Sözlü ədəbiyyatımızda həcv
I yazı
Sözlü ədəbiyyatımız həcv (Məqalədə
həcv sözü satira mənasında işlədilib
A.H.) sənətinin dolğun və möhtəşəm
örnəkləri ilə zəngindir. Ata sözlərimiz,
deyimlərimiz, nağıl və fıkralarımızda (Lətifə
nəzərdə tutulur - A.H.) xalq düşüncəsinin,
yumorunun böyük yaradıcı gücü ilə
qarşı qarşıyayıq.
Hikmət dolu, böyük təcrübə və
sınaqların nəticəsi olaraq yaranan ata sözlərimizdə,
ifadə və deyimlərimizdə həcv sənəti də
yüksəkdir. Acı istehza, öldürücü
gülüş, dərin kinayə ata sözlərimizlə
ifadələrin böyük bir qisminin məzmununda yer
alıb. Xalq acılarını, kədərini,
cəmiyyətdəki zorbalığı,
haqsızlıqları, gündəlik həyatındakı
keçimsizliyi, ailə-məişət münaqişələrini
qısa və mənalı şəkildə şifahi ədəbiyyatımızın
bu janrına sığdırıb. Xəsislik,
yaltaqlıq, gerilik və cəhalətin tənqidi, varlı,
yoxsul, qonşu, əqrəba münasibətləri, ər-arvad,
gəlin-qaynana, ata-oğul münaqişələri satirik ata
sözlərimiz, ifadə və deyimlərimizin əsas
mövzusudur. Toplumda ətrafında, gündəlik
yaşayışında qarşılaşdığı
yaramazlıq və mənfilikləri babalarımız
uzun-uzadı deyil, bir cümlə, bəzən isə iki kəlmə
ilə dəyərləndirərək, ölməz
yaradıcı gücünü, istedad və sənətini
ortaya qoyub:
Alışdı
yağlı dolmaya, əcəb, bir gün olmaya,
Qocaya gedən quyruq yeyər, cavana gedən yumruq.
Axmağı
göndər, arxasınca get.
Adam adamdı, olmasa pulu, eşşək eşşəkdi,
olsa da çulu.
Başını yağladılar. Başına
papaq qoydular.
Bağa qınından çıxdı,
qınını bəyənmədi.
Donuzdan yun qırxmaq. Donuzdan bir tük.
İş xəstəsi, söz ustası.
Biri yeyər, biri baxar, onda qiyamət qopar.
Apar onu, sal yoğurda, kəsməsə, malımdı mənim,
salasan bərk pənirə, o xam xəyalındı sənin.
At öləndə itin bayramıdı.
Aralığ atı, kor Fatı (İşi-gücü
olmayan kimsə).
Aşağı kətdə kəbin kəsir.
Yaralı eşşək çox anqırar.
Qazıya yalqız gedən razı gələr.
Molla kitabdan kitaba salar, halal eylər, yeyər.
Gəlinin dini yox, qaynananın imanı.
Dədə görməyib, elə bilir Şaqqulu da bir dədədir.
Örnək verdiyimiz bu misallarda gülüş bəzən
kəskin, çox zaman yumşaqdır, bəzən
açıq, bir sıra hallarda isə cox kübarca,
örtülü şəkildədir. Bu kübar və
örtülü gülüş pərdəsinin arxasında,
diqqət edilərsə, daha dərin məna, acımasız tənqid
yer almaqdadır.
Milli xüsusiyyətləri aydınlığı ilə
canlandıran sözlü ədəbiyyat janrlarında, eləcə
nağıllarda da həcv başlıca yer tutur. Keçəllə
(Kəloğlan) bağlı nağıllarımız bu
baxımdan diqqəti çəkir.
