Qədim Azərbaycanda din və məzhəblərin
fəlsəfi mahiyyəti
(əvvəli ötən sayımızda)
Alim, məntiqçi və filosof Nəcməddin
Naxçıvani (XIII əsr) İbn Sinanın “Kitab
ül-işarət və-t-tənbihat” (“Göstərişlər
və qeydlər kitabı”), “Şifa” və “Nicat” əsərlərini
kəskin tənqid etmiş və bu tənqid bölgə mədəniyyətində
geniş əks-səda doğurmuşdur. “Əhməd
Hərami” dastanında İbn Sina və Şihabəddin
Sührəvərdinin fəlsəfəsindən bəhrələnənlər
şər daşıyıcıları kimi təqdim edilirdi.
Bir çox Azərbaycan mütəfəkkirləri
İbn Ərəbinin ölkədə panteist
ideyalarını yaymasını kəskin tənqid edirdilər.
XVI əsrdən başlayaraq Azərbaycan fəlsəfəsində
bu ideya mübarizəsi və qeyri-ortodoksal fəlsəfi fikir
daşıyıcılarının tənqid və təqibi
getdikcə güclənirdi. XVI əsrdə
Səfəvilər dövlətində şiəliyin hakim
dövlət ideologiyasına çevrilməsilə Azərbaycan
fəlsəfi fikrində sərt dönüş yarandı.
Belə ki, demokratizmi ilə fərqlənən
panteizm yönümlü cərəyan nümayəndələrinin
bir qismi hakim ideologiyaya tabe olur, digəri isə təqib və
qətllərdən xilas olmaq üçün başqa ölkələrə
mühacirət edirdilər.
Azərbaycanın görkəmli şiə ideoloqlarından
biri də XVIII əsrdə yaşamış
ilahiyyatçı, oncildlik “Alimlər bağçası” əsərinin
müəllifi Abdulla Əfəndi idi. XVII-XVIII əsrlərin klassik mədəniyyəti
və fəlsəfəsinin nümayəndələri Yusif
Qarabaği, Saib Təbrizi, Əbd ür-Rəzzaq Dümbuli və
Hacı Zeynalabdin Şirvaninin fəlsəfi görüşləri,
əsasən sufizmin panteistik vəhdət əl-vücud fəlsəfəsi
ilə bağlı idi. Sufi panteist fəlsəfənin
nümayəndələri Məlik Seyid, Nəcibəddin Rza,
Mirzə Həsən Zunuzi Fani və b. mütəfəkkirlər
öz əsərlərində sosial-fəlsəfi, etik və
estetik problemləri ön plana çəkirdilər. Fəlsəfə
və ədəbiyyat tarixinin nəzəri məsələləri
Əbd ür-Rəzzaq Dümbulinin irsində, realist estetik
fikir təmsilçisi, məşhur rəssam, alim və
mütəfəkkir Sadıq bəy Əfşarın “Qanun
üs-Süvər” risaləsində əksini
tapmışdı. Sosial-mədəni şəraitdən
asılı olaraq sufi fəlsəfəsi
XVII-XVIII əsrlər Azərbaycan fəlsəfi fikrində
xüsusi yer tutur. Bu dövrün görkəmli sufi filosoflarının əsərlərində
sosial fəallıq, dünyəvi elmlərə və mədəniyyətə
maraq və rəğbət, rasionalizmə meyil diqqəti cəlb
edir. Kəskin ideoloji qarşıdurmada
qeyriortodoksallığı ilə səciyyələnən fəlsəfi
irsin qorunması (təbliği və nəsillərə
çatdırılması), bir tərəfdən, geniş fəlsəfi
şərhlərin (şərh və haşiyələrin, bəzi
hallarda şərhlərə şərhlərin)
yazılması, digər tərəfdən isə müxtəlif
formalardan (səyahətnamə və s.) istifadə olunaraq
qeyri-ortodoksal fəlsəfi fikrin obyektiv təsvirini vermək
yolu ilə yerinə yetirilirdi.
