Qafqaz Albaniyasının qədim dini məbədləri
(əvvəli ötən
sayımızda)
Eramızın V əsrindən etibarən xristianlığın diofizit
təriqətinə mənsub
Alban pravoslav kilsəsi
ilə monofizit təriqətinə aid erməni
qriqoryan kilsəsi arasında başlamış
mübahisələr və
çəkişmələr əsrlər boyu davam etmişdir. 701-ci ildə Xilafətin cəza dəstələri
tərəfindən mühasirəyə
alınmış Bərdə
şəhərində Nerses
Bakur və alban çarı Varaz Tiridatın arvadı çariça Sparama mühakimə edilib, işgəncə ilə öldürüldü.
Təcili çağırılmış
Kilsə qurultayında
bütün alban yepiskoplarına erməni kilsəsi ilə ittifaq haqqında saziş imzalatdırıldı.
Faktiki olaraq Alban kilsəsi Xilafətlə əməkdaşlıq
edən erməni kilsəsinə tabe etdirildi. Yeni seçilmiş alban
katalikosu Simoen Bərdə monastrından
köçüb Ağdərə
rayonunun Maqavuz kəndində yerləşən
müqəddəs Yelisey
monastrında məskunlaşdı.
Qədim
erməni dili rəsmi kilsə dili olduğundan alban tayfalarının dillərində olan, alban əlifbası ilə yazılmış dini kitablar, salnamələr, epiqrafik yazılar məhv edildi.
Kəlbəcər rayonunun ərazisində, Tərtər çayının
sol sahilində yerləşən,
xalq arasında Xotavəng və ya Xudavəng, yəni “tanrı məbədi” adlandırılan
monastr kompleksi Qafqaz Albaniyası dövləti dağıldıqdan
bir əsr sonra – IX əsrdə Qarabağın dağlıq
hissəsində yaranmış
Xaçın Alban knyazlığının
dini mərkəzi olmuşdur. Kompleksdə alban yepiskopunun
iqamətgahı və
dini maarif mərkəzi fəaliyyət
göstərmişdir. Arxeoloji tədqiqatların nəticələrindən
məlum olur ki, monastrın əsası VI-VII əsrlərdə
qoyulmuşdur. Mehranilər sülaləsindən
olan Xaçın knyazı Həsən Cəlalın oğlu Vaxtanq kompleksin ərazisində geniş tikinti işləri aparmış, Arzu xatun isə 1214-cü ildə əri Vaxtanqın və iki oğlunun xatirəsinə kompleksdə
kilsə tikdirmişdir.
Şəki rayonunun Kiş kəndindəki müqəddəs
Yelisey məbədinin,
Orta Zəyzid kəndindəki bir nefli alban məbədinin
və Oğuz rayonundakı müqəddəs
Yelisey məbədinin
plan quruluşları demək
olar ki, eynidir. Albaniyada xristianlığın yayılmasında böyük
xidmətləri olmuş
apostol Yeliseyin xatirəsinə ölkədə
əsrlər boyu bir çox məbədlər tikilmişdir.
Bunlardan bizim günlərə gəlib çatmış
ən maraqlısı
Dağlıq Qarabağın
Ağdərə rayonundakı
müqəddəs Yelisey
monastr kompleksidir.
Həsən Cəlalın hakimiyyəti
illərində knyazlığın
ərazisi xeyli genişlənmiş, tikinti
abadlıq işləri
böyük vüsət
almışdır. Həsən Cəlalın
iqamətgahı olan Holanaberd qalası ilə üzbəüz, Ağdərə rayonunun Vəngli kəndində Xaçın çayının
sol sahilində dağın
üstündə ucaldılmış
məşhur Gəncesər
monastrı Qafqaz Albaniyası xristian memarlığının ən
görkəmli abidələrindən
biridir. Monastrın
divarında daş üzərindəki epiqrafik
yazıdan məlum olur ki, bu
abidə “yüksək
və böyük Arsax ölkəsinin hökmdarı, geniş vilayətin çarı, Böyük Həsənin
nəvəsi, Vaxtanqın
oğlu, Həsən Calal Dövlə və anası Xorişə xatun tərəfindən 1216-1238-ci illərdə
inşa edilmişdir”.
Bir sıra
müəlliflər Arsax
sözünü qədim
dövrlərdən bu
yerlərdə də yaşamış türkdilli
sak tayfaları ilə əlaqələndirirlər. Albaniyada
Balasakan, Sisakan, Sakasen, Arsak və bu kimi
digər yer adları bu fikrə zəmin yaradır. 1261-ci ildə
monqol-tatar işğalçıları
tərəfindən İranın
Qəzvin şəhərində
qətlə yetirilmiş
Həsən Calal Dövləni oğlu knyaz Atabəy gətirib Gəncesər monastrında dəfn etmişdir. Bu monastr 1511-ci ildən
1836-cı ilədək, yəni
Rusiya Sinodunun rəsmi qərarı ilə Alban kilsəsi ləğv edilənədək
diofizit alban xristianlarının iqamətgahı
olmuşdur.
