Müxtəlif dinlərə aid qədim
ziyarətgahlar
Professor Məhəbbət Paşayeva Kürmükoba mərasiminin
tarixi köklərini araşdırıb. O, bildirir ki, hazırda Azərbaycanda
müxtəlif dini dünyagörüşlərin,
xristianlığa və islamaqədər inancların qorunub
saxlanması, onların bir-birilə qaynayıb
qarışması - dinlərin sinkretizmi eyni sitayiş yerinin
həm müsəlman, həm də xristian əhali tərəfindən
ziyarət edilməsinə gətirib çıxarıb: “Belə
inanc yerləri içərisində, müxtəlif dinlərdən
olan minlərlə ziyarətçinin
axışdığı Kürmük məbədi xüsusi
yer tutur. Tarixi etnoqrafik araşdırmalar nəticəsində
məlum olub ki, Kürmük məbədi Ay məbədinin
yerində inşa olunub. Hazırda da burada
kökü ibtidai dinlərə uzanan “Kürmükoba” adlı
bir mərasim icra edilir. Bu mərasimə həm xristian, həm
də islam dini elementləri daxil edilsə
də, “Kürmükoba” Kürmük çayının şərəfinə
keçirilən qədim ayinin izlərini daşıyır. Bu mərasimin ildə iki dəfə Kürmük
çayının daşma mövsümündə
keçirilməsi də onun xristianlıq dövründən
çox öncə mövcud olduğunu və qədim bir təbiət
ayini olduğunu təsdiq edir. Göründüyü
kimi, bu günədək Kürmükoba bayramı öz ilkin
mahiyyətini itirməyib və günümüzədək
keçmiş ənənəsini qoruyub saxlayıb”.
Kürmükoba bayramının mənşəyinin,
tarixi köklərinin antik mənbələr və
arxeoloji-etnoqrafik materialar əsasında müəyyənləşdirilməsi
gərəkliyini vurğulayan araşdırmaçı
bildirir ki, qədim dövrlərdən müxtəlif mədəniyyətlərin
və dinlərin formalaşdığı Azərbaycan spesifik,
rəngarəng, zəngin mədəni irsə sahibdir. Azərbaycan mədəni
irsində islama qədərki inancların izlərinin üzə
çıxarılmasında Azərbaycan tarixini ən
mühüm mərhələlərindən birini təşkil
edən Qafqaz Albaniyası dövrü xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir: “Azərbaycanlıların mənəvi irsini təşkil
edən alban mədəniyyəti və etnosu tarixi zaman çərçivəsində
müəyyən transformasiyaya uğrasa da, alban mədəniyyətinin
zəngin və qədim ənənələrinin izləri azərbaycanlıların
tarixi abidələrində, mərasim ayinlərində, xalq
inanclarında bu günədək öz
canlılığını qoruya bilib.
Hazırda
Azərbaycan əhalisinin inancından asılı olmayaraq
Komrad, Armatay, Kürmük kimi qədim alban məbədlərini
ziyarət etməsi alban tayfalarının varisləri olaraq
onların xristianlıq və islam dininin qəbulundan
sonra belə öz qədim ənənələrini
unutmadıqlarını göstərir. Azərbaycanın Qəbələ
rayonunda Komrad, Zaqatala rayonunda Pəriqala, Şəki rayonunda
Kiş, Qax rayonunda Kürmük məbədi kimi yüksək
dağ zirvələrində alban dövründən qalma qədim
inanc yerlərini istər xristian, istərsə də müsəlman
əhali eyni dərəcədə inanaraq ziyarət edirlər.
Belə inanc yerlərində dinlərin
sinkretizmi müxtəlif formalarda müşahidə edilməkdədir”.
Araşdırmadan
məlum olur ki, Qax rayonu ərazisində yerləşən qədim
alban məbədi olan Kürmük məbədi də həm
xristian, həm də müsəlman əhalinin ziyarət etdiyi
qədim inanc yerlərindən biridir: “Erkən orta əsrə
aid qədim alban məbədinin izlərini daşıyan
Kürmük məbədi müxtəlif dinlərdən olan
minlərlə ziyarətçinin axışdığı qədim
ibadətgah yeridir. Bu məbəd alban tayfalarının
xristianlıq və islam dininin qəbulundan
sonra belə öz qədim inanclar sistemini
unutmadıqlarının bir nümunəsidir.
