Güney Azərbaycan şairlərinin
yaradıcılığı ilə bağlı
düşüncələr
II yazı
Həsən Məcidzadə Savalanın əsərlərində
məcazların, folklor nümunələrinin bolluğu, əlbəttə,
onun da bir söz ustadı kimi xalq ruhuna
yaxınlığının bəlirtisidir. Şairin qələmindən
sənətkarlıqla süzülən xeyli sayda bayatı,
fikrin ən yığcam, yüksək bədii-poetik ladda ifadə
forması olan lakonik şeirlərdir. «Bahar
bayramı» poemasında bu qəlibdə yazdığı
nümunələrdə də məcazlar çoxluq təşkil
edir, metaforik xüsusiyyətlər qabarıq nəzərə
çarpır. Şairin “qızıl günəş” təşbeh-söz
birləşməsindəki epitetə diqqət yetirək:
Qızıl
günəş işıq salıb,
Min çiçəklə gəlib bahar.
Xalq həyatını, ictimai gerçəkliyi təcəssüm
etdirən və real hadisələrə bədii dəyər
qazandıran Savalan, sonrakı “Atalardan bir söz qalıb, Hər
gecənin gündüzü var” beytində xalq ənənələrini
inikas etdirməyə nail olub.
Haşım Tərlan da poemalarında rəngarəng məcaz
sistemi yaradıb. Şairin təş-beh, mübaliğə, epitet,
metafora yaratmaq ustalığı həqiqətən
böyük maraq doğurur:
Yenə də
köksümdə çırpınır ürək,
Qəhrəman
yaradır tarixin əli,
Önündə qul kimi baş əyir həyat.
Ucalır göylərə məğrur heykəlin.
“Başına
gül səpir göydən kainat”, “Tarixin hökmünü
oxuyur zaman”, “Tehran qəzəblidir, çatılmış
qaşı”, “İzdiham əlində titrəyir şəhər”,
“Şəhər qəzəblidir, şəhər xəstədir”,
“Ellər dalğalanır ürəyində kin”, “Gizlin
camalını açdı inqilab” kimi nümunələrdə
şairin qanadlı fikirləri orijinal epitetlərlə oxucuya
təqdim olunur…
Mahmud
Sadıqpur Şaminin “Daşlı yol” poeması da bədii təsvir
və bədii ifadə vasitələrinin zənginliyi ilə
diqqət çəkir:
Zağalar
var, dənizlər var bu yolda –
Dəli
çaylar, haray salan vulkanlar…
Bu bənddəki
“dəli çay və haray salan vulkanlar “ ifadələrində
“dəli” sözü ipə-sapa yatmayan çayın, “haray
salan” isə püskürən vulkanın xarakterini təyin edən
epitetlərdir. Maraqlıdır ki, Mirzə Məhəmməd
də “Həcrinin taleyi” poemasında “dəli sel” ifadəsi ilə
epitet yaradıb:
Qıvrıldı,
açıldı əjdaha kimi,
Dəli
sel şəhərdə tufan qopardı…
Yəni selin əjdaha kimi qıvrılıb
açılaraq tufan qoparan, şəhər və kəndləri
dağıdıb viran qoyan dəhşətli qüvvə
olduğunu bədii təyin vasitəsilə – sifət şəklində
müəyyənləşdirib.
Bədii
təsvir və ifadə vasitələrindən geniş surətdə
istifadə edən Muradəli Qureyşi Qaflantının “Bizim
kəndin bir illik tarixi” poemasındakı “Azər ellərinin
yaslı günüydü, Qanlı ürəyinin paslı
günüydü” – misralarında “yaslı gün”, “paslı
gün” və “qanlı ürək” ifadələri ilə
ardıcıl olaraq üç epitet yaradılıb.
Qaflantı bu epitetlərlə 21 Azər Hərəkatının
qələbə çalmasından sonra Güney Azərbaycanda
qurulmuş Milli Hökumətin Rza şah Pəhləvi
qoşunlarının xarici havadarlarının köməyilə
xüsusi qəddarlıq və görünməmiş amansızlıqla
məğlub etdiyi qanlı olayı xarakterizə etmişdir.
Məhəmməd Biriyanın
yaradıcılığında məcazlar üstünlük
təşkil etdiyini görürük. “Ərk
qalası əfsanəsi” poemasında bu cəhət daha
aydın müşahidə olunur. Poemada xəyanət
nəticəsində sevgilisini itirmiş, məhəbbəti
sanki daşlara dəyib çilik-çilik olmuş Qara qulun qəmdən,
qüssədən belinin büküldüyünü və
necə iztirab çəkdiyini, mənəvi ağrılar
burulğanında çabaladığını his edirik.
