Novruz bayramı milli-mənəvi ənənə
kimi
II yazı
Çox qədim tarixə malik olan Azərbaycan xalqı
zəngin maddi və mənəvi mədəniyyətə
malikdir. Bərəkətli torpaqları, qiymətli
yeraltı sərvətləri olan Azərbaycan xalqı bu maddi
zənginliklərə sahib olmaqla bərabər, bəşər
mədəniyyət tarixini zənginləşdirən nadir mənəvi
mədəniyyət nümunələri də yaradıb.
Təsadüfi deyil ki, qədim dünya mədəniyyətinin
ən məşhur dini-fəlsəfi abidəsi sayılan
«Avesta» qədim Azərbaycan tarixi ilə qırılmaz şəkildə
bağlıdır. Yaxud oğuzların ulu
babası Oğuz kağanın həyatından bəhs etməklə
qədim Avrasiyanın tarixini özündə əks etdirən
«Oğuznamə» abidəsi həm də milli tariximizin parlaq bir
səhifəsi olub, mənəvi-mədəniyyətimizin ən
ulu abidələrindən biridir. «Kitabi-Dədə
Qorqud» oğuznamələri isə özünün bəşəri-humanist
keyfiyyətləri, mənəvi-fəlsəfi siqləti ilə
əcdadlarımız oğuzların necə ulu bir mənəviyyata
malik olduğunu parlaq şəkildə nümayiş etdirir.
Möhtəşəm qəhrəmanlıq
eposumuz «Koroğlu» yarandığı çağdan Avrasiya
xalqları arasında yayılıb, XIX əsrdə isə
Avropada yayılmaqla dünya epos xəzinəsinin ən məşhur
abidəsinə çevrilib.
Bu sadalananlar Azərbaycan xalqının qədim folklor
abidələri, yəni şifahi yolla yaratdığı sənət
zirvələridir. Mədəniyyət tariximizdə Novruz
bayramı kimi son dərəcə böyük, əbədiyaşar,
tarixi və tarixi olduğu qədər də müasir bir abidə
də var. Xalqımızın yazılı mədəniyyət
tarixi də son dərəcə zəngindir. Novruz mənəvi mədəniyyət abidəsi kimi
milli mədəniyyət tariximizdəki bütün başqa
abidələrdə öz əlamətdar xüsusiyyətlərinə
görə fərqlənir. Belə ki,
Novruz bayramı həm yaşına, həm də yaşama
gücünə görə, bəlkə də, ən birinci
sırada duran mədəniyyət abidəsidir. Doğrudan da, xalqımızın mədəniyyət
tarixində nə qədər böyük abidələr olsa
da, onlar bütün hallarda tarixin müəyyən dövrləri,
konkret epoxalarla, zaman kəsimləri ilə bağlıdır.
Məsələn, «Avesta» son dərəcə qədim
tarixə malikdir. Lakin sonrakı dinlər
onu yaşamağa qoymadı və bu baxımdan «Avesta» bu
gün bizim üçün bir tarixi abidədir. Ağayar Şükürov və Gülnaz Abdullazadə
yazırlar ki, zərdüştilik üç böyük
imperiyanın dövlət dini olub. O, dövlət dini
rolunu VII əsrdən başlayaraq, yəni ərəb xilafəti
vasitəsilə tətbiq edilən islamın yayılması
ilə əlaqədar olaraq itirib. Həmin vaxtdan
zərdüştilik öz varlığını ya da
çox çətinliklə açıq şəkildə
qoruyaraq saxlaya bilib. İndinin özündə
də İranda, Hindistanda zərdüştiliyin xeyli tərəfdarları
var.
Eyni sözü «Oğuznamə», o cümlədən
«Kitabi-Dədə Qorqud» oğuznamələri haqqında da demək
olar. Qədim babalarımız oğuzlar nə qədər
ki tarix səhnəsində öz Oğuz adı ilə var idilər,
oğuznamələr də aktual idi. Oğuz
dövrünün (tarixinin) başa çatması,
oğuzlardan müstəqil oğuz xalqlarının (Türkiyə
türkləri, Azərbaycan türkləri, türkmənlər,
qaqauzlar) yaranması ilə “Oğuznamə” dastanları da yeni
dövrün qəhrəmanlıq və məhəbbət
dastanlarına («Koroğlu», «Qurbani», «Abbas və Gülgəz»,
«Tahir və Zöhrə», «Əsli və Kərəm» və
s.) transformasiya olundu.
