“Orta əsrlərdə dini
plüralizm mövcud deyildi”
“Avropanın
özündə də orta əsrlərin
başlanğıcından etibarən müxtəlif xristian məzhəbləri
arasında qanlı çarpışmalar gedib”
“Çoxmillətli və fərqli
dinlərin bərqərar olduğu Azərbaycanın milli siyasəti
müxtəlif millət, etnik qrup və dini azlıqların
birgə yanaşı yaşaması və
dözümlülük prinsipləri əsasında müəyyənləşdirilib. Konstitusiyanın 25-ci maddəsinin
III bəndinə görə «Dövlət irqindən, milliyyətindən,
dinindən, dilindən, cinsindən, mənşəyindən, əmlak
vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər ictimai
birliklərə mənsubiyyətindən asılı olmayaraq,
hər kəsin hüquq və azadlıqlarının bərabərliyinə
təminat verir və bütün vətəndaşlar eyni
hüquqlara malikdir».
Cinayət Məcəlləsinin
109-cu maddəsinə əsasən «Siyasi, irqi, milli, etnik, mədəni,
dini, cinsi və ya beynəlxalq hüquq normaları ilə
yasaqlanmış digər əsaslara görə müəyyənləşdirilmiş
hər hansı bir qrupu və ya təşkilatı izləmə,
yəni qrupa və ya təşkilata mənsub olduqlarına
görə insanların əsas hüquqlarını
kobudcasına tapdama, bəşəriyyət əleyhinə digər
cinayətlərlə əlaqədar olduqda – 5 ildən 10 ilədək
müddətə azadlıqdan məhrumetmə ilə cəzalandırılır». Bu fikirləri
Fəlsəfə doktoru Rəşad İlyasov öz
yazııznda qeyd edib.
O bildirib ki, Azərbaycanda dini
azlıqların hüquqlarının qorunması və təminatı
sahəsində də müstəqillik illərində də
çox mühüm addımlar atılıb: “1992-ci ildə
«Dini etiqad azadlığı haqqında» Azərbaycan
Respublikası Qanunu qəbul edilib, 1996 və 1997-ci illərdə
müvafiq düzəlişlər edilib. Həmin
qanuna görə, Azərbaycanda vətəndaş hüququna
malik «Hər bir kəs dinə münasibətini müstəqil
müəyyənləşdirir, hər hansı dinə təkbaşına
və ya başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, dinə
münasibəti ilə əlaqədar əqidəsini ifadə
etmək və yaymaq hüququna malikdir».
Azərbaycan dövləti
dini etiqad azadlığının təmin edilməsi,
din-dövlət münasibətlərinin tənzimlənməsi
sahəsində də bir sıra islahatların həyata
keçirilməsini məqsədəuyğun sayır. Bu baxımdan Azərbaycanın
ümumilli lideri, mərhum prezident Heydər Əliyev 21 iyun
2001-ci il tarixdə, 512 saylı fərmanı
ilə Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
(DQİDK) yaradılmasını təsdiqlədi. Həmin fərmanla
müəyyən edildi ki, yeni yaranmış Dövlət
Komitəsinin əsas vəzifəsi konstitusiyanın dini əqidə
azadlığını təmin edən 48-ci maddəsinin
icrası üçün müvafiq şəraitin
yaradılmasından, dini etiqad azadlığı ilə
bağlı digər qanunvericilik aktlarına riayət
olunmasına nəzarəti təmin etməkdən, dini
qurumlarla dövlət arasında münasibətləri daha
ciddi tənzimləməkdən ibarətdir. DQİDK
ölkədə dini durumda gərginlik yaranmaması, dini
ayrı-seçkilik meyllərinin milli münasibətlər səviyyəsinin
yüksəlməsinə yol verilməməsi, dini mərasim
adı altında müxtəlif antidövlət meylli şəxs
və qrupların qarşıdurma yaratmaq cəhdlərinin
qarşısının alınmasını həyata
keçirir. Eləcə də ictimai təhlükəsizlik
və sosial sabitliyin qorunması, din-dövlət münasibətlərinin
normal səviyyədə tənzimlənməsi
üçün mövcud dini duruma lazımi nəzarəti həyata
keçirir və bu yolda hər cür mənfi halların
qarşısının alınması işində müvafiq
beynəlxalq təşkilatları ilə əməkdaşlıq
edir.
