Azərbaycanda yaşayan
qaqauzlar
Onlar ana dillərini bilir
və adət-ənənələrini qoruyub saxlayırlar
Bu yazıda Azərbaycan türkləri ilə
qaqauzların tarixi-ulusal ilişgiləri haqqında
danışılır. Araşdırmaçı Əli Şamil bildirir ki, Azərbaycan
türkləri ilə qaqauzların tarixi ilişkiləri dərindən
öyrənilməyib: “Ümumi şəkildə hər iki
xalqın soykökünün oğuzlarla bağlı
olduğunu yazan araşdırıcıların sayı isə
olduqca çoxdur. Tarixin dərin qatlarına
endikcə ortaqlıqlar da artır. Orta
yüzilliklərdən isə ayrılmalar, uzaqlaşmalar
sürətlənir. Buna baxmayaraq izlər
tam itmir. Doqquz ilə yaxın davam edən
Səfəvi və Osmanlı toqquşmasından sonra
1590-cı ildə anlaşma olur. Səfəvilər
Quzey Batıda böyük bir bölgəni itirməli oldu.
Osmanlı imperiyası yeni ələ
keçirdiyi bölgədə vergi toplanmasını qaydaya
salmaq üçün siyahıyaalma keçirdi. Həmin siyahıyaalma dəftərlərindən
biri «İrəvan əyalətinin müfəssəl dəftəri»
adlanır. İstanbulda Başbakanlıq
arxivində saxlanılan bu sənədi akademik Ziya
Bünyadovla tarixçi Hüsaməddin Məmmədov
(Qaramanlı) 1996-cı ildə Bakıda «Elm» nəşriyyatında
kiril əlifbasında çap etdiriblər. Bu qiymətli qaynağın 210-cu səhifəsində
İrəvan əyalətinin Karni nahiyəsində Qaqauz
adlı kəndin olduğu göstərilir. Sonralar həmin ərazilər Səfəvi və Osmanlı
müharibələri nəticəsində əldən-ələ
keçir. Osmanlı imperiyası 1728-ci ildə
həmin bölgəni yenidən ələ keçirdikdə
vergi toplanmasını qaydaya salmaq üçün yenidən
siyahıyaalma keçirir. Təəssüf
ki, burada Qaqauz kəndinin adı yoxdur. Sofiyada
Kiril və Mefodi kitabxanasında saxlanılan «Dəftəri
sicili livayi Rəvan» araşdıra bilmədiyimizdən bu qiymətli
bəlgədə Qaqauz adlı kəndin və eləcə də
qaqauzlarla bağlı toponimlərin
olub-olmadığını öyrənə bilmədik.
Rusiya imperiyası Birinci Pyotrun vəsiyyətlərinə
sadiq qalaraq qonşu ölkələri zəiflədir və
onların torpaqlarını işğal edirdi. Beləliklə,
19-cu yüzilin önlərində artıq Azərbaycan
türkləri də, qaqauzlar da Rusiya imperiyasının ərazisinə
qatılmışdılar. 150 ildən
çox eyni dövlətin tərkibində olsalar da birbaşa
əlaqələri demək olar ki, mövcud olmayıb. Mətbuatda, elmi ədəbiyyatda gedən kiçik
qeydləri nəzərə almasaq, Azərbaycan qaqauz əlaqələri
1970-ci illərdən dirçəlməyə başlayıb,
1990-cı illərdə daha da artıb. İkinci
Dünya Savaşı ərəfəsində Sovetlər
birliyi faşist Almaniyası ilə dünyanı yenidən
bölüşdürmə haqqında gizli anlaşma
imzaladı. Tarixə Molotov və Rodontrop
anlaşması kimi daxil olmuş bu bəlgədən sonra
Sovet orduları Batı Ukraynası, Batı Belarusiya
adlandırdıqları bölgələri zor gücünə
işğal etdi. Bessarabiya da Sovetlər
Birliyinə qatıldı. Yeni işğal
olunmuş bölgələrdə şəxsi mülkiyyət
mövcud idi. Sovetlər Birliyində isə
20 illik təqiblərdən, həbslərdən,
sürgünlərdən, bir sözlə, zorakı həyatı
keçirilmiş tədbirlərdən sonra şəxsi
mülkiyyət ləğv edildi. Hər
yerdə sosialist təsərrüfatı qurulmuşdu”.
