Məhəmməd Əmin Rəsulzadə:
“Əsrimizin Siyavuşu”
“Xalq Cəbhəsi”
qəzetinin sayğılı oxucularına Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin ideoloqu və qurucusu Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin “Əsrimizin Siyavuşu” əsərindən
müəyyən parçaları ixtisarla təqdim edirik.
I yazı
Ön
söz
Milli Azərbaycan nəşriyyatının ikinci
sayısını təşkil edən bu risaləmizin
özünə məxsus bir macərası var. Bu macəra
özü-özlüyündə bir mövzu təşkil etməklə
birlikdə, əsrimizdə görülən həyəcan və
təsirləri izah baxımından da diqqətə layiqdir.
“Əsrimizin Siyavuşu” müəyyən bir məqsədlə,
vətənimizin, ictimai fikrimizin və
inanışımızın düşmənlərinə
qarşı xüsusi bir düşmənlik yaratmaq məqsədiylə,
əvvəlcədən düşünülmüş bir əsər
deyil. Nəşriyyatımızın
ilk sayısını təşkil edən “Azərbaycan
Cümhuriyyəti”ni Türkiyənin mətbuat
aləmində gördüyümüz bir əksikliyi qüdrətimiz
daxilində ortadan qaldırmaq məqsədilə, nəzərdə
tutulmuş bir planla yazmışdıq. Halbuki
“Əsrimizin Siyavuşu” belə bir müəyyən bir məqsəd
və planla yazılmayıb.
Biz onun necə yazıldığını, nə kimi
şərtlər içində vücuda gəldiyini qısa
da olsa anlatsaq da, əsərin nə üçün və
hansı hədəflə yazıldığını
aydınlaşdıra bilməyəcəyimizi hiss edirik. Bunun üçün
möhtərəm oxucularımızın icazəsi ilə macəra
həyatımızdan bir qismini nəql edəlim:
Bolşevik istilası kədərli-ələmli bir fakt
idi. Bir aya qədər Bakıda saxlandıqdan sonra, bir
arkadaşla bərabər Bakını tərk etmiş,
Gürcüstana keçmək üçün yola
çıxmışdıq. Hadisələr
və təsadüflər bizi bir çox dağları və
dərələri gəzdirdikdən sonra Şamaxı qəzasında
Lahıc adında tanınmış bir qəsəbədə
saxlanmaq məcburiyyətində buraxmışdı.
Lahıcda bir vətəndaşın evində müsafir
idik. Bu evdə kiçicik bir kitabxana vardı. Bir qismi farsca, bir qismi türkcə, bir qismi də
rusca kitab və dərgilərdən ibarət olan bu
kitabxananın, məncə ən diqqətə layiq cildi
Firdovsinin “Şahnamə”si idi.
“Şahnamə”ni razılıq alıb oxumağa
başladım. Şərqin ən böyük
romantik əsəri o zaman çox həssas olan ruhumu istila
etdi. Keçirdiyimiz macəralı həyatı
şairanə bir surətdə, qarşılıqlı şəkildə
yaşayan necə hekayələr, necə dastanlar, necə tiplər,
necə fəlsəfələr vardı. Bunların
yanında marağımı ən çox cəlb edən və
ruhumun ən həssas nöqtələrinə qədər
nüfuz edən bir hekayəydi: “Siyavuş” dastanını
oxudum. Əvvəlcə aşina olduğum
dastanı ilk dəfə oxuyurmuş kimi oldum. O qədər
sevdim, o qədər anladım ki, bir daha təkrar etdim. Yüksəkdən oxudum. Arkadaşıma
dinlətdim. Heç şübhə yoxdur
ki, ilham almışdım. “Arkadaş,
tariximizin Siyavuşunu dinlədin. İndi sənə əsrimizin
Siyavuşunu yazacağam” – dedim. O, buna heyrət etmişdi. Hər saat və hər anda bir basqın təhlükəsinə
məruz qaldığımız belə bir vəziyyətdə
yazı yazılacağına inanmamışdı.
Fəqət mən başladım. Bir neçə
səhifə yazmışdım ki, qaldığımız
evi tədbir üçün dəyişmək lazım gəldi.
İkinci dəyişdiyimiz yer mənə
çox uyğun gəlmişdi. Ehtimal ki,
təqibdən bir müddət uzaq olmaq üçün bura
daha sərfəli idi. Fəqət Lahıc
dağlarının ən möhtəşəmi olan Nihala
baxan gözəl mənzərəsi, Girdman
çayının gecə ay işığında
oxşayıcı axıntısı və yad gözündən
uzaq olan kiçik bağçası ilə o anda
yaşadığım ruh halını kağız üzərinə
tökmək üçün ən əlverişli şərtlərə
malik idi. Altıncı gün yenə
yerimizi dəyişməyə məcbur olduq. İki günlüyünə bizi başqa bir evə
köçürtdülər. Burada sonuncu
bölümün qaralamasını bitirdim.
