“Azərbaycan fəlsəfi fikrinin
inkişafında 7–10 əsrlər özünəməxsus mərhələ
olub”
Zümrüd Quluzadə:
“Fəlsəfənin sonrakı inkişafı xristian və
islam mədəniyyətləri məcrasında davam edib”
II
yazı...
Zərvanilik, zərdüştilik və maqların təməl
ideyaları Azərbaycan fəlsəfəsinin gələcək
inkişafına xeyli təsir göstərib. Yeni eranın
ilk əsrlərində digər fəlsəfi cərəyanlara
da rast gəlinir. Qədim dövrün sonu
və erkən orta əsrlərdə zərdüştilik,
astral dinlər, tanrıçılıq (Göy Tanrı),
şamanizm və xristianlıqla bağlı cərəyanların
içində manilik və məzdəkilik fəlsəfi
görüşləri xüsusi yer tutur. E.ə.
1-ci minilliyin sonundan və yeni eranın ilk yüzilliklərindən
başlayaraq Azərbaycanın şimal ərazisi olan Albaniyada
bir-birinə zidd iki siyasi və məfkurə təmayülü
– maqların yaydığı zərdüştilik təmayülü
və politeizmə, sonra isə xristianlığa söykənən
yunan-Roma və Bizans təmayülü mövcud idi.
Fəlsəfə
elmləri doktoru, əməkdar elm xadimi Zümrüd Quluzadənin
fikrincə, Azərbaycanda manilik bizim eranın 3 əsrinin
sonundan yayılıb: “Özünü Zərdüşt, Budda
və İsanın davamçısı adlandıran, təlimini
İran, Orta Asiya, Qərbi Çin və Hindistanın ənənələrinə
uyğunlaşdıraraq yayan Mani (216–277) Zərdüşt
kahinləri tərəfindən edam olunmuşdur. Mani “Sirlər kitabı”, “İki prinsip haqqında
kitab”, “Praqmataya” (“Nəsihətnamə”), “İncil” adlı əsərlərində
özünün yeni təlimini şərh edib. Manilik zərdüştilikdən ardıcıl
dualizmi ilə fərqlənirdi. Maniliyə
görə, Xeyir və Şər (Nur və Zülmət) hər
ikisi ilkindir. Əzəmətin atası
Sroşav (bəzən Mani onu Zərvan da adlandırır)
işıq aləmində yerləşir ki, bu aləm “dahi
ruhu” ehtiva edir və efirlə əhatə olunub.
Sroşavın beş məkanı və
eyni zamanda beş təzahürü var. Bunlar zəka, əql,
təfəkkür, refleksiya və iradədir. Maniyə
görə, dünya və insana Nur və Zülmətin, Xeyir
və Şərin, Allah və Şeytanın mübarizəsi
xasdır. Əsas məqsəd Nuru Zülmətdən
azad etməkdir”.
O, əlavə
edib ki, Zərdüştilikdən fərqli olaraq, Maniyə
görə, insan bu yolda dünyəvi nemətlərdən
imtina etməlidir: “Sosial təlimində insanların hüquq bərabərliyinə
üstünlük verən maniliyin dini-fəlsəfi və
sosial ideyaları hakim qüvvələrin təqibinə
baxmayaraq, həm Atropatenada, həm də Albaniyada, sonralar isə
Şərqdə və Avropada məzdəkilərin,
pavlikianların, albiqoyçuların, katarların və onun
ideoloji təlimlərində geniş yer tapmışdı.
Maniliyin İşıq Allahını Əqllə birləşdirməsi
(beş təzahürdən
dördünün bilavasitə Əqllə
bağlılığı) və Şərin əbədiliyini
qəbul etməsi sonrakı təlimlərdə rasionalizm və
dialektikanın inkişafı üçün geniş imkanlar
yaradıb.
Ölkədə əvvəlki fəlsəfi ənənələri
davam etdirən digər cərəyanlardan biri də erkən zərdüştilik
və maniliyin müxtəlif prinsiplərini qnostisizmin fəlsəfi
ideyaları ilə birləşdirən suriyalı Məzdəkin
(təqr. 470–529) yaratdığı məzdəkilik təlimidir. Məzdəkiliyin
sosial görüşlərinə görə, cəmiyyətdə
bütün şər işlər mülkiyyət bərabərsizliyi
üzündən baş verir. Buna görə
də mövcud əmlakdan, o cümlədən məzdəkilərin
əmlak növü hesab etdikləri qadın və qullardan cəmiyyət
üzvləri bərabər istifadə etməlidirlər.