Sovetlər
Birliyinin yeni işğal etdiyi bölgələrdə, eləcə
də qaqauzların yaşadığı bölgədə
zor gücünə sosialist təsərrüfatları
haqqında danışan araşdırmaçı bildirir ki,
kəndlərdə kolxozlar, sovxozlar, artellər yaratmaqla
başladı: “1941-ci ildə faşist Almaniyasının
Sovetlər birliyinə hücumu alman qoşunlarının
sürətli yürüşü bu işi yarıda qoydu. 1944-cü ildə Sovet qoşunları almanları
geri oturtmağa başladı. Qaqauzlar
yaşayan bölgə yenidən Sovetlər Birliyinin əlinə
keçdi. Müharibə gec başa
çatdığına, eləcə də yerli sakinlərin
təsərrüfat sosialist quruculuğuna keçidi bir az ləngidi. İkinci Dünya
Savaşı bitdikdən sonra Sovetlər Birliyi yeni
işğal etdiyi bölgələrdə sosialist təsərrufatı
qurmaq üçün uzun illik təcrübəsinə əsaslanaraq
öncədən müqavimət göstərə biləcək
insanları güllələtdi. Beləliklə,
növbəti terror həyata keçirildi. Onlarla qaqauz ailəsi bu qəddar siyasətin
qurbanı oldu. Ailə
başçılarını itirdilər, torpaq, mülk sahibləri
güllələndi və həbs edildi. Bu
azmış kimi onların ailə üzvləri də Vətəndən
uzaqlara sürgün edildi. Heç bir
şəraiti olmayan yük vaqonlarında uzaq yola
çıxmış sərnişinlərin çoxu yolda
soyuqdan, acından, xəstəlikdən məhv oldu. Sürgün olunan qaqauz ailələrindən 100-ə
yaxını Azərbaycana da gətirildi. Onların
çoxu Bakı şəhərinin
yaxınlığındakı Maştağa qəsəbəsinin
yanındakı daş karxanasının baraklarında yerləşdirildi.
Yerli əhali ilə əlaqəsi əngəllənən,
daimi komendant nəzarətində olan qaqauzların fiziki işə
yararlıları daş karxanasında işlədilirdi.
Qaqauzlar yalnız Azərbaycanda deyil, Quzey Qafqaza,
Qazaxıstana, Orta Asiyaya sürgün edilmişdilər. Sosializm quruluşuna əngəl
ola biləcəyi düşünülən
insanların güllələnməsi, sürgün edilməsi,
həbsi təsərrufatı iflic vəziyyətə
salmışdı. Necə deyərlər,
torpağı əkməyə, yetişən məhsulu
biçməyə əmək alətləri, bacarıqlı
işçilər qalmamışdı. Bölgəni
aclıq, səfalət, xəstəlik
bürümüşdü. Qəribəsi
budur ki, sürgündəkilər qaçıb doğma vətənlərinə
gələ bilmədikləri halda aclığın,
yoxsulluğun əlindən qaçıb xilas olmaq istəyən
qaqauzların bəziləri sürgün olunan
doğmalarının, qohumlarının yanına gəlirdilər.
Beləliklə, Azərbaycana qaqauzların ikinci
qrupu gəlib yerləşməyə başlamışdı.
Azərbaycanda havaların xoş keçməsi,
qışın o qədər də sərt keçməməsi,
hətta qış aylarında belə çöldə yeməli
meyvələrin olması, iş yerinin mövcudluğu
onların burada qalmaqlarına və yaşamaqlarına şərait
yaratmışdı. Stalinin ölümündən sonra cəmiyyətin
qüsurlarını tək bir adamın adına
yazmaqla sosializm sisteminin ömrünü 35 ilə yaxın
uzatdılar. Orta Asiyaya, Qazaxıstana elliklə sürgün
olunmuş Balkanlara, qaraçaylara çeçenlərə,
inquşlara doğma yurdlarına qayıtmağa icazə
verilirdi. Həbsdə olanlara amnistiya verilirdi.
Sürgündə olan qaqauzlara da vətənlərinə
dönmək icazə verilirdi. Qaqauzların
vətənə dönmə vəziyyəti sürgün
olunanlardan xeyli fərqli idi. Onların
sürgün olunmasında soydaşlarından, əqrəbalaraından
belə vasitə kimi istifadə etmişdilər.
Onları sürgün etdirənlər indi geri dönməsinə,
tez-tez üz-üzə gəlməsinə razı ola bilməzdilər. Amma zaman
öz işini görürdü”.
