri
arasında 7 maddədən ibarət olan qərardad imzalandı.
Həmin qərardad əsasında kazarmadakı
ordu silahı yerə qoyub təslim oldu. Kazarmadakı
əsgərlərin və zabitlərin təhlükəsizliyi
təmin olunaraq onlar istədikləri yerə yola
salınmışlar. S.C.Pişəvəri
bu işi daxili işlər naziri S.Cavidə həvalə
etmidi.
General Ə.Derəxşani,
polkovnik Vərəhram 7 nəfər yüksək rütbəli
zabitlə birlikdə təyyarə ilə Tehrana
çatdırıldıqdan sonra Şah onların həbs
edilməsi haqda əmr vermişdi. S.C.Pişəvəri Tehranın bu əməlinə
cavab olaraq demişdi: “General Derəxşani və zabitlər
qrupunun həbs olunması ağılsız hərəkətdir.
Derəxşani öz iradəsi ilə təslim
olmadı. Sadəcə olaraq, onun əsgər
və zabitləri xalqa güllə atmaq istəmədilər”.
Təbrizdəki hərbi
qornizonun qansız-qadasız təslim olmasında S.C.Pişəvərinin
böyük zəhməti və xidməti olmuşdu. O, bu işdə hərbi-siyasi
bir strateq kimi bütün vasitələrdən (diplomatik, hərbi,
dini, siyasi və b.) bacarıqla istifadə edib, məqsədə
uğurla çata bilmişdi. O, AMM-in son iclasındakı
nitqində demişdi. “Gördüyümüz
işlər tarixdə səbt olsun. Qoy
tarixə yazılsın ki, qan tökülmənin
qabağını almaq üçün mən 6 saat general
Derexşani ilə danışıq aparmağa məcbur oldum.
Axırda xalqın arzusunu yerinə yetirməyə
müvəffəq oldum. Mən
özümü tərifləmək istəmirəm. Bu mənim
şəxsiyyətimə də yaraşan bir iş deyil. Mən
bir fədai kimi tapşırığı yerinə
yetirmişəm”
“21 Azər” hərəkatının
iştirakçısı Bağır İmrani S.C.Pişəvəri
şəxsiyyəti ilə bağlı
danışırdı ki, “Mən hərbi nazirliyin dəftərxanasında
işləyirdim. Bir gün ağaye Pişəvəri qəflətən
bizim idarəyə gəldi. Əvvəl
bizim otağa daxil oldu və səmimi salamlaşdı.
Sonra divara vurduğumuz azərbaycanlı rəhbərlərin
Səttarxan, Sərdari Millinin, Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin və bir də öz şəklinə nəzər
saldıqdan sonra soruşdu: “Bu şəkilləri kim belə düzüb?” Mən hərbi qaydada
ayağa qalxıb dedim: “Cənab baş nazir, bu şəkilləri
mən divara vurmuşam”. O mənalı baxışlarla məni
süzdü və dedi: “Oğul, bu Səttarxandır,
bütün İrana məşrutə (azadlıq) verdi. Xiyabani böyük mütəfəkkir
və Azərbaycanı bir neçə ay olsa da, azad
yaşadan insandır. Azərbaycanda xalq hərəkatının
silahlı üsyan səviyyəsinə yüksəlməsi hər
şeydən əvvəl xalq üçün başqa
çıxış yolunun qalmaması ilə bağlı
olmuşdu. Bu həqiqəti XIV İran Şura Məclisinin
1945-ci il 9 dekabr (1324-cü il 18 Azər)
iclasında böyük ictimai xadim doktor M.Müsəddiq
etirafı çox dəyərlidir. O, demişdi: “Azərbaycanda
olayların başlıca səbəbi xalqın haqlı
Şikayətlərinə baxılmaması, jandarm və
mürtəce xanlar tərəfindən yüzlərlə
günahsız kəndlinin vəhşicəsinə
öldürülməsidir... Azərbaycan xalqı hiss
etmişdi ki, bu məclis, bu dövlət heç
bir zaman onun dərdlərinə çarə etməyəcək.
Ona görə Azərbaycan özü
özünə çarə yolu axtarmaq üçün
ayağa qalxmışdı”.
Bu fikri bir qədər
başqa tərzdə XX əsr İran tarixində hiyləgər
diplomat kimi ad qoymuş Qəvamülsəltənə də
“Royter” müxbirinin suallarına cavab verərkən təkrar
etmişdi. S.
C. Pişəvəri: “Biz İranın müstəqilliyinə
hörmət edirik, lakin belə olsa, bizim ayrılıb
müstəqil dövlət təşkil etməkdən
başqa çarəmiz qalmır.”
Əkrəm Rəhimli
AMEA Şərqşünaslıq İnstitutunun
"Güney Azərbaycan elmi araşdırmalar"
şöbəsinin müdiri
Xalq cəbhəsi.-
2016.- 16 dekabr.- S.14.