“Azadlığı sevdiyim
üçün aktyor oldum”
“Babək” filminin
Buğdayı 20 ildən sonra Azərbaycana döndü:
“Yaltaqlana bilməzdim...”
Uzun müddətdir Rusiya Federasiyasının Tver vilayətində
yaşayan aktyor Məhəmməd Verdiyev 20 ildən sonra Azərbaycana
qayıdıb.
Aktyor Vətənə qayıtdıqdan sonra ilk müsahibəsini
"Report"a verib (ixtisarla)
- Hər
kəsin "Babək" filmində Buğday kimi
tanıdığı Məhəmməd Verdiyev əslində
kimdir?
- 1959-cu
ildə Kəlbəcərdə doğulmuşam. Üç yaşımda ailəmizlə birlikdə
Laçına, oradan Yardımlıya
köçmüşük. Orta təhsilimi
VIII sinfə qədər Yardımlıda aldım. Ancaq atamın işi ilə əlaqədar
Şamaxıya köçdükdən sonra orta məktəbi
orada bitirdim. Sonradan çətinliklə
incəsənət institutuna daxil oldum.
- Bəs
niyə çətinliklə? İcazə
vermirdilər?
- Atam
narazı idi. Bizim nəslimizdə incəsənət
adamı olmayıb. Atam uzun illər birinci
katib vəzifəsində çalışıb. Ailədə 7 uşaq olmuşuq. Atamın fikrindən də keçməzdi ki, mən
məhz bu sahəni, aktyorluğu seçəcəyəm.
Orta məktəbi bitirdikdən sonra atamın
arzusu ilə o zamanlar "narxoz" deyilən Xalq Təsərrüfatı
İnsitutuna daxil oldum. Amma orada oxumaq istəyim
yox idi. Sonra atam dedi ki, gəl, səni hüquq fakültəsinə
göndərək. Atamın xətrinə dəymədim,
razılaşdım. Qulu Xəlilov
atamın dostu idi. Məni imtahanlara
hazırlaşdırmağa başladı. Atam məzuniyyətə getdi və mən dərslərdən
"qaçdım". Fikrim aktyor olmaq,
İnsəcənət İnstitutuna daxil olmaq idi. Atam gördü ki, onun istədiyi sahələrə
marağım yoxdur. Mənə dedi ki, sən nə istəyirsən?
Dedim ki, aktyor olmaq istəyirəm. Atam da dedi ki, mən səndən
əlimi üzdüm. Hara istəyirsən get. Sənədlərimi
İncəsənət İnstitutuna verdim. İmtahanı Adil İsgəndərov
götürürdü. Mənim səsimi
bəyənmişdi. Xüsusi heç nə
soruşmadı. Adil müəllimdən 5
aldım. Beləliklə, aktyor olmaq arzuma
çatdım.
- Məhəmməd
müəllim, imkanlı ailədə böyüyən gənc
niyə çətin, keşməkeşli, pul-parası olmayan
bir sənəti seçdi? Həyatınızı
daha yaxşı qura bilərdiniz?
-
Bilirsiniz niyə? Mən həmişə
inqilabçı olmuşam (gülür). İnqilabçılar
bu yolu seçirlər? Ona görə ki,
azadlığı sevirlər.
- Sizin
azadlığınıza məhdudiyyət qoyulurdu...
- Bəli.
Mənə deyirdilər ki, get hamı kimi dərs
keç. Mən isə hamı kimi işləyə
bilməzdim. Mənə tək kömək
edən Şəfiqə Məmmədova oldu. O zamanlar
kafedra müdiri idi. Məni başa
düşürdü. Amma o, nə edə
bilərdi ki?
- Siz
konkret olaraq nə istəyirdiniz ki?
- Mən
emalatxanamı yaratmaq istəyirdim. Mənə
bir otaq lazım idi. Vəssəlam. Qalan xərcləri özüm çəkəcəkdim.
