28 Apreldən sonra...
Bölgələrdə
sovet hökuməti əleyhinə üsyanlar baş verdi
1920-ci il aprelin 28-də Azərbaycan Sovet imperiyası
tərəfindən işğal olundu. Çar
Rusiyasının müstəmləkəçilik siyasətini
həyata keçirən bolşeviklər Şərqdə ilk
demokratik respublika olan Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin
mövcud olduğu 23 ay ərzində onu daim yıxmağa cəhd
edirdilər. 28 Aprel fəlakəti
reallaşmaya bilərdimi? 23 ay ərzində
Cümhuriyyətin daxilində müxtəlif qüvvələr
tərəfindən çoxlu iğtişaşlar törədildi.
Təbiidir ki, bu, hökumətin qüvvəsinin
parçalanmasına, bir neçə tərəfli mübarizə
aparmasına səbəb olurdu. Ölkədə
bolşevizm təhlükəsi gündən-günə
artırdı. Bolşeviklərin
uydurduğu ideyalar fəhlə və kəndliləri
şirnikləndirirdi. "Fabrik-zavod fəhlələrə,
torpaq kəndlilərə" şüarı cəlbedici səsləndiyi
dərəcədə milli dövlətimizi yıxacaq bir təhlükəli
güc halına gəlirdi.
Birinci
Dünya Müharibəsindən məğlubiyyətlə
çıxan, ötən yüzilin əvvəllərindən
bəri dəfələrlə inqilab edərək əldən
düşən, vətəndaş müharibəsinin birtəhər
səngiməyə başladığı Rusiya Bakı neftinə,
ümumiyyətlə, Azərbaycan kimi hər mənada zəngin
bir ölkəyə yiyələnməyin gərəkliyini
gözəl başa düşürdü. Bu
baxımdan da Moskva Azərbaycanda ötən illər ərzində
tərəfdarlarını yarada bilmişdi. Bu şəxslər o dövrün inqilab
havasının təsiri ilə fanatlıq dərəcəsinə
gəlmişdilər. Çox az
sonra, 30-cu illərdə bu şəxslərin demək olar,
hamısını sovet ideologiyası fiziki cəhətdən
məhv etdi.
28 Aprel fəlakəti
həm də Güney Azərbaycanda məşhur Xiyabani hərəkatının
süqut etməsindən az sonraya təsadüf
edir. Xalqımızın ruhu ardıcıl olaraq
sarsıdıldı. Onun məhv edilməsi
üçün bəşər tarixində misli
görünməyən vəhşi üsullara əl
atıldı. Professor Qüdrət
Əbdülsəlimzadənin fikrincə, 28 Aprel facəsi
tariximizin acı səhifələrindən biridir. Əlbəttə, hər bir ölkənin problemləri,
onun azadlıq yolundakı fəaliyyəti həmişə
çoxsaylı çətinliklərlə müşaiyət
olunur. Xarici mənbələr çox vaxt Oktyabr
inqilabını inqilab kimi yox, çevriliş kimi qələmə
verirlər: “Yəni 1917-ci ilin oktyabrında Rusiyada hökuməti
çevriliş yolu ilə ələ keçirdilər. Bununla da dünya iqtisadiyyatı və təsərrüfatı
iki yerə - kapitalist və sosialist təsərrüfat sisteminə
ayrıldı. O zamandan başlayaraq dünyanı təsir
dairələrinə cəlb etmək uğrunda mübarizə
başlandı. Rusiyada hakimiyyət başına
gələn bolşeviklər təbiidir ki, təkcə öz
əraziləri ilə kifayətlənə bilməzdilər.
Onlar çar Rusiyasının əvvəlki ərazilərini
də ələ keçirmək istəyində qəti idilər.
Bolşevik Rusiyası müxtəlif yollardan
istifadə etməklə Qafqazı ələ keçirmək
uğrunda mübarizəyə başladı. Vaxtilə arxivdə məşğul olarkən o
dövrkü Rusiyanın "QOELRO" (ölkənin elektrikləşdirilməsi)
planı ilə bağlı sənədləri nəzərdən
keçirərkən maraqlı faktla
qarşılaşdım. 1920-ci ilin
martında hazırlanmış planla bağlı məşhur
iqtisadçı Q.M.Krjijanovski yazır ki, biz bu planı Qafqaza
da aid etmək istəyirdik, ancaq Qafqaz hələ əlimizə
deyildi. Lenin ona deyir ki, siz hökmən
Qafqazı da bu plana aid etməlisiniz, Qafqaz bizim olacaq".