Şairin poemada canlandırdığı baş qəhrəmanın
– eşqi yolunda can çürütmüş aşiq insanın
– Qara qulun çəkdiyi iztirablar üzündən həyat
eşqi sönüb, bütün varlığını bədbin
ruh çulğayıb. Bu poemada xəyalən dialoq quran və
aşiq insanın nə üçün bu qədər əzaba
düçar olduğunun səbəblərini göstərən
şair həmin dialoq vasitəsilə poemada cərəyan edən
hadisələrə aydınlıq gətirir, oxucunu
narahatlıqdan qurtarır. Poemada bədii sual, təzad, təkrir,
epitet və s. məcazlardan geniş istifadə olunması nakam
aşiqin qəm dastanının daha emosional bir dillə ifadəsinə
yardımçı olur. Hətta şair seçdiyi epitetlərlə
dünyanın bütün gözəlliklərinin eşqində
məğlub olduğunu düşünən Qara qulun nəzərində
mənasızlaşdığını oxucusuna
çatdırır:
Bu gözəl,
səfalı, xoş mənzərələr,
Nə üçün ruhuna etməyir əsər?
Şəhriyarın
“Mumiyalanmış adam” poemasında metaforik xüsusiyyətlər
diqqətdən kənarda qalmır: “Dumanlı və
qaranlıq bir çayxana, Qucaqlayıb səkilərin dizini”
misralarında çayxananın əlamətlərini bildirən
“dumanlı və qaranlıq” epitetləri “səkilərin
dizini qucaqlamaq” kimi orijinal metaforanın yaranmasına bir
körpüdür. “Heydərbabaya salam” poemasında bədii təsvir
vasitələri ilə yanaşı, bədii ifadə vasitələrindən
də məharətlə istifadə faktları istənilən
qədərdir:
Bir
çıxaydım Damqayanın başına,
Bir baxaydım keçmişinə, yaşına.
Bir
görəydim nələr gəlmiş başına,
Mən də
onun qarlarıynan ağlardım,
Qış
donduran ürəkləri dağlardım…
Bu beşlikdə təkrir, metafora və “Qış
donduran ürəklər” kimi təkrarsız, bənzərsiz
epitetin verilməsi emosional deyim tərzi yaradıb.
Qeyd etdiyimiz kimi, Güney şairlərinin
yaradıcılığında diqqəti cəlb edən əsas
xüsusiyyətlərdən biri hər hansı fikir, ideya və
amalın təzə obraz və epitetlər vasitəsilə təcəssüm
etdirilməsi, bədii fikrin oxucuya orijinal bir formada
çatdırılmasıdır. Onların lirik şeir
və poemalarında əsasən, isim, sifət və feli sifətlə
ifadə olunuan sadə, həm də feli sifət tərkibləri
ilə düzələn mürəkkəb epitetlər işlənib.
Feli sifətlə ifadə olunan sadə və
mürəkkəb epitetlərdən istifadəyə daha
çox rast gəlinir. Əslində
“epitet həm bir, həm də bir neçə sözlə
ifadə edilir. Sadə və düzəltmə
olmağından asılı olmayaraq, bir sözlə ifadə
olunan epitet sadə epitet, bir neçə sözlə ifadə
olunan epitetsə mürəkkəb epitet hesab olunur”.
Obrazlı deyim tərzi, bədii-fəlsəfi təfəkkür
daha qabarıq olan Bulud Qaraçorlu Səhəndin
yaradıcılığında milli düşüncənin
kökləri dərindir. Onun şeir və
poemalarında milli düşüncə bədii təsvir və
ifadə vasitələrinin, sadə və mürəkkəb
epitetlərin vasitəsilə daha təsirli şəkildə
oxucu təfəkkürünə ötürülür.
“Sazımın sözü” poemasındakı bu nümunələr
– “Həqq yandıran çırağımız, kor olmuş
göz, boyu uzun, saçı uzun, kövşəni
bürüyən sükut, qəhrəman el, qara dövran,
qara ruzigar, əprimiş Qorqud, sicilləmə-sicilləmə
söz, irq birligi, qan birligi zurnası, şahbaz ayğır
at, mərd arxa, altun işıq cübbə, ala gözlü
igidlər” sadə və mənalı, şair idealını
yansıdan, bədii məqsədin açılmasına
yardım edən təptəzə epitetlər, orijinal məcazlardır.
Səhəndin nəzmə çəkdiyi
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında da qəhrəmanlıqla
bağlı seçilmiş epitetlər Oğuz cəmiyyətinin
üzvü olan insanların qəhrəmanlıq
anlayışını göstərir. Bu
birliyi, milli varlığı qorumağın yeganə yolu da qəhrəmanlıqdır.
Dastanda Oğuz ellərini idarə edənlərin
həyat anlayışı, insani münasibətləri, ailə
quruluşu və dəyərləri
ideallaşdırılır. Bu hədəfə
çatmaqda isə epitetlər xüsusi rol oynayır.”
Ustad
Şəhriyarın “Səhəndim” və Kərim Məşrutəçi
Sönməzin “İsanın son şamı”
poemalarından örnək gətirdiyimiz yuxarıdakı
misralarda mürəkkəb epi-tetlərin ən bariz nümunələrini
görür, Səhəndin “Sazımın sözü”
epopeyasındakı mürəkkəb epitetlər silsiləsinin
isə bir dəniz fənəri tək müəllif qayəsinin
istiqamətini bəlləməsinin şahidi oluruq.