Kürmük məbədi erkən orta əsrə aid qədim
alban məbədinin qalıqları üzərində inşa
edilib. Arxeoloji qazıntılar nəticəsində
2006-cı ildə məbədin ərazisində qədim tikili
qalıqları aşkar edilib. Qazıntılar
zamanı məbədin müxtəlif əsrlərdə bərpa
işlərinə məruz qaldığı və məbədin
erkən orta əsrlərə aid (III-V) alban məbədi
olduğu ortaya çıxıb. Bu
arxeoloji məlumatı tarixi və etnoqrafik araşdırmalar
da təsdiq edir. XIX əsrə aid mənbədə
Kürmük kilsəsi yaxınlığında
qayalıqlarda oyulmuş qədim bir məbəd olduğunu
qeyd edilib. Yerli əhali də əsas
sitayiş yerinin məbəd ərazisindəki qədim alban
kilsəsinin qalıqlarından ibarət qara daşların
olduğunu söyləyir. Qədim
sitayiş yeri olaraq məbədin ərazisindəki qara qaya
daşları həm xristian, həm də müsəlman əhali
tərəfindən pir kimi ziyarət edilir.
Kürmük məbədində gürcü pravoslav kilsəsinin
fəaliyyət göstərməsi XIX əsrdə Rusiya
imperiyasının alban etnosunun və Alban kilsəsinin məhvinə
yönəldilmiş dini siyasəti ilə bağlıdır. 1836-cı ildə
Rusiya sinodunun qərarı ilə alban məbədlərinin fəaliyyətinin
dayandırılmasından sonra xristian alban nəsilləri
pravoslav və ya qriqoryan kilsəsinə getməyə məcbur
buraxılıb, bununla da dini durumlarına uyğun olaraq erməniləşməyə
və gürcüləşməyə məruz qalıblar.
Bu dövrdən etibarən imperiya məmurları,
Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsində,
xüsusilə bölgədə alban tayfalarının
birbaşa varislərindən olan ingiloylar arasında pravoslav
kilsəsinin nüfuzunu gücləndirməyə, bununla da
onların öz etnik mənsubiyyətini unudaraq gürcüləşdirilməyə
yönəldilmiş siyasət aparmağa
başlamışdılar. Bu siyasət nəticəsində
qədim alban məbədi olan Kürmük məbədinin
yerində yeni gürcü pravoslav kilsəsi inşa edilib.
Burada kilsə 1873-cü ildə tikilib. Kilsənin məhz alban məbədinin yerində
inşa olunmasının səbəbi isə xalqın əsrlərdən
bəri ziyarət etdiyi qədim inanc yerinə gəlişinin
davamını təmin etmək və tədricən
pravoslavlığa meyilləndirmək idi. Bundan sonra
Kürmük məbədi müqəddəs Georgi kilsəsi
adlandırılmağa başlasa da, yerli əhali yenə də
buranı Kürmük məbədi, pir, ocaq adlandırmağa
davam edib, burada müxtəlif qədim ayinlər icra edib.
Kürmük məbədində ildə iki dəfə təbiətin
şərəfinə icra edilən
qədim
ayin - “Kürmükoba bayramı”nın da adı təhrif edilərək
“Müqəddəs Georgi günü” adı altında
keçirilməyə cəhd göstərilir. Ətraf
bölgələrdən Kürmükoba bayramını qeyd
etməyə gələn gürcülər bu bayramı
müqəddəs Georginin doğum günü şərəfinə
müqəddəs gün kimi qələmə verməyə
çalışsalar da, xristian aləmində heç bir
müqəddəsin şərəfinə ildə iki dəfə
bayram ayini keçirilmir. Bu bayrama, hər nə qədər
xristian donu geydirilərək Müqəddəs Georgi
Günü kimi qələmə verilməyə
çalışılsa da, yerli qaxlılar üçün
bu bayram hər zaman Kürmükoba bayramı olaraq qalıb və
bayram zamanı inancından asılı olmayaraq hər kəs
burada elliklə ibadət edib qədim mərasim ayinləri icra
edib. Qədim ənənələrini unutmayan yerli əhali
Kürmük məbədini “ocaq” deyərək hər zaman
ziyarət edib, burada hər il, yazda və
payızda Kürmükoba bayramını keçirməyə
davam edib”.
M.Paşayeva araşdırmasında yazır ki,
hazırda da qədim mərasim ayini olan Kürmükoba
bayramına ətraf bölgələrdən müxtəlif
dinlərdən olan minlərlə ziyarətçi
axışır. Yerli əhalinin söylədiyinə
görə, Kürmük məbədinin ərazisindəki
hündür qayalıq ərazi keçmişdə Aya
sitayiş yeri olub, həm xristian, həm də müsəlman əhali
Kürmükü pir kimi ziyarət edir. Yerli
əhali keçmişdə mərasim ayinlərin məhz bu
yerdə icra olunduğu söyləyir.
Kürmükoba
mərasimi zamanı yerli və ətraf bölgələrdən
gələn xristian və müsəlmanların burada birgə
qədim ayinlər icra etməsi mərasimin ibtidai köklərindən
xəbər verir və burada vaxtilə movcud olmuş qədim
məbədin xristianlıqdan öncə də sitayiş yeri
olduğunu göstərir: “Kürmük oba mərasimi məbədə
doğru uzanan hündür dağ yolundan başlayır. Məbədə aparan yolun ortasındakı nəhəng
qara qaya parçası əsas sitayiş obyektlərindən
biridir. Kürmükoba mərasimi ilə
bağlı bütün ayinlər məhz məbədin ərazisindəki
qayalıq ərazidə icra edilir. Kürmükoba
bayramı zamanı bir sıra spesifik ayinlər icra olunur.
