Azərbaycanda din və məzhəblərin
fəlsəfi mahiyyəti
(əvvəli
ötən sayımızda, VI yazı)
Zaman keçdikcə xüsusi mülkiyyətə
münasibət məsələsində bu ideoloji cərəyanlar
arasında haçalanma kəskinləşirdi. İstiqamətlərdən
hər birinin Azərbaycanın dövlət quruculuğu
haqqında öz mövqeyi var idi. Xüsusi
mülkiyyətə münasibət Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin ideologiyasını təmsil edən
liberal milli burjua-demokratik təmayüllü mütəfəkkirlərin
dünyagörüşünü, sosial-fəlsəfi
baxışlarını radikal marksist-bolşevik təmayülündən
ayırır və zaman keçdikcə onların
qarşıdurmasını kəskinləşdirirdi. Azərbaycanın fəlsəfi və ictimai fikri
mürəkkəb təkamül yolu keçirdi.
Ziddiyyətli sosial-siyasi proseslər milli
ziyalıların dünyagörüşünü dəyişirdi. Məsələn,
ölkədə ideoloji mübarizənin müəyyən mərhələsində
görkəmli mütəfəkkir Nəriman Nərimanov və
b. liberal Maarifçilikdən marksizm cəbhəsinə
keçiblər. Liberal cərəyanın
nümayəndələri Əhməd bəy Ağaoğlu
(Ağayev), Əli bəy Hüseynzadə, Məmməd
Əmin Rəsulzadə və b. idi. Ə.Ağaoğlu
(1868–1939) türk və müsəlman xalqlarının sosial
problemlərinin həllini maarifdə görürdü. Sosial fəlsəfədə C.Əfqaninin ideya xəttini
davam etdirən Ə.Ağaoğlunun əsərləri Azərbaycan,
Türkiyə, Rusiya, Fransa və İngiltərədə
çap edilib. Şərqdə və
Avropada fəlsəfə, din və bütövlükdə mədəniyyət
problemlərini tədqiq edən Ə.Ağaoğlu yeni
dövrdə Budda-brahman və İslam mədəni dəyərlərinin
Qərb mədəni dəyərlərindən təsirlənməsinin
və bu mədəni dəyərlərin sintezinin Şərq
aləmi üçün zəruriliyindən yazırdı.
Onun “Üç mədəniyyət”, “Dövlət və fərd”,
“İslama görə və islamda qadın”, “Sərbəst
insanlar ölkəsində” və b. əsərlərində fəlsəfə,
sosiologiya, din və etika məsələləri
araşdırılır, sosial fəlsəfənin və mədəniyyətşünaslığın
elmdə mübahisə doğuran “mədəniyyət”, “dil”,
“din”, “millət” və s. kateqoriyalarının tərifi
verilir. Ə.Ağaoğlu dinə ehtiramla
yanaşmağa və ondan cəmiyyətin maariflənməsi
üçün istifadə etməyə
çağırır, lakin dinin dövlətdən
ayrılmasını tövsiyə edirdi.
Şərq ölkələri, Rusiya və Avropada təhsil
almış riyaziyyatçı, həkim, dilçi, rəssam
və filosof Ə.Hüseynzadə (1864–1940) XX əsr
türk-İslam Şərqinin və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin ideologiyasının fəlsəfi əsaslarının
yaradıcılarından olub. “Milli Azərbaycan”, “İslam bölgəsi
miqyasında intibah” və “Turan” konsepsiyalarına görə
çar hakimiyyəti tərəfindən təqibə məruz
qalan Ə.Hüseynzadə Türkiyəyə mühacirət
edib. O, türk xalqlarının inkişafında Şərq-Qərb
mədəni sintezinə böyük əhəmiyyət
vermiş, türkçülüyün,
islamçılığın və avropalaşmanın
labüdlüyündən çıxış edərək
İslam aləminin aktual vəzifəsini maariflənmə yolu
ilə dünya sivilizasiyasına daxil olmaqda görüb. Ə.Hüseynzadə bütün dinlərin humanist
ideyalı olduğunu vurğulayır və dinlərə
hörmətlə yanaşırdı. Sosial
inqilablara zidd olan Ə.Hüseynzadə cəmiyyətin
inkişafında yaşıl işığı maarifin
simvolu, “qırmızı zülməti” isə inqilabın
simvolu kimi qəbul edirdi.