XVI əsrin sonu - XVII əsrin 1-ci yarısında fəlsəfə,
elm, məntiq, teosofiya problemləri ilə məşğul olan,
İslam mədəniyyəti aləmində alim və
azadfikirli filosof kimi tanınan Yusif Məhəmmədcan
oğlu Qarabağinin fəlsəfi irsi şərh
formasında idi. Sufi kübrəviyyə təriqətinə
mənsub olan Y.Qarabaği Quranın şərhində
ortodoksal İslam ilahiyyatçılarından fərqli
mövqeyinə və sonuncuları tənqid etdiyinə görə
təqiblərə məruz qalmışdı. Onun məntiq
və fəlsəfə problemlərinə həsr edilmiş
“Anlaşılmayan məsələlərin aradan
qaldırılması üçün tamamlayıcı təfsirlər”,
Şihabəddin Sührəvərdinin “Nur heykəlləri” əsərinə
həsr olunmuş şərhin təfsiri və s. əsərlərində
varlıq, ruh, nəfs, tək və çox, makro- və
mikroaləm, Kainat, insan və Allah münasibətləri,
onların vəhdətdə eyniyyəti peripatetizm və sufi
panteist mövqeyindən şərh edilir. Bu mövqe onun
dünyagörüşünün qnoseoloji aspektindən idrak,
əql, hiss və ruhun əlaqələrinin şərhində,
idrak prosesinə dialektik yanaşmada (Y.Qarabağiyə görə
şeylər öz daxili ziddiyyətləri vasitəsilə dərk
edilir) və rasionalizmə meyil etməsində əksini
tapmışdır. Y.Qarabağinin sosial və
etik görüşlərində sufizmin daxili ziddiyyətləri
ehtiva edilir, eyni zamanda həyatsevərlik və sosial fəallıqla
tərki-dünyalıq vəhdət halında nəzərdən
keçirilir.
XVII əsrdə
fəlsəfi dünyagörüşü çoxşaxəliliyi
və ideya zənginliyi ilə səciyyələnən Saib Təbrizinin
irsi bütövlükdə onun sufi fəlsəfəsinin
təmsilçisi olduğunu sübut edir. Məhz
bu mövqedən vəhdət əl-vücudu qəbul
etmiş Saib Təbrizi Allahın mövcud olan hər şeydə
təzahüründən, idrak prosesində rasionalla
irrasionalın vəhdətindən yazırdı. Onun
yaradıcılığında insanın iradəsi, maariflənməsi
və sosial fəallığının tərənnümü
XVII–XVIII əsrlərdə sufi
dünyagörüşündə demokratik istiqamətin
güclənməsinə təkan vermişdir. Ortodoksal
İslam ilahiyyatçıları, vaiz və zahidləri ilahi
təqdiri, sosial bərabərsizliyi qəbul etməyən Saib
Təbrizini təqib edirdilər.
XVIII əsr
Azərbaycan və bütövlükdə Şərq fəlsəfi
fikrində və mənəvi mədəniyyət tarixində
görkəmli yer tutan alim-filosof və səyyah Hacı
Zeynalabdin Şirvani Azərbaycan, İran, Əfqanıstan,
İraq, Türkiyə, Yunanıstan, Misir, Suriya, Hindistan, Orta
Asiya ölkələrinin sosial quruluşunu, dini, elmi, əxlaqi,
fəlsəfi görüşlərini öyrənmiş,
müxtəlif dil, din və mədəniyyətə malik olan
bu bölgələr haqqında “Cənnət bağı səyahətləri”,
“Səyahət bağları”, “Səyahət gülşəni”
risalələrində məlumatlar vermişdir. H.Z.Şirvani
öz dünyagörüşü mövqeyindən Mənsur
Həllac, Cəlaləddin Rumi, Mahmud Şəbüstəri,
Əvhədi Marağayi, Əbdürrəhman Cami və
qeyri-ortodoksal baxışları ilə tanınmış
başqa panteist sufilərin irsindən bəhs edir.
XVII–XVIII əsrlər bütöv Azərbaycanın fəlsəfi
fikrinin nisbətən vahid siyasi və sosial-mənəvi
inkişafının son yüzillikləri idi. XIX əsrdə
Gülüstan (1813) və Türkmənçay (1828)
müqavilələrinə əsasən Azərbaycan Cənub
və Şimal hissələrinə bölündü. Cənubi Azərbaycanda fəlsəfi fikir ölkənin
tarixi mədəni ənənələri üzərində və
İranın siyasi-mədəni həyatının kontekstində
təkamülünü davam etdi. Rusiya
imperiyasına qatılmış Şimali Azərbaycan isə
dil, din və milli mentalitet baxımından yeni sosial-mədəni
reallıqlarla üzləşdi. Şimali
Azərbaycanın ideoloji özünəməxsusluğunu
Rusiyanın siyasi-hüquqi və iqtisadi münasibətlərinin
ölkəyə nüfuz etməsi, feodal təhkimçilik
münasibətlərinin təzahürləri, çarizmin Azərbaycan
xalqının dini-etnik assimilyasiyasına yönəldilmiş
siyasəti müəyyən edirdi. Rus çarizmi ölkədə
ali rütbəli din xadimlərinin təyinində
fəal iştirak edir və İslam ideologiyasından
çarizmin siyasətinə bəraət qazandırmaq
üçün istifadə etməyə
çalışır, fanatizm, mövhumat və köhnəlmiş
feodalpatriarxal əxlaq normalarının yayılmasını dəstəkləyirdi.
Çarizmin idarə üsulunun neqativ cəhətlərinə
baxmayaraq, Rusiyanın həmin dövrdə Şimali Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatına müsbət təsiri də olub.
Rusiyanın ölkədaxili sosial prosesləri və
imperiyada kəskinləşən sosial ziddiyyətlər Azərbaycan
xalqının etnik özünüdərkinə təsir edirdi.