Artıq Lahıcda qala bilmirdik. Evlərində
müsafir olduğumuz vətəndaşların bir qismi
qaralanmış, kənd ümumi gözətləmə təhdidi
altında qalmışdı. Bir an əvvəl
Lahıcı tərk etmək gərək idi. Boşa
çıxan iki təşəbbüsdən sonra
dağlıq sahədən enib ovalığa gəlmişdik.
Keçdiyimiz kəndlərdən birisində qaralama
halında olan “Siyavuş”un
üzünü köçürtdüm. Təmizə
çıxarılan nüsxəni qonağı olduğumuz kəndliyə
verib, qaralamasını özümlə götürdüm.
Qəzaya uğramayacağımızdan əmin ola
bilməzdim. Tələf və ya
yaxalanacağı təxmin olunan yanımdakı nüsxədən
başqa digər nüsxəsi də olsun deyə bir tədbirə
lüzum görmüşdüm. Burası
arkadaşlarıma xitabən əlavə etdiyim vəsiyyətnamədə
daha açıqca görülməkdədir. Qorxduğum bir əmr vaqe olmuş, bulunduğumuz yer
təsadüfən kəşf edilmiş, evimiz basılaraq həbs
olunmuşduq. Təslim olmazdan qabaq
yanımdakı nüsxəni təbii ki, tələf
etmişdim.
Bir çox qəza və qədər keçirdikdən
sonra Moskvaya aparıldım. İki il mənfi
bir həyat keçirdim. Bu iki il müddətində
“Siyavuş”un ikinci nüsxəsinin əmanət verdiyim kəndlidə
sağ-salamat qaldığına aid açıqca bir məlumat
ala bilmədim. Nüsxə arkadaşların da əlinə
keçməmişdi. Kəndli xəbərdarlıq
etdiyimə görə kağızımı almadan kitabı
kimsəyə verməyəcəyini anlatmışdı.
İki
illik mənfi həyatdan sonra daha az macəralı
olmayan bir təşəbbüslə qurtularaq Finlandiyaya
keçdim. Nəhayət, buraya (İstanbul nəzərdə
tutulur – M.Ə.R.) gəldim. Tam üç il sonra itirdiyimi buldum. “Əsrimizin
Siyavuşu” bir çox müşkülat və macəralara məruz
qaldıqdan sonra bolşevik çəpərini yararaq
İstanbula qədər gəlmiş, yazarının
özünə aid üzüntüsünü yox etmişdi.
Arkadaşlardan bəziləri itirdiyim bu əsərə
görə duyduğum üzüntünü
gördüyü zaman, “madam ki, mövzu məlumunuzdur, yenidən
yazarsınız” – deyə təsəlli verirdilər. Ehtimal ki, bu mövzu yenidən yazıla bilərdi, fəqət
o zamankı hal, ruh halı və vəziyyət bir daha geri gələməz.
… “Əsrimizin Siyavuşu” Türklə başlayan iki
tarixin də həzin bir vaqeə və hadisənin
yanğılı bir ağısıdır. Yazılan
vaqeədə iştirak etmış bir fərd sifətiylə
və ətdən, qandan, sinirdən yaranmış bir
canlı olmaqla hisslərinin təsirinə qapılmış,
fəqət adı çəkilən şərtlər
içərisində təsadüfən, bəlirli bir qayə
güdmədən, o anda duyulan çox dərin bir təsiri
hekayə edən bu əsərin səmimiyyəti, əlbəttə,
inkar olunamaz. Təsadüf edilən
qüsurların xoş niyyətli qarşılanması rica
olunur.
Belə ki, əsər yazılarkən bir çox istiarə
və misalları etibarı ilə Azərbaycan ədəbi
mühitini nəzərə alıb. Bu qədər macəraların
sonunda özünü İstanbulda nəşr etmək qismət
oldu. Bu qismət özünə bir şivə
təshihi ilə bir bölük yaxın adamların əlavəsindən
başqa itkiyə uğramayıb.
