“Müxtəlif dinə, dilə və
siyasi bölgələrə mənsubluğu Azərbaycan mədəniyyətini
zənginləşdirən amillərdir”
Zümrüd Quluzadə:
“Azərbaycan xalqının fəlsəfi mədəniyyəti
XIII–XVI əsrlərdə əsasən islam və xristian mədəni
bölgələrində inkişaf edirdi”
IV
yazı
Fəlsəfə
elmləri doktoru, əməkdar elm xadimi Zümrüd Quluzadə
deyir ki, intibah dövrü fəlsəfi və ictimai fikrinin əsas
təzahür formalarından biri folklor və fəlsəfi
poeziya idi ki, burada fəlsəfi məzmun ayrı-ayrı
ideyalar və ya bütöv təlim şəklində nəsr
və nəzmlə ifadə edilirdi: “Dövrün fəlsəfi
və ictimai problemlərini əks etdirən fəlsəfi
poeziyanın görkəmli nümayəndələri
sırasına Məhsəti Gəncəvi, Əfzələddin
Xaqani və Nizami Gəncəvinin adları daxildir. Fəlsəfi
poeziyanın zirvəsi sayılan Nizami irsi, ilk növbədə,
onun “Xəmsə”si 12 əsrdə Azərbaycanın və
islam Şərqinin fəlsəfi təfəkkürünün
poetik formada əksini tapmış nümunəsidir ki, bu da
sonralar fəlsəfi təfəkkürü nəzmlə
açıqlayan Şərq “Xəmsə”lərinə örnək
olmuşdur. Qədim Azərbaycan, Şərq və yunan fəlsəfəsindən
qaynaqlanan və onların özünəməxsus sintezini əks
etdirən Nizami “Xəmsə”sində ontoloji aspektdə panteizm
yönümlü idealizm, qnoseologiyada rasionalizmlə
irrasionalizmin sintezi, sosial və etik görüşlərdə
şəxsiyyəti və cəmiyyəti kamilliyə aparan
zahiri və batini yolların təsviri ehtiva olunub.
Orta əsrlərdə Şərqin və Azərbaycanın
İntibah mədəniyyətində müxtəlif növ təfsirlər
də məlum idi. Çoxaspektliliyi ilə seçilən təfsirlər
dil, bədiilik, üslub, fəlsəfə, elm, bir sözlə,
təfsir obyektinin məzmun və formasını aça bilən
bütün məqamların professional şərhini əhatə
edərək bütövlükdə məlum hermenevtik
yanaşma metoduna uyğun idi. Bu növ təfsirlər
içərisində Azərbaycan klassik mədəniyyətinin
nümayəndələri Xətib Təbrizi və Yusif
Xoylunun ərəb filosofu Əbül-Əla əl-Məərrinin
“İlk qığılcım” poemasına verdikləri təfsirlər
xüsusi yer tutur. Bu təfsirlər poemanın fəlsəfi
aspektdən şərhinin dərinliyi və müfəssəlliyinə
görə sonralar hər iki təfsirçinin fəlsəfi
dünyagörüşünün tədqiqi üçün
imkan və zəmin yaratdı.
XIII–XVI əsrlərdə Azərbaycan fəlsəfi və
sosial-siyasi fikri ölkənin sosial-siyasi və ümummədəni
kontekstində dövrün tələblərinə uyğun
inkişaf edirdi. Lakin bu kontekst XIII–XIV və XV–XVI əsrlərdə
xeyli fərqlənirdi. Belə ki, XIII–XIV əsrlərdə
ölkə ərazisində müstəqil Eldənizlər və
Atabəylər dövlətləri devrilir, monqolların və
Teymurilərin hakimiyyəti bərqərar olur. XV–XVI əsrlərdə isə Azərbaycan xarici
istiladan tədricən azad olur, müstəqil Ağqoyunlu,
Qaraqoyunlu dövlətləri və Azərbaycan Səfəvi
imperiyası yaranır”.
Onun
fikrincə, XIII–XIV əsrlərdə ölkədə xarici
istila zülmü yerli feodal zülmü ilə birləşərək
genişmiqyaslı xalq üsyanlarına səbəb olurdu: “Bu
üsyanlarda, adətən, əsas rolu yüz minlərlə
sakini olan və iqtisadiyyatı inkişaf etmiş şəhərlərin
əhalisi, ilk növbədə, iqtisadi, ideoloji və siyasi cəhətdən
təşkilatlanmış və bir çox hallarda tacirləri,
yerli mülkədarları, ruhaniləri və kəndliləri
ətrafında birləşdirən sənətkarlar silki
oynayırdı. Ölkəsinin müdafiəsinə
qalxan xalqın ideoloji dayağı mövcud təriqətlərin
qeyri-ortodoksal, bir sıra hallarda ifrat şiəliyi və
ardıcıl panteizmi ilə səciyyələnən fəlsəfi
yönümlü təlimləri idi.