Qafqaz Albaniyasının
memarlıq abidələrini
tədqiq etmiş alimlərin fikrincə, bu abidələr bir çox xarakterik elementlərinə,
xüsusiyyətlərinə və memarlıq-planlaşdırılma
üslublarına görə
erməni dini memarlıq abidələrindən
tamamilə fərqlənir. İşğalçılıq
müharibəsi yolu ilə xalqımızın
torpaqlarını ələ
keçirən erməni
şovinistləri təcavüzkarlıq
əməllərinə haqq
qazandırmaq məqsədilə
beynəlxalq konvensiyaları
pozaraq tarix və mədəniyyət
abidələrimizin xeyli
Tarix elmləri doktoru Qasım Hacıyev isə Qarabağ bölgəsində dini maddi-mədəniyyət nişanələrindən yazıb. O bildirib ki, Azərbaycanın Qarabağ bölgəsi dünyanın ən qədim insan məskənlərindən biri - 2 mln il yaşı olan Azığ düşərgəsi insanlarının yaşadığı ərazidir. Qarabağ ərazisi paleolit dövrünün Quruçay mədəniyyəti yaradıcılarının Tunc və Dəmir dövründə mövcud olan və bir-birini əvəz edən Kür-Araz və Xocalı-Gədəbəy mədəniyyətlərinin davamçılarının yaşayış məskənidir.
Qarabağın dağlıq və düzən hissəsində aşkar edilmiş qədim daş abidələr-Xocalıdakı dolmenlər, Xankəndindəki kromlexlər, eləcə də qarabağın müxtəlif yerlərindən aşkar edilmiş antik dövrə aid daş qutu qəbirlər həmin dövrün ideologiyasını-mənəvi düşüncə əks etdirən maddi mədəniyyət nişanələridir.
Bütöv Azərbaycan ərazisində Manna, Midiya, Skit, Atropatena dövlətləri sırasında, e.ə IV-III əsrlərin qovşağında Azərbaycan Respublikasının ərazisində Qafqaz Albaniyası dövləti meydana çıxmışdır. B.e. I əsrində Albaniyanı Alban Arşakiləri soyu idarə etmişdir. Albaniyanın cənub sərhəddi bu dövrdə Araz çayı boyunca keçmişdir. Girdman, Sakasena, Uti, Arsak, Paytakaran, Sisakan Qarabağın tarixi torpaqları idi (Moisey Kalankatuklu. Albaniya tarixi(tərcümə Z.M.Bünyadovundur). Bakı. Elm 1993. 235 s, k.4. f. 50; Azərbaycan tarixi, II c. Bakı. Elm, 1998, s. 15-21).
B.e.ə. VI-III əsrlərə aid Beyləqan, Ağcabədi, Bərdə, Yevlax, Tərtər və Qarabağın Dağlıq ərazisində türk xalqlarına məxsus olan çoxlu sayda skif kurqanları aşkar edilmişdir. Antik mənbələrin Qarabağın qədim ərazisində - Uti, Arsak və Paytakaranda qədim şəhərlərin mövcudluğu barədə maraqlı məlumatlar verir. Bərdədə, Govurqalada (Ağdam), Qaraköpək təpədə (Füzuli), Ergi yaşayış yerində (Ağcabədi) və s. arxeoloji tədqiqatlar deyilənləri təsdiq edir.
Qarabağ bölgəsində arxeoloji abidələrdən başqa xeyli yerüstü xristian abidələri tədqiq edilmişdir. Belə abidələrə Qarabağın Bərdə, Ağcabədi, Ağdam, Füzuli, Ağdərə ərazisində, habelə Laçın və Kəlbəcərdə rast gəlinmişdir. Bu məbədlərdən ən məşhuru Çəncəsər (Qanzasar), Amaras, Yelisey, və Xotavəng məbədləridir. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, albanlara məxsus xristian abidələri Azərbaycanın digər ərazilərində də (Qəbələ, Naxçıvan, Mingəçevir, Qazax, Tovuz, Şamaxı) mövcuddur.
Yeri gəlmişkən XIX əsrə qədər Dağlıq Qarabağda heç bir zaman erməni etnik kütləsi olmamışdır. Qarabağın avtoxton albanlarının olmasından istifadə edərək, oraya XIX əsrdən etibarən çoxlu erməni ailəsi köçürülmüşdür. Bunu Dağlıq Qarabağda Ağdərənin (Mardakert) Marağa kəndində Qarabağa (İranın Marağa şəhərindən) ilk 200 ailənin (erməni ailəsinin) köçürülməsi şərəfinə 1978-ci ildə ermənilərin özlərinin qoyduqları abidə əyani şəkildə sübut edir.
