Məhəmməd Əmin Rəsulzadə:
“Əsrimizin Siyavuşu”
IV
yazı
Bu
sözlərilə Cümhuriyyətin son baş nazırı
bir şeyi daha əlavə etmışdi ki, onu biz Siyavuşun
aşağıdakı sözləri ilə nəql edirik:
...
Pür əz cəng gərdəd sərasər zəmin
Zəmanə
şəvəd pür zi şəmşiri-kin
Bəsi
qarət o bürdəni-xastə
Pərakəndən
künc arəstə
Bəsa
kişvəra kan be paye sütur
Be kubənd
be cayi abi-şur
(Dünya hərb və döyüşlə
düşmanlıq və kinlə dolur. Bir çox
qarət və soyğunçuluqlar vücuda gəlir,
süvarilərin ayağı altında bir çox məmləkətlər
çığnanır, yerlərində çöllər
meydana çıxır -M.Ə.R.).
Bir tərəfdən belə qüvvətli irfan ordusunun
hazırlanmasıyla məşğul olan milli maarif nazirliyi,
digər tərəfdən də oxu kitablarını tərtib
və tərcümə etdirərək öz hesabına
çap etdirir, məktəblərə vəsaitlər
hazırlayırdı.
Azərbaycan türk teatrı ilə musiqisinin inkişaf
edən bir göstəricisidir. Cümhuriyyət
zamanında teatr sənəti olduqca irəlilədi. Hökümət himayəsinə alınan türk səhnəsi
ilə musiqisi ona verilən dövlət teatrında on illik bir
irəliləmə əlaməti göstərdi. Dekor,
oyun, rəqs, səs və ifa cəhətincə parlaq
nümunələr, zəngin çiçəklər verdi. Az zamanda Azərbaycan sənəti
Avropavari bəstəkar, tragediya, komediya, opera, operetta, aktyor və
aktrisaları ilə ümid verən rəssamlara sahib
olduğunu sübut etdi.
Yeni dövrə keçid zamanları ədəbiyyatın
durduğu bir dövrdür. Bununla belə, Azərbaycan
ədəbiyyatı gənc şairlər – yeni şairlər
yetişdirir, üç rəngli istiqlal bayrağı zaman
şairinin ən ilhamlı bir hədəfini təşkil
edirdi. Azərbaycan həyat qabiliyyətini
yalnız öz içində deyil, xaricdə də hiss
etdirirdi. Dünyanın hər tərəfindən
yeni Türk Cümhuriyyətinə heyətlər, səfirlər
gəlir, burada görülən həyatı hüriyəti,
sənəti və gözəlliyi təqdir edib heyran olurdular.
Az keçmədi ki, Avropanın,
Amerikanın seçkin elçiləri Azərbaycanın
paytaxtını ziyarət edərək onu
tanıdıqlarını və onunla hər növ mədəni
və ticarət əlaqəsinə girmək istədiklərini
bildirdilər.
Anarxiya dövrünün bərbadlığından
yavaş-yavaş çıxaraq özünü
doğrultmuş olan Azərbaycan, dünya millətləri tərəfindən
tanınaraq şən və şaqraq bir həyata
başlamışdı. Bakının vəziyyəti, ziyafətləri,
teatrları yeni təsis edilən sənət və ticarət
müəssisələri, ordusunun rəsmi keçid və
manevrləri, şənlik topları, şənlik fişəngləri
və böyüklü-kiçikli bütün şəhərin
ağzından eşidilən: “İrəli, irəli, Azərbaycan
əsgəri!”- nəğmə optimizmi ilə
həmən “Siyavuş-gərd”ə bənzəyirdi ki,
Firdovsi onun haqqında - Xoşuxürrəmi xub arastə, Be hər
cayi kunci pür əzxaste - (xoş, şad, yaxşı və
əmin-aman olan hər tərəfdə istədiyi qədər
dolu xəzinələr-M.Ə.R.) - demişdi.
Azərbaycan belə məsud bir həyata
başlayınca, şöhrəti bütün üfüqləri
tutdu. Bu xəbər bilavasitə Azərbaycanın
qoruyucusu olan Türkiyədə sevincə səbəb oldu.
