Multikulturalizm mədəni
plüralizmi qəbul edir
Müasir dövrdə sivilizasiyalar arasında dialoqun ən
mühüm vasitələrindən biri multikulturalizmdir. Bu
anlayışın mahiyyətində cəmiyyəti daha
çox ədalət, mərhəmət kimi ümumbəşəri
ideyalara təşviq etmək cəhdləri var. Multikulturalizm
elə bir siyasətdir ki, o, mədəni plüralizmi qəbul
edir və onun inkişafına şərait yaradır. Bu, ölkə əhalisinin etnik irqi və dini
müxtəlifliyindən asılı olmayaraq, onların
hamısının hüquq və azadlıqlarına hörmət
bəsləməklə əlaqədardır. Multikultural cəmiyyətdə hər bir vətəndaş
öz mədəniyyətini, dilini, ənənəsini, etnik və
dini dəyərlərini inkişaf etdirmək, ana dilində məktəb
açmaq, qəzet və jurnal dərc etdirmək sahələrində
bərabər hüquqlara malikdir.
Tranzitar proseslərin nəticəsi kimi ortaya
çıxan sivilizasiyalararası toqquşma və ziddiyyətlər
hər bir xalqın milli-mənəvi, dini dəyərlərinin
qorunması zərurətini zamanın aktual məsələlərindən
birinə çevirib. İqtisadi, ekoloji və demoqrafik problemlərlə
yanaşı, əxlaqi-etik dəyərlərə lazımi
diqqət yetirilməməsi nəticəsində müasir
dünyada mənəviyyat problemləri də kəskinləşib.
Belə zərərli meyillər bəzi hallarda
sivil bəşər cəmiyyətinin minilliklər boyu əxz
etdiyi fenomen dəyərlərdən olan tolerantlığa
kölgə salır, onun etnik, irqi, dini və siyasi
dözümsüzlüklə əvəzlənməsinə rəvac
verir. Milli özünəməxsusluğu
qoruma instinkti və yaxud da bəhanəsi altında son nəticədə
başqa mədəniyyətlərə, dinlərə, hətta
millətlərə münasibətdə
dözümsüzlük, ksenofobiya halları artır. Belə bir şəraitdə bəşər
sivilizasiyasının müxtəlif mədəniyyətlərinin
qorunması üçün dinlər və mədəniyyətlər
arasında dialoqun yaranması böyük əhəmiyyət
kəsb edir.
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi
sədrinin birinci müavini, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Səyyad Salahlının fikrincə, “Dini Qurumlarla
İş üzrə Dövlət Komitəsi tərəfindən
tolerantlığın ölkəmizdə daha da təkmilləşməsi
və müxtəlif dini konfessiya rəhbərləri
arasında qarşılıqlı əlaqələrin
inkişafı istiqamətində bir sıra addımlar
atılmışdır. Xüsusilə Dövlət Komitəsinin
sədri yanında yaradılmış Məşvərət
Şurasını qeyd etmək istərdim. Bu Şurada Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
ənənəvi konfessiyalar - müsəlmanlar, pravoslavlar, yəhudilər,
katoliklər rəhbərlik səviyyəsində təmsil
olunurlar. Məşvərət Şurasının
əsas məqsədi dini etiqad azadlığının təmin
olunmasında mövcud məsələlərin müzakirəsi,
onların həlli ilə bağlı tövsiyələrin
hazırlanması və dinlərarası dialoqun səmərəli
təşkilidir. Şuranın vəzifə və
funksiyalarına dini konfessiya nümayəndələrinin arasında
anlaşma və qarşılıqlı hörmət hissinin
gücləndirilməsi, dindarlar arasında radikal, ekstremist
meyillərin, o cümlədən dini duruma mənfi təsirlərin,
həmçinin mövhumat və xurafat elementlərinin aradan
qaldırılması istiqamətində iş
aparılması, dövlət-din münasibətlərinin
qarşılıqlı etimad əsasında inkişaf etdirilməsi
istiqamətində dini qurumların iştirakı ilə tədbirlərin
görülməsi və s. bu kimi məsələlər
aiddir”.
Bundan əlavə,
2014-cü ilin dekabr ayında Dini Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsi sədrinin yanında
Dinşünaslıq üzrə Komissiya
yaradılmışdır ki, buraya islam dini üzrə mütəxəssislərlə
yanaşı, xristian və yəhudi dinlərinə mənsub
ekspertlər cəlb olunmuşlar. Bütün
bunlar ölkədə müxtəlif konfessiyalar
arasındakı tolerantlığın qorunub saxlanması
istiqamətində atılmış addımlardır.
