Qədim Albaniyada yaşayan azsaylı
xalqlar
Qaynaqlarda Qafqaz Albaniyasında yaşayan xalq və tayfalar
sırasında utilər, qarqarlar və amazonkalar, sovdelər,
kaspilər, maqlar, sisaklar, mardlarvə amardlar, ariaklar və
anariaklar, qellər və leqlərin adları çəkilir. Bu
tayfaların ən qədimləri Qafqaz və türk dillərində
danışan avtoxton etnoslar olublar. Tarixçilər
bildirir ki, eramızın ilk əsrlərindən başlayaraq
Sasani şahlarının göstərişi ilə Albaniyaya
bir sıra irandilli tayfalar köçürülüb, III-IV əsrlərdən
başlayaraq isə şimaldan, Dərbənd keçidindən
yeni türk tayfalarının, o cümlədən hunların,
subarların, xəzərlərin, barsillərin və s. Qafqaz
Albaniyasına axını başlayıb. Xüsusən
də subar tayfaları Albaniyanın qədim paytaxtı Qəbələ
ətrafında məskunlaşmışdılar. Buna görə də erkən orta əsr mənbələri
Qəbələni bəzən Qəbələ-Subar
adlandırırlar.
Tarixi mənbələrə əsasən qədim
Albaniya etnik tərkibinə görə kifayət qədər
rəngarəng ölkə idi. Ancaq albanlar bu massivdə
daha iri tayfa idi. Buna görə də
bütün ölkə Albaniya adlanmağa
başlanmışdı. Lakin bu da tamamilə
mümkündür ki, bu tayfanın özü adını
ölkənin adından alıb. Mütəxəssislər
qeyd edirlər ki, "Alban" adını türkdilli
tayfalarla bağlamaq daha uyğun variantdır. Çünki hal-hazırda Orta Asiyada konkret olaraq
Qazaxıstanda alban adlı türkdilli qəbilə
yaşayır. Bundan başqa
çuvaşların öz yaranışları haqqında
dastanda bildirilir ki, onların ulu əcdadları Qafqaz
dağlarının o tərəfindən gəlmiş alpanlar
olub. Son dövrlərdə aparılan
sanballı elmi tədqiqatlar nəticəsində Qafqaz
albanlarının türk mənşəli və türkdilli
tayfa olması birmənalı şəkildə sübut edilib.
Qafqaz
Albaniyasının əski Qafqazdilli sakinlərindən
çilb (avar), çiqb (saxur), gel (ingiloy) və saxurlar
haqında albanşünas B.Şahverdiyevin qənaətləri
maraqlıdır: “Strabonun yazdığına görə,
Qafqaz Albaniyasında 26 soy və xalq yaşamaqda idi ki, bunlardan
albanlar, massagetlər, qarqarlar, saklar, kəngərlər,
çullar, beçeneqlər (oğuzlar), kumanlar, kerqillər,
suvarlar, bulqarlar, hunlar, xəzərlər, dondarlar, labanlar
(lpinlər), qaytaqlar və s. türk soy və boyları idilər
və ölkə əhalisinin böyük əksəriyyətini
təşkil edirdilər. Eyni zamanda dağlıq bölgələrdə,
əski Andiya və Mazamua ərazisində udinlər, ciqblər,
silvlər (çilblər), herlər, qatlar
(xınalıqlılar və buduqlar), leqlər (ləzgilər
və laklar), boxlar (ubıxlar), gellər və digər
qafqazdilli tayfalar da yaşayırdılar. Bu
xalqlar azsaylı idilər. Onların nəsilləri
bu gün də Dağıstanda və Azərbaycanın
şimaldakı dağlıq ərazilərində
yaşamaqdadırlar. Bunlardan
çoxsaylısı avarlardır ki, onların bir qismi
Dağıstanda, bir qismi isə Azərbaycanda, əsasən
Balakən və Zaqatala rayonlarında məskundurlar. Hazırda Dağıstanın ən çoxsaylı
xalqı hesab olunurlar. Dilləri
İber-Qafqaz dillərinin Nax-Dağıstan qrupuna daxildir.
Antropoloji cəhətdən subavropoid irqinin
kafkasion tipinə aiddirlər. Ümumi
saylarının 500-600 min civarında olduğu bildirilir. “Avar” adı onlara kənardan verilmiş addır.
Özlərini “tsolb” adlandırırlar. Tarixi mənbələr də onları məhz bu
adla, daha doğrusu, bir qədər təhrif edilmiş
“çilb” və ya “silv” şəklində, qədim
Albaniyanın xalqlarından biri kimi qeydə alıb. Kənardan
verilən “avar” adına görə
onları çox zaman VI-VIII əsrlərdə mövcud olan və
Şərqi Avropanın böyük bir hissəsini hakimiyyəti
altına alan Böyük Türk-Avar Xaqanlığını
quran avar türkləri ilə qarışdırırlar. Tsolb-avarların türk avarlarla etnik və dil
qohumluğu yoxdur.
