Tarixən unikal çoxmillətli ölkə
- Azərbaycan
Azərbaycan müxtəlif etnosların və millətlərin,
fərqli dinlərə sitayiş edən insanların tarixən
dostluq və qardaşlıq şəraitində
yaşadığı tolerant ölkədir. Ölkəmizdə
ayrı-ayrı etiqad və inanclara malik etnosların min illərlə
əmin-amanlıq şəraitində yaşamasında, etnik mədəni
müxtəlifliyin günümüzədək qorunub
saxlanmasında Azərbaycan xalqına xas olan humanizm və
çoxmillətlilik dəyərlərin müstəsna rolu
vardır. Yüzilliklər bir-birini əvəz
etsə də, Azərbaycan xalqı öz humanist mövqeyində
qalıb, nəsillər babalardan əmanət qalan ənənəni
davam etdiriblər. Azərbaycanın tarixi
inkişafının xüsusiyyətləri, coğrafi
mövqeyi, əhalisinin etnik tərkibi ta qədimdən burada
müxtəlif dinlərin mövcudluğuna şərait
yaradıb.
Əsrlər boyu müxtəlif etnoslar ölkəmizdə
Azərbaycan xalqı ilə sülh və harmoniya şəraitində
yaşayırlar. Tarixən unikal çoxmillətli ölkə
olan Azərbaycan etnik rəngarəngliyi və
tolerantlığı ilə tanınıb. Dövlətimiz etnik azlıqların hüquqlarının
qorunması üzrə ardıcıl siyasətini davam etdirir.
Bu gün Azərbaycanda milli azlıqların mədəniyyət
mərkəzləri fəaliyyət göstərir, onların
dillərində qəzet və jurnallar nəşr olunur,
ölkəmizin ictimai-siyasi həyatında rol oynayırlar,
yüksək vəzifələrdə təmsil olunurlar...
Qeyd edək
ki, hazırda Azərbaycanda ölkənin əsas və
çoxluq təşkil edən əhalisi - azərbaycanlılarla
(Azərbaycan türkləri) yanaşı, bir sıra digər
azsaylı xalq, milli azlıq və etnik qruplar (ləzgilər,
ruslar, talışlar avarlar, tatarlar, gürcülər, yəhudilər
və hətta ermənilər) yaşayırlar.
Bu dəfə
qərara aldıq ki, oxuduqlarımızı, yazılanları
bir kənara qoyaq, ölkənin şimal bölgəsinə səfər
edib orada yaşayan azsaylı xalqların nümayəndələri
ilə görüşüb, söhbətləşək,
onların yaşam durumu ilə tanış
olaq, görüb, eşitdiklərimizi qələmə alaq. İlk ünvanımız Bakıdan 120 km aralıda
yerləşən Şabran oldu. Rayon bizə yad deyildi,
bir neçə dəfə burada olduğumuzdan M.Nəzərov
adına parkda asanlıqla həmsöhbət
tapa biləcəyimizi yəqinləşdirib üz tutduq ora. Oturacaqların birində əyləşən
ağsaqqallara yaxınlaşıb gəlişimizin məqsədini
dedik.
Ağsaqqallar
Şabranda rus, tat və hətta bir
neçə erməninin də yaşadıqlarını dedilər.
Onlardan biri: “Burada daha çox tatlar yaşayır, amma
başqa millətlərin nümayəndələri da var. Məsələn,
ermənilər. Vaxtilə Rayon İcraiyyə
Komitəsində İzabella Balayan adlı bir erməni işləyirdi,
vəzifə sahibi idi. 90-cı illərdə
köçdü Moskvaya. Rita adlı bir erməni isə
bir neçə il bundan öncə
dünyasını dəyişib, Tapdıq adlı azərbaycanlını
həyat yoldaşı idi. Bundan başqa 70-ci illərdə
Gəncədən iki erməni qız bizim rayona təyinat
almışdı. Onların hər ikisi azərbaycanlı
ilə ailə qurdu. Biri Ariflə, digəri Məmmədəli
ilə. Arifin həyat yoldaşı Ema
buradadır. Amma Məmmədəli ailəsi ilə
birlikdə Rusiyaya köçdü, 2007-ci ildə orada
dünyasını dəyişdi...”
