Milli azlıqların təhsil
hüquqları təmin edilir
Milli azlıqların hüquqları ümumi insan
hüquqlarının tərkib hissəsi olduğu
üçün azlığın hər bir nümayəndəsi
şəxsi muxtariyyət hüququna malikdir. Şəxsi
muxtariyyət bütün hüquqları, habelə, dövlətin
vətəndaşı olan azlıqlar üçün bir
çox sosial və mədəni şərtləri əhatə
edir. Ana dili azadlığı bütün
şəxsi və ictimai həyata təsir edir. Məhz, ana dilində insan özünüdərk
hissi qazanır, bu isə cəmiyyətdə adaptasiya
üçün vacib şərtlərdən biridir. Avropa Şurasının tamhüquqlu üzvü olan
Azərbaycan Respublikası həmin qurumun 5 noyabr 1992-ci ildə
qəbul etdiyi "Regional dillərin və ya azsaylı
xalqların dillərinin Avropa Xartiyası" prinsiplərini həyata
keçirmək üçün əməli tədbirlər
görür.
Bu gün Azərbaycanda yaşayan milli azlıqların
nümayəndələri öz ana dillərində sərbəst
danışırlar. Bir çox ali və orta məktəblərdə
ana dillərinin işlənilməsi təmin olunur, adət-ənənələrə
hörmətlə yanaşılır. Respublikada
yaşayan milli azlıqların demək olar ki, hamısı Azərbaycanın
dövlət dilini bilir, bu dildən etniklərarası
ünsiyyət vasitəsi kimi də istifadə olunur.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyanın 45-ci maddəsində
"Ana dilindən istifadə hüququ" təsbit olunub. "Ana
dili" dedikdə, adətən, valideynlərin və ya onları
əvəz edən şəxslərin dili başa
düşülür. Bir qayda olaraq
insanın ana dili onun mənsub olduğu etnik qrupun dili olur.
Azərbaycan Respublikasının qüvvədə
olan “Təhsil haqqında” qanuna görə, valideynlər və
ya onları əvəz edən şəxslər yetkinlik
yaşına çatmamış uşaqlar üçün təlim-tərbiyə
müəssisəsi, həmçinin, tərbiyəçi və
müəllim seçmək hüququna malikdirlər. Hazırda, Azərbaycanda yaşayan milli azlıqlar
öz dillərində məktəblər açır, qəzet,
tədris və metodiki vəsaitlər hazırlayıb nəşr
etdirirlər.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 21-ci maddəsinin
II hissəsinə uyğun olaraq, dövlət əhalinin
danışdığı başqa dillərin sərbəst
işlədilməsini və inkişafını təmin edir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 5 sentyabr 2009-cu il tarixli Fərmanı
ilə təsdiq edilmiş “Təhsil haqqında” qanuna əsasən,
“Dövlət hər bir vətəndaşın təhsil
alması üçün müvafiq şəraitin
yaradılmasına təminat verir və təhsilin hər
hansı pilləsindən, səviyyəsindən və
formasından məhrum edilməsinə yol vermir”. Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi öyrənilməsi
bütün Respublika ərazisində eyni dərəcədə
həyata keçirilir və bu məsələ ilə
bağlı heç bir problem qeydə
alınmamışdır. Təhsil müəssisələrində
Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi tədrisinə həftədə
2-3 saat ayrılıb.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının “Bərabərlik
hüququ” adlanan 25-ci maddəsinin tələblərinə
görə, irqindən, dilindən, milli və dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, vətəndaşların təhsil
hüququna təminat verilib. “Azərbaycan Respublikasında
yaşayan milli azlıq, azsaylı xalqların və etnik
qrupların hüquq və azadlıqlarının qorunması,
dil və mədəniyyətinin inkişafı
üçün dövlət yardımı haqqında" Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 16 sentyabr 1992-ci il
tarixli Fərmanına uyğun olaraq, ümumtəhsil məktəblərində
onların dillərinin tədrisi ilə bağlı lazımi
şərait yaradılıb.
