Noqay ədəbiyyatı sovet
repressiyası dönəmində
Noqaylar haqqında bu yazıda onların Avropanın etkisi
ilə yaranan ədəbiyyatı, eləcə də Noqay ədəbiyyatının
sovet dönəmində aqibətindən
danışılacaq. Ə.Şamilin apardığı
araşdırmadan məlum olur ki, Rusiya işğal etdiyi ərazilərdə
toplumu idarə etmək, vergi toplamaq, dəftərxana işlərini
qurmaq üçün yerli xalqlardan azsaylı kadrlar
hazırlamağa çalışırdı. Yerli kadrlar da rus dilini öyrənməklə Avropaya
çıxış, oradakı elmi, mədəni fikirlə
tanışlıq imkanı əldə edirdi. Rusiya və
Avropa ziyalılarının təsiri ilə onlar ədəbiyyata
yeni ədəbi biçimlər - hekayə, povest, roman, sonet,
dram kimi janrlar gətirirdilər: “Rusiyanın hökumət
idarələrində kiçik məmur kimi
çalışanlar fəhmlə də olsa, tarixini, ədəbiyyatını,
folklorunu öyrənir, millətinin maariflənməsinə
çalışırdılar. Məhəmməd
Hadinin dayısı Mustafa Lütfü Şirvani Həştərxana
gələrək burada “Bürhani tərəqqi” adlı qəzet
açmışdı. M.Hadi də bir
müddət bu qəzetdə işləmişdi. Qəzetin qarşısına qoyduğu məqsəd
bölgədə yaşayan tatarların, qazaxların,
noqayların və b. türk xalqlarının anlayacağı
bir dildə yazıb-oxumalarına nail olmaq idi. Rus məmurları isə türk, müsəlman
xalqlarının yaxınlaşmasını hökumət
üçün böyük təhlükə hesab edirdilər.
Odur ki, Mustafa Lütfü Şirvanini gizli
sıxışdırmaqla yanaşı bəzi noqay
ziyalılarını da onun əleyhinə qaldıra bildilər.
Bəzi əli qələm tutan noqaylar
“Bürhani tərəqqi” qəzetinin redaktorunu bölgədə
dini ayrıseçkilik törətməkdə, şiəliyi
təbliğ etməkdə suçlayırdılar. Mustafa Lütfü Şirvanda doğulmuş
sünnü təriqətinə mənsub birisi idi. O,
atılan böhtanlara əsaslı dəlillərlə cavab
versə də qəzeti qoruyub yaşada bilmədi. Beləcə Rusiya bölgədə ənənənin
davam etdirilməsini, ortaq türkcənin yaşamasını və
gəlişməsini əngəlləmiş oldu”.
Abdulrehman
Ömərov (Umarov) - (1867-1933) haqqında mənbələr nə
deyir? Araşdırmaçı bildirir ki,
ilahiyyatçı, ədib, naşir kimi şöhrətlənmiş
Abdulrehman mədrəsələr üçün dərs
kitablarını redaktə və nəşr edir, siyasi və ədəbi
qəzet və jurnallara maarifçilik ruhunda məqalələr
yazır, folklor nümunələri toplayaraq çap etdirirdi.
Onun 1913-cü ildə nəşr etdirdiyi “Noqay
jırları” kitabına (Kitabda toplayıcının adı
və soyadı Abdraxman Umerov kimi yazılır)
yazdığı ön söz bu gün də elmi əhəmiyyətini
itirməyib. Abdulrehman Ömərov, Nəsib Mevluberdiyev,
Abdulrehman Əliyev, Əli Xosayev, Qurbanəli Erembetov kimi
maarifçi aydınlar 1914-cü ilədək Həştərxanda
“Toy”, “İslah” və “Maarif” adlı jurnallar nəşr ediblər.
Siyasi baxışlarına görə çar məmurları
bu jurnalları qapatmış, onları nəşr edənləri
sürgünə göndərmişdi: “Birinci Dünya
Savaşı, 1917-ci ildə baş verən fevral və oktyabr
devrimləri, vətəndaş savaşları noqay ədəbiyyatının
da inkişafına olduqca mənfi təsir göstərmişdi.
Vətəndaş savaşı başa
çatdıqdan sonra bolşeviklər öz ideyalarını
xalq arasında geniş yaymaq üçün azsaylı
xalqların dillərində məktəblər
açılmasına, dərsliklər yaradılmasına, qəzet-jurnal
buraxılmasına da diqqəti artırmışdılar.
