Saxurların toy adətləri
Saxurların toy-düyün adət-ənənələri
və mərasimləri maraq doğurur. Əslən
saxur olan araşdırmaçı-alim Cuma Məmmədov
saxurların etnoqrafik həyatının bəzi cizgiləri
haqqında danışır. Araşdırmaçı
bildirir ki, saxurların etnik-milli adət-ənənələri
də özünəməxsusluğu ilə fərqlənir:
“Bunlardan məsələn, qız evinə elçiliyə
gedilmə mərasiminin necə baş verməsinə nəzər
yetirmək maraqlı olardı. Oğlanla qız
öz aralarında razılığa gəldikdən sonra
oğlan tərəfindən qıza üç dəfə
elçi gəlməsi qəbul edilirdi. Bu
mərasim ağağıdakı kimi yerinə yetirilirdi.
Nəzakət qaydalarına görə birinci dəfə
oğlanın valideynləri elçi gələndə onlar
oğlanın qıza olan istəyini söyləməli
olurdular. Qızın valideyinləri isə öz növbəsində
bundan bixəbər olduğunu bildirirdilər. Onlar qızın şəxsi rəyini öyrənməyi
lazım bilirdilər. Oğlanın
valideynləri qızın böyükləri ilə
razılaşırdılar. Həmin vaxtdan
etibarən gəlin gedəcək gız öz ata-anası və
böyüklərindən gizlənə-gizlənə,
utana-utana gəzərdi. İkinci dəfə
qız elçiliyinə oğlanın valideyinləri ilə
yanaşı onun dayısı və bibisi də gələrdilər.
Qız evi bu dəfə də oğlanın
elçilərini müxtəlif bəhanələrlə yola
salardılar.
Üçüncü dəfəki elçilikdə isə
oğlanın babası və onun daha hörmətli
qohumları da iştirak edərdilər. Məhz bundan sonra elçilərə
razılıq cavabı verilərdi və nişan
üzüyü gətirilməli gün təyin edilərdi. Qız evi bundan sonra nişan üçün
hazırlıq işlərinə başlayardı”.
Elçilər
dördüncü dəfə gələndə qıza nişan üzüyü gətirildikdən
sonra qızla oğlanın görüşüb söhbət
etməsinə razılıq verilirdi: “Nişan
üçün bir üzük və bir paltar gətirilərdi.
Nişan mərasimində qonaqların sayı
elçilikdəkinə nisbətən daha çox olardı.
Nişan mərasimindən sonra qızın
cehizi üçün yun yuyulması və əyrilməsi ilə
bağlı iməcilik təşkil olunardı. “M a f r a c” (cehiz) üçün tələb
olunan yorğan-döşək və s. də məhz iməciliklərdə
düzəldilərdi. Evlənmənin bundan
sonrakı mərhələləri də özünəməxsusluğu
ilə seçilir. Toya bir həftə
qalmış qız rəfiqələri ilə bir həftə
müxtəlif qohumlara əylənmək üçün dəvət
olunardı. Hər bir qohum qızı
başının dəstəsi ilə qonaq
çağırardı. Buna saxurlar “y
ı ğ n a q” deyirlər. Yığnaq
qurtardıqdan sonra toyun ən mühüm mərhələsinə
hazırlıq başlayardı”.
Qız və
oğlan evində toyun eyni vaxtda başlanmasına baxmayaraq,
oğlan evində məclis üç gün davam edərdi: “ Birinci gün toyun başlıca mərasimi
qız evində olardı. Toyun birinci
günü gəlin üçün parça kəsilər
və xınayaxdı keçirilərdi. Bəyin
soldışı isə toy şənliyinin musiqiçilərini
öz evinə dəvət edər və qohumları
üçün xudmani qonaqlıq verilərdi. Buna saxurlar “d a v a t” deyirlər. Oğlan
evində qalan toy adamlarını isə aşıq əyləndirərdi.
Oğlan evinin adamları qız evindən paltar
kəsdi, xınayaxdıdan və soğdışın
qonaqlığından qayıdanlar günortadan sonra oğlan
evində məclisi daha da şənləndirərdilər.
Toy şənliyi gecə saat 12-yə kimi davam edərdi.
Buna saxurlar “m ə r ə k ə” deyirlər.
Mərəkədə qonşu kəndlərdən
gələn cavanlar da iştirak edərdilər. Bəzən toylarda cavanlar arasında şuluqluq
salanlar da olurdu. Sərpayının təkidi
ilə onun köməkçiləri həmin cavanları toy məclisindən
uzaqlaşdırardı. Beləliklə,
çalıb oynamaq üç gün davam edərdi”.
