Azərbaycan Novruzu
Novruz bayramı dövlətçilik
tariximizin milli əsaslarını möhkəmləndirib
Novruz bayramında milli ruhumuzun, qədimliyimizin zəngin
çalarları yaşayır. Minillər öncə əcdadlarımız
inanıblar ki, insanla təbiətin birliyi var. Bu birliyi əcdadlarımız
öz ömründə yaradıb və yaşadıb:
qışın yazı əvəzləməsini öyüb,
təbiətlə birgə ruhən yenidən doğulub,
içəridən arınıb, bu təmizlənməni mənalandırıb,
bayramlaşdırıb. Sonradan bu əski inanc
cilalanıb, sistemli təsəvvürlər halına gəlib.
Yüzillərdən bəri yol gələn,
çoxlu müqavimətlərə, dəyişmələrə
məruz qalan Novruz ötən müddətdə xəlqi
ruhumuzun özünəməxsusluğunu qoruyub saxlayıb.
Xalq o zaman var olur ki, qədim ruhunun
soraqlarını, adət-ənənəsini, bir sözlə,
özünəməxsus nəyi varsa, hamısını
qoruyub saxlayır. Belədə tarixin
dolanbaclarında sarsılmır, başını itirmir.
Tariximizin ən çətin məqamlarında
belə bu bayram ürəklərdə yaşadılıb.
Novruz bayramı bir çox ölkələrdə qeyd
edilir. Azərbaycan Novruzunun isə bənzərsizliyi
ortadadır. Ümumşərq,
ümumtürk keyfiyyəti olan Novruz muğamdakı bənzərsizliyimiz
qədər bizimdir. Qədimdən bəri
varlığın başlıca ünsürlərinə (od, su, hava, torpaq) türk öz ruhuyla baxıb,
təbiətin yenidən doğulmasını mənalandırarkən
başqa xalqların təsəvvürlərinə gərəyi
olmayıb. Minillərdən bəri yol gələn,
çoxlu dirənişlərə, dəyişmələrə
məruz qalan Novruz xalq ruhunun özünəməxsusluğunu
bacardığı qədər yaşadıb.
Novruza Bozqurd, Çağan, Ergenekon, Nevruz, Sultan Nevruz,
Mart doqquzu, Novruz və s. də deyilib. Türkiyədə
Novruza xalq içində "Gündönümü" və
ya "Yılbaşı" deyilib. Folklorşünas
Ağaverdi Xəlil bildirir ki, "Novruz" - hərfi mənada
“yeni gün” deməkdir. Ancaq ifadə etdiyi
mərasim semantikasına görə keçidin bitdiyi və
yeni nizamın başlandığı kosmosdur. Novruz"
anlayışı bəzi deyiliş fərqlərilə bir
çox türk xalqlarının dillərində işlənməkdədir:
“Azərbaycan türkcəsində Novruz/Noruz, qırğız
türkcəsində Nooruz, Özbəkistan türkcəsində
Növroz, başqırd türkcəsində Nevruz, tatar
türkcəsində Navruz, uyğur türkcəsində Noruz,
çuvaş türkcəsində Naurus, Krım türkcəsində
Nevrez, Qərbi Trakiya türkcəsində Mevris, qaqauz türkcəsində
Babu Mata-Kürklü Marta və s. Burada "Novruz"
anlayışının etimoloji mənası "yeni
il-ilbaşı" deyil, "yeni gün" olduğu müəyyənləşdirilib”.
Bu gün Novruz bayramı Azərbaycanda dövlət səviyyəsində
qeyd olunur. Elə etməliyik ki, qədimliyimizin soraqları
qloballaşma həşirində gözümüzdə qətiyyən
adiləşməsin, məzmunsuzlaşmasın.