Görünür, tsolblar (çilblər, silvlər) bir
zamanlar Avropanın bir çox xalqları kimi Avar
Xaqanlığının təbəələri olub və ya
da əsgər kimi türk-avar ordusunda xidmət edib, bu üzdən
“avar” adı yanlış olaraq onlara da şamil edilib. Avarların
bir-birini anlamayacaq dərəcədə iki fərqli dialektdə
danışdıqları qəbul edilsə də, əslində
bunlar qohum dillər olmasına baxmayaraq, fərqli iki dildir.
Məsələ isə ondadır ki, XX əsrin
30-cu illərində Stalinin birbaşa göstərişi ilə
“andiyalı” və ya “andok” kimi tanınan tamam başqa bir
Dağıstan xalqının etnik kimliyi inkar edilməyə və
həmin dövrdən etibarən bu xalq avar kimi qələmə
verilməyə başlanıb. Sözügedən
xalqın adı Dağıstanda axan iki Göysu adlı
çaydan birinin adında əbədiləşib – Andiyskoye
Koysu. Maraqlıdır ki, bu çaylardan
biri andiyalıların (andokların) adı ilə qoşa
çəkilsə də, ikinci eyniadlı hidronimdə
avarların adı əbədiləşib – Avarskoye Koysu.
Azərbaycanda məskunlaşan avarlarla qonşuluqda digər
azsaylı qafqazdilli xalqlar da yaşayırlar ki, bunlardan
saxurların və ingiloyların adını xüsusi çəkmək
lazımdır. Saxurlar Azərbaycanın Qax, Zaqatala və Balakən
rayonlarında, eləcə də Dağıstanın Şəki-Zaqatala
bölgəsiylə həmsərhəd olan Rutul rayonunda
yaşayırlar. İber-Qafqaz dillərinin
Dağıstan qolunun cənub-şərq qrupuna aid olan saxur
dilində, eləcə də Azərbaycan türkcəsində
danışırlar. “Saxur” adı bu
xalqın əsl adı deyil və yaşadıqları ən
böyük kəndin adından qaynaqlanır. Sayları
30 mindən bir qədər çox olan saxurlar özlərinə
“yixv” deyirlər ki, tarixi mənbələr onları məhz
bu adla, daha dəqiq desək, həmin adın bir qədər təhrif
edilmiş forması olan “çiqb” kimi Qafqaz
Albaniyasının sakinlərindən biri kimi qeydə alıb.
İngiloylara gəlincə, əsasən Azərbaycanın
Qax və Zaqatala rayonları ərazisində yaşayan
gürcülərin subetnik qrupu hesab edilən bu xalqın
nümayəndələri I Şah Abbasın dövründə
müsəlmanlığı qəbul ediblər. Tarixi mənbələr onlardan “gel” (qel) adı
altında, Qafqaz Albaniyasının sakinlərindən biri kimi
söz açır.
Qafqaz
Albaniyasının qafqazdilli xalqlarından danışarkən,
udinlərin üzərində xüsusi durmağa böyük
ehtiyac var. Şərqi Qafqazda qədim xalqlardan biri olan və
özlərini “udi” adlandıran udinlər Oğuz şəhərində,
eləcə də Qəbələ rayonunun Nic qəsəbəsində
yaşayırlar. Onlara Rusiya, Gürcüstan (Oktomberi kəndi),
Qazaxıstan, Ukrayna və başqa olkələrdə də
rast gəlmək mümkündür. Udinlər
udin dilində danışırlar, dinləri
xristianlıqdır. Alban dilinin guya udin dili
olduğu barədə fikir elmdə çox yayılıb.
Ancaq tarixi mənbələrin heç biri bunu təsdiqləmir.
Əksinə, həm erməni, həm də
alman qaynaqları birmənalı şəkildə bildirirlər
ki, alban əlifbası məhz qarqar dili əsasında
yaradılmışdı və bu dil əsrlər boyu
Albaniyanın ədəbiyyat və dövlət dili
funksiyasını ifadə edib.
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Asiyyat Tinayeva avarlar
haqqında danışaraq bunları bildirir: “Folklor hər bir
xalqın yüksək mənəvi-əxlaqi dəyərlərini,
etik və estetik düşüncəsini özündə əks
etdirən onun mənəvi sərvətidir. Hər
bir xalqın tarixi, adət-ənənəsi, ictimai-siyasi
düşüncəsi, əxlaqi keyfiyyətləri, qəhrəmanlığı
və vətənpərvərliyi bütöv və
özünəməxsus şəkildə onun folklorunda cəmlənib.