Ə.Hüseynzadə bədii-fəlsəfi etik əsərlərində
(“Atlanmaq siyasəti” və “Füyuzat”) mücərrəd
formada türkçülük, türk mədəniyyəti,
bəşəriyyətin səadəti və bu səadətin
bünövrəsi qismində fəlsəfi kateqoriya kimi məhəbbətdən
bəhs edir.
O, bütün xalqların xoşbəxtliyini maarif, ittihad və
hürriyyətdə görür, Azərbaycana qarşı
erməni millətçiliyinin ekspansiyasından bəhs edərkən
şovinizm və beynəlmiləlçilik
anlayışlarının məzmununu
açıqlayırdı.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin görkəmli
ideoloqlarından biri və rəhbəri M.Ə.Rəsulzadə
(1884–1955) əsasən Maarifçiliyin və demokratik ideoloji cərəyanların
təmsilçisi, mütəfəkkir, ədəbiyyatçı
və siyasi xadim idi. Onun fəaliyyətinin əsas qayəsi
“Millətlərə istiqlal, insanlara hürriyyət”
şüarında əksini tapmışdır. M.Ə.Rəsulzadə elə ilk əsərləri
ilə millilik və istiqlal carçısı kimi
tanındı. O, milli müstəqil Azərbaycan
ideyası və dövlət konsepsiyasının banilərindəndir.
M.Ə. Rəsulzadənin bu konsepsiyadan bəhrələnən
nəzəri irsi, əsasən “Azərbaycan Cümhuriyyəti”,
“Əsrimizin Səyavuşu”, “Milli həmrəylik”,
“İstiqlal məfkurəsi və gənclik”,
“Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı”, “Azərbaycan
şairi Nizami”, “Çağdaş Azərbaycan tarixi” əsərlərində
açıqlanıb. Onun fikrincə, milli
şüur və milli özünüdərk milli istiqlala
aparan yoldur. O, Rusiya, İran və Türkiyə ilə
ilhaqa getməyin əleyhinə olmuş, azad azərbaycançılıq
ideyasına üstünlük verib.
M.Ə.Rəsulzadə
“kültür”, “milli kültür”, “mədəni
yaşayış”, “millilik”, “milli dil” kateqorial
anlamlarını, sosial fəlsəfənin və
kulturologiyanın mühüm nəzəri problemlərini
araşdırıb. “Əsrimizin Səyavuşu” əsərində
M.Ə.Rəsulzadə milli istiqlal ideyası əsasında
qurulmuş Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin bütün vətəndaşlarının
mülkiyyətindən, cinsindən, mənşəyindən,
məsləkindən və s. asılı olmayaraq bərabərhüquqlu
olduğunu qeyd edir. Lakin o bu hüquq bərabərliyini
xüsusi mülkiyyətə aid etmir. M.Ə.Rəsulzadə
həmin əsərdə yazırdı: “Azərbaycanlılar
düşünürdülər ki, mülkiyyəti tamamilə
ortadan qaldırmaq indiki vəziyyətdə insanlarda şəxsi
təşəbbüs qüvvətini zorakı olaraq ortadan
qaldırır. Bu qüvvət olmadıqca
dünya nə düzələr, nə də gözəlləşər.
Sosial həyat irəliləmədən
düşər, insanlar bəsit bir ibtidailiyə doğru
dönərlər, dünyanın nizamı pozular”.