Ancaq bu abidələr içərisində tarixi
hamısından qədim olsa da, heç vaxt «qocalmayan», əksinə,
daim cavanlaşan bir abidə də var. Bu – Novruz
bayramıdır. Onun tarixi, mənşəyi həddindən
artıq qədimdir. Dünya tarixinin bir-birinə zidd
ideologiyaları olan epoxaları biri digərini əvəz
etdikcə Novruz bayramı nəinki aradan qalxmış, əksinə,
öz varlığını daha böyük coşqu ilə
sürdürüb, müxtəlif dinlər, fərqli
sivilizasiyalar, ruhuna zidd olan ideologiyalarla döyüşlərdən
qalib çıxıb. Məmmədhüseyn Təhmasib
özünün 1966-cı ildə çap olunmuş «Adət,
ənənə, mərasim, bayram» adlı məqaləsində
yazır ki, Novruz bayramı öz mərasimləri ilə
birlikdə zaman-zaman Azərbaycanda hakim kəsilmiş dinlərin
hamısından çox sadə təsərrüfat
bayramı, yəni qışın yola salınması,
yazın qarşılanması mərasimi olub. Məhz elə
buna görədir ki, xalqımız müxtəlif dinlərin,
məzhəblərin, siyasi sistemlərin, ayrı-ayrı
hökmdarların təsis etdikləri onlarca bayramları, mərasimləri
unutmuş, bunu isə insan əməyə, zəhmətə,
maddi nemətləri yaratmağa çağıran təsərrüfat
bayramı kimi əsrlər boyu yaşatmış, indi də hər
il həvəslə gözləyir, hörmətlə
qarşılayır, xüsusi bir məhəbbətlə icra
edir.
Bəşər tarixinin ən qanlı
ideologiyalarından və bu ideologiyası əsasında
qurulmuş dövlətlərindən biri olan sovet
dövrünü xatırlayaq. Cəlal Qasımov
göstərir ki, XX əsrin əvvəllərində – 30-cu
illər stalinizm repressiyaları dövründə milli mədəniyyətimiz
bütövlükdə repressiyalara, bir çox hallarda məhvə
məruz qaldığı kimi, bu qanlı təqiblər Novruz
bayramından da yan keçmədi. Həmin
dövrdə «Novruz» bayramının keçirilməsi
qadağan edildi. Lakin bu bayrama islam
dininin qalığı kimi baxan bolşevizmin bütün cəhdlərinə
baxmayaraq, onu xalqın yaddaşından silə bilmədi. Öz tarixi ənənələrinə sadiq qalan
xalq bu mərasimin meydanlarda olmasa da, mənzillərdə
keçirilməsinə nail oldu.
Novruz bayramına qarşı sovet-bolşevik ideoloqlarının
apardığı mübarizə öz bəhrəsini vermədi. Bu bayramı
Azərbaycan xalqının ailə-məişətindən,
milli yaddaşından sıxışdırıb atmaq
mümkün olmadı. C.Qasımovun qeyd etdiyi kimi, 1920-ci
illərin axırı və 30-cu illərin əvvəllərində
min illərlə xalqın yaddaşında kök
salmış «Novruz» bayramı da din pərdəsi altında
yasaq edilsə də, illər boyu küçə və
meydanlarda böyük ruh yüksəkliyi ilə keçirilən
bu milli bayramı xalq artıq gizli olaraq, qapalı şəraitdə,
lokal bir məkanda – evində keçirməyə
başladı. Bunu bilən dövlət məmurları
evlərdə də bu tədbirin keçirilməsini
qadağan etdi. Bütün qadağalara, təqib
və təzyiqlərə baxmayaraq, xalq əcdaddan transfer edilən
bu bayramın unudulmasına imkan vermədi, onu qoruyub saxlaya
bildi. Başqa sözlə, nə bolşevik təbliğatı,
nə də hüquq-mühafizə orqanlarının
gördüyü tədbirlərin illərlə gendə
köklənmiş «Novruz»u yaddaşlardan birdəfəlik silə
bilmədi, sadəcə, bu bayramın məkanı daraldı,
küçədən, meydandan çıxaraq, evlərə,
ürəklərə daxil oldu.