1925-ci ilin aprelində dağlı xalqların
(Qafqazın quzeyində yaşayan azsaylı xalqlara XX
yüzilin əvvəllərində verilən ümumiləşdirici
ad) konfransı keçirildi. Bu konfransın əsas
mövzusu mədəni-maarif məsələsi oldu. İnzibati muxtariyyəti olmayan xalqlara mədəni
muxtariyyət verildi. Quzey Qafqazda Mərkəzi
Nəşriyyat quruldu. Azsaylı xalqların
dillərində dərs kitablarının yazılmasına
başlandı. 1927-ci ildən isə
“Krasnaya Çerkasiya” qəzetinin yanında bir səhifəlik
“Noqay bet” (Noqay səhifəsi) yayına başladı.
Sovetlər dönəmində noqayların ədəbi və
elmi mərkəzləri Karaçay-Çərkəz Muxtar
Vilayətində və Dağıstan Muxtar Res¬publikasında fəaliyyətə
başlamışdı. Karaçay-Çərkəzdə Fazil Abdulcəlilov
(1913-74), Salexcan Zalyandin (1924-73), Söyün Kapayev (1927-2001),
Maqomet Kirimov (1927), Canbolat Türkmenov (1935), Askerbiy Kireyev
(1938), Gülcamal Mirzayeva (1940), Keldixan Kumratova (1944-2003),
Dağıstanda isə Musa Kurmanalıyev (1894-1972), Zeit
Kaybalıyev (1898-1979), Kuruptursun Orazbayev (1924-90), Qamzat
Acıgeldiyev (1939-66), Anvarbek Kultayev (1941), Kadriya Temirbulatova
(1949-79) və b. yazıçı və şairlər
yazıb-yaradıblar”.
Sovetlər
Birliyində gedən ideoloji mübarizə noqay ədəbiyyatından
da yan keçmir: “Nəinki Sovet ideoloji mərkəzlərində
hazırlananlar, hətta xalq arasında məşhur olan
dastanları aul-aul, qışlaq-qışlaq gəzərək
dinləyicilərə çatdıran, özü də yeni
dastanlar qoşan Ajı Molla Noğman ulu kimiləri belə
1917-ci il devrimindən sonra Sovet hökumətinin
tərənnümçüsünə çevrilir. Molla Noğman ulunun Ası ləqəbinə görə
araşdırıcıların bəziləri onun as nəslindən
olduğunu və 1884-cü ildə doğulduğunu, bəziləri
isə 1887-ci ildə Qaranoqaydakı Kurqan Acı kəndində
doğulduğunu yazırlar”.
Abdulxamid Şarşembi ulu Canıbekov (1879-1955). Çağdaş noqay ədəbiyyatının
inkişafında və formalaşmasında böyük xidməti
olan Abdulxamid etnoqrafik və tarixi materiallar toplamaqla, nəşriyyat
işi və pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olub: “1926-cı ildə Bakıda kecirilən Birinci Türkoloji
Qurultayda iştirakı onu yaradıcılığa daha da həvəsləndirmiş,
milli məsələyə diqqətini artırmış və
o, türk xalqlarının latın qrafikalı vahid əlifbasının
yaradılması uğrunda çalışan
aydınların sırasına qoşulmuşdu. 1928-ci ildə
Moskvada “Karaydar man Qızılgül” lirik poeması
işıq üzü görmüşdü. O, Moskvada, eləcə
də Kazanda çap olunan “Beznen yol” (Bizim yol) jurnalında
folklor materiallarını çap etdirmişdi. Onun
topladığı folklor nümüunələri 1935-ci ildə
Mahaçqalada “Avıl poezyası”, 1940-cı ildə
Pyatiqorskda (Beş tau) “Xalk yırları em erteqiler” (S.Dautovla
birlikdə), 1949-cu ildə İ.Kapayevin tərcüməsi ilə
rus dilində Stav¬ropolda çap olunmuşdu. O,
yaşlaşdıqca bədii yaradıcılıqdan daha
çox elmi araşdırmalarla məşğul olur. Karaçay-Çərkəz Vilayətinin arxivində
onun dördcildlik “Söz xazinası” və “İstoriceskiy
oçerk noqayskoy literaturı” kitablarının əlyazması
saxlanılır. Abdulxamid Canıbeyovun
1918-ci ildə “Noqay toyu” adlı pyes yazdığı
qaynaqlarda göstərilsə də, günümüzədək
gəlib çatmayıb. Abdulxamid
Canıbeyov çoxsahəli ədəbi, elmi, pedaqoji fəaliyyətlə
yeni bir ədəbi nəsil yetişdirib”.
Ədəbiyyata
yeni gələn Musa Kurmanaliyev (1894-1972) və Zeit Kaybəliyev
(1898-1979) kimi gənclər sinfi mübarizəni aparıcı
mövzuya çevirməyə, ənənəvi poeziyanı
yeniləşdirməyə çalışıblar: “Bununla
yanaşı, Xasan Bulatıkov 1936-cı ildə
yazdığı “Fatimat” pyesləri ilə noqay ədəbiyyatında
dramçılığın əsasını qoyub”.