Ağsaqqallardan yerli əhalinin onlara necə münasibət
bəslədiyini soruşduq. Cavab belə oldu: “Çox
yaxşı, neçə illərdi ki, onlar bizim aramızda
yaşayıblar. Həm buradan köçən,
həm hazırda qalan və həm də dünyasını dəyişən
ermənilərə pis münasibət bəslənilməyib,
onlar da bizim vətəndaşlarımız olublar. Övladları, nəvələri indi də bizim
rayonumuzda yaşayırlar”.
Həmsöhbətlərimizdən onların
ünvanlarını aldıq. Əvvəlcə Ema
xanımın yaşadığı ünvana yollandıq,
rayonda olmadığını dedilər. Yolumuzu
Ritanın bir vaxtlar yaşadığı ünvana saldıq.
Mənzilin qapısı bağlıydı.
Qonşularını aradıq, bizə bildirdilər
ki, Ritanın 5 qızı var, evində bircə Elnarə
qalır. O biriləri başqa rayonlarda və Bakıda
yaşayırlar, Elnarə isə elə dünən Bakıya
gedib.
Gəlişimizin
məqsədini bilən qonşulardan biri Faina adlı rus
qadın bizə bildirdi ki, Rita rus qəbristanlğında dəfn
edilib: “Ermənilərin başımıza gətirdikləri
müsibətlərə baxmayaraq azərbaycanlılar onlara
qarşı öz insanlıqlarını göstərməkdədir.
Rayonumuzdakı ermənilər heç bir təhdid
və yaxud da qorxu işində olmayıblar, sərbəst gəzib,
dolaşıblar. Bu tək bizim rayonumuzda
yox, Azərbaycanın hər yerində azsaylı xalq və
millətlərə göstərilən münasibətdir ki,
indi dünyaya tolerantlıq nümunəsi olaraq göstərilirik.
Heç kim erməninin övladına
“qanında erməni qanı axır” deyə onu təhqir etmir.
Rita özü son günlərinə qədər
bazarda alver edirdi. Hamı ilə münasibəti də
yaxşıydı...”.
Faina özü barəsində də danışdı. Dedi ki, 30 ildən
çoxdur rayonda rus dili müəlliməsi işləyib:
“Özüm rus millətindənəm, həyat yoldaşım
isə tatdır. Onun soyadını
daşıyıram – Mövlanquliyeva. Azərbaycanda
yaşayan bütün millətlərin nümayəndələrinin
hüquqları konstitusiya və qanunlarımız çərçivəsində
qorunur. Ölkəmizdə yaşayan xalqlar
bir-birinə mehribandırlar, dövlətdən həmişə
qayğı və diqqət görmüşük. Azərbaycan dünyanən ən təhlükəsiz
ölkələrindən biridir. Tolerantlıq
da qorunur, dini dözümlülük də mövcuddur.
Dinimizi, adət-ənənələrimizi yerinə yetirməkdə
sərbəstik, heç bir maneə yoxdur...”
Ritanın
qonşuları ilə bir az söhbətləşdikdən
sonra onlardan ayrılıb 1985-ci ildən Rusiyanın Krasnodar
vilayətindən Şabrana gələn Valentina Qornovanın
yaşadığı evə yollandıq. O da ölkəmizdə
dinlərarası münasibətlər ən yüksək səviyyədə
olduğunu dedi: “85-ci ildə Krasnodarda tanış olduğum
Oktay adlı azərbaycanlı ilə ailə həyatı
qurdum, toyumuz burada oldu. O vaxtdan bu rayona bağlanmışam,
sizin dili də öyrənmişəm, adət-ənənələrinizi
də mənimsəmişəm. Azərbaycanda
bütün millətlər rahat və dinc şəkildə
yaşayır, ən başlıcası həyatlarına
heç bir təhlükə yoxdur. Rusiyada
belə deyil, orada millətlər arasında münaqişələr
çox olur. Mən burada ailəyə, övlada
bağlılığın, böyüklərə hörmətin
nə demək olduğunu, başa düşdüm...”
Vaxtımızın
azlığını nəzərə alaraq bizə istinad edilən
digər ünvanlarda ola bilmədik.