İndi də
Azərbaycan Kəli (keçəli A.H) adlı
nağılı birgə oxuyaq:
KEÇƏL,
MOLLA və ÖGEY ANA
Biri var idi, biri yox idi, bir keçəl var idi. Atası
öləndən sonra keçəlin analığı və
keçisi, on da toyuğu qalmışdı. Keçəlin analığı toyuqların
altından gündə on yumurta götürürdü. Keçidən də bir badya süd
sağırdı. Amma keçələ
bir zəy də vermirdi ki, gözünə qoysun. Özü də gündə haqq-nahaq onu doyunca
döyürdü. Keçəl ögey
anasının əlindən lap boğaza
yığılmışdı.
Günlərin
bir günü ögey ana keçəli səhər lap tezdən
durğuzub dedi:
Bu
gün keçinin otu yoxdur, dur, apar otarmağa.
Keçəl axşama kimi ac-susuz qalıb keçini
otardı, axşam da gəlib ac-susuz yatdı. Keçəl
acından yata bilmirdi. Gecədən
keçmiş qulaq verib gördü analığı
yatıb. Ac qılınca çapar. Keçəl yavaş-yavaş durub nəmiyə
getdi. Analığı axşam keçidən
bir badya süd sağıb qoymuşdu nəmiyə. Toyuqların yumurtalarını da
yığmışdı sandığa.
Keçəl
beş yumurta götürüb bişirdi,
südü də badyası ilə qabağına çəkdi.
Çörək doğrayıb yumurta ilə
yedi, qarnını möhkəmcə bərkidib yatdı.
Səhər açılan kimi keçəlin
analığı durub getdi nəmiyə ki, südü
bişirib qatıq çalsın, baxdı ki, badya bomboşdu,
süd-zad yoxdur. O saat bildi ki, südü keçəl içib. Əlinə bir yekə yarmaça alıb, keçəli
o ki vardı, döydü. Keçəl
bir təhər onun əlindən qurtardı. Ombasını çəkə-çəkə
gedib bir ağacın dibində oturdu, başladı
ağlamağa. Keçəlin yediyi
burnundan gəlmişdi. Axşama kimi
orada-burada veylləndi, axşam durub gəldi evə. Keçəlin analığı onu evdən qovdu.
Keçəl gecə yarıya kimi gəzib
dolandı. Gecə gəldi ki,
yıxılıb yatsın, gördü analığı
qapını bərk-bərk bağlayıb.
Keçəl bu gündən meşədə odun şələləyib
bazara gətirməyə başladı. Şələsini
qəpik-quruşa verib, it kökündə dolanırdı.
Günlərin bir günü eşitdi ki,
analığı axunda ərə gedib.
Keçəl
evlərinə gəlib analığına dedi:
Ata malı üçün gəlmişəm. Ərə getmisən, gərək verəsən.
Analığı istədi keçəli döyüb
qova.
Gördü yox, ondan əl çəkməyəcək, ata
malını istəyir, dedi:
Günahından keçirəm, gəl, qal evdə. Day səni yaxşı saxlayacağam.
Keçəl
dedi:
Səni
yaxşı tanıyıram, mənə gün verməyəcəksən.
Ata malı istəyirəm.
Analığı
baxıb gördü ki, divana düşsə, keçəl
bundan keçini, toyuqları alacaq, dedi:
Sabah gələrsən,
danışarıq.
Keçəl razı olub getdi. Analığı əhvalatı
axunda danışıb dedi:
Kişi, keçiynən toyuqlar əldən gedəcək.
Axund dedi:
Allah
vurmuşdu keçəli. Keçini,
toyuqları gizlət. Sabah gələndə
deyərsən ki, keçini də, toyuqları da
oğurlayıblar.
Keçəlin analığı gördü ki, axund
ağlabatan söz deyir. Odu ki, keçini gizlətdi.
Bəli, səhər açıldı, axund məscidə
getdi. Arvad evdə tək qaldı. Keçəl
gəlib çıxdı. Analığı yalandan
ağlaya-ağlaya keçələ dedi:
Oğlum, gəl içəri.