Siyavuş öz nəzəriyyə və yozumu
ilə fəlakəti sezdiyi halda təhlükənin felən
həyata keçdyini və fikrindən gəlib-keçən
Gərsivəzin sui-qəsdin bir şeytanı olduğunu
görə bilmirdi. Bir gecə rahat yatmışkən,
Siyavuş gördüyü qorxunc röyadan sərsəm
oyanmış, arvadı Firəngisə anlatmışdı
ki:
Be yek dəst
atəş, be yek dəst ab
Be piş
əndərun pile Əfrasiyab
Be didi
mera ruyi gərdi-dejəm
Demidi-bəran
atəşi-tizdən
Çu Gərsivəz
an atəş əfruxti
Əz əfruxtiyi-mer mərasuxti.
(Bir tərəfdə
od, bir tərəfdə su, o tərəfdə
isə Əfrasiyabın filini gördüm. Məni
görüncə, üzünü turşutdu, odu üflədi.
Bu odu Gərsivəz alovlandırmış, məni
yıxmışdı - M.Ə.R.).
Azərbaycan Cümhuriyyəti höküməti aprel
ayının 27-də yuxusundan sərsəm bir halda qalxdı. Bir tərəfdə
Bakı limanında lövbər salan dəniz qüvvələrinin
üsyan bayrağı açdığını, digər tərəfdə...
“Bena qazi” (Binəqədi – M.Ə.R.) yanar dağı səmtindən
Qızıl Ordunun atəş saçaraq gəldiyini və
geri qaçmaq istərkən yolunun Türkiyəli bir zabit
komandasında olan “yardım alayı” tərəfindən kəsildiyini
gördü” ( Bu xüsusda daha ziyadə və
açıq bilgi almaq üçün “Azərbaycan
Cümhuriyyəti” adlı əsərimizin 8-ci
bölümünə baxınız - M.Ə.R.).
İşi belə gördükcə içdəki
bolşeviklər çıxdılar, “təslim ol!” dedilər. Millət məclisi
sonuncu iclasını topladı. Bolşeviklərin
tələbləri müzakirə edildi. Ərz
edici sifətlə, intiqamçılığı və təslimçiliyi
ilə məşhur, əsrimizin Gərvi əlində xəncər
qınına bənzər bir dolama, birinci və sonuncu dəfə
xitabət kürsüsünə çıxdı.
“Hazır olanlar, təslim olun” – dedi.
Məclis üzərində ölüm uçuşurdu. Hər kəs
artıq hər kəs deyən – özünü uçacaq
bir qaya altında hiss edir və bu hisslə müztərib
olunurdu. Ağ saqqalı bir sosialist
çıxdı. Bu faciəli gündə də adəti
olan şəbədəçilikdən qalmadı, operetta qəhrəmanı
Məşədi İbad kimi: O olmasın, bu olsun! – dedi. (“O olmasın, bu olsun” Üzeyir bəy Hacıbəylinin
bir operettasının adıdır. Operetta
qəhrəmanı Məşədi İbadı evlənərkən
aldatmışlar, qadının gözəlini göstərmiş,
fəqət ona xidmətçi qızı göndərmişlər.
Məşədi İbad etiraz etmək istərkən
təhdid edilmiş və nəhayət, “O olmasın, bu olsun”
– deyə razı olmuşdu - M.Ə.R.).
Ömür
boyu Siyavuşa isinə bilməyən bir qardaş da: “Bizim istədiyimiz
elə bu idi” – deyə hayqırdı. Birinci dəfə
İranı, ikinci dəfə Turanı satmış olan qara
üzlü birisi də çıxdı,
üçüncü dəfə Azərbaycanı satdı.
Bir qismi isə hər zaman olduğu kimi yenə
tərəfsiz qaldı. Hamı əsrimizin
Siyavuşunu ölüm xəncərinə təslim
etmişdi ki, halı pərişan bir surətdə Firəngis
gəldi. Azərbaycan Cümhuriyyətinin təmiz suyunu
daşıyan istiqlal pərisi bir natiq şəklində
bürünərək dedi: “Yalandır. Gərsivəzlərə
aldanmayınız: Gərvin əlindəki dolama zəhər
bulaşmış bir intiqam xəncəridir, ona
inanmayınız! Rus ordusunun hüdudumuzu keçdiyi bir vaxtda,
müsəlman da olsalar, bolşeviklərin parıltılı
yalanlarına uymayınız!
