Keçəpapaqların şir
maskaları
İnsanlar səhərə yaxın məşəllə
çaya enirmişlər
I yazı
20 mart
2012-ci il. Borçalı,
Muğanlı kəndi. Günün ikinci
yarısıdır. Asiflə Qasım bizi
Tanrıverdi müəllimin evinə gətirirlər. Bizi burada da böyük qonaqpərvərliklə
qarşılayırlar. Burada iki informator – ev
sahibi Tanrıverdi müəllim və onun böyük
qardaşı Xudaverdi bəylə görüşürük.
Hər ikisi kəndin savadlı
ziyalılarıdır. Söyləyici
Tanrıverdi Məsuməli oğlu Qasımov – 1954-cü ildə
Muğanlıda anadan olub. Ali təhsilli
müəllimdir. Uzun müddət müəllim
işləyib. Söyləyici Xudaverdi Məsuməli
oğlu Qasımov – 1950-ci ildə Muğanlıda anadan olub.
Azərbaycan Politexnik İnstitutunu bitirib.
Hər ikisi Novruz bayramı, keçəpapaqlar haqqında
çoxlu məlumatlara malikdir. Uşaqlıqdan bu mərasimin
canlı iştirakçıları olublar. Tanrıverdi müəllim əvvəldən bildirir
ki, bu məsələləri onun böyük qardaşı
daha yaxşı bilir. Ona görə də
əsas məlumatları Xudaverdi bəydən alırıq.
Lakin söhbət prosesində Tanrıverdi
müəllim də hərdən bir müdaxilə edib, bizə
dəyərli faktlar verir.
Xudaverdi Məsuməli oğlu həm şair, həm kəndin
hörmətli ağsaqqallarından biri, həm də
mollasıdır. Milli-etnik və dini ənənələri
dərindən və savadlı şəkildə bilməklə
yanaşı, onları ciddi-cəhdlə mühafizə edir.
O, bizə Novruz bayramının mənşəyi ilə
bağlı iki rəvayət danışır, dörd
çərşənbə, onların adları, çərşənbələrdə
bişirilən yeməklər, keçəpapaqlar, onların
geyimləri, atributları, mərasimin keçirilmə
ardıcıllığı (prosessual strukturu) haqqında
çoxlu bilgilər verir. Əsasən klassik
dövr (XIX əsrin axırı – XX əsrin birinci
yarısı) Azərbaycan folklorşünaslarını
tanıyan və onların tədqiqatlarına bələd olan
Xudaverdi Məsuməli oğlu mərasimin prosessual strukturunu
mükəmməl şəkildə təsvir edir. Bu zaman onun kiçik qardaşı Tanrıverdi Məsuməli
oğlu müəyyən detalların dəqiqləşdirilməsində,
keçmiş illərə aid yaddaşın bərpa
olunmasında xüsusi kömək edir.
Xudaverdi Məsuməli oğlunu
danışdırdıqca ona heyran qalıram. O, təkcə güclü
yaddaş sahibi deyil. Danışanda sanki ilham
prosesində olur. Qıraqdan hansısa bir
detalla əlaqədar söhbətə müdaxilə olunanda gərginləşir.
Onu bütün varlığımla başa
düşürəm. Xudaverdi bəyin
danışdıqca hansı psixoloji durumda olduğunu təsəvvür
edə bilirəm. O, yaşadığı ömrün
saysız hadisələrlə dolu yaddaşını hərəkətə
gətirir və bu zaman dili ilə danışsa da,
şüurunda yaşanmış, yaddan çıxmış
illərin hadisələrini düzür, biri-biri ilə əlaqələndirir
və sistemə salır. Onun hadisələri, məlumatları,
faktları sistemləşdirmə bacarığı məni heyran
edir. Xudaverdi Məsuməli oğlu məlumatları
verərkən müxtəlif faktları müəyyən
struktur sxemi ətrafında düzərək təqdim edirdi.
Ümumiyyətlə, bu tipli informatorlar, belə
yaradıcı düşüncəyə malik söyləyicilərlə
işləmək çətindir. Çünki onlar, demək
olar ki, xam, emal olunmamış informasiya təqdim etmirlər.
Məlumatı verməmişdən qabaq onu
özləri emal edib, sonra deyirlər. Yəni
sən onlardan informasiya alıb, daha sonra təhlil, tədqiq
etmək istəyirsən. Lakin bu tipli
informatorlar məlumatı sənə verməmişdən əvvəl
özləri onu düşüncələrində təhlil
edir, sənə xam materialı, çılpaq faktı yox,
onun haqqında nə düşündüklərini təqdim
edirlər. Mən bu prosesi Xudaverdi Məsuməli
oğlu ilə işləyərkən açıq-aşkar
müşahidə edirdim. Hətta mən bəzən
ona sualı verib qurtarmamış mənə cavab verir, sanki nə
istədiyimi özü başa düşürdü. Aydın şəkildə görürdüm ki,
informatorum mənim suallarımı analiz edir, bu suallar vasitəsi
ilə nə istədiyimi anlamağa çalışır və
bütöv söhbəti həmin axarda qururdu. Çünki o həm dünyəvi, həm də
dini biliklər sahəsində zəngin məlumatlara malik idi.