Hər işdə mötədillik tələb edən məzdəkilik
sosial ədalət uğrunda üsyana qalxmağı və qan
tökülməsini mümkün hesab edirdi. Məzdəkin
əsərləri yandırıldığından onun
dünyagörüşü haqqında məlumatı orta əsr
mənbələrindən (Əbu Reyhan Biruni, əş-Şəhristani
və b.) almaq mümkündür. Məzdəkilik
də manilik kimi dünyanın iki (Xeyir və Şər)
qüvvə tərəfindən idarə olunması, Xeyirin
ağılla bağlı olmasından bəhs edir. Başqa sözlə, hər iki cərəyanda
rasional amil əsas yer tuturdu. Məzdəkiliyə görə,
insan ağlı ali idrak qüvvəsidir;
ağıl, yaddaş və sevinc dünyanı idarə edən
kosmik qüvvəyə bənzəyir. Məzdəkiliyin
utopik cəmiyyət idealında yenilik qadınların
ümumiləşdirilməsi ideyası idi.
Qədim dövr və erkən orta əsrlərdə
yanğın, müharibə, siyasi və dini münaqişələr
nəticəsində yazılı abidələrin məhvi bəhs
olunan dövrlərə aid fəlsəfi fikrin tam zənginliyi
ilə təsvir və tədqiqinə imkan vermir. Buna baxmayaraq, əldə
olan məlumatlar aşağıdakı qənaətə gəlmək
üçün əsas verir: qədim dövr və erkən
orta əsrlərdə Azərbaycanın mədəni irsində
fəlsəfi problemlərin qoyuluşu və şərhi
metodları, fəlsəfi kateqoriyalardan – mövcudat,
başlanğıc, son, maddə, ruh, nəfs, zaman, məkan, həqiqət,
ədalət, xeyir və şərdən, onların
qarşılıqlı əlaqələrindən bəhs
edilməsi Azərbaycan fəlsəfəsini qədim dövr
dünya fəlsəfi fikrinin ayrılmaz hissəsi kimi səciyyələndirir.
Bu mülahizəni qədim yunan filosofları,
tarixçiləri, eləcə də orta əsr və yeni
dövr mənbələri də təsdiqləyir. Qədim
dövrdə və erkən orta əsrlərdə
varlığın atomlardan yaranması, maddi və
qeyri-maddinin, xeyir və şərin, işıq və zülmətin
ziddiyyəti və vəhdəti, Allahın işıq və
həqiqətlə eyniləşdirilməsi, idrakın dəyərləndirilməsi
tərzi, sosial ədalət və utopik xoşbəxt cəmiyyət
haqqında təsəvvür və nəzəri mülahizələr
Azərbaycanda fəlsəfi fikrin təşəkkülü və
inkişafının ideya əsaslarını təşkil
edib”.
O, qeyd
edib ki, Azərbaycan fəlsəfi fikrinin inkişafında 7–10 əsrlər
özünəməxsus mərhələ olub. Bu dövrdə
artıq fəlsəfi fikrin təməl cərəyanları
formalaşmış ölkədə fəlsəfənin
sonrakı inkişafı xristian və islam
mədəniyyətləri məcrasında davam edib:
“Eramızın 1 əsrindən Şimali Azərbaycanda
(Albaniyada) mövcud olan xristianlığın artıq 4 əsrdə
dövlət dini elan edilməsilə Azərbaycanın mənəvi
həyatı və fəlsəfəsi yunan-Roma mədəni-mənəvi
arealı və bilavasitə Qüdslə bağlanır. Alban fəlsəfəsi haqqında müəyyən
məlumatı Musa Kalankatuklunun “Albanların tarixi” əsəri
verir. Burada həm də Albaniyada qnostisizm fəlsəfəsi
və dualizm təmayüllü çoxsaylı bidətçi
ideoloji cərəyanlar və onların nümayəndələrinin
olması, onların Aluenin baş kilsəsi tərəfindən
lənətləndirilməsi, Nerses Bakurun və
“filosofların şöhrəti” kimi tanınan yepiskop Karin
Teodorosun erməni katolikosu Eliya tərəfindən təqibi,
Nerses Bakurun zəngin kitabxanasının çayda
batırılması və onun xəlifə Əbdülməlikin
əmri ilə edama məhkum edilməsi haqqında məlumat
verilir. Həmin mənbədə alban şairi Dəvdəkin
Cavanşirin ölümünə yazdığı ortodoksal
xristianlıqdan fərqli, hikməti tərənnüm edən
və yunan mifologiyası ilə bağlı elegiyası
haqqında məlumat verilir. Bu dövrlərdə,
həmçinin alban ilahiyyatçı-filosofları
Sünikli Petros (6 əsr) və Sünikli Petros (8 əsr)
yaşayıb yaratmışlar. Sünikli
Stepanos Davidin “Fəlsəfənin tərifi” və Porfirinin
“Giriş” əsərlərinə yazdığı şərhlərlə
tanınır.