Novruz bayramının zəngin mətbəx ənənələri
var. Bu ənənələr də Novruz bayramının
yaradılış fəlsəfəsi ilə
bağlıdır. Bayram yeməkləri bir qida olsa da, bayramda
onlar bayramla bağlı əlavə məna qazanır. Novruz şirniyyatının çoxu qədim
türk düşüncəsindən soraqdır. Məsələn, bayramda bişirilən sarı rəngli
qoğal günəşi rəmzi şəkildə ifadə
edir.
Mərhum
professor Azad Həbiyevin araşdırmalarında
vurğulanır ki, ilaxır çərşənbələriylə
bağlı görüşlər ulu əcdadın, ilkin
insanın yaranmasında iştirak edən su, od,
yel və torpaq mifizmi ilə bilavasitə əlaqədardır.
Törəniş düşüncəsi təsəvvürünü
formalaşdıran bu ünsürlər mərasim folklorunda
müxtəlif kult və mif sistemləri şəklində
öz əksini tapıb: "Onların hər biri ilə
bağlı silsilə nəğmə və miflər
yarandı. Çərşənbələrin hər
biri milli yaddaşda insana uğur və xoşbəxtlik gətirən
rəmzlər kimi geniş məna və məzmuna malikdir.
Mərasim folklorunda çərşənbələrin
sayı və sıra düzümü ilə bağlı
müxtəlif mülahizələr mövcuddur. Bir sıra hallarda çərşənbələr
5-7-12 arasında göstərilir. Bu isə
ümumilikdə Novruz mərasimi, onun keçirilməsi
vaxtı və ölçülərinə uyğun gəlmir.
Mərasim sistemində Novruza hazırlıq
dekabrın 21-dən başlayır və bayram üç mərhələdə
davam etdirilir. Birinci mərhələ -
Böyük Çillə ilə Kiçik Çillənin
arası (21 dekabr-1 fevral). İkinci mərhələ
- Kiçik Çillənin davam etdiyi müddət (1-20
fevral). Üçüncü mərhələ
- dörd həftəlik axır çərşənbələri
əhatə edən Boz Aydır. Bundan sonra
isə Novruz gəlir. İlaxır çərşənbələrin
sıra düzümündə Su, Od və
Yel çərşənbəsindən sonra Torpaq çərşənbəsi
gəlir. Bu sıra düzümü mərasim
folkloru sistemində pozulmazdır".
Ümumiyyətlə, su əcdadlarımızın
ruhunda çox rəmzləşib. Mifoloq-alim Seyfəddin Rzasoy
vurğulayır ki, Novruz bayramının tarixi təqribən
5-6 min il əvvələ gedib
çıxır: "Araşdırmalara görə, qədim
turanlılarda bizim indiki Novruz bayramımızda olduğu kimi,
Tura bayramı olub. Bu "tura" "törə"-
"yaranma" sözündəndir. Novruz
bayramı insanın, təbiətin, kainatın yaranış
bayramıdır. Köhnə il
ölür, yeni il doğulur: "Novruz bayramı mərasimlərində
"Kosam ikicanlıdır" ifadəsi işlədilir.
Burada "ikicanlı olmaq" Kosanın ilin obrazı kimi
anlaşılmasıdır: mərasimin ortasında Kosa
ölür, hamı qışqırışır;
Kosanın ölməsi-dirilməsi əslində ilin
ölüb-dirilməsi, təbiətin yenidən
doğulması deməkdir. Əslində bu təsəvvürlərdə
zamanın ölüb-dirilməsi durur. İlin
axır çərşənbəsində zaman qurtarır.
Mifoloji təsəvvürlərdə səthi
zaman olmayıb. Novruz bayramında ilin
olmaması, yəni konkret rəqəmin dəqiq şəkildə
göstərilməməsi əslində zamana mifoloji
münasibətdir”.
Aydın olur ki, burada yaşadığımız tarixi
zaman yoxdur.