Azərbaycandakı mövcud
tolerantlığın bir çox ölkələrə
yaxşı nümunə ola biləcəyi
respublikamıza gələn müxtəlif din xadimləri və
rəsmi şəxslər tərəfindən də etiraf
edilib. Məsələn, 2006-cı il fevralın 28-dən
martın 5-dək Azərbaycanda səfərdə olan BMT-nin
İnsan Hüquqları Komissiyasının din və əqidə
azadlığı üzrə xüsusi məruzəçisi
Asma Cahangir cəmiyyətdə mövcud olan
dözümlülük səviyyəsinin xoş təəssürat
yaratdığını demişdi.
Məlumat üçün
xatırladaq ki, 1999-cu ildən etibarən ümummilli lider Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə 16 noyabr tarixi Azərbaycanda
tolerantlıq günü kimi qeyd edilir”.
O diqqətə çatdırıb
ki, modern cəmiyyətin dünyəvi hüquqi prinsiplər
kontekstində dini dəyərlərdən müstəqil
şəkildə formalaşması iki cəhətdən
özünü büruzə verir: “İlkin olaraq siyasi hakimiyyət
özünü dini simvol və dəyərlərə istinad
etmədən öz hüquqi-siyasi statusunu təşkil edir. İkinci olaraq isə ictimai həyatı tənzimləyən
prinsiplər dini hökmlərə istinad etməz.
Bu baxımdan dinin ictimai həyatda
yer alması fərqli bir məsələdir və dinin ictimai
həyatda yer alması demokratik prinsiplərlə paradoks təşkil
etmir. Demokratik prosesə tərs olan isə dinin və ya
başqa bir dini sektanın təzyiq ünsürü halına
gəlməsidir. Bunun xaricində hər
bir etiqad və düşüncə cəmiyyət həyatında,
həm düşüncə həm də həyat tərzi
olaraq öz yerini ala bilər. Ən
çox bilinən mənada dünyəvilik, dinin ictimai əhəmiyyətinin
zəiflədiyi prosesin adıdır. Digər
bir cəhətdən dünyəvilik modern cəmiyyətlərdə
müştərək bir xüsusiyyət olaraq bu cəmiyyətlərin
hamısında eyni bir formada yayılmamışdır. Məsələn, Qərbi Avropa dövlətlərinin
dünyəvi, ABŞ-ın dindar, Kanadanın isə bu iki
kateqoriya arasında yer aldığı bilinir. Məhz bu mənada dinin gələcəyini
müzakirə edən müasir sosioloqlar “dinsiz bir gələcək
düşüncəsinin illüziya” olduğunu ifadə edirlər.
Tarixdən məlumdur ki,
müxtəlif dinə mənsub insanlar arasında yaranan
konfliktlər dialoqdan çox müharibələrlə nəticələnib. Çünki
hər bir din mütləq həqiqətin öz dini sistemində
olduğunu iddia edərək məsələyə bu rakursdan
baxır. Orta əsrlərdə dini
plüralizm yəni, mütləq həqiqətin müxtəlif
cəhətlərdən təcrübə edilə biləcəyi
və hər bir dinin mütləq həqiqəti öz məfhum
və terminləri ilə izah etdiyi düşüncəsi
mövcud deyildi. Digər tərəfdən
isə İslam dinin yayılması ilə tarix səhnəsində
qanlı çarpışmaların olduğunu
görürük. Belə ki bu savaşlar
və işğallar din altında aparılır və din
adı altında mütləq həqiqət uğuruna insanlar
qətl edilirdilər. Avropanın
özündə də orta əsrlərin
başlanğıcından etibarən müxtəlif xristian məzhəbləri
arasında qanlı çarpışmalar gedib. Dini hökmlər, qanunlar və şərhlərin
cansıxıcı hakimiyyəti altında insanlar müstəqil,
rasional qərarlar verə bilmirdilər. İslam
dünyası ilə xristian dünyasının
qarşı-qarşıya gəldikləri xaçlı (səlib)
yürüşlərini və müharibələrini də
qeyd edə bilərik. Bütün bu
müharibələr dini ad altında, iqtidar istəklərinə
və torpaqların işğal edilməsi üçün məsələyə
dini don geyindirilib “Tanrı Dövləti” (Divine State) məfhumuna
istinad edilərək aparılırdı. Həm
bəzi Türk imperiyaları, həm də Xilafət
dövründə islami məzhəblər və təriqətlər
arasında da qanlı vuruşmalar olub. Bütün
bunlar dini həqiqətə dair müxtəlif
görüşlərin, plüralizmin qəbul edilməməsindən
irəli gəlirdi. Bütün bu
mülahizələr əsasında deyə bilərik ki, tarixə
nəzər saldıqda hakimiyyət və iqtidar məqsədilə
din fərqli görüş sahiblərinin əlində alətə
çevrilə bilmişdi”.
