Bəyaz çiçəyim, ilk yaz
çiçəyim...
Azərbaycanda insanların ətraf mühitə
münasibətinin tarixiliyi yalnız ayrı-ayrı maddi mədəniyyət
abidələrində, folklorda deyil, həm də adət-ənənələrdə
və bayramlarda, mövsüm mərasimlərində
özünü göstərir. Bu cəhətdən
Novruz bayramı xarakterikdir. Novruz bayramı
Azərbaycan xalqının ən qədim bayramlarından olub,
bir çox mifoloji təsəvvürlərlə
bağlıdır. Qədim zamanlardan
başlayaraq təbiətin oyanmasına xoşbəxtlik və
səadət rəmzi kimi baxan insanlar yazın gəlişi,
havaların isinməsi, yeni əkinçilik
mövsümünün başlanması, təbiətin yenidən
oyanması, yaşıllaşması ilə bağlı
müxtəlif nəğmələr, oyunlar, mərasimlər
yaradıblar. Hər bir tədbirdə əski
insan özünün ətraf mühitə, təbii sərvətlərə
münasibətini real şəkildə əks etdirib. Çünki onun yaşayışı bilavasitə
ətraf mühit amillərindən, məsələn, günəş
işığından, istilikdən, yağışdan-sudan,
göyərti və ağartıdan, bitki və heyvan məhsullarından
asılı idi. Ona görə də yazın gəlişinə
xüsusi maraq göstərir, yaz bərabərliyi günü
kimi qeyd olunan (gecə ilə gündüzün boyunun birləşdiyi
vaxt - 20-21 mart) Novruzun yolunu səbirsizliklə
gözləyirdilər.
Novruz mərasimlərinin keçirilməsi daha çox
orqanizmin həyat və fəaliyyətində istilik və
işıq enerjisinin əhəmiyyətini dərk etməkdən
irəli gəlib. Ona görə də əhali bol hərarətli
yaz günəşini arzulayır. Novruzla bağlı
mövsüm nəğmələrinin birində deyilir:
Gün
çıx, gün çıx,
Kəhər atı min çıx.
Keçəl
qızı qoy evdə,
Saçlı qızı götür çıx.
Göründüyü kimi, min illər boyu insanlar
qışın tezliklə sona yetməsini, əvəzində
yazın gəlməsini arzulayıb. Belə ki, yazın gəlişi
onların maddi, mənəvi həyatında mühüm rola
çevrilir. Keçəl qızı - qışı
, saçlı qızın - yazın əvəz etməsi
abstrakt verilsə də, bu, təbiətin oyanmasına,
canlıların fəal həyat dövrünün
başlanmasına işarədir. Ona görə
də "Gün özünü yetirəcək, qarı yerdən
götürəcək" deməklə sevinclərini
bildirirdilər.
Ətraf mühit amillərindən biri də sudur. Su canlı təbiətin
inkişafında mühüm faktordur. Bunu insanlar daim
öz üzərlərində hiss etmiş və suya
xüsusi münasibət bəsləyiblər. Aramsız
yağan leysan yağışların, çay
daşqınlarının və sellərin gətirdikləri
fəlakətlər suya fövqəlqüvvə kimi
yanaşmağa, eyni zamanda təbiət və məişətdəki
mövqeyinə görə ona pərəstişə səbəb
olub. Ona görə də su ilə əlaqədar
çoxlu adət və ayinlər yaranıb ki, bunun da əksəriyyəti
Novruz bayramı ərəfəsində həyata
keçirilir. Məsələn, su kultu ilə
bağlı olan su üstündən tullanmaq, səhər tezdən
bulağa gedib Novruz suyu gətirmək və evin künclərinə
səpmək, su dolu qabda “İynəsalma” oyunun keçirilməsi
və s. kimi adətlər suyun müqəddəsləşdirilməsinə
gətirib çıxarıb. Belə rituallar
suyun ətraf mühitin mühüm komponentlərindən biri
kimi qorunmasına və qənaətlə istifadəsinə
xidmət edib. İnama görə müqəddəs
hesab olunan suyu murdarlamaq, onu çirkləndirmək olmaz.