Yeni fikirli tələbələr yetişdirmək
istəyirdim. Maraqlı düşüncələrim
var idi. Amma həmin dövrdə buna imkan
vermirdilər. Daha doğrusu, məni
başa düşmək istəmirdilər. Əslində, bu, yenilik deyildi. Dünya
teatrları bu sistemlə işləyirdilər. Hələ sovet dövründə gürcülər
yeni teatr prinsipləri ilə işlərini qururdular. Ona görə də sovet dövründə
gürcü teatrı çox inkişaf etmişdi. Amma biz kiməsə baxmağı özümüzə
sığışdırmırdıq. Biz
quru bəylərik. Mən
qarşısında oturduğumuz bax bu teatrda (Akademik Milli Dram
Teatrı nəzərdə tutulur - "Report") iki
tamaşanı bəyənmişəm və bu günə qədər
də yadımdadır. Biri Mehdi Məmmədovun
quruluş verdiyi "Dəli yığıncağı",
ikincisi isə Tofiq Kazımovun quruluşunda "Şəhərin
yay günləri". Baş rollarda Şəfiqə
Məmmədova və Həsənağa Turabov
oynayırdılar. Mən bu teatrda iki
tamaşadan başqa tamaşa görmədim. Mehdi Məmmədovun böyüklüyünü o
zaman anladım. Mehdi Məmmədov
böyük məktəb idi. Aktyorla
işləməyi bacaran iki rejissor var idi - Mehdi Məmmədov
və Tofiq Kazımov. Gürcülər hər
zaman bizə deyirdilər ki, sizə qibtə edirik. Sizdə necə gözəl aktyorlar var. Sizdə
emosiya o qədərdir ki, yığışdırmaq olmur.
Bizdə rejissor var, amma sizin aktyorlar kimi aktyor
yoxdur. Sizdə isə rejissor yoxdur. Bu, gürcü sənət dostlarımın o vaxtlar
dediyi fikirlərdir. Rejissor yetişməlidir.
Kim yetişdirəcək? Harada
yetişəcək?
- Məhəmməd
müəllim, indi "Babək" filmindən
danışaq. Deyəsən, bu filmə çəkilməyiniz
təsadüfi olub...
- İlk olaraq deyim ki, "Babək" filmini Həsən
Seyidbəyli çəkməliydi. Mən II kursda
oxuyurdum. Bizim qrupu fotosınağa
çağırmışdılar. Hamımız
gedib şəkil çəkdirdik. Bir il
keçdi. Heç bir xəbər
çıxmadı. Sonra Həsən Seyidbəyli
xəstələndi və filmi Eldar Quliyevə verdilər.
Eldar Quliyev film üçün çəkilən
fotosınağa baxır. Bizi yenidən
çağırdılar. Film artıq
çəkilirdi. Amma Babəkin oğlu
roluna hələ aktyor təsdiq edilməmişdi. 26 namizədin içindən Buğday obrazına iki
nəfəri seçirlər. Məni və
rəhmətlik İlham Əsgərovu. İlham
Əsgərov qrup yoldaşım idi. Mənim
və İlhamın fotolarını ayrı-ayrılıqda
Amaliya Pənahova və Rasim Balayevin qarşısına
qoyurlar. Hər ikisi Buğday surətinə
məni seçir. Beləliklə, filmin
çəkilişləri başlandı. İndiki
kimi yadımdadır. Aprelin 17-si mənim
birinci çəkilişim oldu. Artıq
III kurs tələbəsiydim.
- Bəs
çəkilişlər necə gedirdi? Çətin
idi?
-
Çox. Gör, kimlərlə çəkilirdim.
Rasim Balayev, Amaliya Pənahova, Şahmar Ələkbərov,
Səməndər Rzayev, Həsənağa Turabov. Sizə maraqlı bir faktı deyim. Buğdayın ölüm səhnəsi çəkiləndə
Həsənağa Turabov mənə elə baxmışdı
ki, bir anlıq özümü itirdim. Əvvəl
elə bildim qəsdən belə edib. Sonra
gördüm ki, yox Həsənağa Turabov obrazdadır.
Əsl sənətkar idi. Buğdayın
ölüm səhnəsi gecə saat 01:00-da çəkilirdi.
Rasim Balayevin böyüklüyünə
baxın ki, həmin səhnə çəkiləndə mənə
kömək oldu. Deməli, bizim səhnələri
ayrı-ayrı çəkirdilər və sonradan montaj
edilirdi. Buğdayın ölüm səhnəsi
çəkilirdi. Filmdə iştirak edən
yaradıcı heyət həmin səhnənin çəkilişinə
baxmağa gəlmişdi. Eldar Quliyevdən
icazə alıb, çəkiliş meydançasına
toplaşmışdılar. Rasim Balayev mənə
görə eyni saatda kinostudiyaya gəldi və kameranın
yanında dayanıb mənimlə həmin səhnəni
oynadı. Hər aktyor bunu eləmir.