Basir Mesid ulu Abdullin (1892, Həştərxan vilayətinin
Tiyek kəndi-1937). İlk təhsilini mollaxanada alan Basir
sonralar Həştərxan və Kazan şəhərlərində
mədrəsə təhsili görmüşdü. Türk, ərəb
və rus dillərini bilən ədib xalqının tarixini və
folklorunu öyrənməyə də həvəs göstərmişdi:
“Öyrəndiklərindən sonralar bəbii əsərlərdə
geniş istifadə etmişdi. Bolşeviklər
hakimiyyətə gəldikdə onların irəli
sürdüyü şüarlar gənc Basirə də xoş
gəlib, onlara qoşularaq Həştərxan bölgəsində
varlı saydığı, sosializm quruculuğunu qəbul etməyən
soydaşlarına qarşı vuruşmuşdu. 30-cu illərin önlərində Qaranoqay bölgəsinə
köcərək burada bir müddət “Qızıl bayraq” qəzetində
işləmişdi. Daha çox kiçik
hekayələr yazan B.Abdullin “Kırmızı gül” (1934)
romanı və “Kır batırleri” (Çöl
bahadırları-qəhrəmanları) (1934), “Aktivis” (1936)
kimi sosializm quruculuğunu, Sovetlərin qələbəsini
öyən nəsr əsərlərini yazır. Basir Abdullin 1932-ci ildə yazdığı
“Düşmən yenildi”, “Batrak”, 1934-cü ildə
yazdığı “Əməyin yendiyi zaman”ı pyesləri ilə
noqay dramçılığının inkişafına təkan
verir. 1937-ci ilin Sovet irticası noqay ədəbiyyatına
da ağır zərbə vurur, Basir Abdullin kimi istedadlı
dramçı və yazıçını məhv edir”.
Asan Şaxim ulu Bulatıkov (16.08.1907, Xabez rayonunun
Qızılyurd kəndi - 1937). Noqayların birinci
peşəkar yazıçısı sayılır. Onun “İki həyat” (1936), “Çoxları
üçün iki” (1936) povestləri və “Fatimat” pyesi, eləcə
də “Azret, Erinşek, Mazan və kolxozçular” şeir
toplusu sosializm quruculuğunun ilk illərində müsəlman
respublikalarında sifarişlə yazılan qadın
azadlığına, çadranın atılmasına,
qadınların kişilərlə bərabər işləməsinə,
kasıbların varlılara qarşı mübarizəsinə
həsr olunmuş əsərlərdəndir”. Sosializmin tərənnümçüsü
kimi tanınmasına baxmayaraq 1937-ci ilin irticasından o da
qurtara bilməyib: “Yalnız B.M.Abdullin və A.Ş.Bulatıkov
deyil, onlarla aydın, yazıçı həbs edilib güllələnib.
Sağ qalanlar qorxu içərisində
yaşadıqlarından cəsarətlə ədəbi
axtarışlara girişmir, kommunist partiyasının qərar
və göstərişlərini, rəhbər partiya
işçilərinin məruzə və
çıxışlarını bədii şəkildə
xalqa çatdırmaqla yetərlənirlər.
Sosializm quruculuğunun ilk illərində ədəbiyyatla
məşğul olanların yazdıqlarından çox,
onların tərcümeyi-hallarına diqqət yetirilirdi. Kasıb ailədən
olan gənclərə daha geniş imkanlar açır,
onları yazıb-yaratmağa həvəsləndirir, əsərlərini
nəşr edir, pyeslərini səhnələşdirirdilər”.
Kasıb
ailədə doğulub ədəbiyyata gələn gənclərdən
biri də Fazil Apas ulu Abdulcəlilovdur: “Fazil Apas ulu Abdulcəlilov
(01.03.1913, RF Stavropol ölkəsi, Mineralnıye Vodı
rayonunun Kanqlı kəndi-1974). Kasıb bir ailədə
doğulan, kəndlərindəki məktəbi bitirdikdən
sonra Çerkessk Pedaqoji Texnikumunda oxuyan Fazil “Tənbəl
Girey”, “Murat şəhərdə nə gördü?” (1932), “Biz sosializm qururuq” (1932), “İki dünya”
(1932), “Uşaqlar üçün müxtəlif hekayələr”
(1933) və b. əsərlərini yazıb çap etdirəndə
19-20 yaşlarında imiş. O, 1930-cu illərdə
yazdığı hekayə və povestlərini əsasən
“Uşaqlar üçün ədəbiyyat”, “Yeniyetmələr
üçün ədəbiyyat” rubrikaları altında
çap etdirir.