Təsadüfi deyil ki, İlin Axır çərşənbələrindən
biri su ilə bağlı olub, Su Çərşənbəsi
adlanır. İnsanın təsərrüfat
fəaliyyəti, xüsusən də əkin sahələri
susuz keçinə bilməz. Yeganə təbii
su mənbəyi yaz yağışlarıdır. Novruz ərəfəsində
oxunan nəğmələrin bir qismi bol yağış arzusu
ilə bağlıdır:
Gəl, gəl,
yağışım, gəl...
Payızım
gəl, qışım gəl,
Qarlar
üstü yol olsun,
Arpam, buğdam bol olsun.
Bol yağış bir tərəfdən insan
üçün yaşayış vasitələri, təbii sərvət
demək idisə, digər tərəfdən ziyangətirici
amilə çevrilib. O bənd-bərəni dağıdır, əkini
korlayır, heyvandarlığa zərər vururdu. Dolu və leysan yağışlarının
qarşısını almaqdan ötrü ayinlər həyata
keçirilirdi. İlaxır Çərşənbə
və Novruz bayramında qovrulmuş buğdanın
(qovurğanın) siftəsini götürür, xüsusi ovsun
oxuyub bayıra atırdılar ki, dolu və leysan dayansın.
Belə qovurğanı təmiz yerdə
saxlayır və ondan qida kimi istifadə etmirdilər.
Bununla əlaqədar
başqa bir ayinin icrası zamanı eyni adlı iki şəxs
hərəsi bir mıx götürüb eyni vaxtda onu yerə
çalaraq xüsusi nəğmə oxuyurlar. Guya
leysan yağışlar bu kimi tədbirlərdən sonra
dayanacaq və gözlənilən təbii fəlakətin
qarşısı alınacaq. Belə mifik
inamlar tarixən insanların təbii sərvət kimi suya
münasibətlərinin real göstəricisi olub.
Novruz mərasimlərində diqqəti cəlb edən
ayinlərdən biri də odla bağlıdır. Odla
ilişkili məsələnin kökü çox uzaqlara gedib
çıxır. Əksər tədqiqatçılar
bunu Zərdüştiliklə əlaqələndirirlər.
Bizə görə burada bir həqiqət var. Məsələn,
tonqal yandırmaq, od üzərindən
atılmaq və s. kimi ənənələr Novruzu təntənəli
keçirmək arzularıyla bağlı olub və bilavasitə
atəşpərəstlyin təsirindən yaranıb. Lakin başqa səbəbləri də istisna etmirik.
Belə ki, Azərbaycan sözünün
etimologiyasında "od qoruyucusu", yaxud "od evi" ifadəsi
gizlənib. XIII əsr ərəb tarixçisi Y.Həməvinin
izahına görə, "Azərbaycan" "Adar" - od, "Baykan" – “qoruyucu” mənasındadır.