Güney
Azərbaycanda Sabir, Mirzə Əli Möcüz satira məktəbinin
ən layiqli nümayəndələrindən biri kimi
xalqın və ölkənin ciddi problemlərinə əsl vətəndaşlıq
mövqeyindən yanaşaraq çevik poetik münasibət sərgiləyən
Məcid Şəbbağ Yalqız Təbriz zəlzələsi
zamanı da susmamış “Qanlı faciə” poemasını
yazaraq təbii fəlakətə düçar olan və
böyük itkilərlə üz-üzə qalan
xalqının yaşadığı dəhşətli faciəni,
ölüm-itimi, böyük kədəri məhz
yaratdığı orijinal təşbeh, metafora, epitet və s.
kimi bədii təsvir vasitələrilə daha dolğun ifadə
edib və oxucuya daha təsirli şəkildə
çatdırıb. Yalqız poemada zəlzələnin
baş verdiyi o məşum vaxtı o qədər yüksək
poetika ilə təsvir edir ki, dərin təfəkkürünün
məhsulu olan və bir neçə sözlə ifadə edilən
mürəkkəb epitetlərin mükəmməlliyi oxucunu heyrətləndirir:
Gecə
keçmiş yarıdan, hər yerə zülmət əl
atan vaxt,
O qara pərdə
dalında hər yeri al qana qatan vaxt.
Az
qalırdı çıxa dan ulduzu ta sübhə çatan
vaxt,
Çalışıb gündüzü ellər, gecəni
xəstə yatan vaxt.
Zalimin məzluma
hər yerdə gəlib bir də batan vaxt,
Ellərin
bəxti yatan vaxt, qara yel kamə çatan vaxt,
Qara
günlük oyanıb zəlzələ adlı topun
atdı...
Bu məqamda
təkcə Yalqızın deyil, Şəhriyar, Sahir, Səhənd,
Savalan, Yanar, Haray, Şami, H.Cəfərinin, eləcə də
əksər Güney şairlərinin şeir və poemalarında
tez-tez işlətdikləri “qara gün” ifadəsinə diqqət
yetirməyi gərəkli sayırıq. Mahmud Sadıqpurun “Gədiklərdə
qara yellər uvuldar, Zirvələr var baxanda göz qaralar”
(“Daşlı yol”), Səhəndin poemasındakı:
Mənə
qulaq as, Aydın,
Eşit qara günümdən.
…Səadətli
bir həyat
Çəkir sənin nazını.
Qara
qış qarsamayır
Baharuvu,
yazuvu
- parçalarında sırf məcazın
varlığının fərqindəyik. Amma
diqqətlə nəzər yetirəndə, görürük
ki, “Qara gün” fikri heç də ayın günlərindən
birinin qara olmasına dəlalət etmir, şair burada özünü
“Qara gün” adlandırır – (əslində, “Qaragün”
sözü birlikdə yazılan xüsusi isimdir, hətta ləqəb
kimi də işlənir (“Kitabi-Dədə Qorqud”da Qaragünə
qəhrəman obrazıdır, nəticə etibarilə
mübtədadır, yəni epitet yarada bilmir - E.F.). Əlbəttə, həm də “gün” say etibarilə
ayı (30-31 günü) tamamlayan göstəricidir. “Qara” sözü isə rəng bildirir. Bu səbəbdən,
“gün qaradır” ifadəsi sözün məcazi mənasıdır
və “qara gün”, “qara yel”, “qara qış” ifadələri də
heç şübhəsiz, məcazdır və “qara”
sözü məcazi mənada işlənərək poetik
funksiyasını yerinə yetirir və yuxarıdakı
misralarda epitet rolunda çıxış edir. Deməli, “qara
gün” ifadəsinin möhtəvasında günün rənginin
qaralığı deyil, bir şəxsin, yaxud millətin, bir
xalqın əzablı, ağrılı, dərdli-ələmli,
ölüm-itimli tale yaşaması durur… Həm
də türkcədə “qara” sözü həm də
“böyük” mənasını da təcəssüm etdirir.
Bu halda, yenə də “qara gün” ifadəsinin
nüvəsində bir insanın taleyində, yaxud xalqın həyatında
yaşadığı acıların böyüklüyü,
dözülməzliyi gizlənir.
Bədii dilin inkişafında, hadisə və
olayların, tarixi qəhrəmanların, ictimai-siyasi liderlərin
fəaliyyətinin obrazlı bədii dillə təsvirində
epitetlərin roluna qısa baxış onu deməyə əsas
verir ki, “bədii təsvir və ifadə vasitələri o
zaman güclü və təsirli olur ki, hadisənin daha
canlı və daha dürüst ifadəsinə kömək
etsin.”
Esmira FUAD
ədəbiyyatşünas
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 5 may.- S.14