Saxurların
toylarında gəlinin bəy evinə gətirilməsi XX əsrin
60-cı illərinə kimi daha maraqlı və rəngarəngliyi
ilə fərqlənirdi: “Həmin dövrdə gəlinin gətirilməsində
nəqliyyat vasitəsi kimi yalnız atdan istifadə edilirdi. Gəlinin gətirilməsi üçün oğlan
evi tərəfindən at bəzədilirdi. Atın cilovuna bəy evi tərəfindən
yaylıq xələt bağlanırdı və gəlin evinə
yola salınırdı. Bəy evini təmsil
edən dəstə qız evinə çatanda dəstənin
qarşısını qapıda kəsərdilər. Bəy evindən gələn dəstə
başçısından xələt alandan sonra onlar içəri
buraxılardı. Dəstə gəlinin
ata evinin həyətində qısa müddətdə
çalıb-oynadıqdan sonra, dəstə
başçısı qız atasından gəlini bəy evinə
aparmaq üçün icazə alardı. Bəy
evindən bəzədilib gətirilmiş atın üstünə
gəlini, tərkinə yengəni mindirib əlinə yanan
lampa verməklə yola salardılar. Gəlinin
ağlaması doğma ata evindən ayrı düşməsini
bildirirdi. Gəlin bəy evinə getmə
anında çaparlar üçün qız evindən hədiyyə
verilər və bəy evinə gəlinin gəlməsi barəsində
şad xəbər aparardılar. Birinci
çatan çapara bəy evindən hədiyyə olaraq yenə
də yaylıq verilərdi. Gəlin bəy
evinin həyətinə çatanda gəlin evinin adamları xələt
tələb edərdilər. Xələt
sinidə 3-4 kq-a yaxın çiy ətdən, düyü
unundan çalınmış bir kündə halvadan, bir
şüşə içkidən və bıçaqdan ibarət
olardu. Gəlin evindən gələn dəstə
başçısı bıçağı ətə
sancandan sonra sinini geri qaytarardı. Bu isə
həmin gündən etibarən “Qanımız qanınıza
qarışdı” ifadəsinə gəlirdi. Gəlin evindən gələn qonaqları xüsusi
ayrılmış yemək stoluna dəvət edərdilər.
Ata, ana, qardaş və bacı nəzakət
qaydalarına riayət etdiklərinə görə gəlinlə
bəy evinə getməzdilər. Yeməkdən
sonra gəlin evindən gələnlər üçün
hörmət baxımından onlara söz verilər və qəbul
olunmuş qaydalara görə qohumlar qarışıb rəqs
edərdilər. Gəlin bəy evinə
catandan sonra toyxanadan əvvəl onu bəy evinə dəvət
edərdilər. Gəlin bəy evində
qısa müddətdə oturduqdan sonra bəylə birlikdə
toy məclisinə dəvət olunardı. Bəy evi imkanlı olduqda gəlinin gəlişi ilə
əlaqədar evə qədəm qoyma anında qoç kəsilərdi.
Adət-ənənə baxımından toy
şənliyində gəlinin bəy evinə qədəm
qoyma anında gəlinin başına şirniyyat tökülərdi.
Bu anda pilləkən başında
dayanmış bəy tüfənglə havaya atəş
açardı. Bu o demək idi ki, bu andan
etibarən sən mənim evimdəsən. Qız evindən
gəlinin cehizinin “m a ş r a f “ın
müşayiət edilməsi cavan oğlana həvalə edilərdi.
Bu qaydaya görə bəy evi oğlana xələt
verərdi”.
Araşdırmaçı
bildirir ki, bəy üçün səciyyəvi olan
maraqlı xüsusiyyətlərdən biri də bəyin
sağdış və sol dışın müşayəti
ilə toy məclisinin kandarında qohumları və
yaxınları xüsusi təbrik qaydalarını qeyd etmək
olar: “Bəyin qohumlarından qadınlar bəyi və
soldışı kələğayı və ya parça boynuna
salmaqla, kişilər cibinə pul qoymaqla təbrik edərdilər.Toyun
yemək məclisində qadınlar bir tərəfdə,
kişilər isə digər tərəfdə əyləşərdilər.
Toyu idarə etməyə masabəyi kimi bir nəfər
seçilərdi. Hamı onun qaydalarına
qeyd-şərtsiz əməl etməli idi. Əgər kimsə toyda şuluqluq salardısa, bunun
üçün əvvəlcədən hazırlanmış
iki güclü cavan tərəfindən məclisdən
uzaqlaşdırılardı. Yalnız
masabəyinin icazəsi ilə oynamaq üçün
sifariş verilə bilərdi. Toy məclisləri
bu şəkildə idarə olunardu. Toyda
iştirak edənlərdən pul yığılması yol
verilməz idi. Toy şənliyinin sonu toyu
idarə edən nümayəndə tərəfindən elan
edilər və “Koroğlu” musiqi havası ilə
yekunlaşdırılardı. Toy
axşamının sabahı gəlini salamlamaq məqsədi
ilə süfrə açılardı. Bu
müddətə kimi qız evindən iki nəfər
qadın badyada plov və şirniyyat gətirirdilər.
Buna saxurlar “b a d y a l a r ı n g ə t i r
i l m ə s i” deyirlər. Bundan sonra gəlinin
salamlaması mərasimi başlayır. Əvvəlcə
bəy, sonra atası, anası gəlini salamlayar, ona pul “h a b a
ğ” verilərdi. Adətə görə
səhər bəylə gəlin üçün oyun
havası çalınardı. Buna saxurlar “m i ç e d
i y n a m a ka m” (səhər havası) deyirlər.
