Azərbaycan
xalqı daim ən yüksək dini və mənəvi dəyərlərin
daşıyıcısı olub
III yazı
Multikulturalizm Azərbaycanda əsrlərdən bəri formalaşan, eyni zamanda ictimai-bədii, psixoloji-mənəvi müstəvidən kənara çıxmayan dəyərlər toplusu kimi, xüsusilə sovet ideologiyasının hökmranlıq etdiyi illərdə kifayət qədər sistemsiz və spontan mahiyyətə malik idi. Onun sanki bütün vacib özəllikləri vardı. Tolerantlıq və mənəvi potensial, dini loyallıq və milli özünəməxsusluq, psixoloji səbat və bəşəri dəyərlərə açıqlıq Azərbaycan insanını multikultural bir rejimin içinə salmağa hazır idi. Bu və bu kimi xüsusiyyətlər Azərbaycan ədəbi-bədii düşüncə müstəvisində həm tarixən, həm də bu gün kifayət qədər görümlü və təsiredicidir.
Əsrlərin, minilliklərin dərinliklərindən gələn ənənəyə mənsubluq bizim mədəniyyətimiz kimi qədim mədəniyyət üçün dövlətçiliyin əsasını, bütün vətəndaşların rifahı naminə dövlətin mövcudluğunun və inkişafının əsasını təşkil edir. Məhz buna görə zəngin keçmişi olan dövlət fərdi və ya qrup mənafelərinin mexaniki məcmusunun ifadəsi deyildir, əksinə, bütün cəmiyyətin ali mənafelərinin təcəssümüdür. O mənafelərin ki, vətəndaş onların naminə təkcə öz mülkiyyətini deyil, həm də həyatını qurban verməyi bacarmalıdır. Tarixi inkişafın mənasını, intellektual fenomeni və mədəni irsi özündə birləşdirən azərbaycançılığı bu gün belə təsəvvür edirik. Belə ideologiya millətin birliyinə, onun ruhunun əzəmətinə və sosiumun fəaliyyətinin məqsədyönlülüyünə çalışaraq gələcəyə körpümüz olmağa qadirdir. Azərbaycançılıq anlayışı ölkədə yaşayan bütün etnik qrupları və millətləri ümumdövlət mənafeləri və dəyərləri əsasında real surətdə birləşdirmək ideyasına əsaslanmalıdır. Yeni anlayış ictimaiyyət tərəfindən kifayət qədər tez dəstəklənmiş, təzə, məzmunlu elementlərlə dolğunlaşmışdır. İndi "azərbaycançılıq" artıq milli ideologiyanın ilk nümunəsi hesab edilə bilər.
Bir çoxları ingilis və fransızlar, fransız və almanlar, fransız və bretonlular, normanlar, lotaringiyalılar arasında, prussiyalı və bavariyalılar arasında “yaddaş müharibələri”ndən halidir. Amma indi onlar vahid sosial orqanizm, millət olublar. Fəqət, təhlükə hələ sovuşmayıb, yalnız indi, onların fikrincə, fransalı, isveçrəli və s. müsəlmanlardan gözlənilir. İlk baxışdan, burada yeganə vasitə keçmişin (onun bütün komponentlərini nəzərə almaq və yoxlamaqla) obyektiv tarixi tədqiqindən, keçmişin hər hansı bir tarixi dərkinin şərti və məhdud olduğunun başa düşülməsindən, başqalarına hörmətlə yanaşmaqdan ibarətdir. Lakin, misal üçün, daha gec müstəqil dövlət olmuş, indi isə öz qonşularını hədələyən ölkələrin proses kimi götürülən tarixi ilə bağlı vəziyyət heç də birmənalı deyil. Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli yolları haqqında düşünərkən bəzi Qərb alimləri bu aspekti düzgün, lazımi qədər qiymətləndirmir. Belə ki, IV Forumda italiyalı alimlərdən biri onun həlli üçün İtaliya və Avstriya sərhədində yerləşən və İtaliyaya məxsus, amma əhalisi avstriyalılardan ibarət olan Boltsano şəhərinin təcrübəsindən istifadə etməyin mümkün olduğunu deməyi caiz saydı. İtalyan sosioloqu onu nəzərə almadı ki, Ermənistandan fərqli olaraq, Avstriya heç bir zaman Boltsano sakinlərini müharibəyə sövq etməyib.