İkinci Dünya Savaşının başlanması da ədəbiyyatda
bədii dəyərlərin, keçmişi tənqidin,
sosializm quruculuğunun tərənnümünün arxa plana
keçməsinə, publisistikanın qabarmasına şərait
yaradır. F.Abdulcəlilovun da 1941-1950-ci illərdə
yazdıqlarının böyük qismi qəzet və jurnal məqalələrini
xatırladır. 1950-ci illərdən sonra
faşist Almaniyası üzərində Sovetlərin qələbəsi
ədəbiyyatın əsas mövzusuna çevrilir.
Fazil Abdulcəlilovun “Güclülər ailəsi” (1950),
“Asantay” (1956), “Sərt dönüş” (1961) povestlərini,
kolxozlaşmadan bəhs edən “Güclü axın”
romanını, “Kuban çağlayır” (1955), “Kuban-mənim
nəğməm” (1957) şeir toplularını çap
etdirir. Onun “Güclülər ailəsi” povesti
daha çox təbliğ olunur. Noqay ədəbiyyatına
şair, nasir və dramçı kimi daxil olan F.Abdulcəlilovun
böyük xidmətlərindən biri ədəbi dili zənginləşdirmək
olur”.
Kuruptursın Başi ulu Orazbayev (1924, Dağıstan
Respublikası, Noqay rayonunun Boranşı kəndi-1990). Noqay ədəbiyyatında
önəmli yer tutan yazıçılardandır.
Ədəbiyyata şeir və hekayələrlə gəlir:
“1962-ci ildə “Gen çölər”, 1964-çü ildə
“Nasip yıldızı” (Bəxt ulduzu) hekayə kitabları,
1970–ci ildə “Atadın quşağı” (Atanın
qurşağı), 1976-cı ildə “Saban tübi” (Sarı
qızıl), 1979-cu ildə “Danıl sagını”
romanlarını nəşr etdirir.
Söyün İmaməli ulu Kapayev (1927, Erkin Yurt kəndi
-2001). Gənc yaşlarından şeir yazmağa
başlamış, sonralar publisistika və nəsr sahəsində
də qələmini sınayır. 1955-ci
ildən noqayca çap olunan “Lenin yolu” qəzetinə redaktor təyin
edilir. 1957-ci ildə Stavropol Pedaqoji
İnstitutunu bitirir. Çoxsahəli
yaradıcılığı olan S.Kapayev 1957-ci ildə “Dağ
bulaqları”, 1958-ci ildə “Danıl uyandı”(Çöl
oyandı), 1969-ci ildə “Yürek sırlarım”(Ürək
sirrim) şeir kitablarını nəşr etdirir.
Araşdırıcılar ədibin yaradıcılıq
qaynağından söz açanda iki məsələyə
diqqət yetirirlər. Zəngin noqay folkloru və
özünün çətin həyat yolu. Çoxlu
mahnılar və tərcümələr müəllifi kimi
tanınan S.Kapayev üç roman, ondan çox povest və beş şeir kitabını noqay oxucusunun
mühakiməsinə verir. Onun “Tandır” (Təndir), “Yuvsan”(Yovşan) povestləri vaxtilə ən
çox təbliğ edilən əsərlər olur. Ədəbiyyatda yeniləşmənin öncüllərindən
olan yazar noqaylarda sərbəst vəzndə şeirin
ustadlarından sayılır. Onun durnalara xitabən
yazdığı şeirdə deyilir:
Yarasık
tı, - Gözəldir,
Şuvak
bolup yaynaydı - Aydınlık olup parlar,
Küzgi kibik, küz kuni. - Güzgü kimi payız
günü.
Tav betinde
- Dağ belində
Kökşil
turgan kök köldey, - Göydə duran göy göl kimi,
Köp-kömekyi
- Tamam gömgöydü
Küz küninde kök yüzü. - (Güz)
payız günündə göy üzü.
Sovet dönəmində ən çox inqilabdan,
bolşeviklərin noqay xalqını xoşbəxtliyə
çıxardığından yazan S.Kapayev ömrünün
son illərində çap etdirdiyi povest və hekayələr
kitabını “Müqəddəs Quran” adlandırır. Son illər
xalq arasında geniş yayılmış əfsanə, əsatir,
rəvayət və nağılları bədiiləşdirib
oxuculara təqdim etməsi öncələr
yazdıqlarının üzrxahlığı kimi başa
düşülə bilər. Görünür,
elə buna görədir ki, son kitablarından olan “Noqay evi”
noqayların stolüstü kitabına çevrilir. Burada xalqının tarixinə və
etnoqrafiyasına geniş yer ayrılıb. Söyün Kapayevin “Tazasu sərgisi” (1965),
“Durnacık” (1974) və b. noqay ədəbiyyatının
savaş mövzusunda ən yaxşı əsərləri
sayılır”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 21 iyun.-
S.14.