Bu biliklər onun verdiyi cavablarda hökmən
iştirak edirdi.
Mən ondan Novruz bayramı ilə bağlı
uşaqlıq, gənclik və müasir yaddaşını
almaq istəyirdim. Lakin o, yaddaşındakı faktları
çılpaq halda yox, öz münasibətini də onlara
qarışdıraraq təqdim edirdi. Məsələn,
Novruz bayramının mənşəyi ilə bağlı iki
rəvayət söylədi. Bunlardan biri
ümumən qədim türk mifologiyası, konkret olaraq
Erkenokonla bağlı rəvayət idi. Digər məlumat
isə dördüncü islam xəlifəsi
Həzrət Əli əleyhissəlamın Novruz bayramı ilə
əlaqəsindən bəhs edən rəvayət idi. Mən bu məlumatları əvvəlcədən
bilirdim. Lakin Xudaverdi Məsuməli oğlu
bunları danışarkən hər iki məlumatı
biri-biri ilə əlaqələndirir, özünün mənsub
olduğu etnik düşüncə ilə mənsub olduğu dini
düşüncəni uzlaşdırmağa
çalışırdı.
Təbii ki, o, mənim üçün unikal bir söyləyici
idi. Mən, əslində, axtardığımı
tapmışdım. Sabah onunla videoçəkiliş
aparmağı qərara alıram. Sabahkı
söhbətə hazırlaşmaq üçün axşam
oteldə bu gün etdiyim söhbətin dəftərimdəki
qeydlərini nəzərdən keçirir, keçəpapaqlar
və ümumən Novruz bayramı haqqında bu gün nələr
əldə etdiyimi sistemləşdirməyə
çalışıram.
İnformatorumun dörd çərşənbə ilə
bağlı verdiyi məlumat da mənim üçün
xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Belə ki, Azərbaycanda
alimlər arasında dörd çərşənbənin
adları ilə bağlı mübahisələr var. Bir
sıra alimlər dörd çərşənbənin şərq
fəlsəfəsindəki dörd ünsürlə (su, od, torpaq, külək)
bağlılığını qəbul etmirlər. Dörd ünsürün xalqın öz ənənəsində
olmadığını, Novruz bayramı kompleksinə müasir
dövrümüzdə tədqiqatçılar tərəfindən
əlavə edildiyini söyləyirlər. Bəziləri daha da irəli gedərək,
ümumiyyətlə, dörd çərşənbənin
özünün qeyd olunmasını şübhə
altına alırlar. Halbuki Novruza qədərki
dörd çərşənbə xalq təqviminin tərkib
hissəsidir və onlar xalq içərisində hansı
bölgədə necə adlanmasından asılı olmayaraq
xüsusi təqvim günləri hesab olunur. Ona görə də Muğanlıda dörd çərşənbənin
necə adlanması və necə qeyd olunması mənim
üçün maraqlı idi.
Xudaverdi Məsuməli
oğluna görə, Muğanlıda dörd çərşənbə
belə adlanır: xavarçı çərşənbə,
kərə çərşənbə, kürə çərşənbə
və su çərşənbəsi. Xavarçı
çərşənbədə sarımsaqlı yemək olan
xıgı bişirilirmiş. Bu, xəngələ
oxşar, sulu yeməkdir. Kərə
çərşənbədə göy-göyərtli yeməklər,
pencər sıxması hazırlanırdı. Kürə çərşənbədə
hansı yeməyin hazırlanmasını dəqiqləşdirmək
mümkün olmur. Su çərşənbəsində
plov hazırlanırmış.
Məni ən çox maraqlandıran keçəpapaqların
sifətlərinə geydikləri şir maskaları idi. Çünki
bu, mərasimin ən önəmli nöqtəsidir. Keçəpapaqların hansı heyvanın
maskasını taxmaları bu mərasimin hansı heyvan kultu ilə
bağlı olduğunu müəyyənləşdirməyə
kömək edəcəkdi. Mən hələ
Muğanlıya gəlməmişdən qabaq şir
maskaları haqqında çox düşünmüş,
onların qədim oğuz-türk ritual-mifoloji dünya modelindəki
yerinə dair bir fakt tapmağa
çalışmışdım. Lakin mədəniyyət
tarixi şirə dair bu kontekstdə heç bir bir bilgi verməmişdi.
Şübhələrim özünü
doğruldur. Xudaverdi Məsuməli oğlu
birmənalı şəkildə bildirir ki, keçəpapaqlar
şir maskalarını sonradan, son onilliklərdə geyməyə
başlamışlar. Qədim vaxtlarda
şir maskaları yerli-dibli olmayıb. Şir
maskaları keçən əsrin 70-ci illərindən istifadə
olunmağa başlanıb. Onun uşaq
olduğu dövrdə keçəpapaqlar keçədən
bütün başlarını çiyinlərinədək
qapayan, torbaya oxşar papaq geyərmişlər. Papağa qurd qulağına oxşar iki qulaq düzəldər,
baxmaq üçün iki göz yeri (deşik), nəfəs
almaq üçün bir ağız yeri (deşik)
açarmışlar. Keçəpapaqlara
xalq arasında keçəbörk də deyilirmiş. Bu keçə papaqları (maskaları) insanlar
özləri düzəldərmişlər.
