Qaraçay-Malkar (Balkar) türklərinin ədəbiyyatı
Bu gün Türk Dünyasındakı zəngin türk
mədəniyyətinin öyrənilməsinə daha çox
gərək var. Bu yazıda Qaraçay-Malkar (Balkar) türklərinin
ədəbiyyatı haqqında danışılıcaq. Araşdırmaçı
Ə.Şamil bildirir ki, uzun illər qaraçay-malkar (balkar) ədəbiyyatı
tarixini araşdıranlar onun 18-ci yüzildən
başladığını yazırdılar. Son zamanlar isə qaynaqlara dayanaraq Mikail Şamsi
Baştu (835-900), Tram xan (X-XII yüzillər), Zurum Biyçe
(13…-1396), Aqbilek Biyçe (13…-1396), Qoşayax Biyçe (XVI-XVI
yüzillər), Qaltur Semenov (XVIII yüzil) kimi yaradıcı
şəxsiyyətlər haqqında bilgi verməklə
qaraçay-malkar yazılı ədəbiyyatının
tarixinin 9-cu yüzildən başladığını
bildirirlər: “Gənc araşdırıcıların bəziləri
isə ədəbiyyat tarixlərini Orxon-Yenisey abidələri
ilə başlayırlar. Bu da təbiidir.
Xalq özünü tanıdıqca, tarixini
öyrəndikcə milli şüuru artır, tarixinə də,
ədəbiyyatına da, mədəniyyətinə də yiyə
çıxır. Rusiya
işğalçılarının yeritdiyi
ayrı-seçkilik siyasəti gücünü itirdikcə
qaraçay-malkarlar (balkar) arasında əski qıpçaq ədəbiyyatının,
ümumtürk mədəniyyətinin öyrənilməsinə
və təbliğinə da maraq artır. 20-ci
yüzildə yaratdıqları ədəbi nümunələri
yeni gözlə saf-çürük edir, Sovet dövründə
yasaqlananlar üzə çıxarılır, dəyərlilərini
yenidən çap edərək gənc nəslin ixtiyarına
verirlər”.
Qaraçay-malkarlar
(balkar) günümüzədək zəngin
folklorlarını qoruyub saxlaya bilib və onları toplayaraq
çap etdiriblər: “Bunlara daxil olan nartları, tanrılar
haqqında nəğmələri, uşaq folkloru nümunələrini
öyrənmək ümumtürk folkloruna, mədəniyyətinə,
dünyagörüşünə yiyələnmək
baxımından olduqca vacibdir. Bu zəngin bir xəzinə
vaxtında öyrənilməsə, dünya mədəniyyəti
bir parçasını itirmiş olar”.
Qaltur
Semenov (Semenlanı) (1751-1851), Küçük Bayramukov
(Bayramuklanı) (1772-1862), Qasbot Qoçqarov
(Qoçqarlanı) (1834-1940), Kazım Meçilanı
(Meçiyev) (1859-1945), İslam Kırımşamxalov
(Kırımşamxallanı-Teberdiçi) (1864-1910),
İsmayıl Akbayov (Akbaylanı) (1874-1937) və b.