Akademik Ramiz Mehdiyev “Azərbaycan” qəzetində dərc olunmuş “Modernləşmə xətti yenə də gündəlikdədir” adlı məqaləsində yazır ki, hər bir cəmiyyətin daxilində qarşılıqlı münasibətlər, ilk növbədə, nəsillərin dialoqudur. Yəni bəziləri nəyisə göstərməyə və sübut etməyə çalışır, digərləri isə bütün bunlara çox cüzi həvəslə və müəyyən qədər şübhə ilə yanaşırlar. Bu həyati aksiom həmişə bəşəriyyətin daha rasional gələcəyə doğru tarixi hərəkat prosesi ilə eyniləşdirilib və belə də olacaqdır. Bu aksiom əsrlər boyu xalqları və dövlətləri müşayiət edən, öz mahiyyətini dəyişməyən sosiumun daxilindəki əlaqələr kompleksinin rəmzidir. Yəni əgər keçmişin tarixi kontekstində fərd yeni sosiomədəni nümunələrin və bəzən də dinin təsirinə müqavimət göstərir, Avropada Reformasiya və Maarifçilik dövründə olduğu kimi, hər şeyi elmi cəhətdən izah etməyə çalışırdısa, yeni qlobal proseslər şəraitində o, sürətli dəyişikliklərin, yeniliklərin və innovasiyaların birləşdiricisinə çevrilir, arxaizmi şərtləndirən hər şeyin üstündən qələm çəkir. İndi insan sabahkı günün formalaşmaqda olan mütərəqqi, səmərəli və çox vaxt ötəri gündəliyinin əsas elementi kimi çıxış edir, çünki tarixi prosesin sürəti əhəmiyyətli dərəcədə artmışdır.
Mədəniyyət və insan haqları ayrı-ayrılıqda geniş şəkildə öyrənilən sahələrdir. Bu həqiqət həm dünya, həm də Azərbaycan elminə aiddir. İstər mədəniyyət fenomeni, istər mədəniyyətlərarası ünsiyyət, istərsə də bütün bu faktor və proseslərin fövqündə duran insan haqları problemi aktualdır. Bütün Yer kürəsini əhatə etmiş və hər yerə sirayət edən, hər şeyi canına çəkən inteqrasiya prosesləri sosial gerçəkliyi dəyişən və cəmiyyəti başqa şəklə salan, kütləvi istehlak mədəniyyətini transformasiya edən yeni ünsiyyət və davranış formalarını, stereotipləri insanların şüuruna gizli şəkildə yeridir.
Multikulturalizm dövlət səviyyəsində
aparılan bir siyasətdir. Cənab Prezident İlham Əliyev Bakı Beynəlxalq Humanitar Formunda çıxış
edərkən belə
bir fikir səsləndirmişdir:” Azərbaycan
xalqı daim ən yüksək dini, mənəvi dəyərlərin daşıyıcısı
olub və yanaşı yaşadığı
xalqların mənəvi-mədəni
dəyərlərinin yüksək
səviyyədə formalaşmasına
və inkişafına
mühüm töhfələr
verib. 70 ilə
yaxın bir müddətdə ateizmin təbliğ edildiyi və hökm sürdüyü SSRİ mühitində
yaşamasına baxmayaraq,
xalqımız daim mənəvi - dini dəyərlərə, sərvətlərə
əsaslanan humanist meyilləri
yaşadıb. Bunun da nəticəsində bu gün Azərbaycan xalqı yüksək dövlət dəstəyi
və qayğısının
fonunda ən yüksək mənəvi-əxlaqi
davranış nümunələrini
özündə təcəssüm
etdirməkdə və
örnək təşkil
etməkdədir. Azərbaycan
Respublikası müstəqillik
əldə etdikdən
sonra İslam ənənələrinə əsaslanan
müqəddəs bayramların
qeyd olunmasının bərpa edilməsi, hər bir vətəndaşa
etiqad azadlığından
yararlanmağa maksimum şəraitin yaradılması,
eləcə də, müxtəlif millətlərin
və dinlərin nümayəndələrinə istənilən şərait
və şərtlərdə
yüksək səviyyəli
diqqət və qayğının göstərilməsi
ölkəmizdəki mövcud
humanitar dəyərlərin,
eyni zamanda, münasibət və meyillərin inkişafına
yüksək stimul verib”.