Ölkəmizin ümumtəhsil məktəblərində
təlim Azərbaycan, rus, gürcü və erməni (Azərbaycan
Respublikasının Dağlıq Qarabağ regionunda) dillərində
aparılır. Buna müvafiq olaraq, təlim 3 dildə
olan məktəblər üçün tədris planları təsdiq
edilmişdir. Respublikanın təhsil sistemində fəaliyyət
göstərən 1764 məktəbəqədər təhsil
müəssisələrindən 248-də 8347 uşaq rus dilində,
7-də isə 300-dən çox uşaq gürcü dilində
təlim-tərbiyə alır. Eyni zamanda, milli
azlıqların (avar, kürd, udin, saxur, ivrit, xınalıq və
s.) dili ana dili kimi öyrədilən məktəblərin I-IV
sinifləri üçün tədris planlarında həmin
dillərin tədrisi üçün həftədə 2 saat
dərs yükü ayrılıb.
Respublikanın 13 rayonunda (Lənkəran, Astara, Balakən,
Oğuz, Quba, Qusar, Qəbələ, Zaqatala,
İsmayıllı, Lerik, Masallı, Samux və Xaçmaz)
yaşayan milli azlıqların uşaqlarının öz ana
dilini, milli adət və ənənələrini, mədəniyyətini
öyrənmələri üçün müvafiq tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Azsaylı xalqların və etnik
qrupların dillərinin tədrisinin səmərəli təşkili
üçün proqram və dərsliklərin, dərs və
metodik vəsaitlərinin, tövsiyələrin və s.
hazırlanması və nəşri də daimi diqqət mərkəzindədir.
Respublikanın
təhsil sistemində fəaliyyət göstərən 435 məktəbəqədər
tərbiyə müəssisəsində 7719 uşağın
təlim-tərbiyəsi rus dilində, 320-yə yaxın
uşağı əhatə edən 17 müəssisədə
gürcü dilində aparılır. Milli
azlıqların kompakt şəkildə məskunlaşdıqları
bölgələrdə isə məktəbəqədər tərbiyə
müəssisələrində uşaqlar öz ana dillərində
danışırlar.
Eyni
zamanda, 3910 nəfər şagird əhatə olunmaqla 16 məktəbdə
təlim yalnız rus dilində, 673 şagird əhatə
olunmaqla 6 məktəbdə isə gürcü dilində
aparılır. Təlim Azərbaycan və rus dillərində
aparılan 321 məktəbdə 100089 şagird rus bölməsində,
təlim Azərbaycan-gürcü dilində aparılan 3 məktəbdə
359 şagird gürcü bölməsində, təlim Azərbaycan,
rus və gürcü dillərində aparılan 1 məktəbdə
103 şagird gürcü bölməsində, 90 şagird rus
bölməsində təhsilə cəlb edilmişdir. Beləliklə,
respublikanın 337 məktəbində 103999 şagird rus dilində,
10 məktəbində isə 1135 şagird gürcü dilində
təhsil alır.
Bundan başqa, respublikada tədris gürcü dilində
aparılan 10 ümumtəhsil məktəbi mövcuddur. Bu məktəblər
Qax (7 məktəb), Zaqatala (2 məktəb) və Balakən (1
məktəb) rayonlarında fəaliyyət göstərir.
Azərbaycanın bir sıra bölgələrini
təmsil edən ümumtəhsil məktəblərində ləzgi,
talış, ivrit, avar, saxur, udin, kürd, xınalıq dilləri
tədris olunur. Təsdiq olunmuş tədris
planına görə, bu dillərin hər birinin tədrisinə
həftədə 2 saat vaxt ayrılır. Ləzgi dili
I-IX, ivrit dili I-XI, digər dillər isə I-IV siniflərdə
tədris olunur. Həmin dillərin əhatə dairəsi
aşağıdakı kimidir: ləzgi dili (98 məktəb,
12325 şagird), talış dili (225 məktəb, 19010
şagird), avar dili (22 məktəb, 1489 şagird), saxur dili (5
məktəb 492 şagird), udin dili (3 məktəb 183
şagird), kürd dili (2 məktəb 42 şagird),
xınalıq dili (1 məktəb 109 şagird), ivrit dili (1 məktəb
74 şagird). Beləliklə, respublika üzrə
357 ümumtəhsil məktəbində milli azlıqlara mənsub
33719 şagird öz ana dilini öyrənir.
Respublikanın ümumtəhsil müəssisələrində
oxuyan azsaylı xalqların uşaqları və onlara dərs
deyən müəllimlər müxtəlif müsabiqələrdə,
yarışlarda iştirak edirlər. Son 8 ildə
keçirilən “Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsində
azsaylı xalqlardan olan müəllimlər də iştirak edib
müsabiqə qalibi olmuşlar. Həmin dövr ərzində
12 nəfər avar, 7 nəfər talış, 5 nəfər ləzgi
millətindən olan müəllim “Ən yaxşı müəllim”
müsabiqəsinin qalibi olublar.