Bu araşdırma uzun illər tədqiqatçıların
müzakirə obyektinə çevrilib. Azərbaycanın
Odlar Yurdu kimi tanınması təsadüfi deyil. Qeyd etdiyimiz kimi Zərdüştün Novruz mərasimlərinə
odu daxil etməsi də səbəbsiz deyi. Zərdüşt özünə qədər
mövcud olub, lakin hansı səbəbdənsə
unudulmuş ənənəni, yaratdığı Atəşpərəstlik
inamı ilə bərpa edib. Od, Zərdüştiliyə
xas olan dualizmin iki qanadından birinin - Xeyir Allahı
Hörmüzdün daşıyıcısıdır. O, bədxah
qüvvələrlə daim mübarizədədir; pisliklərə,
zərərli vərdişlərə, xəstəliklərə
qarşı döyüşür. Novruzda və İlin
Axır çərşənbələrində - Su, Od, Torpaq, Yel çərşənbəsində
şərqovuşan vaxtı tonqal qalayıb üstündən
üç dəfə tullanaraq "ağırım,
azarım-bezarım burda qalsın" (bu ənənə indi
də yaşayır) deyən əski insanlar bununla həyatın
ilk ünsürlərindən birinə - Oda münasibətlərini
ifadə ediblər. Onlar oda saflaşma, mənəviyyatın
qoruyucusu kimi baxır, ritual zamanı əhalinin mənəvi və
bioloji cəhətdən sağlamlaşması prosesinə
inanırdılar. Hörmüzd - Od
insanı bədxah ruhlardan təmizləyir, mənəvi cəhətdən
kamilləşdirir. Yanan tonqal ətraf mühitdəki
zərərli mikroorqanizmləri öldürür,
üstündən tullanarkən odla birbaşa təmas nəticəsində
bəzi xəstəliklərin törədiciləri məhv
olur. Yorğan-döşək xəstəsini Axır
Çərşənbə və Novruz axşamında od üstündən hoppanmağa vadar etmək
çox güman bununla bağlı olub. Novruz
axşamı evdə şam (adambaşına bir şam) yandırmaq
da həmin səbəblə əlaqədar idi.
Novruz adətləri arasında səməni göyərtmək
ən qədim ənənələrdəndir. Tədqiqatçılar
səməni bitirməyi Zərdüştilikdən əvvəlki
təsəvvürlərdən hesab edir, xalqımızın
çörəyə, qüdsiyyətə ehtiramı, səcdəsi
kimi qiymətləndirirlər. Buğda bərəkət
rəmzi heab edildiyi üçün, onu cücərtmək
bolluq və səadət arzusundan doğurdu.
Səməni,
saxla məni,
İldə cücərdərəm səni.
Min illərdirdən bəri bir qayda olaraq
Novruzqabağı səməni göyərtmək (buğda və
ya arpa cücərtmək) adətə çevrilib. Bununla təkcə
təbiətin yox, həm də əhalinin həyatının
daha da yaxşılaşacağına ümid bəsləyir,
hətta əminliklə inanırdılar. Zənnimizcə,
"Səməni saxla məni" mərasim nəğməsinin
kütləvi xarakter alması bu inamın nəticəsidir.
Səməniyə inamın gücü nədə
idi? Niyə o bu qədər qabarıq
şəkildə təqdim olunurdu? Məlumdur
ki, səməni yazın gəlişinin simvolu kimi
seçilib. Canlı təbiətdə
baş verən dəyişikliklərin çoxu
mövsümi olaraq yazla bağlıdır. Bitki və heyvanların çoxalması, nəsil
verməsi yaz aylarına təsadüf edir. Səməni göyərtmək (cücərtmək)
isə o deməkdir ki, canlılar öz nəsillərini davam
etdirəcəklər, həyatilik qabiliyyətləri artacaq, təbiət
varlığını qoruyub saxlayacaq. Əhali
səməni göyərtməklə (cücərtməklə)
kifayətlənməyib, səməni bişirilməsinə də
böyük əhəmiyyət verib.
Səməni
bişirilməsinin qədim tarixi var. Plutarx midiyalıların
taxılı müqəddəs hesab etdikləri,ilin
başlanğıcında taxıldan "Omami" adlı yemək
hazırladıqları barədə məlumat verir. Adı çəkilən “səm” çox vaxt səməni
kimi təqdim edilir. Lakin son tədqiqatlar “səm”in
heç də səməni olmadığnı göstərir.