Qarabağ ərazisində müxtəlif dinlərin mövcud olması insan cəmiyyətinin ictimai həyatına böyük təsir göstərmişdir. Azərbaycanın hər yerində olduğu kimi Qarabağda da xristianlıq və müsəlmanlığın mövcud olması və biri digərini əvəz etməsi tikinti mədəniyyətində özünü göstərmişdir. Qarabağ ərazisində (Dağlıq Qarabağda Amaras, Ağdamda Govurqala, Kəlbəcərdə Xotəvəng, Laçında Ağoğlan) və Albaniyanın digər yerlərində (Qax rayonu Qum kəndi, Qəbələ rayonu böyük Əmili kəndi, Mingəçevir) xeyli alban xristian avidəsi inşa edilmişdir.
Albaniyada Şərq xristianlığına məxsus memarlığın bütün növləri mövcud olmuşdur. Qarabağdakı Alban xaç daşları bir sıra mühüm lokal cizgiləri, bütün Alban yazılı daşlarının üzərində xristianlığa qədərki inamlar və kainat qüvvələrinin yerləşməsi ilə dini-bədii qanunlara tabe edilmiş özünə məxsus qrup təşkil edir. Alban xaçı xristianlığa qədərki inamların və kainatı dərk etmənin əlamətlərini özündə cəmləşdirən işarələrə malikdir. Onun bütün kompozisiyaları göylə yerin əlaqəsi, günəş, işıq və məhsuldarlıq simvolu kimi əks olunmuşdur.
İslam dininin qəbul edilməsi Albaniyada (Azərbaycanda) yeni bir mərhələnin başlanğıcını qoymuşdur. Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində müsəlmanlıq dövründə çoxlu sayda məscid və minarələr inşa edilmişdir. Bununla bərabər burada xristian kilsələri və digər dini məbədlər də saxlanılmışdır. Həmin dövrdə Qarabağın mənəvi mədəniyyətində çiçəklənmə dövrü başlanmışdır. “Qarabaği”, “Bərdəi” təxəllüsü ilə tanınmış onlarla mütəfəkkir yetişmiş, onların adı, şəxsiyyəti və yaradıcılığı haqqında məlumatlar tarixə çevrilmişdir.
XI-XII əsrlərdə memarlığın əsas istiqamətlərini əks etdirən Şirvan-Abşeron, Naxçıvan-Marağa məktəblərinin geniş yayıldığı dövrdə Arran (Qarabağ) memarlıq məktəbi də orta əsr Azərbaycan memarlığının sonrakı inkişafını müəyyənləşdirmişdir. Memarlıq və şəhərsalma, dekarativ-tətbiqi sənət sahələri inkişaf etməyə başlamış, epiqrafik abidələr də çoxalmışdır. Qarabağ zonasında çoxu müsəlman dövrünə aid olan 2000-dən artıq müxtəlif tarixi və mədəni abidələr qeydə alınmışdır. Bunların arasında yaşayış evləri, ictimai binalar, həmçinin dini tikililər, ziyarət yerləri vardır.
Qarabağ ərazisində artıq müxtəlif növ mədəniyyət abidəsi qeydə alınmışdır ki, bunların da əksəriyyəti epiqrafik abidələr təşkil edir. Azərbaycanın Şuşa, Ağdam, Bərdə, Füzuli, Zəngilan, Cəbrayıl, Laçın, Kəlbəcər rayonları ərazisindən vaxtilə xeyli miqdarda tikinti, qəbir və s. epiqrafik abidələri qeydə alınmış və tədqiq edilmişdir. Qarabağ xanlığı dövründə bir çox qalalar (Bayat, Şahbulaq, Pənahabad (Şuşa) tikilmiş, şəhər və qəsəbə tipli yaşayış məntəqələri yaranmışdır. Qarabağ xanlığının mərkəzi Şuşada yaşayış evlərinin, ictimai tikililərin interyerlərində divar naxışlarının gözəl və tipik nümunələri yaradılmışdır. Bu abidələrin çoxu Azərbaycanda memorial tikililərin əsas növünü təşkil edir. Hazırda işğal altında olduğuna görə həmin abidələrin taleyi məlim deyil.
Bəşəriyyətin ulu əcdadlarının beşiklərindən biri olan Azıx mağarası ermənilərin hərbi sursat anbarına çevrildi. İslam abidələri dağıdılıb yer üzərindən silindi. Alban xristian abidələri isə təmamilə saxtalaşdırıldı. Xalqımızın tarixi yadigarı olan Yelisey məbədi, Həsənriz məbədi və digər abidələrdə alban yazıları silindi. Həmin abidələrin albanlara məxsus olan əşyaları dağıdıldı. Yelisey məbədində məbədində saxlanılmış Alban hökmdarı III Vaçaqanın qəbri və sövməsindəki yazı təmamilə məhv edildi.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 11 iyun.-
S.13.