XX əsrin
əvvəlində Azərbaycanda liberal milli-demokratik məfkurə
ilə yanaşı, radikal, demokratik və marksizm prinsiplərini
əks etdirən ideyalar, əsasən mülkədar-burjua təmayüllü
dövri mətbuatda, “Molla Nəsrəddin” jurnalında,
“Hümmət” və s. qəzetlərdə
yayılırdı. Dilə, milli mədəniyyətə,
təhsil və maarifə, qadın probleminə, xarici,
xüsusilə rus, erməni ekspansiyasına münasibətdə
bu ideya cərəyanlarının ümumi və ya oxşar cəhətlərinə
baxmayaraq xüsusi mülkiyyət, onun yenidən bölünməsi,
zəhmətkeşlərin mülkiyyət
hüquqlarının real təminatı, onların parlament və
hakimiyyət strukturlarında iştirakı və s. sosial-sinfi
maraqlarla bağlı problemlərin izahında ciddi ziddiyyətlər
mövcud idi. Əgər birinci cərəyan milləti və
bütövlükdə milli maraqları, millətin
türk-İslam bölgəsi ilə əlaqələrini,
hürriyyət naminə ittihad ideyalarını ön plana
çəkirdisə, radikal cərəyanlar millətin tərkibindəki
sinif və silklərin qarşılıqlı münasibətindən,
fəhlə, kəndli, kapitalist və mülkədarların cəmiyyətdə
sosial vəziyyətindən, fanatik din xadimlərindən,
xalqın adından çıxış edərək onun mənafeyini
tapdalayan və satan milli siyasətçilərdən bəhs
edir və millətin maariflənməsi üçün
bütün həqiqətləri xalqın başa düşəcəyi
dildə çatdırmağa çalışırdı.
Həmin dövrdə Azərbaycan Romantizm fəlsəfəsi
də təşəkkül və inkişaf mərhələsini
keçirirdi.
Bu fəlsəfə Azərbaycan Maarifçiliyi
kimi dövrdən və şəraitdən doğan
özünəməxsusluqlarla yanaşı, Qərb Romantizm fəlsəfəsi
ilə tipoloji oxşarlığa malik bir sıra cəhətlərlə
səciyyələnirdi. Qərb, Şərq, o cümlədən
Azərbaycan Romantizminə xas cəhətlər Maarifçilik
fəlsəfəsinə inamın itirilməsi, ənənəvi
mistik panteist fəlsəfəyə qayıdış və bu
mövqedən dinə və cəmiyyətə nəzər,
dünyaya, insana və vətənə təzadlı
münasibət, milli dilə, milli mənəvi-mədəni dəyərlərə,
etnikliyi təsdiqləyən, onun yaşamasını şərtləndirən
amillərə münasibət, xoşbəxt utopik cəmiyyətə
inam və s. universal sosio-mədəni fenomen olan Romantizmin
keyfiyyət cəhətləri idi. Azərbaycanda
Maarifçilik kontekstində yaranan Romantizm fəlsəfəsi
əvvəlcə dünyəvi Maarifçiliyə, onun
işıqlı ideallarının reallaşmasına, sonra isə
sosializmin “xoşbəxt cəmiyyətinə” inamı itirərək
mistik maarifə, qnostik mərifətə üz tutur, mistik
eşq fəlsəfəsinə, İblisin insanda daimiliyi
(Hüseyn Cavid) və “hər şeyin rəng olması” (Səməd
Mənsur) qənaətinə gəlib.
Romantizm fəlsəfəsinə
məxsus cəhətlər Azərbaycanda həmin cərəyanı
təmsil edən fəlsəfi poeziyanın nümayəndələri
Məhəmməd Hadinin (1879–1920) utopik bərabərlik cəmiyyətindən
bəhs edən “Aləmi-müsavatdan məktublar”,
“İnsanların tarixi faciələri, yaxud əlvahi-intibah” və
s. əsərlərində, Abbas Səhhətin, H.Cavidin,
Abdulla Şaiqin fəlsəfi-ədəbi irsində əksini
tapmışdır.