Şabranı tərk edib üz tutduq 55-60 kim
məsafədə yerləşən Qubanın “Kiçik
Yerusəlim” adlanan Qırmızı Qəsəbəsinə -
Dağ yəhudilərinin kompakt yaşadığı yerə.
Qırmızı Qəsəbə Quba rayon mərkəzinin
2-3 kilometrliyində, Qudyalçayın kənarında yerləşir.
Əhalinin 99 faizi dağ yəhudilərdən
ibarət olan bu qəsəbədə azərbaycanlılar və
ləzgilər də yaşayır.
Xatırladaq ki, Dağ yəhudiləri Quba rayonunun, eləcə
də respublikamızın sosial-ictimai həyatında fəal
iştirak edirlər. Qırmızı qəsəbədə
böyüyüb-başa çatan Yevda Abramov Azərbaycan
Milli Məclisinin deputatıdır. Albert Aqarunov isə
torpaqlarımızın azadlığı uğrunda
canından keçib və Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
adına layiq görülüb.
Qəsəbədə qarşımıza çıxan
ilk üç yəhudi ilə ayaqüstü İsaak Xanukov
küçəsində söhbətləşdik. Talxum Yusufov: “Biz burada xalq,
dövlət tərəfindən mehribançılıq
görmüşük. Ona görə də əcdadlarımıza
rəhmət oxuyuruq ki, bizi bu məmləkətdə yerləşdiriblər.
Biz türklərə o qədər
alışmışıq ki, artıq Azərbaycan dilində
danışmayanda darıxırıq. Yəhudilər
həmişə çalışırlar ki, hansı ölkədə
əmin-amanlıq var, orada yaşasınlar. Bəzi ölkələrdən fərqli olaraq Azərbaycanda
millətləri, etnikləri yerli əhalidən
aşağı səviyyədə tutmurlar. Bura bizim vətənimizdir, bu dövlətimiz, vətənimiz
üçün də yaşamalıyıq”.
Murad
Bulaxov isə bildirdi ki, bir neçə gündür Rusiyadan gəlib:
“Qohumlarımın yanına gəlmişəm. Sonuncu
dəfə Azərbaycanda 2005-ci ildə olmuşam. Məmləkətiniz çox xoşuma gəlir.
İnsanlarınız mehriban və qonaqpərvərdilər.
Dinindən, millətindən asılı
olmayaraq insasana dəyər verilir, onun haqqı qorunur. Bizi sizdən ayırmaq çox çətindir,
çünki seçilmirik. Əgər mən
yəhudi olduğumu deməsəm, elə biləcəklər
ki, sizdən biriyəm. Çünki
yüz illərdir yəhudilər buranı özlərinə
vətən seçiblər, qaynayıb,
qarışmışıq”.
Yəhudilər
onu da əlavə etrdilər ki, Azərbaycanı ta qədimdən
özlərinə məskən hesab edən millətlərə
mənsub bütün tarixi abidələr, ibadətgahlar
dövlət tərəfindən qorunur: “Bir faktı deyək,
əgər Bakıda ermənilərin kilsəsi bu günədək
qorunursa bunun özü Azərbaycanın necə tolerant bir
dövlət olduğuna sübutdur, başqa heç bir misal
çəkməyə ehtiyac yoxdur. Yüz illərdir ona
düşmən kəsilən, günahsız əhalini
öldürən, vəhşilik göstərən,
torpağını işğal edən bir millətə, ona
xas olan abidəyə belə münasibət ancaq Azərbaycanda
ola bilər. Bu münasibət
millətinizin böyüklüyünün göstəricisidir”.
Onu da qeyd edək ki, Qırmızı qəsəbədəki
sinaqoqların birində yəhudi mədəniyyət mərkəzi
fəaliyyət göstərir. Burada uşaqlar dərsdən
kənar vaxtlarda yəhudilərin adət-ənənələrini
öyrənirlər. Bundan başqa qəsəbədəki
İsak Xanukov adına 1 saylı məktəbdə
azərbaycanlı, yəhudi uşaqlar və Qubada yaşayan
digər azsaylı xalqların nümayəndələri ilə
birlikdə elmin sirlərini öyrənirlər. 260-dan çox şagirdin təhsil aldığı
elm ocağında məktəblilərlə yanaşı,
pedaqoqlar arasında da xeyli sayda dağ yəhudiləri var.