İslamın rəsmi təmsilçilərinin
bir qisminin çarizmlə sazişə girməsi ölkədə
əvvəllər də geniş yayılmış
qeyri-ortodoksal təriqətlərin sayını
artırırdı. Təriqətlərin
fəlsəfəsi əksər hallarda panteizmə əsaslanır,
ictimai-siyasi mövqeyi isə hər növ zülmün tənqidinə
yönəlirdi.
Azərbaycanın zadəgan ziyalı təbəqəsinin
bir hissəsi XIX əsrdə təhsil almaq üçün
İslam ölkələrinə, digər hissəsi isə
Rusiyaya və Avropaya gedirdi. Sonuncular təhsil
aldıqları ölkələrdə dil və elmlə bərabər
həmin ölkələrin mənəvi-mədəni dəyərlərinə
yiyələnir və vətənə qayıtdıqda bu dəyərləri
öz milli dəyərləri və mənəvi ənənələri
ilə birləşdirərək Azərbaycan xalqının
ideologiyasının və fəlsəfəsinin təşəkkülünə
təkan verirdilər. Nəticədə,
Azərbaycanda universallığı ilə fərqlənən
Maarifçilik cərəyanı yarandı. Avropa və Rusiyada olduğu kimi, Azərbaycan
maarifçiləri də ictimai böhrandan
çıxış yolunu xalqın maariflənməsində
görürdülər. Beləliklə,
XIX əsrdə Azərbaycan gerçəkliyinin sosial-mədəni
inkişafının tələblərinə cavab verən və
universallığı ilə səciyyələnən
Maarifçilik hərəkatının ideologiyası və fəlsəfi
görüşləri formalaşırdı.
Ölkənin ideologiyasında maarifçilik fəlsəfəsinə
diqqətin artmasının səbəbi əvvəlki
dövrlərə nisbətən xalq təhsilinin çox
ağır vəziyyətə düşməsi idi. Azərbaycan
Maarifçiliyinin mədəni bazası və ölkənin
sosial-siyasi vəziyyəti Qərb və Rusiya
Maarifçiliyindən bir sıra xüsusiyyətləri, ilk
növbədə, dinə münasibəti ilə fərqlənirdi.
Bu fərqi yaradan real obyektiv səbəb rus
çarizminin Azərbaycan xalqını dinindən, dilindən
və milli mədəniyyətindən ayırmaq və onu
etnik assimilyasiyaya uğratmaq siyasəti idi. Çünki etnik varlığını qoruyub
saxlamaq xalq üçün öz din, dil və mədəniyyəti
ilə bağlılığını itirməmək demək
idi. Dil və mədəniyyətdən fərqli
olaraq, Azərbaycan maarifçiləri dinə münasibətdə
müxtəlif mövqelərdə dururdular. Bu münasibət din xadimlərinin Rusiya müstəmləkə
sisteminə münasibətindən və maarifçi
ideoloqların şəxsi dünyagörüşlərindən
asılı idi.
XIX əsr
Azərbaycan maarifçilik fəlsəfəsinin ilk təmsilçisi
təbiət elmləri, tarix, məntiq, filologiya və s. sahələr
üzrə əsərlərin müəllifi, şair və
filosof Abbasqulu ağa Bakıxanov olub. Onun Azərbaycan
Maarifçiliyinin ilk dövrünə aid fəlsəfi
görüşləri “Əxlaqın tərbiyələnməsi”,
“Nəsihətlər kitabı”, “İşıqların yerləşdiyi
yer”, “Camalın aynası” və s. əsərlərində, həmçinin
məşhur “Gülüstani-İrəm”, “Qüdsinin
bağı”, “Qüdsinin qanunları” öz əsərlərində
əksini tapıb. A.Bakıxanovun fəlsəfi
dünyagörüşünün formalaşmasında onun
ensiklopedik biliyə malik olması, şəxsi elmi
axtarışları, təmsil etdiyi Azərbaycan və Şərq
mədəniyyəti və fəlsəfəsi ilə
yanaşı, rus və Avropa ictimai fikri, fəlsəfi ənənələri
ilə tanışlığı mühüm rol oynaıb. Onun fəlsəfəsinin əsas qayəsi maariflənmə
yolu ilə kamil şəxsiyyət yetişdirmək, ədalətli
cəmiyyət qurmaq olub.
A.Bakıxanovun irsində kamilləşmənin sufizmdən
gələn mistik (tərki-dünyalıq yolu ilə Allaha
qovuşmaq) və dünyada mədəni-fəlsəfi
inkişafla bağlı zəka, elm kimi iki yolu göstərilir. Mahmud Şəbüstəri,
Yusif Qarabaği və b. irsində də göstərilən
bu iki yol A.Bakıxanovun kamilləşmə konsepsiyası
üçün təməl idi.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 3 may.-
S.13.