Bəs qanlı repressiya üsulları ilə işləyən,
milli düşüncənin ən xırda təzahürlərinə
görə insanları divara söykəyib güllələyən
sovet-bolşevik ideologiyasının Novruz bayramı ilə
mübarizədə, əslində, məğlub
olmasının səbəbi nə idi? Səbəb
Novruz bayramının Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
dəyərlərinin ən dərin qatları ilə
bağlı olması idi. Bunlar elə dərin
qatlar, elə dərin köklər idi ki, bolşeviklər
heç vaxt o dərinliklərə gedib çıxa bilməzdilər.
C.Qasımov elə bu dərinlikləri, məhz bu kökləri
göz önünə gətirərək yazır ki, 1930-cu
illərin sərt qadağaları, zorakı sistem «Novruz»un meydan mərasimlərini müvəqqəti
zaman kəsiyində sıradan çıxarsa da, bu milli
bayramı bütövlükdə yaddaşdan silə bilmədi.
Əslində bu, mümkün də deyildi.
Novruz bayramı xalqın qan-gen yaddaşı ilə
bağlıdır. Bu bayram tarixən
türk etnosunun təşəkkül və formalaşma
prosesinin zəruri ünsürü, əsas tərkib
materiallarından biri olduğu üçün bir xalq olaraq
ümumtürk-oğuz kütləsindən diferensiasiya edən
Azərbaycan xalqının etnopsixoloji yaddaşının
üzvi elementidir. Başqa sözlə,
Novruz qədim Azərbaycan türkünün yaddaşına kənardan
gətirilməyib, etnosun fiziki-psixoloji təcrübəsinin
içindən inkişaf edərək mentalitet sisteminin zəruri,
ayrılmaz struktur səviyyəsinə çevrilib.
Bu cəhətdən
bolveşik ideoloqları nəyi unudur, yaxud nəyi bilmirdilər:
– Novruz, sadəcə
olaraq, bir bayram yox, Azərbaycan xalqının ritual-mifoloji
yaddaşının funksional formulu, mifik-kosmoloji
düşüncə ilə yaşayan türk etnosunun
gerçəkliyə münasibətinin etnopsixoloji
mexanizmidir...
– Novruz
bayramı əski türkün məkan-zaman haqqında bütün
görüşlərinin yaddaş modeli və bu modelin
funksional sistemidir...
–
Yaddaş hərəkətə gəlməklə etnosu
yaşadır: etnos yaddaş formulları əsasında
funksionallaşır – mövcudluğunu qoruyur və inkişaf
etdirir...
– Etnosun
fiziki-mənəvi təcrübəsinin bütün aksioloji dəyərləri
ilkin kökdən başlayıb, bütün dövrlər
(siyasi, ideoloji, dini epoxalar) boyunca Novruza konsentrasiya olunmaqla onu
akkumulyasiya mənbəyinə – etnoenergetik sistemə
çevirir...
–
Vaxtaşırı (ritmik olaraq) Novruz bayramını
keçirən etnos qapalı-dövrəvi ritmlə ondan
keçməklə hər dəfə özünü
etnoenergetik arxetiplərlə təchiz edir...
Novruz bayramının milli-mənəvi dəyərlərimizin
dərin qatları ilə bağlılığından
danışarkən tədqiqatçılar çox dərin
kökləri üzə çıxarırlar. Mirəli Seyidov Novruz
bayramını xalqımızın ən əski
dünyagörüşü, mifoloji düşüncəsi,
ilkin təbiət ünsürləri olan od,
su, ağac və s. ilə əlaqaləndirərək onu təbiətin
qışdan sonra yenidən canlanması ilə bağlı
yaz bayramı hesab edib.