Məbədə gələn insanlar bu qədim
daşların üzərində niyyət edərək
şam yandırır, qurban kəsirlər. Hər il may və noyabr aylarının ilk həftəsinin
son günü bu qədim qara daşlar yerli əhalinin ən
böyük ziyarət yerinə çevrilir. Ərazidəki
ən hündür qayanın başına çıxaraq
dualar edərlər. Əhali arasında bu
qaya parçasının üstündə vaxtilə qədim
Ay məbədinin olduğu söylənilir. Bu qaya parçası ilə bağlı xalq
arasında müxtəlif əfsanələr
dolaşmaqdadır. Bir əfsanəyə
görə bu qaya parçasının olduğu ərazi, hələ
İsa peyğəmbərin sağlığında ibadət
yeri olub. Peyğəmbər
çarmıxa çəkiləndə isə buradakı
qapılar daşa çevrilərək birdəfəlik
bağlanıb. Bu əfsanədə Qafqaz
Albaniyasının erkən xristianlıq mərhələsinin
izlərini görmək mümkündür”.
Zərdüştlük
elementlərini daşıyan başqa bir əfsanəyə
görə isə bu qara daşın içində
qızıl xoruz yaşayır: “İldə iki dəfə gecə
göydən enən mələk qara daşın
qapılarını aralayır. Səhər isə
yenidən bağlayır. Səhərə qədər o
mağaraya girə bilən adam xoşbəxtlik
və ölümsüzlük qazanır. Xalq
qara daş aralananda oradan qızıl xoruzun
çıxacağına, kiminsə çiyninə
qonacağına və ona xoşbəxtlik gətirəcəyinə
inanır. Bu Azərbaycan
nağıllarındakı xoşbəxtlik simvolu
“şahlıq quşu” motivlərini də xatırladır.
Hazırda bu inamın izləri ilə bayram ərəfəsində
məbədin həyətinə xoruz buraxılır və səhər
kəsilir. Bu əfsanələrdən yola
çıxaraq məbədin ərazisindəki qayalıq ərazinin,
əslində xristianlıqdan öncə də sitayiş yeri
olduğunu söyləmək mümkündür. Keçmişdə Kürmükoba mərasimi
qaranlıq düşəndə də tonqal ətrafında
davam edərdi. Görünür, qədim əhali
Ayın çıxmasını seyr etmək üçün
mərasimi qaranlıq düşəndə də davam
etdirirdilər. Axar suda əks olunan ay
bütün Türk coğrafiyasında həyat, artım, məhsuldarlıq
simvolu kimi qəbul edilib. Görünür,
Kürmük
məbədinin də Kürmük çayı üzərində
tikilməsi də təsadüfi deyil və Ay
kultunun
izlərini daşıyır. Bu baxımdan yerli əhalinin
məhz sonsuzluğa qarşı ayinlər sırasında
Kürmük məbədinin də mühüm yer
tutduğunun səbəbi aydın olur. Bölgədə
sonsuz qadınlar, xüsusilə baharda niyyət edib
Kürmük məbədinə uzanan dik dağ yolunu, bəzən
niyyət edərək ayaqyalın çıxırlar”.
Araşdırmadan məlum olur ki, axar su ilə Ayın
birlikdə sonsuzluğa qarşı bir vasitə kimi qəbul
edilməsi inancına Qəbələ bölgəsində də
rast gəlinir.
XIX əsrdə Azərbaycanda sonsuz qadınların Ay
işığında axar sudan
keçirildiyi məlumdur.
Antik mənbələr,
həmçinin arxeoloji-etnoqrafik araşdırmalar da bu ərazidə
vaxtilə Ay məbədinin olduğunu söyləməyə
əsas verir: “Strabon, xristianlığın qəbuluna qədər
albanların Helios (Günəş), Zevs (Yer və
Göyün tanrısı), xüsusilə İberiya
yaxınlığında məbədinin yerləşdiyi
Selenaya (Ay) sitayiş etdiklərini yazırdı. Strabonun İberiya yaxınlığında qeyd etdiyi
Selena məbədinin yerləşdiyi ərazisi Qafqaz
Albaniyasının tarixi vilayəti olan və e.ə. I əsrdə İberiya sərhəddində yerləşən
Şəki vilayəti ilə üst-üstə
düşür. Tarixi-etnoqrafik tədqiqatlardan
da məlum olur ki, Qafqaz Albaniyasının şimal-qərb
bölgəsini əhatə edən və mühüm
siyasi-inzibati mərkəzlərindən olan Şəki vilayəti
ay məbədləri ilə zəngin olub”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2016.- 21 may.- S.13