XIII–XVI əsrlərdə
keçmiş fəlsəfi cərəyanlar zəminində
yeni, özünəməxsus fəlsəfi baxışlara
malik, məhz Azərbaycanda yaranmış müstəqil
hürufi, nöqtəvi, qızılbaş, gülşəni
və s. təriqət və ideoloji cərəyanlara rast gəlinir.
Arasıkəsilməz müharibələrə və
istilalara baxmayaraq, həmin dövrdə Azərbaycanda fəlsəfi
fikrin inkişafına dünyəvi elmlərin yüksəlişi
– XIII əsrdə Şərq alimlərinin elm ocağına
çevrilmiş dünya şöhrətli Marağa rəsədxanası
və Marağa universiteti, XIV əsrdə Təbrizdə
dünyəvi elmlər, fəlsəfə və ilahiyyat tədris
olunan Dar üş-Şəfa tibb kompleksi, XIV əsrin əvvəllərində
Təbrizdə dəqiq elmlərlə yanaşı fəlsəfənin
dərindən öyrənildiyi Rəbbi-Rəşidi elm şəhərciyinin
yaranması, əlyazmalarını hifz edən
çoxsaylı kitabxanaların və hətta ölkənin
kağız istehsalına ehtiyacını ödəyən
Kağazkunan şəhərinin olması təsir edirdi. Fəlsəfi
və ictimai fikrin inkişafına ölkədə müxtəlif
din (zərdüştilik, təktanrıçılıq,
şamançılıq, bütpərəstlik, yəhudilik,
xristianlıq, islam və s.) və dillərin
(türk-Azərbaycan, ərəb, fars, udi, gürcü və
s.) mövcudluğu etnosların birgə
qarşılıqlı anlaşma və etimad şəraitində
yaşaması və mədəni əlaqələri də
böyük təsir göstərirdi. Müxtəlif
dinə, dilə və siyasi bölgələrə mənsubluğu
Azərbaycan mədəniyyətini və fəlsəfəsini
zənginləşdirən amillər idi.
Ərəb
və fars dilləri ilə bərabər
artıq 12 əsrdən türk dili də elitar ədəbi
dil kimi tanınırdı. Azərbaycanın fəlsəfi
ədəbiyyatında türk-azərbaycandilli yazılı
abidələr getdikcə artırdı. Bunlardan
XIII əsrə aid alleqorik “Əhməd Hərami” anonim etik
risaləsini, Həsənoğlu, Qazi Bürhanəddin,
İmadəddin Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai və
XIII–XVI əsrlər fəlsəfi poeziyasının başqa
çoxsaylı nümayəndələrinin məlum irsini
göstərmək olar. Azərbaycan xalqının fəlsəfi
mədəniyyəti XIII–XVI əsrlərdə əsasən islam və xristian mədəni bölgələrində
inkişaf edirdi. Lakin xristian bölgəsinin
yazılı mədəni abidələri Azərbaycan
albanlarının etnik assimilyasiyasına hər vasitə ilə
cəhd edən erməni kilsəsinin əli ilə uzaqgörənliklə
məhv olunduğundan, Azərbaycanın alban mənəvi mədəniyyəti
və xüsusən fəlsəfi
dünyagörüşü haqqında məlumat çox məhduddur.
XIII–XVI əsrlərdə
islam mədəni kontekstində inkişaf edən Azərbaycan
fəlsəfəsi əvvəlki dövrdə olduğu kimi,
teosofiya daxilində Şərq peripatetizmi, təriqət fəlsəfəsi,
fəlsəfi poeziya, təfsirlər və s. formalarda
inkişaf edirdi və dövrün sosialsiyasi durumu fəlsəfəyə,
xüsusən genişlənən sosial bazaya malik fəlsəfi
cərəyanlara, onların ortodoksal dinə münasibətinə
ciddi təsir göstərirdi. Din xadimlərinin bir çox
hallarda monqollar və teymurilərlə əməkdaşlığı
xarici (istilaçı) və yerli sosial zülmə
qarşı yönəlmiş cərəyanların fəlsəfi
görüşlərində bidət təmayülünü
artırırdı. Bu cərəyanlar fəlsəfədə
materializm təmayüllü ardıcıl panteizmi təbliğ
edir və panteizmə əsaslanan hülul nəzəriyyəsini
sosial problemlərin həllinə yönəldirdi. Mistik özünüdərk və fərdi kamilləşmə
artıq real məqsədlərə, siyasi-sosial məsələlərin
həllinə istiqamətləndirilirdi. İslamın
panteizmə əsaslanan yeni bidətçi yozumlarının
sayı artır və onlara qarşı ortodoksal din və
dövlət xadimləri tərəfindən aparılan
amansız mübarizə şiddətlənirdi”.