Həmçinin
tolerantlığın təbliği istiqamətində
müxtəlif nəşrlər, o cümlədən “Heydər
Əliyev siyasəti: Tolerantlıq”, “İlham Əliyev: Azərbaycan
tolerantlıq örnəyidir”, “Tolerantlıq: Bildiklərimiz və
bilmədiklərimiz” və s. kitablar işıq üzü
görüb. Prezidentin ölkədə dini maarifləndirmə
və milli-mənəvi dəyərlərin təbliği
işini daha da gücləndirmək məqsədilə dini
icmalara maliyyə yardımı göstərmək
üçün 2014-cü il noyabrın 27-də
imzaladığı Sərəncama əsasən Dövlət
Komitəsi tərəfindən 116 dini icmaya maliyyə
yardımı ayrılıb ki, bunlardan 19-u qeyri-islam, 97-u isə
İslam dini icmasıdır.
Dövlət Komitəsi digər dövlət
qurumları ilə də qarşılıqlı əməkdaşlıq
şəraitində maarifləndirmə tədbirlərini
gücləndirmişdir. Ötən müddət ərzində Dövlət
Komitəsi dini icmalarla əlaqələrin səmərəliliyinin
artırılması, din xadimlərinin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi
ilə əməkdaşlıq çərçivəsində
bir sıra maarifləndirmə tədbirləri təşkil
etmişdir. Eyni zamanda, Dövlət Komitəsi Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Bilik Fondu, Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzi, digər mərkəzi və yerli
icra hakimiyyəti orqanları, vətəndaş cəmiyyəti
institutları ilə sıx əməkdaşlıq edir,
müxtəlif dini mövzularda birgə tədbirlər təşkil
olunur.
Onu da qeyd
edək ki, ümumilikdə sivil bəşər cəmiyyəti
formalaşandan bəri ayrı-ayrı insan cəmiyyətləri
həmişə inteqrasiyaya can atmış, vahid siyasi,
iqtisadi, yaxud sosiomədəni məkanın bir hissəsi
olmaqla maraqlarını təmin etməyə
çalışıblar. İudaizm,
xristianlıq, sonra isə İslam gercəkliyin sosiomədəni,
siyasi və iqtisadi qavrayışına təsirin
hüdudlarını genişləndirərək bu və ya
digər dinin nümayəndələrinin məskunlaşdığı
məkanlar formalaşdırıblar. Fərqli
məkanlarda formalaşan etnosların sivil dialoqu, qarşılıqlı
anlaşması antik dövrlərdən başlayaraq mürəkkəb
təkamül və inkişaf mərhələləri
keçməklə tolerantlıq düşüncəsi sayəsində
mümkün olub. Milli, irqi, dini, siyasi
dözümlülük tədricən bəşəriyyətin
zəngin mədəniyyətinin qəbul olunması, dərk
edilməsi, insanın öz fərdiliyini, etnosun özünəməxsusluğunu
təsdiqləmək forması kimi dəyərləndirilib.
Ən müxtəlif baxış bucaqlarını
uzlaşdıraraq ortaq məxrəci təmin edən
tolerantlıq düşüncəsi həm də söz,
fikir, vicdan, etiqad və s. azadlıqlarının
inkişafında, plüralizmə geniş meydan verilməsində
həlledici rol oynamışdır. Müxtəlif
fikir, inam, əqidə və dünyagörüşlərinə
münasibətdə insanın yüksək mədəni səviyyəsi
kimi özünü göstərən tolerantlıq həm də
onu eqoizmdən uzaqlaşdıran, aqressivlikdən,
radikallıqdan xilas edən düşüncə tərzidir.
Dözümlülük göstərmədən
qarşındakını olduğu kimi qəbul etmək,
dünyanın əşrəfi sayılan insana yüksək dəyər
vermək mümkün deyildir. Məhz
dözümlü yanaşma sayəsində cəmiyyətdə
sivil birgəyaşayış normaları, habelə fikir və
əqidə müxtəlifliyi, siyasi plüralizm təmin
olunur, demokratik ideyaların praktik şəkildə gerçəkləşməsinə
imkan yaranır. Dözümlü davranış tərzi
liberal cəmiyyətin nail olmaq istədiyi başlıca nailiyyətdir.
Sivilizasiyaların toqquşması nəzəriyyəsinin
banisi S.Hantinqtonun yazdığı kimi, tolerantlıq dəyər
normativi olaraq kompromisin legitimliyini, həmçinin sosial və
siyasi qruplar arasında mövcud olan fərqlərə və
ziddiyyətlərə dözümlülüyü
özündə ehtiva edir.