Türkiyə Azərbaycanın sığınacaq
yeridir. Öz
sığınacaq yerini qurtarmağa gedən bir qüvvənin
səmimiyyətinə inanarsa, Azərbaycan elə bir qüvvəyə
özü yol verər, fəqət bizim istiqlal və hakimiyyətimizi
ayaqları altında çığnayıb sərhəd
gözətçilərimizi torpağa ölü sərən
xain bir qüvvə Turan yardımçısı ola bilməz!
Əfəndilər, eşitdiyiniz gurultular millətin
deyil, düşmənlərin səsidir. Hakimiyyətinizə
doğru uzanan və bizdən təslim olma tələb edən
əllər, millətin müqəddəs hüququna
uzanmış qəsbçi əllərdir. Ağ
saqqalı generallarımızın məyus halda komandanlıq
zirvəsində deyil, deputat kürsüsündə
oturması bizi məyus etsə də, bilinməlidir ki, millətdən
alınan haqq başqasına təslim edilə bilməz!
Bu kürsüdən çox kərə
istiqlalımızı göz bəbəyi kimi saxlamağa,
hürriyyətimiz yolunda canımızı sipər etməyə,
öldü var, döndü yoxdur deyə, son damla
qanımıza qədər dayanmağı and içmiş
adamlar deyilikmi?
Hazır olanlar, məsum qanı üçün
çox-çox qanlar axacaq, gözəl Siyavuşumuzu
aldanmış Əfrasiyabların qəzəbinə, xain Gərsivəzlərin
hiyləsinə xəbis yaradılışlı Gərvlərin
xəncərinə təslim etməyək! Qoy
bizi bu haqqımızdan vaz keçməyə yalnız
düşman süngüləri məcbur etsin!”
Orada olan əhali, bu nitqi ağlayan gözlərlə
alqışladısa da, məclisin əksəriyyəti tarixin
gedişatına təslim oldu, Siyavuşun öldürülməsinə
razı oldu.
Çinin
əst razi sipəhri bülənd
Gəhi şad darəd, gəhi müstəmənd.
(Qoca dünyanın gərdişi belədir. Gah nəşəli edər,
gah ümidsiz.- M.Ə.R.).
QATİL KİMDİR?
1 –
Rusiyanin hiyləsi, 2 – Yalanın ömrü az
olur, 3 – Millətçiləri təqib.
Tarix təkrarlardan
ibarətdir deyirlər: fəqət bu təkrar, belə təsəvvür
olunmasın ki, irili-xırdalı təfsilatı ilə yenidən
yoxlanır. Heç bir hadisə zaman və məkan
təsirindən qurtula bilməz. “Siyavuş
gərd” Turan torpağının şərqində - Çin
sərhəddində meydana gəlmiş, bütünlüklə
Turan əsgərləri ilə çevrələnmiş və
Siyavuş Türk sərkərdəsinin əmri ilə
öldürülmüşdü. Halbuki Bakı Qaf
dağının ətəyində, Turanın bir kənarında
deyil, düz göbəyində Rusiyanın qonşusu
olmuş, Azərbaycan Cümhuriyyəti də Turan sərkərdəsi
və əsgərləri tərəfindən deyil,
turanlılardan aldanmış bir qisminin yardımları ilə
Turan dostu qiyafəsinə girən əsgi Türk
düşmanı tərəfindən qətl olundu.
Firdovsinin rəvayətinə görə, Yəcuc və
Məcuclar əcaib bir varlıq olub Qaf dağını
keçir, bu tərəfdəki insanları həlak edirdilər. Bunların əcaibliyi
elə şəkildə idi ki, qulaqlarının biri kilim, digəri
yorğan kimi görünürdü. Gözləri
dəniz suyu kimi mavi, üzləri heyva kimi sarı idi. Müqəddəslik bilməyən bu əcaib
varlıqdan hər kəsin iyrənməsinə baxmayaraq,
qarışqa kimi çox olan saylarından qorxaraq,
qarşılarına çıxa bilmirdilər.
Rusiya yəcuc və məcucları üzərində də
zonanın böyük təsiri görünürdü. Avropanın
amansız düşmənliyinə qarşı şeytanla da
olsa ittifaq anlaşma yaratmaq zərurətində olan Türkiyə
inqilabçılarının bu düşüncəsini
bolşevik Rusiyası öz haqqıyla təqdir etmişdi.