qaraçay-malkar klassikləri ilə yanaşı 20-ci
yüzildə ədəbiyyata gəlmiş İsmail Semenov
(Semenlanı) (1891-1981), Ömər Əliyev (Aliylanı)
(1895-1938), İslam Xubiyev (Xubiylanı) (1896-1938), İssa
Qarakötov (Qarakötlanı) (1900-42), Daut Bayqulov
(Bayqullanı) (1902-42), Abdulkerim Bayqulov (Bayqullanı) (1902-1942),
Abidat Botaşov (1902-82) Asan (Xasan) Appayev (Appalanı) (1904-1938),
Azret Örtenov (Örtenlani) (1907-37), Bert Qurtuyevin (Qurtulanı)
(1910-2001), Axmat Bilimğotov (1910-60), Kerim Otarov (Otarlanı)
(1912-74), Toxtar Borlakov (Borlaklanı) (1914-42), Maqomet Urusov
(Uruslanının) (1916-42), Xabu Xatsiyev (Xatsilanı) (1916-74),
Maksim Qıttıvanovun (Qıttıvanlan) (1916-86), Qaysın
Quliyev (Qulilanı) (1917-85), Xalimat Bayramukova (Bayramuklanı) (1917-96),
Osman Xubiyev (Xubiylanı) (1918-2001), İbraqim Maqammatovdur (1919),
Azret Semenov (Semenlanı) (1924-2008), Tanzila Zumakulova
(Zumakullanı) (1934), Jağafar Tokumayev (Tokumalanı) (1935),
Xusey Caybayev (Caybalanı) (1936-99), Salix Qurtuyev (Qurtulanı)
(1938), Salix Xoçuyev (Xoçulanı) (1910-42), Axmat Sozayev
(Sozalanı) (1941), Muradin Ölmezayev (Ölmezlanı) (1949) və
b. yaradıcılıqlarında bu zəngin söz xəzinəsindən
yararlanmağa çalışıblar.
Çar
Rusiyası Qafqazı işğal etsə də, burada etiraz
dalğaları, üsyanlar uzun müddət sönmədi:
“1830-cü illərdə başlayan üsyanların
yatırılmasına hökumət 30 ildən çox vaxt sərf
etdi. Döyüşlərdə 200 min nəfərdən
çox əsgər və zabit məhv oldu. Düşmənə
müqavimət göstərən, aclıqdan, xəstəlikdən,
soyuqdan donub ölən dağlıların sayını isə
qeydə alan olmadı. Qazilər
şurasının qərarı ilə Şeyx Şamil
döyüşü dayandırandan sonra da dağlarda
üsyançı qruplar müqavimət göstərirdilər.
Çar Rusiyasının hökumət dairələri
məcburiyyət qarşısında qalıb ölkədə
bir sıra islahatlar keçirməli oldular. 1861-ci il təhkimçilik hüququnun ləğvi
haqqında qəbul edilmiş qanun dediklərimizə nümunə
ola bilər. Bu qanunun qəbulundan sonra Qafqazda
müridizm hərəkatı sönməyə başladı.
Döyüşüb qan axıdan, itki verən
qafqazlılar oldusa da, qanundan ən çox yararlanan isə
Rusiya, xüsusən də təhkimli kəndlilər oldu.
İşğal etdiyi ərazilərdə idarəetməni
asanlaşdırmaq üçün hökumət 1861-ci ildə
Qafqazı vilayətlərə-quberniyalara ayırdı. Qaraçay türklərini Kuban vilayətinin, malkar
türklərini isə Terek vilayətinin tərkibinə daxil
etdi. Basxan bölgəsində yaşayan, türkcə
danışan toplum isə bəzi qaynaqlarda orusbiylər kimi
göstərilir (Bölgü zamanı həmin ərazi –
Baxsan başqa bir vilayətin tərkibinə qatılsaydı,
yəqin ki, indi statistikada qaraçay, balkar adı ilə
yanaşı orusbiy adlı bir “xalqa” da rast gələcəkdik).
Beləliklə, eyni dildə danışan, eyni
mədəniyyətin daşıyıcısı olan, eyni dinə
inanan, eyni kökənli toplumdan iki xalq - qaraçaylar və
malkarlar formalaşdırılmağa başlandı.
Statistikada “qaraçay”, “balkar” kimi qeyd edilən
xalqların yaşadığı bölgə bir-birinə
bitişikdir.
Dilçiliyə, tarixə dair bütün ədəbiyyatlarda
bu xalqların bir kökənli olduğu və yazılı ədəbiyyatlarının
qaraçay, basxan-çeqem və malkar ağızı
(şivəsi) əsasında formalaşdığı
göstərilir. Yüzillər boyu ərəb
qrafikalı əlifbadan istifadə edən qaraçay-malkarlar
da 1929-cu ildə latın qrafikalı əlifbaya
keçdilər. Lakin bu, uzun sürmədi.
