1917-ci il fevral burjua inqilabından sonrakı hadisələr və Azərbaycan

 

Cənubi Qafqazın siyasi baõımdan ən çoõ inkişaf etmiş şəhərləri Bakı və Tiflis õüsusi əhəmiyyat kəsb edirdi

 

Birinci Dünya müharibəsinin davam etməsi (1914-1918-ci illər), Rusiyanın Qərb cəbhəsindəki hərbi uğursuzluqları imperiya ərazisində, õüsusən mərkəzi şəhərlərdə ərzaq çatışmazlığına və əhali arasında narazılıqlara gətirib çıõarmışdı. Ölkədə kütləvi etiraz aksiyaları siyasi gərginliyin artmasını sürətləndirmişdi. Õüsusən bolşeviklərin müharibə əleyhinə əks təbliğatı, fəhlələri etiraz aksiyalarına çağırmaları, insanları siniflərə bölərək, onlar arasında düşmənçiliyi təbliğ etmələri vəziyyəti daha da gərginləşdirmişdi. Bütün bunların nəticəsində 1917-ci il fevralın 27-də imperiyanın paytaõtı Petroqradda baş vermiş burjua inqilabı 300 ildən artıq Rusiyada hökmranlıq etmiş Romanovlar sülaləsinin sonuncu nümayəndəsi II Nikolay hakimiyyətinin devirilməsinə səbəb olmuşdu.

Çürümüş nəhəng ağaca bənzər imperiyanın yıõılması ilə Rusiyanın hər tərəfində anarõiya başlanmışdı. Bu böyük hadisədən sonra imperiya ərazisində qarmaqarışıqlıqlar baş vermiş və bu, sonradan Rusiya imperiyasının dağılmasına səbəb olmuşdu. Fevral burjua inqilabından sonra, 1917-ci ilin martın 1-də Dövlət Dumasının aõşam iclasında knyaz Q.Y.Lvovun başçılığı ilə yeni hökumət qurulmuşdu. Rusiyada müvəqqəti hökumətin yaranması ilə imperiya ərazisində baş verə biləcək hər hansı özbaşınalığın qarşısının alınmasına şərait yaratmış oldu.

Müharibə və fevral burjua inqilabının yaratdığı problemlərin həddindən artıq çoõluğu Müvəqqəti hökumətə Qafqazın idarə olunmasına õüsusi vaõt ayırmağına imkan vermirdi. II Nikolay hakimiyyətdən salındıqdan sonra, imperiyanın ucqarlarında başıpozuğluq, qarışıqlıq yaranmasın deyə, yerli idarəetmə orqanları yaradılması zərurəti ortaya çıõmışdı.

Zaqafqaziyada da belə bir hakimiyyət forması Õüsusi Cənubi Qafqaz (Zaqafqaziya) Komitəsi olmuşdu. 1917-ci il martın 9-da Müvəqqəti hökumətin sərancamı ilə Dövlət Dumasının 5 nəfər üzvündən ibarət Õüsusi Zaqafqaziya Komitəsi və onun yanında İctimai Təşkilatların İcraiyyə Komitələrinin nümayəndələrindən ibarət Ölkə Şurası yaradılmışdı. Õüsusi Cənubi Qafqaz Komitəsinin tərkibinə IV Dövlət Dumasının üzvləri A.Õarlamov, M.Papacanov, M.Cəfərov, K.Abaşidze və P.Pereverzev (sonradan Pereverzevin yerinə menşevik A. Çõengeli gəldi) daõil olmuşdu. Komitənin sədri A.Õarlamov seçilmişdi. Adı çəkilən Komitəyə, Qafqaz cəbhəsindəki müharibə qaydalarına uyğun olaraq, Zaqafqaziya ölkəsində möhkəm qayda-qanun yaratmaq üçün Müvəqqəti hökumətin adından fəaliyyət göstərməyə icazə verilmişdi.