Türklərin Azərbaycan üzərində mənəvi
nüfuzundan istifadə ilə bolşeviklər Yaxın Şərqdə
özlərini o qədər sevdirə bildilər ki, bunlar
müsəlmanların könlünü fəth edərək,
Azərbaycanın istila deyil, əksinə, İstanbulu belə
qurtaracaqlarına inandılar.
Hər nə qədər “Müsavat” partiyasına mənsub
olan millətsevərlər xalqı bu yuxudan oyatmaq istəyir,
“camaat, aldanmayın” – deyir, bunlar dərhal Quranın
buyurduğu, “İnnə Yəcucə və məcucə
müfsidunə filərz” – edərlər. Eyni məxluqlərdir
ki, Krım, Türküstan və Mart faciələrini icad
etdilər. “Bunların əsl arzusu İstanbulun
qurtarılması deyil, əksinə, Bakı və Azərbaycandır”
– dedilərsə də, “Müstəvər bozbaşı”(“Şah Abbas və Xurşud Banu” operasında
bir “müstəvər” (məst edən) tipi var. Bu tip edpozdur
(“Bozbaş” bir növ Azərbaycan şorbasıdır). İsfahanlılar Şah Abbasın yanına gəlmiş,
hər gün qeyb olan vətəndaşların ucbatından
xalqın qorxuda olduğunu ərz etmişlər - M.Ə.R.)
yemiş kimi xalq, “hay, dəli,
şaftalı” (Şah Abbas dəyişik qiyafədə
İsfahana getmiş, bu sirri öyrənmək istəmişdi.
Tədqiq əsnasında müstəvərin
dükanına gəlib görmüşdü ki, bu
dükanın müştəriləri həddən
çoxdur. Səbəbini öyrənmək
istəmişdi. Xalq bu aşpazın çox ləzzətli
şorba bişirdiyini ona anladarkən, pərişan hallı
birisi “müstəvər”in şorbanı insan ətindən
bişirdiyini söylədikdə hər kəs onu “hay, dəli,
şaftalı” – deyə alçatmışdı. Halbuki
Şah Abbasın araşdırmasını davam etdirəndə
kəşf etdiyi həqiqət, “dəli”nin
doğru söylədiyini isbat etmişdi – M.Ə.R.) – deyə onlarla cəmlənir və özlərini
ingilisə satılmış kimi görürdülər.
Hətta iş o mərhələyə gəlmişdi ki, küçə baqqaları belə bolşevikin, artıq gördükləri “spekulyasion” düşmanı olmadığına inanmışdılar, dar görüşlü ittihadçılar da Qarayevin qızıl yalanlarına qapılmışdılar. Düşünürdülər ki, Rusiya gələcək, Ermənistanı ortadan qaldıracaq və ordularını Müstafa Kamal Paşanın yardımına göndərəcək.
Yalanın ömrü az olur. Xalq hikmətincə açıq olan bu həqiqət bir daha isbat olundu. Bolşeviklərlə bolşevik təbliğatı aparanların yalanlarına aldanan xalq, Qızıl Ordunun Ermənistana təcavüzünü gözlərkən, Moskvanın Ermənistanın istiqlalını tanıdığı xəbəri alındı. Ermənilərin əks-hücumlarına, Qarayevin üsyankar məqaləsi və Həsənovun göyərtədəki nitqilərinə baxmayaraq, Qarabağdakı hərəkat durduruldu. Gürcüstana verilən 24 saatlıq notanın nəticəsi hərbi xalq komissarının gürcü nazirlərini Bakıya çağırmaq üçün etdiyi israra rəğmən Tiflisə gedib gürcü menşeviklərinin tələblərinə imza atmaqla bitdi. Erivandan keçərək Türkiyə yolu Şəki ilə Lənkərana döndü. İstanbulun imdadına getmək şüarı, “Ləhistanı qovaq!” – şüarına döndərildi.
Ucuz və daha ziyadə rahatlıq gözləyən fəhlə ilə kəndli, birə-on çətinliklə çörək tapmayıb daha çox çalışdı və qatı bir istibdad altında qaldıqda: - Eyvah! – dedi.
Bakının bütün sərvəti talana getdi. Dükanlar elə
bil çapğınçı, basqınçı kimi
soyuldu. Evlər sahiblərindən
alınaraq miras kimi paylandı. Kəndliyə
torpaq kağız üzərində verilirdisə də, əkinin
məhsulu ərzaq məmurları tərəfindən
çalınırdı.
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 2 iyun.-
S.14