Azərbaycan coğrafiyasında min illlər
boyu fərqli dinlərə, dillərə,
irqlərə və mədəniyyətlərə mənsub
fərdlər və cəmiyyətlər sülh
və tolerantlıq mühitində bir arada yaşamışlar. Müsəlman və qərb ölkələri arasında
meydana çıxan gərginliyi yaradan bir çox məsələnin əsasında
siyasi və dini kəsişmə nöqtələri dayanır.
Xüsusilə böhranlı vəziyyətlərdə
mədəniyyətlərarası gərginliyin aradan qaldırılmasına kömək
etmək, qarşılıqlı
anlayışın inkişaf
etdirilməsini təmin
etmək və razılığın əldə
edilməsinə çalışmaq
lazımdır. Müsəlman cəmiyyətlərin qlobal
məsələlərdə iştirakını təmin
etməyə və bu çərçivədə
dialoq yaratmağa istiqamətli hədəflər
seçilməlidir. Mədəniyyətlər İttifaqı, mədəniyyətlərarası
dialoq, qarşıdurmaların
qarşısının alınması
və həlli kimi məsələlərdə
önəmli rol oynaya biləcək tələbələrə və
alimlərə müxtəlif
təqaüdlər təsis
edilməlidir. Mədəniyyətlərarası dialoq və
anlayışın inkişaf
etdirilməsinə dair
proqramlar hazırlanmalıdır.
Nəticə olaraq mədəni əməkdaşlıq sülh
və sabitliyi, eyni zamanda iqtisadi
və siyasi əlaqələrin daha yaxşı olmasını
təşviq edir. Mədəniyyətlərarası əlaqələr bu gün üçün
bir ehtiyacdır.
Gedərək müxtəlifləşən
və daha az etibarlı
hala gələn bir dünyada, ictimai uyğunlaşmanı
təmin etmək və qarşıdurmaların
qarşısını almaqla,
etnik, dini, dil və milli
sərhədləri keçərək
ünsiyyət yaratmağımız
lazımdır. Mədəniyyətlərarası dialoq demokratiya,
insan hüquqları və hüququn aliliyi kimi universal dəyərlərə açıq
olmalıdır. Mədəniyyətlərarası dialoq, yalnız
müəyyən ilkin
şərtlər qarşılandığında
inkişaf etdirilə bilər. Mədəniyyətlərarası
dialoqun, mədəni müxtəlifliyin demokratik
bir şəkildə idarəetmənin bir çox istiqamətlərində
uyğunlaşdırılması, demokratik vətəndaşlıq
və iştirakın
gücləndirilməsi, mədəniyyətlərarası
məlumat mübadiləsi
təcrübəsinin öyrədilməsi
və öyrənilməsi,
mədəniyyətlərarası dialoq üçün sahələrin yaradılması
və bu sahələrin genişlənməsi
ilə beynəlxalq səviyyəyə çıxarılması
tələb olunur:
- Mədəniyyət yolu ilə terrorizmlə mübarizə; İnsan qaçaqçılığına və qurbanlarının cinsi istismarlarına qarşı mübarizə:
Şəhərlərin, bölgələrin
və dövlətlərin
əməkdaşlığı; Mədəniyyətlər və
dinlərarası dialoq;
İrqçilik, ksenofobiyaya
qarşı mübarizə;
Mədəni müxtəlifliyin
demokratik idarəçiliyi;
Demokratik vətəndaşlıq
və iştirak; Mədəniyyətlərarası məlumat mübadiləsi
təcrübəsinin öyrənilməsi
və öyrədilməsi;
Mədəniyyətlərarası dialoq üçün sahələr; Beynəlxalq
əlaqələrdə mədəniyyətlərarası
dialoq; Plüralizm, tolerantlıq və mədəniyyətlərarası dialoq; İnsan ləyaqətinin bərabərliyi;
Mədəniyyət sektorunda
çalışan insanların
beynəlxalq dövranının
təşviq edilməsi;
Mədəniyyət və
incəsənət əsərlərinin
və məhsullarının
beynəlxalq dövranı
üçün dəstək;
Mədəniyyətlərarası dialoqun təşviq edilməsi; Yenilikçi cəhdlərin, fikirlərin
və istehsalın dəstəklənməsi; Ortaq
fəaliyyət, layihə
və işlər vasitəsi ilə mədəniyyət və
sənət sahəsində
məlumatı artırmaq.
Cavid
Xalq cəbhəsi qəzeti.- 2016.- 30 iyul.- S. 13.