“Ermənilər
xalçaçılığı azərbaycanlılardan
öyrəniblər”
“Azər-İlmə”nin rəhbəri: “Xalçaçılıq vergidən azad olunmalıdır”
“Azər-İlmə” Xalçaçılıq Mərkəzinin rəhbəri, professor Vidadi Muradovun APA-ya müsahibəsi
- Vidadi müəllim, “Azər-İlmə”də işləriniz necədir, nə yenilik var?
- Yeni kitablar üzərində işlərimiz davam edir. Bu yaxınlarda Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası ilə birgə “Azərbaycan xalçaları. Qarabağ bölgəsinin tarixi və xalçaçıları” nəşri Azərbaycan, rus və ingilis dillərində çap olundu. Hazırda “Dərbənd tarixi və xalçaçıları” kitabı üzərində iş aparırıq. İki-üç aydan sonra bu işimizi başa çatdıracağıq. Bundan başqa istəyirik Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində xalçaçılıq sexləri təşkil edək, bu sənəti inkişaf etdirək və gələcək nəsillərə olduğu kimi təqdim edək.
- Bölgələrdə xalçaçılıq sexləri indiyə qədər olmayıb?
- Sovet dövründə texniki-peşə məktəblərinin nəzdində fəaliyyət göstərib. İndi həmin yerlər bağlanıb. Xalçaçılığı öyrənən gənc tələbəyə dəzgahı, ipi, materialı canlı göstərmək lazımdır.
- İlkin olaraq sexlər hansı bölgədə fəaliyyətə başlayacaq? Bu işlərin həyata keçirilməsi üçün hansı qurumların dəstəyinə ehtiyacınız var?
- Ağstafa-Qazax bölgəsindən başlamağı düşünürük. Bu bölgədə xalçaçılığı tam bərpa etmək istəyirik ki, heç bir kəsir qalmasın. Bunun üçün də İqtisadiyyat Nazirliyinin xətti ilə işlərimizi aparmaq istəyirik. Sadəcə, bu gün Azərbaycanda xalçaçılığın inkişafı üçün ən əsas məsələ əyirici-boyaq kombinatının yaranmasıdır. Vaxtilə bunlar olub. Əsası odur, təbii bitkilərlə yerli xammaldan əyrilmiş iplər hazırlamalıyıq ki, Azərbaycan xalçasının ömrü uzansın. Azərbaycanın böyük yun potensialı var, keyfiyyətlidir və xalçaçılığa tam yararlıdır. Dövlət bizə dəstək verir. Dəstək olmasa, bu işləri görə bilmərik. Kombinat yaransa, yunu, boyanı toplayan, qazanda qaynadan, ipi əyirən, yunu didən insanlar lazım olacaq ki, bu həm yeni iş yerlərinin yaranması, həm də sənətin yaşaması deməkdir. Bunlar olarsa, düşünürəm ki, Azərbaycanın bütün bölgələrində xalçaçılıq çox geniş inkişaf edəcək.
- Kombinatın yaranması məsələsi xeyli vaxtdır müzakirə olunur. Bu, çətin başa gələn işdir?
- Biz nəyə görə Azərbaycan xalçasını İrandan aldığımız yunla toxumalıyıq? Yerli ip olsa, həm xalçaçılıq inkişaf edəcək, həm də onu xaricə satanda ölkəyə valyuta gələcək. Bu sahibkarlar üçün də rahat olar. İranda dollarla xammal alanda xalçanın maya dəyəri qalxır. Belə olanda, alıcı yerli xalçaları ala bilmir. İnanıram ki, dövlət tezliklə kombinat məsələsini həll edəcək.
- Dünyada xalçaçılıq böyük gəlir gətirən sahə hesab olunur?