Xalq artisti olasan və gecə saat 01:00-da gəlib tələbə-aktyora
kömək edəsən. Həmin səhnəni
çəkib bitirəndə hamı əl çalıb,
ağlayırdı. Rasim Balayev mənə
çox kömək edirdi. Gənc idim, məsləhətlərini
verirdi.
-
Neçə yaşınız var idi?
- 19
- Bu
gün Rasim Balayev və Amaliya Pənahova ilə
görüşəndə hansı hissləri
keçirirsiniz?
- Amaliya
xanımla tez-tez görüşürük. Amma
Rasim Balayevi çoxdandır görmürəm. Sonuncu dəfə telefonla
danışmışıq. Əlaqələrimiz
yaxşıdır.
- Məhəmməd
müəllim, "Babək" filmində çəkilən,
amma filmə düşməyən səhnələr çox
olub?
-
Buğdayın bir neçə əsas səhnələri filmə
daxil edilmədi. Yaxşı səhnələr
var idi. Məsələn, bu gün də
filmə baxan adamlar deyirlər ki, Buğday niyə
qılıncı atır, niyə qorxaq və cəsarətsizdir?
Əvvəlcə ondan başlayaq ki, Buğday
kimin oğludur? Babəkin. Buğdayın anası oğlunu çox ərköyün
böyüdüb. Filmdə belə bir səhnə
var idi. Buğday müəllimi olan Əzrəklə
qalada qılınc döyüşdürür. Babək də yuxarıdan dayanıb bunlara baxır.
Babək görür ki, Əzrək Buğdayla
çox ehtiyatla döyüşür. Bu səhnə
Babəki çox əsəbləşdirir. Babək onlara yaxınlaşıb, hirslə
qılıncı alır və oğluna deyir ki,
döyüşdə düşmən səninlə belə rəftar
etməyəcək. Babək öz oğlu
ilə döyüşür. Oğluna
vurduğu zərbə nəticəsində Buğday yerə yıxılır.
Ətrafda dayanıb bu səhnəni seyr edənlər
gülür. Onların
gülüşü Buğdayı qəzəbləndirir.
Atasına hücum edir. Maraqlı
səhnə idi. Bu səhnə filmdən
çıxarıldı. Sonra
döyüşlərin birində Babəki arxadan vurmaq istəyirlər.
Bunu görən Buğday tez özünü
yetirib, həmin ərəbi öldürür. Babək onu minnətdarlıq baxışları ilə
seyr edir. Həmin səhnə də filmə
düşmədi. Məhz minnətdarlıq
rəmzi kimi Babək 30 min qoşunu oğlu Buğdaya həvalə
edir. Amma Həmədanda Buğdayın sərkərdəlik
etdiyi 30 min qoşunun məğlub olması onun günahından
olmur. Ərazinin əlverişsiz olması
baxımından Həmədana getməyə hamı etiraz
edir. Dağda döyüşməyə
öyrənən orduya düzənlikdə döyüşmək
çətindir. Həmədan
döyüşündə Əzrək Buğdayı aradan
çıxarır ki, onu öldürməsinlər. Sonra bir səhnə var idi. Naxçıvanda
İlandağın ətəyində çəkilmişdi.
Buğday Həmədan döyüşündən
sonra atın üzərində gəlir və Bəzz
qalasına baxır. Babəkin yanına necə
gedəcəyini düşünür. Sonra
filmə düşməyən səhnələrdən biri
Babəkin yanına Romadan elçilərin gəlməsidir.
Onlara bir insanın 22 il ərəb xilafətinə
qarşı belə əzmkarlıqla necə döyüşə
bildiyi çox maraqlı gəlir. Ərəb
xilafətinin 5 sərkərdəsini yox edib, duruş gətirib.
Əla səhnə olsa da, ancaq həmin səhnəni
çıxartdılar. Ümumiyyətlə,
film indi gördüyünüz kimi başlamırdı.