Araşdırmadan
məlum olur ki, qısa müddətə Bakı ətrafında,
Yevlaxda yaşayan qaqauzların əksəriyyəti vətəninə
döndü: “Ölənlərin qəbirləri qaldı, bir
də azərbaycanlılara ərə getmiş qadınlar. Qarışıq nigaha girmiş qadınların
sayı 40-ı keçirdi. Stalinin
ölümündən sonra rejim də xeyli
yumşalmışdı. Bütün bunlara baxmayaraq
qaqauzlar haqqında bilgi olduqca az idi. Ailə qurub Azərbaycanda qalan və ya müəyyən
səbəbdən geri dönməyən qaqauzların əksəriyyəti
savadsız olduğundan vətənlərini, millətlərini
təbliğ edib tanıda bilmirdilər.
Qaqauzların Azərbaycanda tanınmasına və sevilməsinə
səbəb burada qaqauzların Azərbaycana ezamiyyətə gələn
qaqauz şairləri, yazıçıları, elm xadimləri,
bir sözlə aydınları oldu. Onların televiziya və
radioda çıxışları, qəzet və jurnallara
verdikləri müsahibələr azərbaycanlılara
güclü təsir göstərdi. Azərbaycan
aydınları da qaqauzlar haqqında televiziya və radioda, qəzet
və jurnallarda daha çox bilgi verməyə
başladılar. Azərbaycan-qaqauz ədəbi
əlaqələri geniş bir mövzu olduğundan ona
toxunmayacağıq. Bu mövzuda lap
azacıq xidmətləri olmuş insanlara da minnətdarlığımızı
bildirməklə Azərbaycan qaqauzları mövzusuna dönəcəyik.
Yeni
ictimai fikir formalaşdığı dövrdə bütün
Sovetlər İttifaqında olduğu kimi Azərbaycanda da məmurlar
özlərində güc tapıb Moskvanın başı
üstündən qaqauzların Bakının ali
məktəblərində oxumaları üçün yer
ayırdılar. 1988-ci ildə Bakı Dövlət
Universitetinin şərqşünaslıq fakültəsinin
türk dili tərcüməçisi bölümünə
müsabiqədən kənar 2 qaqauz tələbəsi qəbul
edildi. Bununla da Azərbaycana qaqauzların
yeni köçü başladı. Sonrakı
illərdə Bakıya oxumağa gələn qaqauzların
sayı 50-yə qədər artdı. Onlar Azərbaycanın
müxtəlif ali məktəblərində
təhsil alırdılar.
Azərbaycanda da bu tələbələrə xüsusi
bir proqram əsasında, keçmiş sovet xarici tələbələri
üçün hazırlanmış proqram əsasında dərs
keçirilmişdi. Həmin proqram isə sosializmin nailiyyətləri
adı altında yalnız rus mədəniyyəti, rus ədəbiyyatı
təbliğ olunurdu. Belə bir proqram əsasında
təhsil almış tələbələrin çoxunda
milli şüur oyanmırdı. Bakıya təhsil
almağa gələn tələbə qızlardan bəziləri
əfqana, fələstinliyə, ərəbə və
başqa afrikalı tələbələrə ərə
getdiyi kimi, az bir qismi azərbaycanlı gənclərə
ərə getdilər. Bundan başqa ali məktəbi
bitirdikdən sonra vətənində münasib iş tapa bilməyəcəyini
düşünüb Bakıda qalanlar da olmuşdu. Beləliklə, Azərbaycanda qaqauz diasporunu
aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar.
1.
1946-cı ildə sürgünə göndərilənlərdən
evlənib qalanlar.
2.
Qohumlarının yanına yaşamağa və işləməyə
gedənlərdən evlənib qalanlar.
3.
1988-ci-1992-ci illərdə ali məktəblərdə
oxumağa göndərilənlərdən Bakıda qalanlar. 1997-ci ilin mayında çox çətinliklə
olsa Bakıda yaşayan qaqauzların cəmiyyətini yaratmaq məqsədi
ilə onları bir araya gətirməyə cəhd göstərdik.
Qəzetlərdə və radioda da elan verdik.
Təssüf ki bu toplantıya qaqauzların
yarısından azı qatıldı. Hazırda
Azərbaycanda onlarla qaqauz yaşayır. Bakıda ali məktəbi qurtarmış qeydiyyata
düşmədən burada qalan və işləyənlər
bu statistikaya düşməyiblər.
Bakıda yaşayan və görüşüb söhbət
etdiyimiz qaqauzların ana dillərini bilir və adət-ənənələrini
qoruyub saxlayırlar. Son onillərdə onlar Vətənlə əlaqə
saxlaya bilməsələr də folklor nümunələrini də
yaşadırlar. Qaqauz folklorçuları
və etnoqrafları üçün Bakı qaqauzları
öyrənilməli bir mövzudur.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 5 iyul.-
S.13.