- Əlbəttə. Məsələn, İranda, Pakistanda xalçaçılıq böyük gəlir gətirir. Sadəcə, bu işləri möhkəm təməl üzərində qurmaq lazımdır. Məsələn, İranda, Hindistanda, Pakistanda, Türkiyədə bu təməl, ənənə var. Nə qədər baha başa gəlsə də, Azərbaycanda da bu təməli yaratmaq lazımdır. Söhbət satıb pul qazanmaqdan getmir. Əsas odur, sənət itməsin, yaşlılardan gənclərə keçsin.
- Qədim xalçaçılıq sənəti ilə müasir dövrün xalçaçılıq işi arasında qırılma, uzaqlaşma hiss edirsiniz?
- Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra qırılma, uzaqlaşma olub. Düz o hökumətin süqutuna qədər. O zaman xalçanın alış-satışı dövlətin əlində idi. Müstəqillikdən sonra bu qırılma bərpa olundu. Sadəcə olaraq, bizim bölgələrdə xalçaçılıq güclü inkişaf etmədi. Sovet hökumətinin verdiyi sifarişlər bu gün həyata keçmir. Məsələn, xarici bir şirkət min kvadratmetr Şirvan xalçası sifariş verirdi, onu başqa texnologiya ilə, kimyəvi tərkibli xammalla toxuyub verirdilər. Bu da bazarda rəqabətə davam gətirmirdi. Bəzən də həmin xalçalar rus məhsulları kimi təqdim olunurdu. Azərbaycandan alınan xalçaları Avropada 7-8 qat bahasına satırdılar. Sovet sisteminin xalça sənətinə vurduğu ziyan bu gün də öz təsirini göstərir.
- Müstəqillikdən sonra Azərbaycan xalçasının beynəlxalq nüfuzunun bərpa olunmağı üçün hansı işlər görülüb?
- Müstəqillik qazanandan bu günə qədər Azərbaycan xalçasının şan-şöhrəti 70 illik sovet hakimiyyəti dövründə olmayıb. Son 20 ildə çoxlu araşdırmalar aparılıb, Heydər Əliyev Fondunun xətti ilə, hörmətli Mehriban Əliyevanın qayğısı nəticəsində İtaliyada, Rusiyada, Böyük Britaniyada, Fransada keçirilən Azərbaycan günlərində xalçalarımızın da nümayiş etdirilməsi bizim xalçalara marağı artırdı. Eyni zamanda cənab prezidentin xalçaçılıq sənətini dəstəkləməsi bu sahədə irəliləyişə gətirib çıxardı. Sadəcə, yerlərdə bu işlər təşkil olunmalıdır. Sovet zamanı “Azərxalça” var idi. Bütün xalçaçılıq işini bu qurum idarə edirdi. İndi “Azər-İlmə” və başqa xırda sahibkarlar var. Bütün bunlar bir yerdə, bir əldə olsa, bölgələrdə onun təşkili də rahat olar. Zabratdakı əyirici-boyaq kombinatları indi fəaliyyətini dayandırıb. Şəkidə İpək kombinatı var idi, bu yaxınlarda o da fəaliyyətini dayandırıb. Vaxtilə xalça dəzgahları Rostovda düzəlib gəlirdi. Bu gün o dəzgahları Azərbaycan özü istehsal etməlidir. Xalçanı toxumaq üçün həvə, bıçaq, qayçı İrandan alınmamalıdır, Azərbaycanda istehsal olunmalıdır. Bütün bunlara valyuta xərclənir.
- Yerli istehsal inkişaf edərsə, qiymətlərdə 20-30 faiz fərq edə bilərmi?
- Daha çox. Dünyanın xalça tacirlərini Azərbaycana yönəltmək lazımdır. İndi o tacirlər bizdən 5 min kvadratmetr xalça istəyəndə biz onu verə bilmirik. Ona görə də onlar bura gəlmirlər. İldə bir dəfə Almaniyada, Dubayda və Amerikada keçirilən satış sərgilərinin biri Azərbaycanda keçirilsə, regionlarımızda toxunan xalçalar Bakıya gətirilsə, əlbəttə, tacirlər dünyanın hər yerindən Azərbaycana gələrlər.