1938-ci ildə onlar üçün də əlifba
hazırlandı. Kiril qrafikalı bu əlifbada
38 hərf var. Türk dillərinin hamısında olduğu
kimi, onların dili də səssizlərlə (saitlər) zəngindir.
Bütün bunlara baxmayaraq, tarix, ədəbiyyat,
folklorları ayrı-ayrılıqda öyrənilir və təbliğ
olunurdu. Sovet strateqləri bu
ayrılığı getdikcə dərinləşdirmək
üçün malkarlara Nalçikdə, qaraçaylara
Çerkesskdə elmi-mədəni mərkəzlər
yaratmışdılar”.
Qaraçay-malkarlar
haqqında İslam ensiklopediyasındakı məqaləsində
azərbaycanlı bilgin Mirzə Bala yazır: “Dil, örf, adət,
din, ictimai təşkilat, folklor edebiyat ve tarih itibari ile bir
küll teşkil etdikleri halde, takriben XV asırdan sonra,
karaçay ve balkar (b-m değişmesi ile malkar) veyahut
tavlı (dağlı) adları altında ayrı-ayrı iki
cami olarak, 1944 yılına kadar, şimali Kafkasiyada
yaşamış eski bir türk kabilesidir”.
Mirzə
Bala geniş məqaləsində qaracay-malkarların tarixindən,
soykökündən söz açmaqla yanaşı
folklorlarına, ədəbiyyatlarına da diqqət yetirib:
“Görünür, hələ Bakıda yaşayarkən
tanış olduqlarındanmı, yoxsa haqqında daha çox
bilgisi olduğundanmı Qaracay-Çərkəz
Respublikasının yaradıcısı və ilk rəhbəri,
sonralar ədəbiyyat və elmlə ardıcıl məşğul
olan, 1938-ci ildə güllələnən Ömər
Əliyev (Bu insanın adı Umar, Omar, soyadı Aliyev,
Aliylanı kimi də yazılır) haqqında diqqəticəkən
bilgilər vermişdi.
Son 200 ildə
aramsız basqılarla üzləşən, torpaqları əllərindən
alınıb yerində sanatoriya və kurortlar, istirahət evləri
tikilən, bir sözlə, mülkiyyətləri
başqalarına verilən, kütləvi sürgünlərə
uğrayan, həbs edilən, güllələnən bir
toplumun dilini qoruması, folklorunu yaşatması və ana
dilində bədii əsərlər yaratması heyrətamizdir.
Azsaylı xalqın şair və yazıçılarından
İsmail Akbaylanı (1874-1937), Ömer Ali Aliylanı
(1895-1938), İslam Xibiylanı (1896-1938), Asxat Bicilanı
(1900-1958), Sait Otarlanı (1903-1975), Xasan Appalanı (1904-1938),
Axmadiya Malkarlı (1905-1965) və digərləri 1937-ci il
irticasına uğramış, Salix Xoçuyev (1910-1942),
Toxtar Borlaklanı (1914-1942), Azret Budaylanı (1916-1942), Maqomet
Oruslanı (1916-1942), İssa Qarakölanı (1900-1942), Daut
Baygullanı (1902-1942) və başqaları isə İkin¬ci
Dünya Savaşında faşizmə qarşı
döyüşlərdə qəhrəmanlıqla həlak
olublar”.