Əslində, "Babək" filmi 18
yaşlı Babək və Pərvinin səhnəsi ilə
başlayırdı. Ağsaqqallar
tanrıya yalvarırlar ki, onları bu zülmdən
qurtarsın. Mikayıl Mirzənin
oynadığı yüzbaşı obrazı insanlara zülm
verir. Həmin səhnədə 18 yaşlı gənc
Babək ağsaqqala yaxınlaşıb deyir ki, bizi bu bəladan
kim qurtaracaq? Ağsaqqal deyir
ki, onu tanrı göndərəcək. Sonra
yüzbaşının kəndə hücum səhnəsi
var. Kəndin bütün adamlarını qılıncdan
keçirilər. Babək Pərvinə
deyir ki, qaç və özü də vuruşaraq
qaçır. Babəkin
dönüşü 18 ildən sonra baş tutur. İndi filmdə gördüyünüz səhnə
Babəkin 18 ildən sonra qayıdışıdır. Amma əvvəldə olan səhnələr kəsilib
atıldı.
- Axı,
niyə bu qədər səhnə filmdən
çıxarıldı. Filmə düşməyən
lentlərin aqibəti necə oldu?
- Bu qədər
səhnənin çıxarılması filmin uzun
alınması ilə bağlı idi. Bütün
səhnələr filmdə toplansaydı, "Babək"
4-5 seriya olmalıydı. Amma mən kəsilib
atılan lentlərin aqibətinin necə olmasını bilmərəm.
Onu Eldar müəllim bilər. Amma inanmıram ki, həmin lentlər qalsın.
- Məhəmməd
müəllim, Ənvər Məmmədxanlının
yazdığı ssenaridə Buğday belə təsvir
edilmişdi?
- Ssenari məndə
qalır. Axtarsam, taparam. Buğday
elə beləydi. Amma o zaman mən tələbə
olduğumdan bəzi məqamlarda Eldar müəllimə
heç nə deyə bilməzdim. O zaman da istədim bir
inqilab edəm, dedilər ki, lazım deyil (gülür). Bilirsiniz, "Babək" filmi portret filmidir. Belə də çəkilməliydi. Yəni ön planda Babək olmalıdır. Çünki film ona həsr olunub.
- Bəs Buğday obrazını ürəyiniz istəyən
kimi oynaya bildiniz?
- Yox, mən
başqa cür oynayardım.
- Sizin təsəvvürünüzdə
olan Buğday necə idi?
- Mən
istəyirdim atam, yəni Babək məni başa
düşsün.
- Başa
düşmürdü? Bəlkə Buğday atasına layiq
oğul ola bilmirdi, ona görə?
- Babək
onu başa düşmür. Ona görə də
Buğday özünü öldürür. O
uşaqdır. Axı 18 yaşlı uşaq 30
minlik qoşuna başçılıq edə bilməz.
- Bildiyimə
görə, "Babək" filmindən sonra sizi teatra dəvət
edirlər, amma siz imtina edirsiniz...
- Mənim
qrup yoldaşlarım Firəngiz Mütəllimova, Zemfira Nərimanova,
İlham Əsgərov, o biri qrupda Bəsti Cəfərova olub.
Tofiq Kazımov bizim kursun tamaşasına gəlib
baxdıqdan sonra məni teatra dəvət elədi. Azdramaya. Amma mən bir
aktrisanın yerinə gəlməliydim. Onun
sınaq müddəti bitirdi. Mən həmin
xanımın kimliyini biləndən sonra gəlmək, onu
işsiz qoymaq istəmədim. İndi həmin
xanım xalq artistidir. Sonradan işsiz
qaldım. Amma başqa teatra getmədim.
- Və
günlərin birində Vətəni tərk edib getdiniz...
- Mənim Azərbaycandan gedişim çətin
illərə təsadüf etdi. Artıq kino, teatr, sənətlə
maraqlanan az idi. Belə illərdə getməyə məcbur
oldum. 20 il Azərbaycandan kənarda yaşadım. Ağır
günlərim çox oldu. Amma ailəmi, balalarımı
saxlamalıydım. Ona görə də getməliydim. İki
qızım var. Şükür Allaha, bu gün hər şey
yaxşıdır. Qızlarım böyüyüb, ailə
qurublar, nəvəm var. Vətəndən uzaqda, sənə
yad olan adamların arasında yaşamaq, karyera qurmaq çox
çətindir. 20 il Rusiyanın Tver vilayətində
yaşadım. Son illərdə Rusiyada bir neçə serialda
çəkildim. Amma günlərin birində bezdim və
qayıtmaq qərarına gəldim. Həmişəlik gəldim…
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 3 iyun.-
S.15