- Orta hesabla illik
tələbat nə qədərdir?
- Təxminən 10-20 min kvadratmetr
arasında xalça toxunsa, hamısı satılar.
- Bəs nə qədər toxunur?
- İldə beş-altı
min kvadratmetr. O da
Azərbaycana gələn
turistlərə satılır.
Yaxud ixracat kimi 10-15 xalça xaricə satılır. Bu rəqəm çox olmalıdır.
- Xalçanın kvadratmetri
orta hesabla 200 manata götürülür?
- 200-250 manat. İpək xalçalara 500-600 manat, bəzən 800 manat veririk. Bu ölçüdən, toxumaqdan asılıdır.
İllik 20 min kvadratmetr
xalça toxumaq üçün 3 il vaxt lazımdır
ki, dəzgahlar, alətlər, ip-sap özümüzdə istehsal
olunsun, heç nəyə ehtiyacımız
olmasın. Sadəcə, bir-iki rəng
var ki, o Hindistandan gətirilir.
O problem deyil. Bir dəfə beş
ton alanda, bir il bəs edir.
20 min kvadratmetri 200 dollardan xaricə satsaq, böyük məbləğ edər.
- 20 min kvadratmetr xalçanı
toxumağa xalçaçılarımız
var?
- Bu gün dörd-beş min toxucu tapmaq olar.
Üç ilə bu rəqəmi 15 min nəfər
etmək mümkündür.
İstehsal olunan xalçanı
satmaq problem deyil, əsas odur ki, toxunsun.
- Qarabağ xalçaları
müxtəlif sərgilərdə
nümayiş olunur. Məsələn, bu yaxınlarda
Şuşanın Malıbəyli
kəndində toxunan xalça Gürcüstanda
sərgilənib. İşğaldan sonra Qarabağ xalçalarının aqibəti
ilə bağlı araşdırma aparılıb?
- Qarabağ o qədər geniş xalçaçılıq
mərkəzidir ki, orda toxunan xovlu
və xovsuz xalçalar dünyanın
az qala
bütün muzeylərində
var. Ermənilər o xalçaları
saxtalaşdırmağa cəhd
ediblər, hətta bir neçə xalçanın adını
erməniləşdiriblər. Bəzi muzeylərlə danışıqlar
əsasında həmin
xalçaların adlarını
özünə qaytarmaq
istəyirik. Qarabağda azərbaycanlılarla
bərabər ermənilər
də yaşayıb.
Malıbəylinin yuxarısında erməni kəndləri də vardı. Malıbəyliyə qonşu kənddən
gələn erməni
istəyirdi ki, o da xalça toxusun. Amma o, Malıbəylidə yaşayan türk qadını kimi xalça toxuya bilməzdi. Onun rəngi də,
ilməsi də ermənisayaq idi. Üstünə də bir erməni hərfi yazırdı ki, bu da erməni
yaşayan kənddə
toxunub. Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində
yaşayan ermənilər
xalça sənətini
azərbaycanlılardan öyrəniblər.
Biz erməni ilə
dost olsaq da, düşmən olsaq da, bilirik ki,
onların xalçası
yoxdur. Biz bu
sənətlə bağlı
davamlı mübarizə
aparırıq.
Bütün Ermənistan əhalisi xalçaçı olsa,
40 ilin mütəxəssisi
olaraq tək mənə cavab verə bilməzlər. Ona görə
ki, mənim arxamda Azərbaycan xalçaçılıq sənəti
durub.
- “Şeyx Səfi xalçası” "Viktoriya
və Albert" muzeyində
fars xalçası
kimi təqdim olunur. Xalçanın Səfəvi hökmdarı
I Təhmasibin sifarişi
ilə toxunması və Azərbaycan xalçası olması haqqında muzeyə məlumat göndərilib?
- Həmin xalça nəbati xalça hesab olunur. Kaşani Maqsudun
emalatxanasında toxunub.