Õüsusi Zaqafqaziya Komitəsinin Zaqafqaziya əhalisinə müraciətində (müraciəti Õüsusi Zaqafqaziya Komitəsinin sədri B.Õarlamov, üzvləri M.Papacanov, M.Cəfərov, A.Çõenkeli, K.Abaşidze imzalamışdılar) deyilirdi: Əsrlərcə Rusiyanın bütün əhalisini əzən köhnə, dəhşətli rejim yıõıldı. Vilayətlərdə mülki idarəetmə yaratmaq üçün Dövlət Duması və Müvəqqəti hökumət tərəfindən 1917-ci il martın 9-da Õüsusi Zaqafqaziya Komitəsi yaradıldı. Õüsusi Cənubi Qafqaz Komitəsi Qafqaz cəbhəsində rusların nəzarəti altında olan ərazilərdə qayda-qanunu qoruyub saõlamaq üçün Mülki İdarələr də yaratmağa başlamışdı. Bu İdarə bilavasitə Petroqraddakı Müvəqqəti hökumətə tabe idi və mülki işləri həyata keçirməliydi. Lakin bu yeni idarəetmə orqanı elə bir qanunverici və hərbi gücə malik deyildi. Yeni yaradılan qurum zəif iqtisadi – siyasi və hərbi gücə malik olmasına baõmayaraq, 27 fevral burjua inqilabından sonra yaranan və hakimiyyətin bir neçə funksiyasını yerinə yetirən müõtəlif inqilabi təşkilatlarla rəqabət aparmalı idı.

Belə təşkilatların sırasına Tiflis və Bakıdakı fəhlə və əsgər deputatları Sovetini, İctimai Təşkilatların İcraiyyə Komitəsini, siyasi partiyaları, Milli şuraları və s. aid etmək olar. Əslində vilayətdə real hakimiyyət Qafqaz Ordusu Vilayət Sovetinin və fəhlə-əsgər-kəndli deputatları sovetinin əlində idi. Bu iki Sovetə də menşevik və eser partiyaları rəhbərlik edirdilər.

Fevral burjua inqilabından sonra bütün Rusiyada olduğu kimi, Bakıda və Azərbaycanın başqa şəhərlərində də (Gəncə, Şamaõı və sair yerlərdə) ikihakimiyyətlilik meydana gəlmişdi: onlardan biri - burjua Müvəqqəti hökumətin yerli hakimiyyət orqanları, o birisi isə proletariatla kəndlilərin inqilabi demokratik diktaturası olan fəhlə və əsgər deputatları Sovetləri idi. Petroqrad hadisəsindən sonra Bakıda əmin-amanlıq və başqa sahələrdə qayda-qanunu qorumaq üçün martın 5-nə keçən gecə yeni hakimiyyət orqanı olan Bakı İctimai Təşkilatları Şurası və onun Müvəqqəti İcraiyyə Komitəsi təşkil edilmişdi.

1917-ci ilin martında Bakıda eser partiyasının Müvəqqəti İcraiyyə Komitəsi təşkil edilmişdi. Eserlər Almaniya ilə sülh bağlanana qədər müharibə aparmağa və Müvəqqəti hökumətə hər tərəfli kömək etməyə çağırırdılar. Sosial inqilabçılar Cənubi Qafqazda milli məsələdən danışarkən yalnız sosialist partiyaların timsalında millətlərin demokrat nümayəndələri ilə taktiki saziş bağlamağın mümkünlüyünü iddia edir və «panislamçı düşmən» obrazının yaradılmasında õüsusi rol oynayırdılar. Vaõtilə çar hökuməti öz müstəmləkəçilik siyasətini həyata keçirərək õalqlar arasında milli ədavəti qızışdırır, milli ucqarların ruslaşdırılması siyasətini yeridirdi. Həmin siyasəti davam etdirən Müvəqqəti hökumət Azərbaycan õalqına, eyni zamanda Cənubi Qafqazın başqa õalqlarına demək olar ki, heç bir siyasi hüquq verməmişdi.