“Siyavuş” meydana gəlməsi ilə Lahıcdakı
kitabxana sahibi, bizi bir ata kimi bəsləyən o sevimli ixtiyar və
nəhayət, ölüm təhlükəsinə
qarşı əmanəti şahid kimi göstərən o mərd
kəndlilərə borcludur. Burada onlara mənən
təşəkkür etməyi vəzifə sayıram. Bolşeviklərin qəhrinə məruz
qalmasınlar deyə, adlarını açıq göstərməmək
zərurəti ilə üzgünəm. İnşaallah,
onun da növbəsi gələr.
MƏMMƏD
ƏMİN RƏSULZADƏ
“Millət
yoludur, haq yoludur tutduğumuz yol
Ey haq, yaşa, ey sevgili millət, yaşa, var ol!”
Tofiq Fikrət
***
AZƏRBAYCAN
TURANDA
Bir
çox zaman azərbaycanlılar öz türklüklərini
və türk soyundan gəldiklərini bilməyərək
xalis iranlı kimi özlərini hiss etdilər. İranlı
kimi düşünüb iranlı kimi yaşadılar.
Bu, o zaman idi ki, bütün Türk aləmi az-çox İran
təsirində idi, o zaman idi ki, Sultan Səlim farsca şerlər
yazıb-oxuyur, az qalırdı bunu rəsmi dil elan etsin.
Azərbaycanlılar öz mənliklərini və
çox mühüm xarakterilərini unutduqları zaman bir
çox səciyyələrini itirsələr də, bunun
müqabilində bəzi xasiyyətlər
qazanmışdılar. Nəticədə türklərin məşhur
mətanəti ilə farslığın məlum tez birləşməsini
özündə toplamışdı.
Azərbaycan xalqında xoşbəxt bir həyat
yaşatmaq üçün tarixə lazım olan sağlam bir
türk qanı və canı mövcud olduğu kimi bu zəmində
pöhrələyəcək gəlişmə fidanın daha
ziyadə verimli etmək üçün peyvənd vəzifəsinə
görəcək əski bir İran irfanı vardı ki,
saçı ağarmış əsrlərin əlində
çox təcrübələr keçmişdi.
Qəzavü-qədər tarixi türklərdən də,
farslardan da üz çevirdi. Türk hilalının
parladığı üfüqlərə şimal buludları
gəldi: İran aslanı gəzən dağlara Moskva
qartalı qondu. Şimali Azərbaycan rus idarəsinə
keçdi. Rusların çox məşhur bir ata
sözü var: “Evsiz pis ölməz”. Rus
istilasının xeyri bu oldu ki, azərbaycanlılar özlərini
ictimai bir vücud, xüsusi mədəniyyət
toxumlarını daşıyan bir cəmiyyət, yəni
ruslardan ayrı bir millət olduqlarını hiss etməyə
başladılar. Rus süzgəcindən
keçsə də, özlərinə keçən Avropa elm
və texnikasının təsiriylə Azərbaycan Şərqin
qorxu və dedi-qodularından silkinərək yaxşı bir həyat
əsəri göstərir, doğru yolu tapır,
böyüyüb inkişaf edirdi.
Azad
düşünən bir ideologiyanın səhər
parıltısında olan bu irəliləmə yetişən
cəmiyyətin həyata susamış gülər
üzü, dünyada yaşamaq üçün çox
parlaq ümidləri hekayə edən geniş alnı, istiqbala
saf və aydın bir baxışla baxan şəhla gözləri
ilə əski Şərq şübhə və məkrinin
Südabəsini, İran sxolastikasının
yaprıxmış mühitini rahat buraxmır, ismətli bir həyat
yoldaşı arayan bu təzə gözəli
özünün qocalmış ehtirasına qurban etmək istəyirdi.
Fəqət gənc Azərbaycan Cümhuriyyəti
öz bakir sosial həyatını bu düşgün,
çılğın eşqə təslim etmədiyindən
lənətləndi, kafirlikdə suçlandısa da, əsrin
texniki və tərəqqipərvər elmindən böyük
yardım görüb, bu müqəddəs oda girərək
özünün məsum və qayğısız olduğunu
isbat etdi.
İran-Turan savaşlarında haqsız yerə axan
qanların ən sonuncu təzahürü, şiəlik məsələsi
üzündən icra edilmiş Osmanlı-İran müharibələri
idi. Bu savaşların bəyənilməmiş nəticəsi
olan məzhəb nifrətini ortadan qaldırmaq
üçün ilk təşəbbüs iki Azərbaycanda
qaldırıldı. Bu xüsusda məclislər,
toplantılar təsis olundu, çox yaxşı nəticələr
də hasil oldu.