Buradakı ibtidai siniflərdə həftədə iki saat
ivrit dili dərsləri tədris olunur. Təhsil
müəssisəsində ivrit dili kabineti də fəaliyyət
göstərir. Şagirdlər dərnəklərdə
yəhudi xalqının adət-ənənələri, milli mətbəxi
və başqa dəyərləri barədə məlumatlandırılırlar.
Günün
sonu yaxınlaşırdı, Bakıya
qayıdacağımıza az vaxt
qaldığından Qusara getmək imkanımız olmadı,
geri qayıtdıq...
Eşitdiklərimiz,
oxuduqlarımız və gördüklərimizdən yenidən
belə nəticə əldə etdik ki, bu gün artıq Azərbaycanın
siyasətinin tolerantlıq, dialoq mühitinin gücləndirilməsi,
gənclərin və qadınların hüquqlarına riayət
olunması, çağdaş dəyərlərin möhkəmləndirilməsi
kimi prinsiplərə əsaslandığını
bütün dünya etiraf edir. Bəs görəsən
tolerantlığın qorunması, dini
dözümlülük Azərbaycan kənardan necə
görünür? Elə bu sualla sosial
şəbəkələrdə münasibət qurduğumuz
bir neçə siyasiyə müraciət etdik. Qeyd edək ki, onların heç biri bir dəfə
də olsun Azərbaycanda olmayıblar.
Rusiya
İnkişaf Hərəkatının lideri, politoloq Yuri
Krupnov: “Azərbaycan çoxmillətli bir ölkədir. Tolerantlığın qorunması, dini
dözümlülüyün mövcudluğunu görmək
üçün ora gəlməyə heç ehtiyac yoxdur.
İnternet əsridir, gördüklərimiz, xarici mətbuat
bizə Azərbaycanda millətlərə necə böyük
hörmət və qayğı göstərildiyini göstərir...”
Ermənistandan olan gənc politoloq Karen Karapetyanın da
maraqlı cavabı oldu. O, bildirdi ki, Azərbaycanda ermənilərin rahat şəkildə
yaşaması, Bakının mərkəzində erməni
kilsəsinin qorunmsı və 2010-cu ildə bütün ermənilərin
katolikosu II Qareginin Bakıya səfəri zamanı həmin
kilsədə olması bu ölkədə
tolerantlığın qorunduğundan xəbər verir: “Etnik və
dini tolerantlıq Azərbaycanda dövlət səviyyəsində
təbliğ edilir və hökumət bütün dini və
etnik azlıqlar üçün bərabər imkanları və
bərabər hüquqları, o cümlədən dinc və
rahat yaşamaq şəraitini təmin edir”.
“Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin bu sahəyə xüsusi diqqət
və qayğısının nəticəsi olaraq bu gün
dövlət və din münasibətləri özünün
ən yüksək səviyyəsindədir. Azərbaycanda
bütün dinlərin nümayəndələri öz dini
ayinlərini azad şəkildə icra etməkdədirlər.
Azərbaycanda bütün dinlərin nümayəndələri
qarşılıqlı hörmət və anlaşma, sülh
şəraitində birgə yaşayır və Milli Məclisdə
təmsil olunurlar. Ölkədə
mövcud ictimai sabitlik, vətəndaş həmrəyliyi və
etnik dini dözümlülük mühiti mütərəqqi
tarixi ənənələrdən bəhrələnən
milli siyasətin məntiqi nəticəsidir”. Bu fikirlər isə
İçkeriya-Çeçenistan Respublikasının
Fransadakı nümayəndəsi Musa Taipova məxsusdur.
Yekunda deyə bilərik ki, zəngin mədəni-mənəvi
irsə, çoxəsrlik tolerantlıq ənənələrinə,
nümunəvi dövlət-din münasibətləri modelinə
malik olan və fərqli sivilizasiyaların qovşağında
yerləşən Azərbaycanda bütün dinlərə
hörmətlə yanaşılır, hətta ölkəmizə
təcavüz edənlər belə din və məzhəbə
görə fərqləndirilmir.
Cavid Şahverdiyev
Bakı-Şabran-Quba-Bakı
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 21 iyun.-
S.12.