Bu xalça İran
ərazisində toxunub.
Bu da rusun
bizə zərbəsidir.
O vaxt bu xalçanı aparıb satıblar. Biz Azərbaycan
Sovet Sosialist Respublikası olduq, İran İslam Respublikası da orda qaldı. Ona görə deyirlər ki, İran xalçasıdır.
Amma həqiqət budur ki, onu toxuyan
Azərbaycan türküdür.
Nəinki Şeyx Səfi
xalçası, ondan qabaq Şahsevən tikmələri var, onlar da mövcud
olub. Azərbaycan ərazisində aparılan
qazıntılar göstərir
ki, bizim ərazimizdə bu mədəniyyətin kökü
olub.
- Azərbaycandan xaricə xalça çıxarılması
ilə bağlı məhdudiyyət mövcuddur.
İstəyirəm, bu
haqda danışaq...
- Sovet dövründən belə bir qayda
var ki, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin ekspert komissiyası xalçalara
baxır, onun qədimi və yeni olmasını sənədləşdirir, ora
rüsum ödəyib
sənəd alırsan
və gömrükdə
onu təqdim edib, aparırsan. Əslində, bu yanlışdır
və olmamalıdır.
Azərbaycanda toxunan yeni xalçalar Azərbaycan sərhədlərindən heç
bir problem olmadan buraxılmalıdır. Azərbaycana xaricdən gətirilən
xalçalara həmin
rüsum ikiqat əlavə olunmalıdır.
Bu daxili bazarı
qorumaq üçündür.
- Təkliflərinizi vermisiniz?
- Demişik, yəqin ki, bu işlərə
baxarlar. Azərbaycanda istehsal genişlənsə,
xalçaçılığın on illik vergidən azad olunmağını istəyirik. Nəinki xalçaçılıq,
Azərbaycan əl işi tətbiq olunan hər bir sahə vergidən
azad olunmalıdır.
Məsələn, xalçaçılıq, xalça məmulatları
istehsalı, heykəltəraşlıq,
rəssamlıq və
s. Bu sahələrdən nə
qədər vergi gəlir? Əksinə, ləğv olunsa,
təkan olar. On ildən sonra
yaxşı gəlir olarsa, yavaş-yavaş vergi tətbiq etmək olar. Vergisiz işləmək olmaz.
Hər bir Azərbaycan vətəndaşı vergi
verməlidir. Amma sənətin
saxlanması xətrinə
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi ekspertiza komissiyasından azad olunmalıdır.
Bizdə
alış-satış sərbəstdir.
Xırda
çətinliklər xalçaçılığın
inkişafına əngəl
yaradır.
- Tarixi Muzeyi təmir olunanda doğrudanmı ordan 50-60 xalçalar oğurlanıb? Bu iddialar haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Mən də sizin kimi eşitmişəm.
Dəqiq
məlumatım yoxdur.
Muzey elə bir yerdir
ki, onun özünün konsepsiyası
var və muzeyə saxlanılar hər bir xalçanın
inventar nömrəsi olur. Hansısa xalça çürüyübsə,
dağılıbsa, yaxud
itibsə, onun yanına 50-60 rəqəmini
qoymaq olmaz. Lap deyək, onu gömrükdən buraxdılar,
bəs muzeyin işçisi, direktoru, fondun müdiri nə cavab verər?
- Xalça Muzeyi
ilə əlaqələriniz
necədir?
- Əlaqələrimiz mövcuddur. Xalça Muzeyi ilə
əməkdaşlıq etməyə
hər zaman hazırıq. Onlar bir
addım gəlsə,
biz yüz addım gedirik ki, əməkdaşlıq
edək. Ora Azərbaycan
xalqının xalça
sərvəti saxlanan məkandır. Onlar da bu işlə məşğuldur, biz də.
Muzeyin yeni rəhbəri
peşəkardır, düşünürəm ki, bizimlə əməkdaşlıq edəcək.
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 15 mart.-
S.15.