Bizim araşdırmamız bu fikrin
doğruluğunu təsdiq edir. "Avestaya
görə “həyat ağacı” çiçəklərinin
adı "xaom" - "hom" idi. Ona
“Avesta”da böyük qüdsiyyət verilirdi. Bu, bir tərəfdən həmin çiçəklərin
yazda açılması ilə əlaqədar idisə, digər
tərəfdən onların xalq etiqadına görə, bir
sıra gözəl xüsusiyyətlərə malik müqəddəs
bitki hesab edilməsilə bağlı olub. Xaom
çiçəyinin “Avesta”dan daha əvvəllərə aid
ən qədim adı “som”, yaxud “səm” olması fikri də
var. Professor A.Nəbiyevə görə isə
"Avesta"da "həyat və əbədiyyət"
çiçəyi hesab edilən "xaom-səmsəm"
"Kitabi-Dədə Qorqud"da Buğacın yarasını
sağaldan “səm”dir - dağ çiçəyidir. Onun fikrincə, səm çiçəyi yazın gəlişi
ilə əlaqədar göyərtdiyimiz səməni deyil, qar
altından martın əvvəllərində baş
qaldıran dağ çiçəyidir.
A.Nəbiyev məsələnin mahiyyətinə elmi - bioloji baxımdan çox düzgün yanaşıb. Həqiqətən “səm” səməni ola bilməz. O, M.Təhmasibə istinadən qeyd edir ki, suman halvasını səmdən yox, səmənidən (suman, səmən) hazırlayırdılar. Elə indi də səməni halvasını səmənidən bişirirlər. Bəs onda “səm” hansı çiçəkdir? "Qar üzəri səm oldu, hər tərəf səm-səm oldu" fikrini əsas götürən alim haqlı olaraq, səm çiçəyinin qar altından martın əvvəllərində baş qaldırdığını yazır və onu yasəmənlə eyniləşdirməyin həqiqətə uyğun olmadığı qənaətinə gəlir.
Novruz adət-ənənələrinin milli ruhun qorunub saxlanılmasında, mənəvi dəyərlərin formalaşmasında da çox böyük əhəmiyyəti olub. İnsanın ekologiyasına da Novruz mərasimləri çox böyük təsir göstərib. Məsələn, Novruz bayramı ərəfəsində elliklə iməcliklərin keçirilməsi, təmizlik və abadlıq işlərinin aparılması, yeni ağac və kolların əkilməsi, küsülülərin barışması, bir-birinin xətrinə dəyməmək, tutduğu mövqedən, cinsindən və başqa fərqlərdən asılı olmayaraq hamının eyniləşdirilməsi, varlının da, kasıbın da süfrə bəzəməsi və bütün arzuların həyata keçməsi inamı, xəstəliklərdən azadolma təlqini və s. Novruz adətlərinə görə həmin günü savaşmaq, söyüşmək, yalan danışmaq, qəmgin oturmaq, qarğış eləmək, qeybət qırmaq yasaq edilir.
Novruzda nəsil artımına da fikir verilib, bununla bağlı çoxlu adətlər yaranıb; tut, əncir, şabalıd ağaclarının əkilməsi, təzə əkin üçün torpaqların şumlanması, basdırmaq üçün qələm kəsilməsi, beşik düzəldilməsi və s. Torpağa, suya, günəşə, havaya, bitkiyə və heyvana insan kimi yanaşmaq, onları özünə dost bilmək, qayğı göstərmək ənənəsi təsadüfi olmayıb təbiətə, təbii sərvətlərə münasibətdən irəli gəlirdi.
Şübhəsiz, real qanunların mövcud olmadığı dövrlərdə yeniyetmə və gənclərin təbiətə münasibətlərində, ekoloji dünyagörüşlərinin formalaşmasında Novruzla bağlı bu cür təlqinlərin misilsiz əhəmiyyəti olub. Beləliklə, Novruz adətləri tarixən xalqımızın ekoloji dünyagörüşünün inkişafı və formalaşmasında, canlı və cansız təbiətə normal münasibət göstərilməsində müstəsna faydası olub.
Yusif
DİRİLİ (Mahmudov)
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 11 mart.-
S.14.