O
dövrdə Azərbaycanın daxilində birlik yox idi:
"Daxildə müxtəlif partiyaların, hərəkatların
ictimai qüvvələrin birliyi yaranmadı. Bolşeviklərin
erməni daşnaklarla həmrəyliyi nəticəsində
yeritdikləri siyasi xətt açıq-aşkar Bakını
Azərbaycandan ayırmaq məqsədinə xidmət edirdi.
Getdikcə bu cür cəhdlər artdı və
Demokratik Cümhuriyyətin süqutu ilə nəticələndi".
Professor
Ramil Əliyev inqilabdan sonra Şəkidə sovet hökuməti
əleyhinə olan hadisələri qələmə alıb:
“Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra bütün
varlıların torpağı, varı, dövləti əllərindən
alınır, kolxoz mülkiyyətinə verilirdi. Babam Mustafa ağa da istisna deyildi. Torpaqlarını əlindən almış,
özünü qolçomaq elan etmişdilər. Bu hadisə 30-cu illərə qədər davam
etmişdi. Kəndlərdə sovetlər əleyhinə
qaçaqçılıq hərəkatı baş
qaldırmışdı, torpağı, varı-dövləti
əlindən alınan ağalar, bəylər meşələrə
çəkilir, qaçaqçılıq edirdilər. Qaçaq Abbas, Qaçaq Cəfər, Qaçaq Yunus
kimi adlı-sanlı qaçaqlar sovet hökumətinin əleyhinə
çıxır, məmurlara qarşı vuruşurdular.
Bu hadisələr öz təbii axarını 30-cu il Şəki qiyamı ilə sona
çatdırmış, qaçaqçılıq hərəkatı
1939-cu ildə Qaçaq Cəfərin, 1947-ci ildə isə
Qaçaq Abbasın güllələnməsi ilə məğlubiyyətə
uğramışdı.
Bu hadisələrlə əlaqədar olaraq bütün
kəndlərdə erməni, rus əsgərləri əhaliyə
divan tutur, varlı adamları həbs edir, sorğu-sualsız
güllələyirdilər. Bu hadisələr
Bideyizdən də yan keçməmişdi. Anamın
gündəliyindən: "Qara günlərimiz əmimin
ölümü ilə başladı. Əmimin
90 yaşı var idi. Yaxşı
dolanacağı, geniş torpaqları, evi və böyük
mülkü var idi. 1930-cu ildə erməni
və rusların sovet quruluşunun qurulması ilə əlaqədar
şəhər və kəndlər əsgərlərlə
dolu idi. Onlar əmimin Əbülfət
oğlunu öldürdülər, dəfn mərasimindən
iki gün sonra əmim öz həyətinin
qabağındakı bulağın novçasına söykənərək
dəstəmaz alırdı. Bu zaman arxadan
atılan güllə əmimi yerə sərir. Əmimin başmaqları novçanın
üstündə qalır. Əmimi
ayaqyalın palaz üstə qoyub evə aparırlar. Beləliklə, adlı-sanlı kişiləri
bir-bir öldürürlər".
Qaçaq Cəfər kəndə gəlir, Mustafa
ağa ilə görüşür, deyir ki, "ağa, onlar
səni də öldürəcəklər, gəl bizə
qoşul".