İnformator qardaşlar keçəpapaqların
tanınmamaq üçün heç vaxt
danışmadıqlarını, ümumiyyətlə, səs
çıxarmadıqlarını, özlərini lal kimi
aparmalarını, nə istədiklərini əl-qol hərəkətləri
ilə başa saldıqlarını xüsusi
vurğulayırlar.
Keçəpapaqların bellərindəki və sinələrinə
çarpaz bağladıqları kəmərlərə bərkidilmiş
çoxlu sayda zınqırovlar əvvəllər hər bir
keçəpapağın maddi durumundan asılı olaraq
gümüşdən, misdən və dəmirdən
hazırlanırmış.
Onlar ayaqlarına çəkmə əvəzinə uzun
qara tuklü keçi dərisi bağlayırmışlar.
Keçəpapaqların əlində qamçı
olurdu. Üç hissədən ibərət olan
qamçı dəridən hazırlanırdı. Qamçıda qotaz olurdu. Qotaz
saç hörüyü kimi nazilə-nazilə gedirdi. Qamçını çalanda o, hökmən
şaqqıldamalı, bərk səs çıxarmalı idi.
Keçəpapaqlar dəstə halında gedəndə
onların paltarlarındakı zınqırovların cingiltisi,
şaqqıldayan qamçıların səsi bir-birinə
qarışır, vahiməli gurultu, uğultu yaranırdı.
Keçəpapaqlıq etməyə xalq arasında
«keçəpapağa çıxmaq» deyilir. Xudaverdi Məsuməli
oğlu xüsusi vurğulayır ki, keçəpapaqlar
indikindən fərqli olaraq, bütün mart ayı boyunca yox,
ancaq axır çərşənbə günü
qapıları gəzib pay yığırdılar. Səhər saat 9-dan başlayıb, 12-yə, 1-ə
kimi gəzirmişlər.
Tanrıverdi
Məsuməli oğlu keçəpapaqlarla bağlı
çox maraqlı bir detalı yada salır: axır çərşənbə
gecəsi evlərə pay yığmağa gedən keçəpapaqlar
pay verməyən adamın üstünə
paltarlarının biləyinin altında gizlətdikləri
torbacıqdan un səpirmişlər. Un, xalq ənənəsində, ümumiyyətlə,
xeyir, bərəkət rəmzidir. Lakin keçəpapaqların
pay verməyənləri una bələmələri, əksinə,
mənfi məna daşıyır. Keçəpapaqlar,
ümumiyyətlə, insanlarla kobud rəftar edir, pay verməyənləri
döyür, incidir, bir şey almayana qədər
əl çəkmirlər. Una bələmək
də cəzanın növlərindən biri imiş. Un burada birbaşa qışın, soyuğun,
pis günün rəmzi olan qarı bildirirmiş. Keçəpapaqlar
pay verməyənin üstunə un atmaqla rəmzi-əşyavi
dillə deyirmişlər ki, «ay pay verməyən, sən həmişə
qarda, qışda qalasan, baharın gəlməsin». Un da, qar da – hər ikisi ağ rəngdə
olduğu üçün keçəpapaqlar undan qar əvəzinə
istifadə edirmişlər.
İlin axır çərşənbəsi həm də
su çərşənbəsi hesab olunur. Bəzən
insanlar ürəklərində niyyət tutur və axır
çərşənbə gecəsi qonum-qonşu,
qohum-qardaş qızlarını evlərinə
çağırırmışlar. Niyyət
olmayanda isə qızlar elə-belə – bayram keçirmək
üçün toplaşır, şənlik edirmişlər.
Səhərə yaxın məşəllərlə
çaya enirmişlər.
Qırmızı rəngdə paltar geyinən
şahın başında tacı olurdu. Tacda
parıltılı şüşələr və bökmən
bir balaca güzgü olmalı idi. Hər adam
şah ola bilməzdi. Müharibəyə qədər Pullu
Bayram deyilən bir nəfər şah olub, ondan sonra uzun
müddət Qəşəm Abdulla oğlu şahlıq edib,
hazırda isə peşəcə qəssab olan Sakit adlı
bir gənc şahlıq edir.
Şah üçün uca bir yerdə taxt qurulurdu. Şahın əlində
qılınc olurdu. Yanında şirniyat
xonçası, səməni olurdu. Bəzən
xonçanı niyyət edənlər gətirirdilər.
Şahın köməkçiləri var idi. Köməkçilər, o cümlədən pulyığan (xəzinədar) üzüaçıq olurdular. Əvvəllər keçəpapaqların sayı ya 7, ya da 12 olurdu. 7 nəfərdən 4-ü pəhləvan kimi güclü olmalı, 3-ü isə yaxşı oynamağı bacarmalı idi. Zurnaçılar var gücü ilə çalmalı, meydanı qızışdırmalı idilər.
Seyfəddin Rzasoy
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 5 mart.-
S.14.