Qədim
İpək Yolunun üzərində yerləşən, Şərq
ilə Qərb arasında körpü rolunu oynayan Azərbaycan
tarixən müxtəlif mədəniyyətlərin,
sivilizasiyaların, dinlərin qovuşduğu məkan olmuş
və burada ölkəmizin coğrafi mövqeyi, əhalisinin
polietnikliyi kimi amillər böyük rol oynayıb. Tarixin ayrı-ayrı dönəmlərində bu
torpaqlarda Bütpərəstlik, Zərdüştiliklə bərabər,
Yəhudilik, Xristianlıq və İslam kimi səmavi dinlərin
nümayəndələri bir-birinə təsir göstərmədən,
birgə yanaşı yaşayıblar. Eyni
zamanda, Azərbaycan ərazisi bütün dövrlərdə
dini ayrı-seçkilikdən əziyyət çəkən
insanlar üçün sığınacaq rolunu
oynamış, ölkəmiz fərqli dinlərin mənsubları
ilə yanaşı, İslam məzhəblərinin
daşıyıcıları üçün pənah yerinə
çevrilmişdir. Buna baxmayaraq, etnik və
dini icmalar arasında daim möhkəm dözümlülük
və dostluq əlaqələri mövcud olmuş, milli, irqi və
dini zəmində heç bir ayrı-seçkilik baş verməmiş,
hətta bu müxtəliflik xalqımızın tolerantlıq
xüsusiyyətinin formalaşmasında mühüm töhfə
olub.
Azərbaycan polietnik dövlət kimi ərazisində
yaşayan bütün xalqların vətənidir. Bu mənada
ölkədə reallaşdırılmasına səy göstərilən
hər hansı ideya təkcə milliyyətcə azərbaycanlıların
deyil, bütün etnosların maraqlarını özündə
tam ehtiva edir. Yəni dövlətin irəli
sürdüyü hər hansı ideya və fikir etnik mənsubiyyətindən,
dinindən asılı olmayaraq, ölkənin bütün əhalisinin
maraqlarını önə çəkir. Dünyəvi və demokratik dövlət modelini qəbul
etməsinə baxmayaraq, respublikamızda insanların dini
inancları, habelə vicdan azadlığı yüksək səviyyədə
təmin olunur. Milli-dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, hər bir həmvətənimizin bu torpaq
üçün sahiblik və məsuliyyət hissi
yaşaması milli həmrəyliyin bariz təzahürüdür.
Azərbaycançılıq ideologiyası bu
gün, ilk növbədə, etnik-dini tolerantlığın və
milli həmrəyliyin başlıca təminatçısı
kimi çıxış edir.
Xalqımızın
əvəzsiz sərvəti olan və böyük qurbanlar
hesabına əldə edilən dövlət müstəqilliyinin
son illər əzmlə qorunub möhkəmləndirilməsi,
demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət quruculuğu
prosesinin dönmədən həyata keçirilməsi, vətəndaşların
təhlükəsizliyinin, rifahının təmini sahələrində
qazanılan uğurlar Azərbaycanın sürətli
dirçəliş dövrünə qədəm qoymasına
səbəb olub.
Əminliklə deyə bilərik ki, Azərbaycan
xalqı sivil, demokratik və dünyəvi dövlət
prinsiplərinə sadiq qaldığını bəyan etsə
də, respublikamızda dinə dövlət qayğısı
bu gün də qabarıq hiss olunur. Azərbaycan xalqını vahid
ideologiya ətrafında birləşdirən onun zəngin mədəniyyəti,
mənəvi dəyərləri, adət-ənənələri
ilə yanaşı, həm də islam
dinidir. Son illər dövlət funksional
imkanlarını işə salaraq xalqın dini dəyərlərinin
və mədəniyyətinin qorunması istiqamətində
ardıcıl addımlar atır.
HazırdaYaxın və Orta Şərqdə baş verən
müharibələr, qanlı toqquşmalar təkcə bu
bölgədəki ölkələri deyil, həm də
ümumbəşəri mədəniyyətləri, azad dəyərləri
məhv edir.
Eyni zamanda, Avropada miqrantlara qarşı münasibətin pisləşməsi,
“multikulturalizm iflasa uğrayıb” kimi bəyanatların səsləndirilməsi
və ayrıseçkiliyə yol verilməsi, milli-dini dəyərlərdən
siyasi, iqtisadi vasitə kimi istifadə edilməsi, bizi gələcəyimizlə
bağlı daha dərindən düşünməyə və
tarixin qarşımıza qoyduğu bu kimi “nümunələr”dən
nəticə çıxarmağa sövq edir.
Cavid
Xalq
Cəbhəsi.- 2016.- 1 noyabr.- S.13.