Bəylə gəlin həmin oyun havası ilə
oynayar və onlara qohumları tərəfindən şabaş
verilərdi. Bir həftədən sonra gəlini
baldız və ya yaxın qohumu ilə bulağa göndərirdilər.
Buna “gəlinin el arasına çıxması”
deyilirdi. Gəlin bulağa gələndə
ona ya bir sini düyü halvası və ya şirniyyat verərdilər.
Bulağa gələnlər halvadan və
şirniyyatdan yeyib onu təbrik edərdilər. Bir aydan sonra əvvəlcə qız evi, sonra isə
oğlan evi ailələri qohumlarla qonaq
çağırardılar. Buna saxurlarda
qohumların “a y a q a ç d ı s ı” deyilir. Beləliklə, qohumlar arasında gəliş-gediş
başlanır. Birinci ilin
bayramlarını cavanlar öz evlərində
qarşılayardılar. Böyüklərini
və qohumlarını təbrik etmək üçün səhərisi
gün gedərdilər.
Toyun ən mühüm mərhələlərdən
biri kəbin kəsmə hesab olunur. Kəbinin kəsilmə
mərasimi oğlan evində aparılardı. Oğlan və qızdan kəbin üçün
razılığın alınması xüsusi qaydaya riayət
etməklə aparılırdı. Bunun
üçün qızdan şəxsi razılıq almaq məqsədi
ilə molla qız evinə gələrdi. Qız
pərdə arxasında dayanmaqla mollanın üç
sualına təkrarən cavab verməli idi. Belə ki, sən filankəs qızı filankəsin
oğluna ərə getməyə razısanmı? Qız iki dəfə utanaraq cavab versə də
üçüncü dəfə mütləq hə, və
ya yox cavabını verməli idi. Bundan
sonra molla qızın razılıq verməsini sübut edən
vəkilini götürərək oğlan evinə gələrdi.
Eyni qayda ilə oğlandan da razılıq
alınardı. Saxurlar hər iki vəkilin nikahdakı
iştirakına nigahda əl tutmaq - “n i k a
h e x ı l a v k u y” deyirlər.
Bununla yanaşı molla qız və oğlan evləri tərəfindən
verilən bəxşişləri də qeyd edərdi. Bəxşişlər
torpaq sahəsindən, mal-qaradan və s. ibarət ola bilərdi. Qeyd edilən ənənə
forması sovet hakimiyyətindən əvvəlki dövrə
aid idi. Sovet hakimiyyəti dövründə
molla (dibır) kəbinindən sonra qız və
oğlanın qanuni nigaha getməsi də zəruri idi. Kəbindən sonra xüsusi yemək süfrəsi
açılardı. Mərasim
iştirakçılarına yemək-içmək verilirdi.
Kəbindən sonra qızın oğlan evinə
köçməsinə icazə verilərdi”.
Bu yerdə saxurların məişətdə istifadə
edilən sözlərinin bir qismini təqdim edirik. Araşdırmaçı
C.Məmmədov bu tipli sözlərin Azərbaycan dilində
qarşılığını belə izah edir: Ku r ku r -
aftafa, ç a t u - kəndir, v i ş - sap, s i m - məftil, m
ı k e y - açar, v a z - at nalı, ç ü y - paz, p a
r ç - səyəng, x e v - at yükü, m o o x-mum,
yapışqan, a d e s s a - qayçı, ç ə p ə n
i y - beşiyə uşağı bağlamaq üçüm
istifadə edilən bağ, kı r ı s - süpürgə,
ç i r ğ a t - tiyan qoymaq üçün yeri çərtməklə
əmələ gətirən ocaq yeri, o s - odun, x u ç
a-qopalaq, x u t x a - kiçik səhəng, q u r ə n b ə y
- tonqal, ocaq, ğ a d ı r - kömür, y ı k - kül, k
o t a - nərdivanın pilləsi, v a z - təqvim ayı, nal,
Ay, x a v - ev, bina, ç a n k - tələ, b i x - kərki,
ç e m ç e - səbət, ko n a k (k o n) - ov, ç e k
i s a n d - sapand, e n a - ip, ə r x - yapaq, i d a ğ - peyğəmbər,
l a h a r - ev işi, s i m a m r a y - qaynı, s o s - gəlin, s
ı p r i y - dul, i z d a ğ - təzə gəlin, ç u m
a - bəy, a b a t t e y - qaynata, a b a y - qaynana, v u h u r - dar
küçə, y i ç u - bacı, k ə c ə m -
qayın arvadı, a d a m i y - kişi, k u n a ş ş e -
arvad, y e d a r - qadınlar, m a m a y - bibi, d ə k - ata,y e d
-ana, ç o c - qardaş, a n a y (a d i y) - nənə, d i d e y
– baba və s”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 19 may.-
S.13