XX əsrin mütəfəkkirləri arasında həkim,
ədib, dövlət xadimi N.Nərimanovun (1870–1925) xüsusi
yeri vardır.
Əvvəl Maarifçiliyin, 1905–1907-ci illərdən sonra
marksist-leninçi fəlsəfənin mövqeyinə
keçən, 1917-ci ildən isə ardıcıl
marksist-filosof olan N.Nərimanov məqalələrində və
marksist fəlsəfəsinə dair “Kommunizmin idraki yolu”
monoqrafiyasında (Azərbaycan və rus dillərində əlyazması
şəklindədir) dialektik və tarixi materializmin əsaslarını
şərh etmiş, fəlsəfi terminologiyanın Azərbaycan
dilində müvafiq anlamlarını verib. O, elmi biliklərin
yayılması, dinin dövlətdən ayrılması
ideyalarını əsaslandırmış, “sənət sənət
üçün” konsepsiyasına tənqidi
yanaşmışdır. Demokratiya və
humanizmin təbliğatçısı, ardıcıl beynəlmiləlçi
olan N.Nərimanov öz nəzəri irsində milli
qırğın və milli bərabərsizliyi kəskin tənqid
edib. Müəyyən dövr marksizmin,
xüsusən “bütün məzlumların və bəşəriyyətin
müəllimi hesab etdiyi” Leninin irsinin Şərq
üçün əhəmiyyətli olacağı fikri N.Nərimanovun
ictimai görüşlərində xüsusi yer tuturdu. Sovet hakimiyyətinin real siyasəti N.Nərimanovun bu
hakimiyyətə və onun rəhbərlərinə
inamını tam itirir və o, oğluna yazdığı məktublarında
V.İ.Lenin, İ.V.Stalin diktaturasının xalqa və beynəlmiləlçiliyə
vurduğu ziyana və terror siyasətinə açıq
etirazını bildirir. Marksizm nəzəriyyəsi
ilə proletar diktaturası siyasəti arasında ziddiyyəti
cəsarətlə açıqlayan N.Nərimanov “Ucqarlarda
inqilabımızın tarixinə dair” əsərində sovet
hökumətinin Şərqi və Azərbaycanı
“başdan-başa qarət etməsi, insanları kütləvi
surətdə güllələməsi” haqda yazırdı.
1920-ci ildə
Azərbaycanda sosial-siyasi həyat və ictimai fikirdəki fərqli
prioritetlər, onların ictimai şüurda əksi, millətin
siyasi və mənəvi baxımdan parçalanmasına, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin süqutuna, ideoloji həyatda getdikcə
marksizmin kök salmasına və yeni sosial quruluşun qələbəsinə
gətirib çıxartdı. Yeni hakimiyyət
dövründə terror və siyasi repressiyalar vasitəsilə
millətin mövcud rejimə siyasi və ideoloji müxalifəti,
xüsusən ziyalıları müntəzəm olaraq məhv
edilirdi. Marksist-leninçi ideologiyanın
hakim ideologiyaya çevrilməsi üçün geniş
imkanlar yarandı. Məqsədyönlü
və ardıcıl siyasi və ideoloji təbliğat yolu ilə
yeganə hakim dünyagörüşünə çevrilən
marksist-leninçi fəlsəfə sovet hakimiyyəti illərində
özünəməxsus təkamül dövrünü
keçdi. Bu dövrdə Azərbaycanın
proletar diktaturası və marksizm fəlsəfəsinə
müxalif mütəfəkkirlərin bir qismi siyasi repressiya
qurbanı oldu, digər hissəsi isə mühacirət edərək
xaricdə siyasətlə bərabər fəlsəfə sahəsində
də öz fəaliyyətlərini davam etdirdilər.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 5 may.-
S.13.