Bakı Slavyan Universitetinin nəzdində Ukrayna dili
öyrədilən Bazar günü məktəbi, Qafqaz xalqlarının
dilləri və mədəniyyəti cəmiyyəti fəaliyyət
göstərir. Bakının 46 nömrəli məktəbində
10 ilə yaxındır ki, ivrit dili tədris olunur. Artıq bir neçə ildir ki, yəhudi dili, tarixi
və mədəniyyəti öyrədilən özəl orta
məktəb fəaliyyətə başlamışdır.
“Təhsil haqqında” Azərbaycan Respublikası qanununda təsbit
edilən “Təhsil dili seçmək hüququ müvafiq
qaydada siniflər, qruplar açılması və onların fəaliyyəti
üçün şərait yaradılması yolu ilə təmin
edilir” müddəasının tələblərini həyata
keçirmək baxımından milli azlıqlara mənsub olan
əhalinin uşaqlarının təlim dili seçmələri
üçün yaşadıqları rayonların ümumtəhsil
məktəblərində təşkil olunmuş 595
hazırlıq sinfində 8539 şagird məşğul olur.
Ölkəmizdə milli azlıqlara humanist münasibətin nəticəsidir
ki, öz dilində danışan yeganə yaşayış məntəqəsi
olan Quba rayonunun Xınalıq kənd şagirdlərinin öz
dillərini öyrənmələri diqqətdən kənarda
qalmamış, 7 ibtidai sinifdə 104 şagirdə
xınalıq dilində dərs keçilir.
Balakən,
Qax, Zaqatala bölgəsində ingiloyların məktəbyaşlı
uşaqları valideynlərin arzu və istəyindən
asılı olaraq, təhsillərini Azərbaycan, gürcü
və rus dillərində alırlar. Respublikamızın
13 rayonunda yaşayan etnik qrupların uşaqlarına öz ana
dillərini, milli adət və ənənələrini, mədəniyyətini
öyrənmələri üçün lazımi şərait
yaradılmışdır. Belə ki, Quba, Qusar,
İsmayıllı, Xaçmaz, Oğuz, Qəbələ
rayonlarının 98 məktəbində 12325 şagird ləzgi,
Lerik, Lənkəran, Astara, Masallı rayonlarının 225 məktəbində
19010 şagird talış, Balakən, Qəbələ,
Xaçmaz, Zaqatala, Quba, Samux rayonlarının 34 məktəbində
2384 şagird avar, udin, tat, saxur, yəhudi, xınalıq,
kürd dillərini, əsasən, ibtidai siniflərdə
öyrənirlər.
Orta ixtisas təhsili sahəsində azsaylı
xalqların təhsilinin təşkili üzrə bir sıra tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Bu sahədə
görülən işlər, əsasən, milli
azlıqlardan olan gənclərin öz ana dillərində tədrisin
təşkili, onların cəm halda yaşadıqları
regionlarda orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
struktur bölmələrinin yaradılması və sair
formalarda həyata keçirilən tədbirlərdən ibarət
olmuşdur. Milli azlıqların kompakt məskunlaşdığı
Qusar, Xaçmaz, Quba, Qax, Balakən, Zaqatala, Qəbələ,
Lənkəran, Yardımlı, Masallı, Lerik
rayonlarının ilk peşə ixtisas təhsili müəssisəsində
2014-cü il vəziyyətinə görə 2820 nəfər
şagird təhsilə cəlb olunmuşdur ki, bu da həmin qəbildən
olan uşaqların ilk peşə ixtisas təhsili
almalarında mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycanda
milli azlıqların orta ixtisas təhsili ilə əhatə
olunması üçün respublikanın cənub və
şimal bölgələrində 4 orta ixtisas təhsili müəssisəsi
– Lənkəran Dövlət Humanitar, Astara Pedaqoji, Zaqatala
İdarəetmə və Texnologiya, Quba Dövlət Sosial
İqtisad kollecləri fəaliyyət göstərir. Bu müəssisələrdə, əsasən,
pedaqoji, incəsənət, turizm, iqtisadiyyat, kənd təsərrüfatı,
rabitə və nəqliyyat ixtisasları üzrə mütəxəssis
hazırlığı həyata keçirilir.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 24 dekabr.-
S.13.