Novruz bayramı mifoloji zamanla bağlıdır və burada
birinci, ikinci, üçüncü, bir sözlə, illərin
sıralanması yoxdur, burada cəmi bir zaman var; o, ilin əvvəlində
doğulur, “böyüyür”, “qocalır”, axırda da
“ölür”. Bunun da əsasında
mifologiyamızdakı ölüb-dirilmə haqqında təsəvvürlər
durur. Ölüb-dirilmə Novruz
bayramında bütün çalarlarıyla yaşayır.
Xüsusilə kənd yerlərində qadınlar evdəki
köhnə şeyləri təzələyirlər:
yorğan-döşəyi yuyurlar, divarları
ağardırlar, köhnə şeyləri atırlar. Qabaqlar valideynlər balalarına nəsə təzə
şey almaq istəyəndə bunu mütləq Novruz
bayramına salardılar. Bu, arxetipik şüurla
bağlı idi: yəni burada başdan-başa təzələnmə
nəzərdə tutulurdu. Bu mənada Novruzun əsas
mahiyyəti təzələnmə, yenilənmə
bayramıdır. Novruz bayramının həmin
ritualları indi də yaşayır.
Bayramda eləcə
də qohumlara baş çəkilir, bayramlaşılır,
küsülülər barışır, kasıblara
yardım edilir, bayram payı paylanır və s.
Folklorşünas Ağaverdi Xəlil hesab edir ki, təmizlənməmiş
həyət-baca, köhnə paltar, kasıblıq və
aclıq xaosu simvolizə edir. Təmizlik, təzə
paltar, yeməklər, xaosun natəmizlik, köhnəlik,
aclıq kimi formalarını aradan qaldırır və
onları yeni nizamla əvəz edir.
Küsülülük barışla əvəzlənəndə
sosial harmoniya bərpa olunur: “Təbiətdən alınan təbii
boyalarla yumurta boyanması dünyanın və təbiətin
yenidən rənglənməsi və ya dirilməsi mənasını
simvolizə etməkdədir. Döyüşdürülən
yumurtalar da iki dünyanın-qışla yazın, soyuqla
istinin, xaosla-kosmosun mübarizəsini nümayiş etdirməkdir.
"Toxum cücərtmək" və ya "səməni
qoymaq" da bir şəkildə təbiəti canlandırmaq,
ona təsir etmək vasitəsi kimi anlaşılır. "Qulaq falı" və ya "qapı pusmaq"
da yeniləşmənin məlumat səviyyəsini əks
etdirir. Ən yeni dövrün "torba atmaq" mədəniyyətində
"dəsmal atmaq" və "papaq atmaq" kimi yeni vasitələrdən
istifadə edildiyi müşahidə olunmaqdadır. "Papaq atmaq" ilk öncə aldatmaq mənasını
ifadə edir. Ancaq onun fiziki mənada
işlənməsi sevinc hissini göstərən psixoloji
situasiyadır. "Sevincdən
papağını göyə atmaq" xalq deyimi milli
paremiologiyada mövcuddur. Demək "papaq
atmağ"ın həm neqativ, həm də pozitiv
funksiyaları var”.
Əcdadlarımız üçün yaz çox önəmli
olub və ciddi həyati əhəmiyyət daşıyıb. İstər
ovçuluq, istər maldarlıq, istərsə də əkinçiliklə
məşğul olan türklər olsun, o, hər zaman yazı
arzulayıb, təbiəti diri görmək, günəş,
istilik, yağış və yaşıllıq istəyib.
Ona görə də türklər ən əski
çağlardan yazın gəlişini fövqəladə
hadisə sayıb, təbiətin bu möcüzəsini
bayramla, şənliklə və müxtəlif mərasimlərlə
qarşılayıb. A.Xəlil: “Türklər yaza
çətin və uzun qışdan, soyuqdan və məhrumiyyətdən
qurtulub, xilas, rifah və azadlıq kimi baxırdı. Yaz bayramına "Yılbaşı" deyilib.
"Yılbaşı"nda Günəşi
çıxartmaq, yağış yağdırmaq,
qışı yola salmaq, yazı qarşılamaqla
bağlı olan bir sıra rituallar keçirilib.