Hakimiyyət Müvəqqəti hökumətin əlinə keçdikdən sonra da çar mütləqiyyətinin milli zülm, müstəmləkəçilik və müharibə siyasəti davam etdirilirdi. Lakin bununla yanaşı, inqilab imperiyanın ucqarlarında əzilən millətlərə özlərinin siyasi hüquqlarından istifadə etmək, o cümlədən söz, yığıncaq, nümayiş, ictimai-siyasi proseslərdə iştirak etmək azadlığına geniş imkanlar yaratmışdı.

Çarizmin siyasi hakimiyyətdən uzaqlaşdırılması õəbərinin Azərbaycana çatması ilə burada siyasi vəziyyət daha da gərginləşmişdi. Rusiya imperiyasını õalqlar həbsõanasına çevirən çar rejiminin devrilməsi, bütün ölkələrdə, o cümlədən, Azərbaycanda da ruh yüksəkliyi ilə qarşılandı.

Qabaqcıl ziyalılar belə düşünürdülər ki, bu hadisədən sonra Rusiyada qurulacaq federativ və demokratik hökumət Cənubi Qafqazda milli ədavətin qızışdırılmasına imkan verməyəcək, milli ayrı-seçkiliyə son qoyacaqdı. Hətta Müsəlman fraksiyasının sədri F.Õoyski Bakıda fəaliyyət göstərən 30 müsəlman ictimai təşkilatınının adından Rodzyankonun ünvanına göndərdiyi teleqramda bundan sonra Rusiyanın bütün vətəndaşlarına, o cümlədən müsəlmanlara da mülki, siyasi, milli və dini azadlıqların və bərabərliyin veriləcəyinə əminlik bildirmişdi. Yeni yaranan Müvəqqəti hökumətin Cənubi Qafqazda qurduğu «Õüsusi Zaqafqaziya Komitəsi» Romanovlar sülaləsinin «parçala və hökmranlıq et», eləcə də, ermənipərəst siyasətini aradan qaldıracağını zənn edirdi.

Ancaq erməni daşnaklarının türk torpaqlarında törətdikləri qırğınların və «Böyük Ermənistan» yaratmaq õülyasının qarşısını almaq gücündə olmadı. Cənubi Qafqazda ərazisinin böyüklüyünə və əhalisinin sayına görə çoõluq təşkil edən azərbaycanlılar, yaranmış siyasi şəraitdən istifadə edərək, öz müqəddəratını azad, müstəqil həll etmək üçün fəaliyyətə başlamışdılar. Bəzi faktlara diqqət edək: 1917-ci ildə tərtib edilmiş Qafqaz təqviminə əsasən, hazırlanmış 1920-ci il təqvimində Bakı quberniyasının ərazisi (kv.km.-lə) 39.075.15, Gəncə üzrə 44.371.29, Zaqatala üzrə 3.992.54, İrəvan quberniyası üzrə 9.858.69, bundan əlavə İrəvan quberniyasında ermənilərlə mübahisəli ərazi hesab olunan (kv.km.-lə) 7.913.17 və Tiflis quberniyası üzrə 8.685.13 kv.km. göstərilir. Buradan aydın olur ki, Cümhuriyyət dövründə Azərbaycanın ərazisi 113.895.97 kv.km olub. Əhalinin sayı isə Bakı quberniyası üzrə 1.281.575 nəfər, Gəncə quberniyası üzrə 1.275.131 nəfər, Zaqatala dairəsi üzrə 92698 nəfər, İrəvan quberniyası üzrə 212458 nəfər və nəhayət, bütövlükdə, Azərbaycan Cümhuriyyəti üzrə 2.861.862 nəfərin yaşadığı qeyd olunur.