Analığı keçəli çəkə-çəkə
işəri apardı. Qabağına süfrə salıb,
üstünə çörək tökdü. Keçəl ac idi, başını
aşağı salıb qarnını bərkitdi.
Analığı
dedi:
Rəhmətlik
atovun gözü keçinin dalısıycanmış. Gecə keçicığazı oğurlayıblar.
Keçəl
bu sözü eşidincə ayağa durub dedi:
Mən
heç şey bilmirəm, keçini ver. Əgər
keçini verməsən, evi odlayıb yandıracağam.
Analığı
çox dedi, keçəl az eşitdi,
axırda keçəl toyuqları bir kisəyə
yığıb bayıra çıxdı. Analığı
bir döşünə vurdu, bir başına,
düşdü keçəlin dalısıycan, keçələ
yetişə bilmədi. Keçəl
aparıb toyuqları gizlətdi. Tez geri
qayıdıb gördü ki, analığı evdə yoxdu.
Çox gəzdi, keçini tapa bilmədi,
sandıqdan yumurtaları yığışdırıb
apardı. Keçəl getməkdə
olsun, keçəlin analığı qayıdıb
gördü ki, keçəl yumurtaları da aparıb.
Analığı oturub ağlayırdı, bu zaman axund gəlib
çıxdı, xəbər aldı:
Arvad,
niyə ağlayırsan?
Arvadı
dedi:
Keçəl gəlib toyuqları da, yumurtaları da
aparıb.
Axund cinləndi, söyüb arvadı biyabır elədi
ki, niyə qoydun keçəl toyuqları, yumurtaları
aparsın. Axund bayıra çıxdı, çox gəzdi,
aradı, keçəli tapa bilmədi, kor-peşiman geri
qayıtdı.
Eşit keçəldən. Keçəl
uçuq bir kalafa tapdı, içində yaşamağa
başladı. Amma analığı və
axundla hesabını çürüdüb
qurtarmamışdı. Oydu ki, xəlvətcə
analığı olan evin yanına gəldi. Barıdan aşıb düşdü həyətə.
Baxıb gördü qapı-bacanı
bağlayıb yatırlar. Təndirə
bir təpik vurub dağıtdı. Təndirin
yanındakı odunları iki dəfəyə
daşıyıb komasına apardı. Sonra
damın üstünə çıxıb bacadan baxdı,
gördü keçi nəmidədi, südündən də
analığı qatıq çalıb. Bir
ətək torpaq götürüb bacadan tökdü
qatığın içinə. Sonra
damın üstündən düşdü, çıxıb
getdi.
Səhər analığı durub nəmiyə getdi,
gördü qatığın içinə torpaq
tökülüp. Həyətə çıxıb
gördü təndir uçurdulub, yanında bir odun da yoxdu.
Tez axundun yanına gəlib əhvalatı ona
danışdı:
Yəqin,
bu işləri edən keçəldi. Odunu aparıb,
təndiri dağıdıb, iki güvəc qatığı
zay eyləyib, içinə torpaq töküb.
Axund gördü ki, keçəl keçəlliyində
qalsa, gəlib yorğan-döşəklə birlikdə
onları da oğurlayacaq. O, arvadına dedi:
Arvad, gərək
bu keçəlin nitqin kəsəm. Bəlkə,
canımız rahat ola.
İndi eşit keçəldən. Keçəl
odunları aparıb yığmışdı komasının
həyətinə. Baxıb gördü
çörək pulu yoxdu. Odunları
bazara çəkdi, satıb çörək aldı, gətirib
yeməyə başladı. Keçəlin
kefi kök, damağı çağ idi. O, bir ala-qara tula da saxlayırdı. Bu
tulanı keçəl elə öyrətmişdi ki, heç
kəsi kalafaya buraxmırdı. Keçəl
də tulanı çox istəyirdi, həmişə
yanında saxlayırdı.