Məhəmməd Tantəkin Novruz bayramının mənşəyi
haqqında bəhs edərkən göstərir ki, Novruz
bayramının kökü qədim insanın təbiətin
ölüb-dirilməsi haqqındakı ibtidai animistik
görüşlərinə gedib bağlanır.
Hüseyn
İsmayılov Novruz bayramının öz ritual-mifoloji
kökləri baxımından dörd iri mərhələdən
keçdiyini göstərir:
1. Mif mərhələsi;
2. Ritual mərhələsi;
3. Mərasim
mərhələsi;
4. Bayram mərhələsi.
“Ergənəkon” qədim türk dastan-rəvayətidir. Onun
haqqında orta əsrlər türkmən tarixçisi
Əbülqazi Bahadır xan məlumat vermişdir.
Türk tədqiqatçısı Əbdülxalıq
(Abdulhaluk) Çayın Novruz bayramının bu dastan-rəvayətlə
bağlılığını təsdiq edən “Novruz
Türk Ergənəkon Bayramı” adlı iri həcmli
kitabı da var. O yazır ki, türklərdə Novruzla
bağlı görə bildiyimiz ən əhəmiyyətli rəvayət
bu günün (Novruzun – S.Q.) “Ergənəkon”
dastanı ilə bağlı olmasıdır.
Seyfəddin Altaylı Novruz bayramı adət-ənənələri
ilə “Ərgənəkon” dastanını müqayisə edərək
bir sıra oxşarlıqlara diqqət cəlb edib. O yazır ki, Ərgənəkon
dastanı ilə bizim qeyd etdiyimiz yaz bayramı, yəni Novruzun
arasında müəyyən oxşarlıqlar var. Türklər
dörd yüz il Ərgənəkon deyilən
yerdə yaşadıqdan sonra öz ata-baba yurdlarına atəşin
açdığı yoldan çıxıb getmişdilər.
Deməli, od onlara azadlıq yolunu, ata-baba
yurdunun yolunu açmışdı. Görəsən,
axır çərşənbə günü
qaladığımız tonqallar Ərgənəkondakı dəmir
dağı əritmək üçün yetmiş yerdə
qurulub yandırılan körüklərin rəmzidirmi?
Bayramdan bir həftə qabaq ölü bayramı kimi də yad
edilən Qəbirüstü günü Ərgənəkondan
çıxmazdan əvvəl oradakı qəbirlərlə
vidalaşma mərasiminin rəmzi ifadəsi ola
bilərmi? Uşaq bayramı üçün
evdə hazırlanmış müxtəlif növ çərəz,
mer-meyvə, boyanmış yumurtalar Ərgənəkondan
çıxış üçün hazırlanan yol azuqəsini
xatırlada bilərmi? Dastanda işarə
edilən “O müqəddəs ayın, o müqəddəs
günün müqəddəs saatını gözləyərək
çıxdılar” ifadəsi o ayın, o günün və
saatın yaddaşlarda əbədiləşdirilməsi
üçün həmin ay, gün və saata müqəddəslik
donu geyindirilərək yaddan çıxmasına mane
olmasın deyə yozula bilərmi? Çünki
türkün olum-ölüm mübarizəsində azadlıq
və varlıq yolu yetmiş dəridən düzəldilmiş
və yetmiş yerdə qurulmuş körüklərin
qızışdırdığı tonqallarla dəmir dağ
əridilərək türkə yol açmışdı.
Son söz kimi deyə bilərik ki, türklər 21 mart
gününü Ərgənəkon dastanının
yaranmasından da min illər əvvəl bilirdilər, o
günü türkün özünəməxsus mədəniyyəti
ilə qarşılayıb yola salırdılar,
yaratdıqları dastanda da həmin gün öz rolunu
oynamışdı, buna görə də müəyyən
oxşarlıqlar nəzərə çarpır.
S.Qasımova
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.-
2016.- 1 mart.- S.14