Onun fikrincə, müasir dövrdə
din və dövlət əlaqəsi müxtəlif ölkələrdə
fərqli istiqamətlərdə inteqrativ mahiyyətə
malikdir: “Məsələn, Almaniyada Xristian Demokrat
Partiyasının reallığı, Fransada məktəblərin
çoxunun katolik kilsəsinə aid olduğu, İtaliya
daxilində Vatikan kimi papalıq qurumunun, İran İslam
Respublikasının mövcudluğu və s. faktorlar
din-dövlət münasibətlərini təhlil edərkən
çox yönlü baxış tərzinin
aktuallığını labüd edir. Bir
çox müsəlman ölkəsinin öz
konstitusiyasında dünyəvi hüquqa əsaslanmasına
baxmayaraq dini qurumlar və xidmət mərkəzləri
dövlət vasitəsi ilə idarə olunur və tənzimlənir.
Bunun ən böyük nümunəsini
Türkiyə Respublikasında olan Din İşləri Nazirliyi
timsalında görmək olar.
Ümumiyyətlə isə
din-dövlət münasibətlərində dünyəvi
sistem tərəfindən-“azadlıq, demokratiya, insan
hüquqları və hüququn üstünlüyü”-
anlayışı prinsipial hüquqi ifadə olaraq qəbul
edilir. Bu baxımdan modern dövlət iddiasını
daşıyan hər bir dövlət bu və ya digər cəhətdən
bu prinsiplərə sadiq qalmağa çalışır.
Ancaq reallıqda isə müxtəlif regionlarda
bu sadiq qalma heç də müvafiq şəkildə həyata
keçirilmir. Belə ki, müxtəlif
dini cərəyanlar və təriqətlər siyasətə
təsir edərək öz maraqlarını həyata keçirməyə
çalışırlar. Məsələn,
son dövrlərdə Yaxın Şərqdə baş verən
hadisələri təhlil etdiyimizdə rəqabətdə olan
dini baxış tərzləri ilə rastlaşırıq.
Misirdə “Müsəlman Qardaşların” hakimiyyətə gəlməsi,
Suriyada hakimiyyətdə olan Ərəb ələvi
elitanın mövcudluğu, Bəhreyndə əksəriyyəti
təşkil edən şiə xalq ilə sünni
iqtidarın çəkişməsi, İraqdakı etnik-məzhəbi
müxtəlifliyin siyasətə sıçraması və
s. faktorlar müasir dövrdə din-siyasət əlaqəsinin
tarixdə olduğu kimi hazırda da “dalğalı” olduğunu
göstərir.
Digər tərəfdən müasir
dövrdə “Mülayim İslam” (Moderate İslam) -terminindən
istifadə olunması da bu çərçivədə
aktuallıq kəsb edir. Bu terminlə, əsgərlərin,
diplomatların və şirkətlərin canlı bombalarla
hücuma məruz qalmadığı, demokratiyanın az da olsa işlədiyi müsəlman ölkələr
nəzərdə tutulur.
Nəticədə hazırda
həm Qərb, həm də bir çox müsəlman ölkəsində
din və dövlət münasibətləri bir çox
aspektdən problemli mahiyyət daşıyır. Bu isə əsasən
modern dövlətin dünyəvilik məfhumuna əsaslanmasından
irəli gəlir. Müxtəlif dini cərəyan
və təriqətlər dünyəvi hüququ qəbul etməyərək
öz tarixi missiyalarını siyasət vasitəsi ilə həyata
keçirməyə çalışırlar. Bu da öz növbəsində din və dövlət
münasibətlərində konfliktə gətirib
çıxardır. Məhz dünya
miqyasında bu istiqamətdə baş verən hadisələri
təhlil etdiyimizdə meydana çıxan əsas nəticələrdən
biri də budur ki, tarixdə olduğu kimi hazırda da din,
fövqəltəbii hadisə olmaqla bərabər siyasi arenada
təsir edici faktor olaraq istifadə olunur. Məhz 21-ci əsrdə
də din və dövlət münasibətləri ciddi şəkildə
həm regional, həm də qlobal siyasətdə öz
aktuallığını mühafizə edəcək”.
Əli
Xalq cəbhəsi.- 2016.- 17-19
dekabr.- S.13.