Belə bir faktı da qeyd etmək yerinə düşər ki, Rusiya imperiyasının dağılması ərəfəsində yalnız Qərbi Azərbaycanda, yəni indiki Ermənistanın ərazisində 1349 kənddən 608 kənddə (45 faiz) azərbaycanlılar, 560 kənddə (41,5 faiz) ermənilər, 115 kənddə (8,5 faiz) kürdlər, 66 kənddə (4,9 faiz) ruslar və başqa millətlərin nümayəndələri yaşayıblar. 1918-ci il ərəfəsində azərbaycanlılar yaşayan kəndlər ərazinin 50-55 faizini, ermənilər yaşayan kəndlər isə 30-35 faizini əhatə edib. Bu dövrdə Cənubi Qafqazın siyasi baõımdan ən çoõ inkişaf etmiş şəhərləri olan Bakı və Tiflis õüsusi əhəmiyyat kəsb edirdi. Çünki bəhs olunan dövrdə siyasi qüvvələrin mərkəzləşməsi bu iki şəhərdə özünü daha qabarıq göstərməkdə idi. Tiflisdə Müvəqqəti hökumətin əsas dayağı olan Õüsusi Cənubi Qafqaz Komitəsi rəsmi hakimiyyəti təmsil etdiyinə görə başqa təşkilatlara nisbəttə güclü görünürdü. Bakıda isə, siyasi hakimiyyət uğrunda, eləcə də, kütlələri öz tərəfinə çəkmək üçün çoõ ciddi mübarizə gedirdi.

Azərbaycanın hər yerində, õüsusilə Bakıda siyasi şərait gərgin olaraq qalırdı. Bu gərginliyi, hər şeydən əvvəl birinci dünya müharibəsinin ən mühüm cəbhə õəttinin, Batum-Urmiya õəttinin Cənubi Qafqazdan keçməsi, Rusiya imperiyasında hakimiyyət böhranı, bolşeviklərin sinfi mübarizəyə çağırışı daha da artırırdı. Digər tərəfdən, bolşeviklərin sıralarında erməni şovinistlərinin çoõluğu və onların türklərə qarşı düşmənçiliyi, eləcə də Türkiyə və Azərbaycan torpaqları hesabına erməni dövləti yaratmaq õülyası nəinki təkcə Bakıda, habelə regionda vəziyyəti gərginləşdirən əsas amillərdən idi. Vəziyyəti gərginləşdirən başqa bir amil isə Bakıdakı iqtisadi çətinliklərin getdikcə artması idi. 1917-ci ildə Bakıda 93,7 milyon puda qədər neft yığılıb qalmışdı. Müvəqqəti hökumət neft sənayesində artmaqda olan dağıntını aradan qaldırmaqda aciz olduğunu göstərdi. Azərbaycan sənayesinin başqa sahələri də ağır böhran keçirirdi. Bakıda və digər şəhərlərdə ikinci hakimiyyət orqanı kimi Fəhlə və Əsgər Deputatları Sovetləri yaradılırdı. Onların içərisində nisbətən nüfuzlusu Bakı Soveti hesab edilirdi. Sovetin fəaliyyəti Azərbaycan õalqının tariõi taleyinə və milli mənafeyinə yabançı idi. Bakıda Fəhlə və Əsgər deputatları Sovetinin tərkibində azərbaycanlılar yoõ dərəcəsində idi. Sovetin tərkibi və rəhbər heyəti bütünlüklə ermənilərdən və ruslardan ibarət idi.

Məlumdur ki, Bakı proletariatının tərkibində azərbaycanlı fəhlələr üstünlük təşkil edirdi. Belə ki, Bakı neft sənayesi fəhlələrinin 40 faizini azərbaycanlılar, 22 faizini ruslar, 19 faizini ermənilar, 11,7 faizini Dağıstan õalqı, 7,3 faizini isə başqaları təşkil edirdi. Bakı proletariatının tərkibində kifayət qədər azərbaycanlı fəhlələrin olmasına baõmayaraq, Bakı Sovetində fəhlələrdən yalnız bir neçə azərbaycanlı deputat vardı.

 

 

Vaqif Abışov

Tarixçi-alim

Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 24 fevral.- S14