O, bildirib
ki, XIII–XVI əsrlərdə peripatetik fəlsəfənin
nümayəndələri Siracəddin Urməvi, Əfzələddin
Xünəci, Nəsirəddin Tusi və b. idi. Görkəmli
filosoflar Mahmud Şəbüstəri, Əvhədi Marağayi
isə həm peripatetizmi, həm də sufiliyi təmsil edirdilər:
“Həmin mütəfəkkirlərin əsərlərində
fəlsəfi problemlərlə yanaşı, nücum, təbabət,
riyaziyyat, məntiq və hüquq problemləri də
mühüm yer tuturdu. Məntiq elmi Şəmsəddin
Məhəmməd Xalxali, Şükrüllah Şirvani, Bədrəddin
Seyid Əhməd Lələvi və b.-nın əsərlərində
işlənib. Bu dövrdə peripatetizm
nümayəndələri ölkə və bölgə fəlsəfi
ənənələrini elmin nailiyyətləri ilə birləşdirərək
bir sıra fəlsəfi problemlərin materialist təmayüllü
yozumunu verib, hərəkət və inkişafın ümumiləşdirilmiş
təsvirini, maddi və mənəvi aləmin fenomenləri
arasındakı qarşılıqlı əlaqələri
dialektik izah etmişlər. Dövrün
peripatetiklərinin təlimi X-XII əsr Azərbaycan fəlsəfəsi
ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
nailiyyətlərinə söykənən davamı idi.
Azərbaycan
peripatetizminin görkəmli nümayəndələrindən
biri Nəsirəddin Tusinin (1201–1274) fəlsəfi
görüşləri, əsasən, İbn Sinanın
“İşarələr və qeydlər” kitabının şərhi,
sosial etik görüşləri “Əxlaqi Nasiri”, həmçinin
“Kəlamın təcridi”, “Qanunnamə”, “Xilafətnamə”, “Nəsihətnamə”
və s. əsərlərində öz əksini tapıb. Nəsirəddin Tusinin ontoloji görüşlərindəki
idealizm qeyri-ardıcıllığı ilə səciyyələnir.
Dünyanın yaranması, onun əbədiliyi,
substansiya və aksidensiya, materiya və forma, hərəkət
və sükunət, əql və hiss arasındakı
münasibətlərin şərhində bir çox hallarda
onun görüşləri orijinallığı və
materializmə meyilliliyi ilə fərqlənirdi. Mütəfəkkirin fəlsəfi təliminə
dialektik yanaşma, maddi dünyanın dərki haqqında təsəvvürlərinə
isə rasionalizm xasdır. Onun ictimai-siyasi
və etik görüşləri hakimiyyətə və hakim
ideoloji mövqeyə uyğunluğu ilə seçilir.
O, cəmiyyətin mövcudluğu üçün sosial bərabərliyin
əngəl olmasını göstərir. Mövcud
sosial münasibətlərin əbədiliyindən
çıxış edən Tusi, onlara tabe olmağı
düzgün hesab etməklə yanaşı, xalqın
maraqlarına zidd olan, onu qul halına salan siyasəti naqis sayırdı”.
Zümrüd
Quluzadə deyir ki, XIII–XIV əsrlərdə Azərbaycanda
Mahmud Şəbüstəri Təbrizi “Sirlər
baxçası” fəlsəfi poeması ilə şöhrət
qazanıb: “O, “Həqiqət axtaranların aynası”, “Səadətnamə”,
“Şahidnamə” və s. əsərlərində sufi panteizmi
ilə peripatetizmin fəlsəfi mövqelərini, xüsusən
sonuncunun rasionalizmə münasibətini birləşdirmiş,
mühüm və mümkün varlıq, idrak və mərifət,
nəfs, ruh, ümumi və xüsusi, bütöv və hissə
anlayışlarının mahiyyəti və
qarşılıqlı əlaqəsini panteizm
baxımından izah edib. İslamın təfsirini
sufilik mövqeyindən verən Məhəmməd Təbrizinin
kosmoqonik, ontoloji, qnoseoloji, etik görüşləri dialektik
bünövrəyə söykənirdi. Bu
dövrdə yaşamış Zülfüqar Şirvani, Şəms
Təbrizi və b.-nın dünyagörüşü bidət
yönümlü mistik panteizmi və sosial bərabərliyə
istiqamətli demokratik ictimai-siyasi ideyaları ilə səciyyələnirdi.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 26 may.-
S.9.