Bir gün axund gecə yarısını keçirib,
keçəlin evinin yanına gəldi, dırmaşdı
divarın başına. İstədi düşə içəriyə.
Divardan sallananda keçəlin tulası onu
gördü. Yüyürüb
yapışdı axundun çuxasının ətəyindən,
başladı dartmağa. Axund gördü ki, iş şuluqdur. Dartınıb
ənvayi-müsibətlə tulanın ağzından
qurtardı, başı yalovlu evə gəldi. Baxıb
gördü tula onun çuxasının ətəyini
qoparıb. Utandığından arvadına bir söz demədi,
soyunub yatdı...
Örnək verdiyimiz bu nağılda keçəl
sonunda qalib gəlir. Keçəllə bağlı
nağıllarımızda hər zaman yaxşılıq
pisliyə qələbə çalır. Keçəl
əzilənlərin, əməkçi insanların istəklərini,
arzularını dilə gətirir, ümidvar olmağa səsləyir,
səbirli və təmkinli olmağı öyrədir bizlərə.
Gülüş, bilindiyi kimi, keçəlin
nağıllarımızın bir qəhrəmanının ən
güclü və kəsərli silahıdır. Bu baxımdan da ölməz Molla Nəsrəddinə
(Xoca Nəsrəddin) bənzəməkdə,
nağıllarımızda sanki onun yerini almaqdadır.
Tanınmış folklor araşdırıcısı M.Təhmasib
Azərbaycan nağıllarında keçəl adlı məqaləsində
belə yazır: Keçəl xalqın arzularının ifadəçisidir.
O, lətifələrimizin əsas qəhrəmanı olan Molla
Nəsrəddini, bir növ, nağıllarımızda əvəz
edir...
Həcvin ən dolğun və gözəl örnəklərini
dədələrimiz mənalı lətifələrə
sığdırmış, bu sahədə misilsiz sənət
əsərləri yarada biliblər. Lətifələr
sözlü ədəbiyyatımızın ən geniş
yayılan, söylənən növüdür (Müəllif
bu sözü janr mənasında işlədir A.H.).
Nəsillərə çatdırılaraq
yaşadılan lətifələrimiz zamanla daha da gözəlləşib,
biçimlənib və zənginləşib. Qorxu, zülm,
dəhşətli savaş və basqıların
sürdüyü dönəmlərdə ata-babalarımız
duyğu və düşüncələrini lətifələrə
yerləşdirməyi, sığdırmağı daha
uyğun və münasib biliblər.
Folklorda, eləcə də sözlü ədəbiyyatımızda
tariximiz var. Lətifələrimizdə də eləcə. Bir çox lətifələrimiz
Teymurləngin adı ilə bağlıdır. Topal Teymurla böyük ziyalılarımz, incə zəkalı
Molla Nəsrəddin lətifələrimizin çoxunda
qarşılaşırlar. Geniş bilgi və
hazırcavablığı, dərin məntiq və
ağlı sayəsində Molla Nəsrəddin hər zaman
üstündür, yenilən də hər zaman Teymurləngdir.
Çünki Molla Nəsrəddin xalqın,
böyük çoxluğun təmsilçisidir, bunun
üçün də qalibdir. Folklorumuzun
bu div qəhrəmanı başqa qonşu xalqların da folkloruna
önəmli şəkildə təsir edib. Onun adı ilə bir çox lətifələr
yaranıb. Hətta Azərbaycan dilində
danışan ermənilər və gürcülər də
Molla Nəsrəddinin lətifələri ilə
maraqlanırlar, deyə yazırdı Firidun bəy
Köçərli.
Məqalə
İstanbulda nəşr edilən Xəzər dərgisinin
1980-ci il, may, 14-cü sayında (s.3-11) dərc edilib.
Xavər ASLAN
Azərbaycan
türkcəsinə uyğunlaşdıran:
Almaz Həsənqızı,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 18 fevral.-
S.14.