Alban mədəni abidələrinin, əlyazmaları
kitabxanalarının dəfələrlə erməni
katolikosatının təşəbbüsü ilə siyasi
maraqlar naminə qəsdən məhv edilməsi (suda
batırılması, yandırılması) faktı
hazırda alban fəlsəfi əsərlərinin Ermənistan,
Gürcüstan və Qüdsün monastır
kitabxanalarında axtarılmasına əsas verir. Folklor və
orta əsr yazılı abidələri həmin dövrdə Azərbaycanda
türkdilli etnosun bütpərəstliklə yanaşı,
şamanlığa və vahid Göy Tanrıya inamı
haqqında məlumatlar verir. Qədim və erkən orta əsr
Azərbaycan türklərinin sosial-mədəni həyatı
və xüsusən dili, dini, əxlaqi norma
və dəyərləri haqqında nisbətən geniş,
obyektiv təsəvvür yaradan abidə və əsasən Azərbaycan
reallığını əks edən türk
xalqlarının müştərək eposu “Kitabi-Dədə
Qorqud”dur.
7–10 əsrlərdə
Azərbaycana islam dininin gəlməsi və
möhkəmlənməsi və ölkənin islam mədəni
bölgəsinə fəal daxil olması Azərbaycan fəlsəfi
fikrinin bu dövrdə inkişafının islam dini ilə
çoxçalarlı əlaqələrinə imkan
yaratdı. Zaman keçdikcə ölkəyə Quranın
zahiri və batini şərhinə əsaslanan islam
mədəni bölgəsinin çoxsaylı ideoloji cərəyanları
da daxil olur və burada Azərbaycan mütəfəkkirlərinin
simasında öz yerli təmsilçilərini tapırlar. Müxtəlif cərəyanların nümayəndələri
nəzəri-fəlsəfi mövqelərini Quran ayələri
ilə əsaslandırmağa cəhd göstərirdilər.
Bu meyil regionda yayılmış mötəzililik, ismaililik,
sufilik və s. cərəyanlar üçün səciyyəvi
olub”.
Zümrüd
Quluzadə əlavə edib ki, Quranda və çoxsaylı islam ideoloji cərəyanlarında əsas
problem Xaliq (Allah) və məxluq münasibətidir: “Bu
münasibətin şərhindən asılı olaraq müxtəlif
təlimlərin fəlsəfi baxımdan idealist, monoteist,
dualist, panteist və ya materialist təmayülü müəyyən
edilirdi. Qeyri-ortodoksal cərəyanlar Allahın Quranda həqiqət
kimi təqdimini, onun canlı olması, vəchi haqqında,
insanın Allaha qayıtması və Onunla görüşməsi,
astral hadisələrə, idraka münasibət, İlahi nur, təqdir,
cəza, Allah qorxusu, maddi nemətlərə münasibət və
s. məsələləri ehtiva edən surələrin ezoterik
şərhini verir, bir sıra hallarda məntiq və
dövrün elmi və fəlsəfi fikrinə müvafiq,
ortodoksal yönümdən fərqli, panteistik vəhdət əl-vücud
fəlsəfəsini yayır və nəticədə Azərbaycanda
islam bölgəsi mənəvi-mədəni məkanının
ziddiyyətlərlə dolu ideologiyasını inkişaf
etdirirdilər. 7–8 əsrlərdə ilahiyyat fəlsəfəsi
inkişaf etməyə başlayır. İslamın
fəlsəfi şərhi ilahiyyatçıların
birbaşa vəzifəsinə çevrilir. Buna baxmayaraq, həmin vəzifənin icrası
prosesində fikir ayrılıqları da olurdu.
O
dövrdə Azərbaycanda ortodoksal fəqihlərdən
Əhməd ibn Harun Bərdici, Məkki ibn Əhməd Bərdəi,
Musa ibn İmran Səlmasi və başqaları məşhur
idilər. Rasionalizmi və azadfikirliliyi ilə səciyyələnən
mötəzili cərəyanının Azərbaycanda görkəmli
nümayəndələri isə 9 əsrdə
yaşamış məşhur alim və ilahiyyatçılar
Cəfər Həmədani Bağdadi, Əbubəkr Məhəmməd
ibn Ömər ibn Abdulla Bərdəi, Əbusəid Əhməd
Bərdəi və b. idi.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 24 may.-
S.9.