Bu baxımdan Azərbaycanda yaşayan
avarların foklor nümunələri maraq doğurur. Avarlar Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsində
- Zaqatala və Balakən, qismən də Qax rayonlarında
yaşayırlar. Əhali əsasən əkinçilik,
maldarlıq, tərəvəzçiliklə məşgul
olur. Avar xalq ədəbiyyatı mövzu və
məzmun baxımından rəngarəng olsa da, Azərbaycan
folklor nümunələri ilə bir sıra ortaq cəhətlərə
malikdir. Şifahi söz sənətində
bir çox mətnlərin üst-üstə düşməsi
həmin örnəklərin vahid etnocoğrafi məkanda əmələ
gəlməsini göstərir. Azərbaycanın
zəngin folkloruna daxil olan nağıl və dastanlar, xalq
müdrikliyinin ifadəsi olan atalar sözləri və zərbi-məsəllər
tarix boyu burada yaşayan xalqların şifahi söz sənətinə
güclü təsir göstərib.
Qodu-qodu
ilə bağlı olan nəğmələrin ilk iki sətri
Azərbaycan dilindədir:
Qordi,
qordi, qordina,
Qordi salam vardina.
Bir
çox atalar sözləri və zərbi-məsəllər
(Məsələn: Bir əldə iki qarpız tutmazlar), Molla Nəsrəddinlə
bağlı olan lətifələr də buna əyani misal ola bilər.
Azərbaycan
folklor nümunələri ilə bir sıra ortaq cəhətlərlə
yanaşı, avar folklorunun özünəməxsus cəhətləri
az deyil. Bu cəhətlər
daha çox xalqın iradəsini əks etdirən xalq
dastalarında, toy, dəfn kimi mərasimlərdə, mərasim
və mövsüm nəğmələrində, milli adət-ənənələrdə
özünü göstərir.
Yazın
ilk günlərində avarlar əkinçiliklə
bağlı olan Ots bay bayramını
keçirirlər. Bundan başqa yaz aylarında Rohi bog mərasimi,
gül bayramı keçirilir. Avarlar arasında
geniş yayılan yağıs və gün istəmə mərasimi
uşaqların və böyüklərin həvəslə
keçirdiyi mərasimdir. Yagış istəmə
mərasimində burcah və gün istəmə mərasimində
maxara bişirilir və hər kəsə verilirdi. Sulu burcah (əriştə) yagış
damlalarını, sac üstündə bişirilən
saçaqlı maxara isə günəşi xatırladır.
Avar toy adətlərinin
özünəməxsusluğuna gəldikdə isə onu deyə
bilərik ki, nişan mərasimi
keçirilmir, elçilikdən az sonra toy mərasimi olur, evlənəcək
oğlan üçün mütləq ayrı ev tikilir, onun təsərrüfatı
ayrılırdı. Avar xalq dastanlarını el
arasında yetişən xalq ozanları təmbur çalaraq
söylərdilər. “Xoçbar”, “Baxtika”, “Kamalil
Başir” kimi xalq dastanları Dağıstanda olduğu kimi bu
bölgədə də dillər əzbəridir. “Xoçbar”
dastanında xalq qəhrəmanı Xoçbarın zülmkar
xana ölüm anında belə boyun əymədiyini, “Kamalil
Başir” dastanında gözəlliyi dillərdə dastan olan
Kamalın oğlu Başirin gözəlliyinin başına bəla
olmasından, atası tərəfindən öldürülməsindən
danışılır. Bu dastanlardan biri olan
“Baxtika”da göstərilən baş qəhrəman Baxtika Avar
xanı Umaxan Avarın bacısıdır. Qarabağ xanı İbrahimxəlil xanla müttəfiq
olan Umaxan çox gənc olan bacısını yaşlı
xana ərə verir. Baxtika qardaşına
üsyan etsə də, bunun heç bir faydasının
olmaması, ər evinə getməyə məcbur
qaldığından çəkdiyi iztirablar dastanda öz əksini
tapıb. Avar xalqının qəhrəmanlq
keçmişini, onun qəhrəman övladlarının
göstərdiyi şücaətləri “Carli Şaban” və
Ğoloda sakinlərinin qəhrəmanlığını əks
etdirən müxtəlif xalq şeirlərində, İmam
Şamil və onun əfsanəvi naibi Hacı Muradla
bağlı olan əfsanə və rəvayətlərdə
görə bilərik. İmam Şamilin 30 ilə
yaxın Rus İmperiyasına qarşı igidliklə
vuruşması, Hacı Muradın göstərdyi misilsiz qəhrəmanlıqlar
xalqın yaratdığı rəvayət və əfsanələrdə,
nəğmələrdə şişirdilmir, öz real əksini
tapır”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 13 may.-
S.13.