Qaraçay-malkarlar
Quzey Qafqazın mərkəzi bölgəsində-yüksək
dağlıq ərazidə məskunlaşıblar:
“Qaraçaylar Kuban çayının
başlanğıcındakı Xurzuk, Uçkulan, Kart Curt kəndlərində,
oradan batıdakı Duvut, Teberdi, Morx, İsxavat, Urup, Laba
çaylarının yuxarı axarlarındakı kəndlərdə
və Mara, Cögtey, Zelençuk (İncik - Ə.Ş.) vadilərindəki
kəndlərdə yaşayırlar. Malkarlar isə Elbrus
dağının doğusunda Basxan (Baksan, Bahsan) vadisindən
doğuda yerləşən Çeqem, Xolam, Bızıngı
və Malkar (Çerek) vadilərindəki ərazilərdə,
Köndelen, Aksuv, Xasaniya, Kaşqatav, Karasuv, Gerpegey və
başqa kəndlərdə yaşayırlar. Bir
sözlə, qaraçay-malkarları güneydən
Böyük Qafqazın qarlı zirvələri alınmaz qala
kimi qoruyur. Quzeydə isə onların məskənləri
iti çaylar, dərin dərələr, dar keçidlərlə
əhatə olunublar. Kəndlərin uca
dağlar qoynunda yerləşməsi, gediş-gəlişin
çətinliyi onları uzun müddət ətraf aləmdən
ayrı salıb. Onlar bəlkə buna
görə soydaşları arasında islamı elliklə ən
gec - XVIII yüzildə qəbul edənlərdir.
Bəzi araşdırıcılar bölgədəki
kilsə qalıqlarına əsaslanaraq yazırlar ki,
“Gürcü kraliçası Tamara 1207-ci ildə onları
hakimiyyəti altına almış və burada
xristianlığı yayıb”. XIV yüzilin
başlarında Avropalı missionerlərin qıpçaqlar
arasında xristianlığı yaymaq məqsədilə
hazırladıqları “Codex Cumanicus” adlı əsərdə
işlənən sözlərin dörddə
üçünün bugünkü qaraçay-malkar dilində
işlək olması da onların ətraf mühitdən daha
çox təcrid olunduqlarını, arxaik sözləri daha
çox qoruyub saxladıqlarını göstərir.
Qaraçay-malkarların etnik mənşəyinə dair
çoxlu fikir və mülahizələr olsa da,
araşdırıcılardan İ.M.Miziyev və Kazıy
T.Layran bu toplumun soykökündə kimmer, saka (skif, iskit) kimi
prototürk tayfalarının və hunların, bulqarların,
as-alanların, xəzərlərin, sabirlərin və
qıpçaqların olması fikrində yekdildirlər.
İ.M.Miziyev şumer (sumer) yazıları
ilə çağdaş qaraçay-malkar kəlmələrini
müqayisə edərək bir çox oxşarlıqlar
tapıb. O, araşdırmalarında bu nəticəyə gəlib
ki, qaraçay-malkarların ulu babaları – prototürklər
iskit (skif) - sarmat, hun, bulqar, alan, as və s. adlarla tarix səhnəsinə
daxil olublar”.
Araşdırmaçı
bildirir, soydaşlarından təcrid olunmuş halda, uca
dağlar qoynunda yaşayaraq təbiətin
şıltaqlığına və yadelli
işğalçılara qarşı döyüşlərə
mətanətlə sinə gərmiş xalqın
bugünkü varlığını və adət-ənənəsini
yaşatması möcüzə sayıla bilər:
“1790-1800-cü və 1808-14-cü illərdə bölgədə
yayılan vəba xəstəliyindən minlərlə insan məhv
olub. Bunun ardınca rus ordusunun basqını
başlayıb. Qaraçay-malkarlar nə qədər
cəsarətlə döyüşsələr də,
çoxsaylı və daha mükəmməl atıcı
silahlarla silahlanmış ordunun qarşısında duruş gətirə
bilməyiblər. Formal olaraq 1827-ci ildə
malkarlar, 1828-ci ildə qaraçaylar çar Rusiyasının
tərkibinə daxil olublar. Dağlarda
partizan dirənişi isə müxtəlif aralıqlarla
1940-ci illərin sonlarınadək davam edib”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2016.- 12 fevral.- S.14.