Babam mahir atıcı idi. Göydə
uçan quşu beşatılanı ilə gözündən
vurmağı bacarırdı. Buna baxmayaraq
Qaçaq Cəfərə cavab verir ki, artıq mən
qocalmışam (o vaxt kişinin 60 yaşı var idi),
dağda, meşədə yaşamaq mənim üçün
çətin olar. Qaçaqlar Mustafa
ağadan əllərini üzüb geri
qayıtmışdılar. Bundan sonra
Mustafa ağa darvazanın üstündə özünə
pünhan yer düzəltmişdi, gündüzlər burada
istirahət edər, gecələr bir yerə
yığışıb tədbir tökərdilər,
çıxış yolu axtarardılar. Mustafa
ağanın böyük qardaşının (bu adam, yəni Rəsul, əslində Hacı Nəbinin
kiçik qardaşı olub, Mustafa ağa onu qardaş
gözündə görüb) birmərtəbəli evini
yandırıb, ikimərtəbəli evini ştaba (qərargaha)
çevirdilər. Kəndin kişilərini
ştaba toplayır, sorğu-sual edir, sonra Şəkiyə
göndərirdilər. Mustafa ağa bu
işləri seyr edir, dözə bilmirdi. O, qisas almaq
üçün vuruşmaq istəyirdi. Uşaqları
ilə görüşmək imkanı olsa da, bu, uzun çəkmir.
Varlı adamlar üzə çıxsın deyə,
onların arvad-uşağını ştaba, mal tövləsinə
yığır, mənəvi əzab verirdilər. Tamara
xanım yazır: "Biz 9 uşaq anaları ştabda soldat əlində,
ataları isə çardaqda. Axşamlar tarlada
sünbüllərin arasında gizlənirdik. Bir gecə yaddan çıxıb beşikdə
tarlada qalmışdım. Sağ-salamat
idim, heç nə olmamışdı, qoyduqları yerdən
tapdılar. Bizə baxacaq, dam altına yığacaq adam yox idi. Bacılarım gənc
olduqlarından qorxub üzə çıxmırdılar.
Belə bir vəziyyəti görən atam gizləndiyi
yerdən çıxır və gedir əmimgildə düzəldilmiş
ştaba, deyir axtardığınız Hacı Nəbi
oğlu Mustafa ağa mənəm. Uşaqlarım
başsızdır. Uşaqların
anasını buraxın". Beləliklə,
Mustafa ağanı həbs edirlər. Kənddə
yeganə təhsilli olan Məmmədi də varlı oğlu
olduğu üçün həbs edirlər. Üç gün ştabda saxladıqdan sonra Şəki
qalasına aparırlar. O vaxtlar Şəkinin həbsxanası
qalanın içində idi. Qalanın
içindəki bu müdhiş yer Şəki
camaatının yaddaşında qan çanağı,
ölüm düşərgəsi kimi yaşayır.
Məhbusları burada bir neçə gün saxlayar,
"üçlük" deyilən qəza inqilab məhkəməsinin
qərarı ilə güllələyərdilər. Qabaqcadan onlar
üçün özlərinə qəbir əvəzi
çala qazdırar, hamısını çalanın
üstündə güllələyib bura sərərdilər.
Dayım Məmmədlə babam Mustafa bir yerdə
həbsdə idilər. Bir-birilərini
görsələr də, danışmaq, bir-birilərinə
söz demək imkanları yox idi. Erməni
və rus nəzarətçiləri onlara imkan vermir, beləliklə,
onlar sakitcə oturub nəticəni gözləyirdilər.
Gecənin bir vaxtı gəlib soyadları oxuyur,
adamları sıraya düzürlər. Onların
arasında Şəki qiyamında iştirak etmiş
Göynük kəndindən olanlar da var idi. Onlar başa düşürlər ki, burada gizli bir məqsəd
var. Odur ki, hay-küy qaldırır və kameradan səhər
çıxacaqlarını deyirlər. Bu
vaxt güllə açılır, onlardan biri yerə sərilir.
Qalanlar bunu görüb sıraya
düzülürlər. Mustafa ağa da
sıraya düzülənlər içərisində olur.
Əl hərəkətləri ilə oğluyla
vidalaşır, işarə ilə nəsə demək istəyir.
Məmməd tam başa düşmür, belə
anlayır ki, atası nəyinsə yerini göstərir.
Beləliklə, onlar bir-birindən ayrılırlar.
Gecə saat 3-də 50 nəfər məhbusun
üst paltarlarını soyundurub qazılmış
çalanın başına yığır və güllələyirlər.
Bu çala indi də durur. Qalanın həyətində,
xəstəxananın yanında bir çökəklik var...”
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 3 may.-
S.14.