Bu, Südabəliyin məftun ehtirası bulunan İran
üləmasında çox bəyənilməz
görüldü. Bunları hər növ irəliləməyi
məhv edən İranın təsirli mühiti bir çox
müasir görüşlü kişilər müstəsna
olmaqla Azərbaycanda meydana çıxan mütərəqqi və
müasir axımları təqib etməkdən məhrum
edirdi. Oradan Arazın bəri tərəfinə
yaxşı inkişaf etmış axını təqdir edən
münəvvərlər deyil, mərsiyə və
mövludxanalar, dərviş və falçılar şəklində
bir sürü nifrət başları gəlirdi.
Əsrimizin Siyavuşu üçün İrandan
ümidi kəsərək, Türkiyəyə müraciətdən
başqa bir çarə qalmamışdı. Türkiyə
Vyana qapılarına qədər sürdürdüyü cəngavərlikdən
bezərək, artıq taleyin döndüyünü
görmüş, yorğun bir halda İstanbul divarlarına
dayanmışdı. Əfrasiyaba bilikli sosioloqlar təqbir
edərək özünə demişdilər ki: “Sənin
istiqbalın artıq Qərbdə deyil, Şərqdədir. Kökündən uzaqlaşdığın
üçün zamanın bağ qayçısı həddindən
fəzlə uzanan budaqlarını kəsir ki, sən
ixtiyarlaşmayıb öz kökün üzərində
yaşarasan.
Sənin
istiqbalın nə Rum eli, nə Hicaz, nə də İraqda
-Türküstandadır, fəqət sənin yolunun üzərində
əski Turanın göbəyində Azərbaycan adında bir
gənc igid, dəliqanlı var. Yeni Turanın açarı
ondadır. Onunla öncə
anlaşılmazlıq yaratsan, öncə onun
könlünü qırıb özünə bir zərər
versən, bütün imkanların hədər, əməllərin
xarab, taxtın da bərbad olar”.
Belə
bir röyanın nəşəsiylə, o, ümidlə təhlükə
arasında qalmış adam vəziyyətində
idi. Azərbaycanın özünə
ilticasını, o, öz məfkurəsi üçün bir
nemət, bir bəxşiş kimi qəbul etdi. Yeni Azərbaycan,
Türk ocağı ilə türk yurdu tərəfindən
layiqincə qarşılandı. Şairlər
zövqünü, qəzetlər nəfsini oxşadılar,
adına “Altun dastanı” yazdılar, Turanın “İsmi-Əzəmi”
olan qeybdəki Qızıl Almanı gətirəcək Tomris
xanımın Bakıdan yetişəcəyinə kahinlik etdilər.
Mütəfəkkirlər ruhunu cilalandırdılar. İstanbulun,
bir çox əsrlər tarixlərlə diqqətli olduğu
üçün, qəflətlə həyata keçirə
bilməyəcəyi bir çox müşkül islahatın,
daha əlaqəsiz mühit yetişdirəcək Azərbaycanda
daha qolaylığa tətbiq olunacağını söylədilər.
Neft rəngində qızıl fontanlara malik olan
bu yerin zəngin bir sərvət gücüylə çox
rifah və inkişafa gedəcəyini yazdılar.
Azərbaycan gəncliyi saf və səmimi bir niyyətlə
türk öyrətmənlərinin tələbəsi oldu. Çox keçmədi ki,
Namiq Kamal - Məhəmməd Hadini, Əbdülhaq Hamid -
Hüseyn Cavidi, Məhəmməd Əmin də Əhməd
Cavadı oğulluğa qəbul etdilər. Azərbaycan
məfkurəsi Türk millətpərvərliyinin məfkurəsi
ilə izdivac etdi. Yeni Azərbaycan
özünü “ismətli Südabə”nin ehtiraslı
qucağından “iffətli Firəngis”in vüsal hərəminə
ataraq dadlı-dadlı yaşadı.
Turançılıq, türkçülük
ədəbi məsləki Türkiyə ilə Azərbaycanı
bir-birinə bağlayan ən davamlı bir bağ, mətanətli
bir ip idi. Turançılıq məfkurəsi
doğulunca millət beynəlmiləl islamiyyətçilik və
federasyon formullarını çıxarmış, sosiologiyada
da “Türkləşmək, İslamlaşmaq və Müasirləşmək”
kimi üç ayaqlı bir şüar ortaya
atmışdı. İstanbul yurdçuları bu
şüarları nəzəri şəkildə yaymaqda ikən,
Azərbaycan Turançıları bunu siyasi bir fəlsəfə
kimi qəbul edərək qurduqları milli siyasi partiyanın
prinsipi elan etdilər.
Xalq
Cəbhəsi.- 2016.- 27 may.- S.14.