Bunların içərisində "Çilə",
"Xıdır", "Qodu", "İlaxır çərşənbə",
"Novruz" var. "Novruz"
"Yılbaşı"nın yerinə keçdiyinə
görə xalq inancları ilə bağlı rituallar da onun mərasim
hissəsində cəmlənib, şənlik hissəsi isə
xalq oyun və tamaşaları ilə bəzədilib”.
Novruz mənəvi mədəniyyət abidəsi kimi
milli mədəniyyət tariximizdəki bütün başqa
abidələrdə əlamətdar xüsusiyyətlərinə
görə fərqlənir. Belə ki, Novruz
bayramı həm yaşına, həm də yaşama
gücünə görə ilk sırada duran mədəniyyət
abidəsidir. Onun tarixi, mənşəyi qədimdir.
Araşdırmaçı Sevinc Qasımovanın fikrincə,
dünya tarixinin bir-birinə zidd ideologiyaları olan
epoxaları biri digərini əvəz etdikcə Novruz
bayramı nəinki aradan qalxıb, əksinə, öz
varlığını daha böyük coşqu ilə
sürdürüb, müxtəlif dinlər, fərqli
sivilizasiyalar, ruhuna zidd olan ideologiyalarla döyüşlərdən
qalib çıxıb.
Eləcə də ayrıca vurğulanmalıdır ki,
Novruz bayramının tarixi Azərbaycanın milli dövlətçilik
ənənələri ilə həmişə sıx
bağlı olub. Ən qədim dövrlərdən xalqımızın
həyatında, adət-ənənələr
dünyasında özünə möhkəm yer tutmuş bu
bayram təkcə xalq kütlələrinə məxsus məişət
bayramı olaraq qalmayıb, dövlət səviyyəsində
qeyd olunub, xalqımızın həyatını bütöv
şəkildə əhatə edib: “Xalqın bütün təbəqələri
Novruz bayramında bir araya gəlib, bayramı birgə qeyd edib,
bayram sevinci milli dəyər halına gəlib. Bu
da öz növbəsində xalqımızı birləşdirib,
bütövləşdirib, dövlətçilik tariximizin
milli əsaslarını möhkəmləndirib”.
Bayram hər şeydən öncə insanın
içində olmalıdır. Novruzun mahiyyətində
xalqımızın halının yetkin ifadəsi var.
Novruzdakı od – bayramın başlıca rəmzidir.
Burada xeyirin şər üzərindəki qələbəsinə
inam yaşayır, təsdiq olunur. Araşdırmalar
göstərir ki, axır çərşənbə
tonqalı ilə Novruz bayramı tonqalı arasında fərq
var. Bu fərq ondan yaranır ki, axır çərşənbə
tonqalı getməkdə olan yeni ili yola salmaq
üçün, Novruz tonqalı isə artıq daxil olmuş
yeni ilin şərəfinə yandırılır. İnsanlar axır çərşənbənin odu
ilə çillədən, yəni köhnə ilin
ağrı-acısından, qada-balasından təmizlənir,
bütün ağırlıqları həmin
axırıncı günün tonqalı ilə yanıb
külə dönür. Novruz tonqalı isə
yeni ilin ilk tonqalıdır. İnsanlar
artıq bu tonqalın ətrafına hər cür dərddən-bəladan,
ağırlıqlardan, çillədən təmizlənmiş
halda yığışırlar. Bu tonqala
agırlıq tökmək olmaz. Çünki
bu tonqal, bu od-ocaq təzə ilin tonqalıdır.
İnanca görə, ağırlığı, çilləni
isə köhnə ilin axırıncı axşamının,
yəni axır çərşənbənin odu özü ilə
aparıb...
Novruz bayramı milli ruhumuzu təsdiq etdiyi dərəcədə
bəşəriliyimizi də təsdiq edir, ona görə bizə
belə doğmadır.
"Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
etmək üçün”
Elçin
Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 17 fevral.-
S12